Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av trekkhunder


marim
 Share

Recommended Posts

Noen med erfaring av trening av trekkhunder her? 

Har to alaska husky, den ene er en veldig "mild" og liten tispe, så her har jeg forsåvidt trengt lite kommandoer osv når hun trekker på ski og sykkel, da hu er lett og stoppe og har god kontakt med meg. 

Har nå fått husky nr 2 i hus, som kun er brukt i spann, men har ikke vært lederhund så han kan lite kommandoer, så og si ingen, og han er sykt sterk, så her trengs det gode innlærte kommandoer om ting ikke skal gå rett til skogs antar jeg! ?

Målet mitt er jo å trene de begge individuelt til de har lært seg visse kommandoer som er viktig i forhold til trekk, sånn at jeg til slutt kan la de kan gå foran meg sammen på ski/kickbike. Kan jo ikke så mye om dette selv, men jeg antar at stopp, høyre og venstre er de viktigste kommandoene?  Noen flere kommandoer dere vet om som dere anbefelaer å lære inn? Og hvordan lære inn stopp, høyre og venstre? 

Vi har jo trekksele og strikkånd, men bør hundene festes sammen på et vis om de skal løpe ved siden av hverandre? Hva bruker dere da i såfall? ? 

Endret av marim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

Jeg ser du bor i Hamarområdet? Finn Hamar trekkhundklubb på facebook, og still samme spørsmål der :)  Det er egne hundeløyer og fortsatt vinterføre oppi åsen der 

Tuusen takk for tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med mine. Sier høyre i naturlige høyresvinger, venstre i venstresvinger, både når vi sykler og går. Når de begynner å skjønne greia litt stopper jeg de om de ikke går til høyre når jeg sier høyre. Tren det først i bånd, når de gjør det av seg selv og så vil det etter hvert komme :) Jeg kan trene det på rette strekker også hvis jeg har plass, og da styrer jeg de litt med plasseringen av sykkelen min også, hvis de ikke hører på kommandoen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...