Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjerde - type og høyde


Recommended Posts

Jeg skal gjerde inn hagen min slik at hunden kan gå løs i hagen ? det er ikke snakk om en hundegård der hunden skal være lenge uten tilsyn. 
Området rundt er stort sett jorder, det kan komme vilt og «løse husdyr» på jordene, og dette er en hund med høyt jaktinstinkt. I tillegg er hunden stor og tung. 
Hagen er nokså stor så greit om det ikke er det dyreste alternativet ?

hvilke gjerder passer her? Hvordan hadde du gjerdet inne tomten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt ordentlig nettinggjerde rundt hele hagen. Sånn type:

1808085703_stolpemateriell-300x2251.jpg.f64853dee9ed539d714d8e1dc158436f.jpg

 

Dyrt, men vel verdt det. Det er vel andre her inne som har bygget tregjerder. Det var en tråd...

Prøvde du å søke først?  Det er en del flere tråder også, om du søker på "gjerde" i titler. Her er de første treffene.

 

 

 

 

 

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, yoloomg said:

Jeg skal gjerde inn hagen min slik at hunden kan gå løs i hagen ? det er ikke snakk om en hundegård der hunden skal være lenge uten tilsyn. 
Området rundt er stort sett jorder, det kan komme vilt og «løse husdyr» på jordene, og dette er en hund med høyt jaktinstinkt. I tillegg er hunden stor og tung. 
Hagen er nokså stor så greit om det ikke er det dyreste alternativet ?

hvilke gjerder passer her? Hvordan hadde du gjerdet inne tomten din?

Vanlig grønn hagenetting her. Men husk å sjekke med kommunen du bor i, noen har begrensninger på høyde og utforming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/11/2020 at 5:20 PM, simira skrev:

Vi har kjøpt ordentlig nettinggjerde rundt hele hagen. Sånn type:

1808085703_stolpemateriell-300x2251.jpg.f64853dee9ed539d714d8e1dc158436f.jpg

 

Dyrt, men vel verdt det. Det er vel andre her inne som har bygget tregjerder. Det var en tråd...

Prøvde du å søke først?  Det er en del flere tråder også, om du søker på "gjerde" i titler. Her er de første treffene.

 

 

 

 

 

Takk for tråder, får ikke helt til søkefunksjonen på mobil ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/11/2020 at 7:55 PM, Tyttebæra skrev:

Har også brukt hagenetting. Passer bare på at bikkjene ikke klarer å smyge under noe sted og at det er høyt nok til at de ikke hopper over.

Tips til hva som er høyt nok? Dette er en stor hund, den har hoppet over 1 m på jakt etter en katt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo skikkelig flettverksgjerde i alt fra 60 cm til 270 cm høyde, uten at jeg vet hvor dyrt dette er :) Selv har jeg en billigere type netting på to sider mot naboene, og stakittgjerde mot veien og gårdsplass. Det er ikke billig å sette opp, ihvertfall .. 

 

https://www.pgpartner.no/flettverksgjerder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 minimum. Men ingen grunn til å ikke ha 150 hvis det er lov der du bor. Og husk at det bør være tett i bunnen også. Tenk over at det kanskje kommer flere/andre hunder inn der med tiden, ikke bare den du har nå.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, yoloomg skrev:

Tips til hva som er høyt nok? Dette er en stor hund, den har hoppet over 1 m på jakt etter en katt ?

Hund med høyt jaktinstinkt som allerede har vist at den hopper hvertfall 1m, da vil jeg si at 150 er absolutt minimum, alt under det blir å gamble. Utrolig kjipt om man setter opp dyrt gjerde også er det akkurat for lavt og bikkja jumper over etter første beitedyret som kommer forbi:pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/13/2020 at 4:39 PM, Luma skrev:

Hund med høyt jaktinstinkt som allerede har vist at den hopper hvertfall 1m, da vil jeg si at 150 er absolutt minimum, alt under det blir å gamble. Utrolig kjipt om man setter opp dyrt gjerde også er det akkurat for lavt og bikkja jumper over etter første beitedyret som kommer forbi:pinch:

Kan skrive under på denne... vi lagde stakittgjerde på 1,30 mens de var små. Virket jo mer en høyt nok. Men nei, han mest spretne hopper over omtrent fra stillestående, så gjerdet ble "midlertidig" modifisert med to liggende planker på toppen. Nå er det rundt 1.5 - 1,6 meter høyt. Ikke hoppet over noe mer nå, men det ser jo ikke akkurat lekkert ut. Funksjon over stil her altså... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke profesjonelle lager gjerder? Hva søker jeg på? Finnes det noen firma eller noe? Hvilken?

Har lyst til å sette opp ett gjerde her men jeg er elendig og jeg aner ikke hvordan det gjøres så jeg må spørre fagmenn.

Hvilke gjerder er billigst mulig? Og hvor er de billigst mulig å kjøpe? Gjerne link.

Har hunder som hopper høyt men kan jeg sette opp ett gjerde på 1.50 lovlig? Eller må det være maks 1.20 ?

Endret av Karolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke forskriftene i kommunen din. xx.kommune.no, og gå derfra, eller ring dem.

Trestaur og netting er kanskje noe av det billigste av solide gjerder, men en del jobb. Felleskjøpet har det f.eks. Her ville jeg kanskje brukt Finn småjobber, evt. en hageleverandør av noe slag kanskje. Søk etter "sette opp gjerde" så får du en del info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har to hunder med mye jakt og det er mye rådyr og hunder rundt i området. Så vi investerte i høyt nettinggjerde fra Lauritzen Gjerdefabrikk. Dyrt, men så verdt det. Det er veldig solid. Vi har stor hage så det er mange meter gjerde, så vi ville ha noe som var vedlikeholdsfritt. 
801C83CB-7D3A-47A6-93C5-6D2F5BBFDC18.thumb.jpeg.9dbaeb1232698f1df41d8d56eba4aa5e.jpeg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det enkelt for meg selv og bruk slikt nett: https://www.bole.no/elnett-swedguard-for-vilt-ulv-145-cm-50-m. Har selvsagt ikke strøm på da ? Nå skal det sies at i all hovedsak står på innsiden av en hekk, samt i noe "villniss" ellers på tomten. Det ble rett og slett for mye styr etter min smak å sette opp et ordentlig gjerde, det ønsker jeg ikke å gjøre før vi evt strigler hele eiendommen. Det er raskt og greit å sette opp, men er selvsagt ikke like solid og stødig som et fast gjerde. Og hunden er ikke ute alene, så vi har oversikt om han skulle nå stikke hodet gjennom et hull og sette seg litt fast. Det synes han er nokså ekkelt, så gjør det veldig sjelden. Dog kanskje om det skulle gå en katt forbi utenfor...  Har forresten brukt teltplugger til å forankre gjerdet mot bakken. 

 

Endret av Vestlandsjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...