Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan venne hunder til hverandre?


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Hva er egentlig den beste måten å introdusere hunder? Leser mye om å gå sammen i bånd - noe vi har gjort og som forøvrig går greit. Det er snakk om mine to (hannhunder, ene på snart 4 år ukastrert og valpen på 6 mndr) + en schæfer på 9 mndr. Men hvordan går vi videre fra båndturer? Ønsker jo etterhvert at alle hundene kan være inne i leiligheten sammen.

Per nå er Milo stiv i kroppspråk og knurrer hvis schæferen nærmer seg, men den har mye lyd noe Milo reagerer på (og alltid har gjort). Virker som han ikke klarer å lese han skikkelig? Men går helt okei og vanlig utenom, da kan de gå med bare oss mennesker i mellom uten noe lyd. Schæferen ble kjemisk kastrert for 2 mndr siden og Milo pleier ikke reagere på kastrater som regel. Har ikke fått snust på hverandre skikkelig, så usikker på om Milo merker han er kjemisk kastrert. Han kan fint gå løs uten å gå i nærheten av schæferen eller vise noe særlig interesse - han er ikke av den lekne typen og liker å gå å snuse litt for seg selv. 

Valpen er valp, så han vil bare leke. Blir litt voldsomt for han pga størrelsesforskjellen - men utenom det ser jeg ingen problemer der?

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de vært løse sammen ute? 
Jeg gikk først litt tur med mine hunder sammen (i bånd) til en skog rett ved her vi bor. Tok av båndene, og gikk videre innover i skogen mens de var løse. Gikk ikke langt pga liten valp, men var i bevegelse fremover. Da luktet de på skogen og hverandre.
(det hjelper jo på at mine hunder ikke stikker av ?

Sånn gjør vi det også når hundene mine skal gå på tur med nye hunder de ikke kjenner.

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rufs skrev:

Har de vært løse sammen ute? 
Jeg gikk først litt tur med mine hunder sammen (i bånd) til en skog rett ved her vi bor. Tok av båndene, og gikk videre innover i skogen mens de var løse. Gikk ikke langt pga liten valp, men var i bevegelse fremover. Da luktet de på skogen og hverandre.
(det hjelper jo på at mine hunder ikke stikker av ?

Sånn gjør vi det også når hundene mine skal gå på tur med nye hunder de ikke kjenner.

Nei, de har ikke vært løse sammen. Det er der vi er i tvil hvordan vi skal gjøre? Vanligvis er det jo best å la de være løse og være i bevegelse, men jeg merker at stemningen (fra Milo sin side vertfall) er anspent. Skal sies at vi bare har gått tur sammen to ganger, og første gang var vel ikke mer enn sånn 10 minutter. Skulle det blitt skikkelig bråk, så er størrelsesforskjellen 14 kg vs 32 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg det spiller en rolle hvordan schæferen er. Kan han finne på å bråke med andre? Han han bråket med andre før? Isåfall ville jeg tatt det veldig forsiktig. Hvis han stort sett er grei så ville jeg gått en lengre tur sammen, og sluppet dem etter en halvtimes tid eller så mens dere fortseter å gå, gjerne eierene med litt avstand mellom seg. Nå er det jo båndtvang da, så greit å være litt bevisst på hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, simira skrev:

Her tenker jeg det spiller en rolle hvordan schæferen er. Kan han finne på å bråke med andre? Han han bråket med andre før? Isåfall ville jeg tatt det veldig forsiktig. Hvis han stort sett er grei så ville jeg gått en lengre tur sammen, og sluppet dem etter en halvtimes tid eller så mens dere fortseter å gå, gjerne eierene med litt avstand mellom seg. Nå er det jo båndtvang da, så greit å være litt bevisst på hvor...

Har ikke bråkt med andre til nå vertfall. Om han kan finne på å bråke, det er jeg usikker på, han er jo unghund med mye hormoner trass den kjemiske kastreringen. Jeg opplever at Milo gir tydelig beskjed om å få plass/avstand, og da kan de fort bli stående og bjeffe/knurre på hverandre. Så gå tilbake til sitt igjen. Hadde en hendelse idag der de kom litt for nært i bånd, Milo ga beskjed men da trakk schæferen seg litt tilbake. Jeg er bare redd for å slippe de og at det ender opp med slåsskamp. Da føler jeg det er så innmari vanskelig å reparere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis schæferen trakk seg unna da han ga beskjed, og de "slapp taket" og gikk hvert til sitt, så ville jeg vært ganske trygg på å slippe dem. Det betyr at de forstår hverandre, og stoler på at den andre gir tydelige signaler. Jeg vil tippe det kan bli mindre anspent uten bånd også. Men jeg har jo ikke sett hundene sammen, så du må vurdere selv. Det viktigste tenker jeg er at når dere slipper dem løs kan du og den andre eieren stå litt unna hverandre og oppfordre hundene til å være hos dere. Da vil de antageligvis nærme seg gradvis selv (evt med en kjapp tur bort for å sjekke først), men holde seg nærmest dere hvor de er trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, simira skrev:

Hvis schæferen trakk seg unna da han ga beskjed, og de "slapp taket" og gikk hvert til sitt, så ville jeg vært ganske trygg på å slippe dem. Det betyr at de forstår hverandre, og stoler på at den andre gir tydelige signaler. Jeg vil tippe det kan bli mindre anspent uten bånd også. Men jeg har jo ikke sett hundene sammen, så du må vurdere selv. Det viktigste tenker jeg er at når dere slipper dem løs kan du og den andre eieren stå litt unna hverandre og oppfordre hundene til å være hos dere. Da vil de antageligvis nærme seg gradvis selv (evt med en kjapp tur bort for å sjekke først), men holde seg nærmest dere hvor de er trygge.

Gikk tur igjen idag i bånd, og da bydde schæferen opp til lek. Men Milo avslår så hardt og brutalt, at det virker som de misforstår hverandre. Vi skal møtes med en felles bekjent som er hundetrener imorgen og få litt tips på hvordan vi kan gå frem videre, da vi er litt usikre selv og ikke vil gjøre mer skade enn nytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Miloficent said:

Gikk tur igjen idag i bånd, og da bydde schæferen opp til lek. Men Milo avslår så hardt og brutalt, at det virker som de misforstår hverandre. Vi skal møtes med en felles bekjent som er hundetrener imorgen og få litt tips på hvordan vi kan gå frem videre, da vi er litt usikre selv og ikke vil gjøre mer skade enn nytte?

Min leker aldri med andre hunder, og avslår alle invitasjoner veldig tydelig. Men ikke alle bryr seg om det. Noen er rett og slett bare uhøflige og mener at hun skal leke uansett, mens andre ser ut til å ha dårlig språk og ikke helt forstår et nei. Og selv mange av de som respekterer et avslag prøver igjen neste gang vi møtes. Jeg vet ikke hvilken kategori schæferen tilhører, men så lenge signalene til Milo blir forstått og respektert tenker jeg at det ikke nødvendigvis er et problem med stadige invitasjoner. Frøkna mi har en veldig trivelig venn som etter 5 år med avslag fremdeles byr opp til lek hver gang de møtes :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Min leker aldri med andre hunder, og avslår alle invitasjoner veldig tydelig. Men ikke alle bryr seg om det. Noen er rett og slett bare uhøflige og mener at hun skal leke uansett, mens andre ser ut til å ha dårlig språk og ikke helt forstår et nei. Og selv mange av de som respekterer et avslag prøver igjen neste gang vi møtes. Jeg vet ikke hvilken kategori schæferen tilhører, men så lenge signalene til Milo blir forstått og respektert tenker jeg at det ikke nødvendigvis er et problem med stadige invitasjoner. Frøkna mi har en veldig trivelig venn som etter 5 år med avslag fremdeles byr opp til lek hver gang de møtes :teehe:

Milo er lik, det er kun noen få utvalgte han leker med. Men den lekingen er «catch me if you can», så løping er han glad i - men ikke den der de bare står å knuffer og tygger på hverandre. Usikker selv på hvilken kategori schæferen er, men han er ung så han har nok enda en del igjen å lære mtp språk. Selv om jeg syns Milo er ganske streng med disse viltre unghundene? 

Haha! Morsomt, tenker vel at det kanskje er verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå har det gått to måneder siden jeg skrev dette innlegget, men fremdeles er ikke ting helt på gli enda. Foreløpig er alle hundene sammen inne i leiligheten, men i bånd. Evt adskilt med kompostgjerder, men da må mine være på delen lengst borte fra oss mennesker - ellers river schæferen ned gjerdene dersom han må være lengst fra oss. Vi ønsker såå innmarri at de kan være løse sammen inne, men aner ikke hvordan vi skal gå frem. Schæferen og min eldste på 4 år er ikke bestevenner, men de kan snuse på samme flekk og gå relativt nær hverandre på tur (så lenge schæferen ikke inviterer til lek eller noe - noe som forøvrig er rart han gjør, da han burde vite godt han eldste ikke vil leke?). 

Slik jeg ser for meg scenarioet ved å bare slippe de løs inne er: schæferen går bort til eldste, han knurrer og ønsker avstand, schæferen bryr seg ikke og de sloss. Boom, relasjon helt ødelagt. Vi har jo en på 8 mndr også inni dette, men det er mest «kritisk» med schæferen og eldste. What to do?

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med de to eldste først? Ha minstemann i bilen eller at noen andre tar ham på en tur eller noe?

Ellers, har de hver sine liggeplasser på disse områdene? Og har begge en ok ligg kommando? Isåfall ville jeg bare tatt av bånd eller fjernet grinder uten så mye mer styr rundt det, og bedt de legge seg. Dere bør se ganske fort om det blir noe spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av hundene tidligere vært i slosskamp eller vist tydelig aggressiv adferd? 

I gjengen vi henger i er min den eneste tispa, resten er hannhunder. Selv om hun er yngst og veldig leken, hender det hun syns at gutta kan bli litt vel intense, og hun er flink til å vise det med knurring. Et par av de andre mener ofte at det er verdt et forsøk til, og da er hun kjapp til å gi tydelig beskjed - og samtlige hunder bakker unna og gir henne space (til de prøver igjen.. ?). Dette er alle hunder med god innkalling og gode ligg/bli kommandoer, ellers hadde vi aldri turt å bare se an hvordan de reagerte, men det jeg mener er at så lenge man kjenner hundene godt, vet at de ikke er aggressive men bare har forskjellige interesser, så tror jeg hunden som prøver seg vil ta poenget i stedet for å starte en slosskamp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, simira skrev:

Prøv med de to eldste først? Ha minstemann i bilen eller at noen andre tar ham på en tur eller noe?

Ellers, har de hver sine liggeplasser på disse områdene? Og har begge en ok ligg kommando? Isåfall ville jeg bare tatt av bånd eller fjernet grinder uten så mye mer styr rundt det, og bedt de legge seg. Dere bør se ganske fort om det blir noe spenning.

Ja, tenker samme som deg at vi kun prøver to og to - det er jo disse to eldste som er «problemet». Både og, eldste ligger i sofaen mens schæferen kan ligge overalt, men han har en hundeseng en evt kan si gå å legg seg. Vi prøvde dette en gang med å bare slippe de løs, men da løper schæferen bort til eldste som ligger fredfullt i sofaen og da reagerer eldste med å knurre. Så vi har fjernet schæferen før de har nådd bort til hverandre. Bør schæferen bare få beskjed om å legge seg igjen? Han er kjapp og sterk, men vi sitter jo i sofaen med eldstemann. Vi ønsker jo de kan gå rundt i fred og ro, endre liggerplasser og den slags. Men at «legg seg» kan være en start - om du tenker slik?

3 timer siden, Salka skrev:

Har noen av hundene tidligere vært i slosskamp eller vist tydelig aggressiv adferd? 

I gjengen vi henger i er min den eneste tispa, resten er hannhunder. Selv om hun er yngst og veldig leken, hender det hun syns at gutta kan bli litt vel intense, og hun er flink til å vise det med knurring. Et par av de andre mener ofte at det er verdt et forsøk til, og da er hun kjapp til å gi tydelig beskjed - og samtlige hunder bakker unna og gir henne space (til de prøver igjen.. ?). Dette er alle hunder med god innkalling og gode ligg/bli kommandoer, ellers hadde vi aldri turt å bare se an hvordan de reagerte, men det jeg mener er at så lenge man kjenner hundene godt, vet at de ikke er aggressive men bare har forskjellige interesser, så tror jeg hunden som prøver seg vil ta poenget i stedet for å starte en slosskamp. 

Nei ingen av de er aggressive eller har vært i slosskamp. Eldste har knuffet litt med et par, men da har han forsvart seg. Ellers ingen problemer med andre yngre hannhunder, han blant annet leker veldig godt med en malinois unghund. Eldre hannhunder eller hannhunder på samme alder vil han ikke leke med (leker sjeldent med noen da?), men takler fint å være løs i leilighet med en som er jevnaldret. Det virker som schæferen leser situasjonen feil. Eldste er tydelig i språk om å ønske avstand, men schæferen durer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, simira skrev:

Jeg ville ikke latt noen ligge i sofaen. Det er jo en attraktiv ressurs. Fra start vil jeg ha de liggende på hver sin plass, så kan de få mer frihet etterhvert som de slapper av rundt hverandre.

Ja, sant det du sier. Eldste ligger vel 90% av dagen i sofaen, men han kan «legg seg» i annen seng evt. Hvordan skal vi løse situasjonen dersom schæferen (eller eldste for den saksskyld) går bort til hverandre? Kan nesten med sikkerhet si at eldste kommer til å gi beskjed. Vi er så redd for slåsskamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Miloficent skrev:

Ja, sant det du sier. Eldste ligger vel 90% av dagen i sofaen, men han kan «legg seg» i annen seng evt. Hvordan skal vi løse situasjonen dersom schæferen (eller eldste for den saksskyld) går bort til hverandre? Kan nesten med sikkerhet si at eldste kommer til å gi beskjed. Vi er så redd for slåsskamp?

Hvis hundene er normalt "oppegående" på hundespråk, så vil en beskjed ikke ende i slosskamp. Hvis schaferen fortsatt er pågående etter å ha fått beskjed så kan man ta den vekk, men her føler jeg ikke hundene får kommunisert med hverandre eller funnet ut hva som er ok eller ikke. 

Jeg er enig i at det er dumt å gi hundene dårlige oppleverser med hverandre, samtidig så hadde jeg kanskje prøvd å la de finne utav noe selv. De går jo greit overens så vidt jeg forstår, er bare eldste som har null interesse av andre. Mulig schaferen trenger å innse det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen har såvidt jeg skjønner ikke noe aggresjonsproblem? Jeg ville prøvd, og fulgt med (men prøv å slappe av, om dere er anspente kjenner de jo det). Om schæferen får beskjed og ikke viker så kan dere jo ta ham bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, yoloomg skrev:

Hvis hundene er normalt "oppegående" på hundespråk, så vil en beskjed ikke ende i slosskamp. Hvis schaferen fortsatt er pågående etter å ha fått beskjed så kan man ta den vekk, men her føler jeg ikke hundene får kommunisert med hverandre eller funnet ut hva som er ok eller ikke. 

Jeg er enig i at det er dumt å gi hundene dårlige oppleverser med hverandre, samtidig så hadde jeg kanskje prøvd å la de finne utav noe selv. De går jo greit overens så vidt jeg forstår, er bare eldste som har null interesse av andre. Mulig schaferen trenger å innse det selv?

Schæferen mistet nok litt viktig sosialisering som valp pga hundesykdommen ifjor, og har nok ikke møtt så mange voksne hunder som gir beskjed og ikke ønsker å leke. Men er enig med deg at hvis vi hele tiden tar vekk schæferen før han når eldste, så vet vi jo ikke hva som kan skje. Det kan jo ende med at schæferen faktisk bare tar beskjeden. De går helt greit overens ja, men hvis schæferen (når begge er bindt i bånd) står og bjeffer på eldste, så knurrer eldste. Så er litt «tension» mellom de, men det virker som om de ikke har funnet utav ting helt enda.

1 time siden, simira skrev:

Schæferen har såvidt jeg skjønner ikke noe aggresjonsproblem? Jeg ville prøvd, og fulgt med (men prøv å slappe av, om dere er anspente kjenner de jo det). Om schæferen får beskjed og ikke viker så kan dere jo ta ham bort.

Nei, men se kommentar rett ovenfor mtp at han mistet nok litt viktig sosialisering som valp. Men han går overens med andre hunder, inkl min yngste på 8 mndr. Han er dog voldsom og litt «bøllete», men en schæfer og en spaniel har litt ulike måter å leke på. Det skal sies at i bånd er situasjonen mer anspent mellom schæferen og den eldste, der de har knurret og glefset etter hverandre - men situasjonen løs er en annen. Jeg vet jo at å være i bånd kan trigge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så usikker på om schæferen flyr på den voksne ved provokasjon, om jeg forstår det riktig, er det jo et alternativ å bruke litt tid på innlæring av munnkurv på en positiv måte og bruke det de første gangene dere har de sammen løse inne? 

Ellers hvertfall ha halsbånd/sele på de, så man enklere kan få tak i de dersom de faktisk barker sammen. Men viktig å selv oppføre seg normalt, anspenthet merker de jo dessverre med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Er du så usikker på om schæferen flyr på den voksne ved provokasjon, om jeg forstår det riktig, er det jo et alternativ å bruke litt tid på innlæring av munnkurv på en positiv måte og bruke det de første gangene dere har de sammen løse inne? 

Ellers hvertfall ha halsbånd/sele på de, så man enklere kan få tak i de dersom de faktisk barker sammen. Men viktig å selv oppføre seg normalt, anspenthet merker de jo dessverre med en gang. 

Munnkurv har vi faktisk ikke tenkt på nei. Jeg er så usikker fordi noen ganger tar schæferen hintet, mens andre ganger ikke. Jeg er redd for at han tar eldste sin beskjed (knurring og stivt kroppspråk) som en «invitasjon» til å bråke - det er jo worst case scenario, men det er 14 kg vs 32 kg om det de skulle gått løs på hverandre.

Vel, skulle ønske vi bare kunne skrudd av den anspentheten som en bryter. Vi prøver på fredag og ser an stemningen mellom de, samtidig som vi også prøver å være avslappet (så godt det lar seg gjøre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Miloficent said:

Munnkurv har vi faktisk ikke tenkt på nei. Jeg er så usikker fordi noen ganger tar schæferen hintet, mens andre ganger ikke. Jeg er redd for at han tar eldste sin beskjed (knurring og stivt kroppspråk) som en «invitasjon» til å bråke - det er jo worst case scenario, men det er 14 kg vs 32 kg om det de skulle gått løs på hverandre.

Vel, skulle ønske vi bare kunne skrudd av den anspentheten som en bryter. Vi prøver på fredag og ser an stemningen mellom de, samtidig som vi også prøver å være avslappet (så godt det lar seg gjøre). 

Skjønner det. Hvis samboeren/roomien din er mer avslappe ang dette enn deg, kan det muligens være en idé at bare hen prøver første gang også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Skjønner det. Hvis samboeren/roomien din er mer avslappe ang dette enn deg, kan det muligens være en idé at bare hen prøver første gang også. 

Vi er desverre like dårlige? Men vi skal gjøre så godt vi kan! Ønsket er jo ikke at hundene skal bli bestevenner, men omgås uten noe tull. Det er jo litt styr med bånd og gjerder inne, spesielt når vi nå i sommer skal på hytteturer med flere andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Uten at jeg er noen ekspert... De fleste hunder vil helst unngå slåsskamp! Det må være lov til å si fra... Det er sånn det funker i en flokk... Det kan se voldsomt ut for oss, men det betyr ikke at det er det (nå snakker jeg selvfølgelig ikke om slåssing, men om evt lyd og tenner).

Ikke alltid tispene er noe bedre. Bikkja til svigers, samme rase som mine og like gammel som yngste, har utfall og dominerer mine to når hun er på besøk. De går i bue rundt og ypper overhodet ikke - men de kan fint være i samme stue... De får så klart ikke styre på som de vil, men får beskjed om å legge seg osv...

MEN: hvis dere er så anspent som det høres ut vil jeg anbefale dere å vente. Er det noe bikkjene merker så er det nettopp det... Og da blir ikke de mer avslappet ihvertfall. Har dere en ok hundekyndig, avslappet person som ikke kjenner noen av bikkjene spesielt godt, som kan slenge seg på sofaen første gang de er løse inne, mens dere ikke er tilstede? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 6/27/2020 at 1:47 PM, Ulrikke skrev:

Altså... Uten at jeg er noen ekspert... De fleste hunder vil helst unngå slåsskamp! Det må være lov til å si fra... Det er sånn det funker i en flokk... Det kan se voldsomt ut for oss, men det betyr ikke at det er det (nå snakker jeg selvfølgelig ikke om slåssing, men om evt lyd og tenner).

Ikke alltid tispene er noe bedre. Bikkja til svigers, samme rase som mine og like gammel som yngste, har utfall og dominerer mine to når hun er på besøk. De går i bue rundt og ypper overhodet ikke - men de kan fint være i samme stue... De får så klart ikke styre på som de vil, men får beskjed om å legge seg osv...

MEN: hvis dere er så anspent som det høres ut vil jeg anbefale dere å vente. Er det noe bikkjene merker så er det nettopp det... Og da blir ikke de mer avslappet ihvertfall. Har dere en ok hundekyndig, avslappet person som ikke kjenner noen av bikkjene spesielt godt, som kan slenge seg på sofaen første gang de er løse inne, mens dere ikke er tilstede? 

Her har du ett par gode  poenger :) For det første; nogenlunde normalt sammenskrudde hunder vil gjerne unngå en reell slåsskamp hvis mulig.

Det siste avsnittet ditt er det viktigste her! Hunder tar opp MYE mer non-verbal kommunikasjon fra mennesker enn mange aner og tror. Hvis man selv ikke er avslappet i situasjonen kan man med 100% sikkerhet gå ut fra at hundene får det med seg!  Jeg får det inntrykk at TS og samboer er altfor usikre og ‘on edge’ til at jeg ville stolt på at de var de ideelle til å løse situasjonen. Jo mer stress, tiltak og tilrettelegging ( i god tro) øker sjansen for at det kan smelle.  Ulrikkes forslag om å la en avslappet og hundekyndig person overta, er slett ikke dumt!  Dog avhenger det av at eierne faktisk reellt senker skuldrene og ikke krisemaksimerer sammen med hundene. For det kommer de garantert til å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...