Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, April


Rufs
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, tillien skrev:

Det er anslått at katter tar mange millioner fugler årlig, men de tar jo ikke sau, går etter rein eller ødelegger rådyr. Det må også settes i kontekst av at fugler har enormt mange predatorer som jakter på dem - ikke minst andre fugler - og katter forårsaker nok bare en ørliten del av total predasjon. Man kan selvsagt argumentere for at et fugleliv er like mye verdt som et saueliv, at både en spurv og en sau har like stor egenverdi, men det reflekterer jo ikke det samfunnet som lovverket er ment å fungere i. Det er også noe med lidelse her, vil jeg tro - katter dreper fugler, hunder skader dyr.

Jeg har ingen problem med at hundehold må reguleres, jeg vil at det skal reguleres strengere enn i dag på mange vis. Men den generelle båndtvangen har åpenbare urimelige konsekvenser - enorme områder i Norge hvor sjansen for å gjøre skade er meget liten blir tatt med i dragsuget.

 

Ja, absolutt gode kriterier! 

Jeg er nok bare en av de som ser meg lei av nedpissa garasjer fra de kattene, og kattedritt i blomsterbedene, så jeg synes de burde ha et lovverk hvor dyreeiere blir stilt mer til ansvar der og ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei, sonen ❤️ Dette er Ia, som pleide å ha Tinka, som så fikk Marvin. Jeg har mistet passordet mitt (ut av hodet), og har ikke tilgang på e-posten jeg brukte i 2008, så jeg har gått gjennom et li

Båndtvangen ja, årets vakreste eventyr. Merker egentlig ikke så mye til den da jeg har en liten håndfull plasser hvor jeg trener/slipper hunden hele året. Som den forbryteren jeg er. Plasser som jeg a

Hadde litt LP-trening idag med Atlas som nå har bikket 6 måneder. Han har sikkert hatt sine fire bein mer i lufta enn på bakken, vært frustrert og apportert kjegler man egentlig skal løpe rundt. Alt i

Posted Images

11 hours ago, simira said:

Det handler ikke om bevisstløse eiere, men risikovurdering. Og grunnen til at så mange blir irriterte og sinte over folk som bryter det, er signaleffekten, at "det er greit, bare jeg vet at det er trygt der". Hele poenget med loven er at det ikke skal være opp til hver enkelt å vurdere det.

Mener du at det ikke er en grei andel bevisstløse hundeeiere i Norge? Og poenget er jo at bevisstløse hundeeiere er dårlige på risikovurdering.

Jeg har ikke møtt en eneste som har blitt irritert over «signaleffekten». De har blitt irritert over det de mener er uansvarlighet som vil føre til dyrs død. Når det er sagt så kan signaleffekt av å bryte båndtvangen nok være et argument, men da tenker jeg først og fremst ute i det virkelige liv. Når noen slipper hunden sin på et turområde følger gjerne andre etter. Noen steder er det nærmest anarki på tross av at det er båndtvang hele året. Plasser jeg - når jeg ikke unngår dem - selvsagt alltid holder hunden i bånd.

Selvsagt er poenget med loven at folk ikke skal vurdere selv. Det er jo det  jeg argumenterer - til en viss grad - mot. At det blir for sort/hvitt når en og samme dato og lov gjelder for hele landet - uansett vilttetthet, beitedyrtetthet og enorme variasjoner i når hekkesesongen starter, feks. Ergo tror jeg bedre bruk av kommunale båndtvangsregler og håndheving av både disse og det generelle aktsomhetskravet i loven vil gjøre andelen bevisstløse hundeeiere mindre, og at både folk, hunder og andre dyr vil komme bedre ut av det totalt sett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anooni said:

Ja, absolutt gode kriterier! 

Jeg er nok bare en av de som ser meg lei av nedpissa garasjer fra de kattene, og kattedritt i blomsterbedene, så jeg synes de burde ha et lovverk hvor dyreeiere blir stilt mer til ansvar der og ? 

Haha! Så du er en av «dem» ? 

Jeg er vel en av dem som tenker at katter er koselige dyr som mange har stor glede av og derfor er jeg villig til å se gjennom fingrene med slike bivirkninger. Har så mye annet jeg irriterer meg over at det må bare ta slutt en plass, tror jeg ... :D 

Men når det gjelder at de dreper fugler så mente jeg ikke at det var uproblematisk altså - det er ornitologer som har ropt varsko i mange år. Det er bare av en litt annen natur enn det hunder kan stelle i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Haha! Så du er en av «dem» ? 

Jeg er vel en av dem som tenker at katter er koselige dyr som mange har stor glede av og derfor er jeg villig til å se gjennom fingrene med slike bivirkninger. Har så mye annet jeg irriterer meg over at det må bare ta slutt en plass, tror jeg ... :D 

Men når det gjelder at de dreper fugler så mente jeg ikke at det var uproblematisk altså - det er ornitologer som har ropt varsko i mange år. Det er bare av en litt annen natur enn det hunder kan stelle i stand.

Jeg liker katter, altså, generelt veldig dyreglad ? er mer den at vi har en lov på disse hundene, men katter som da også er et såkalt "problem" på sine områder får fritt spillerom både på eiendommer og natur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anooni said:

Ja, absolutt gode kriterier! 

Jeg er nok bare en av de som ser meg lei av nedpissa garasjer fra de kattene, og kattedritt i blomsterbedene, så jeg synes de burde ha et lovverk hvor dyreeiere blir stilt mer til ansvar der og ? 

Helt enig - og jeg har vært katteeier mye lengre enn jeg har vært hundeeier, så dette er absolutt ikke noe kattehater-perspektiv  ;)  At man bare kan slippe katter ut helt uten tilsyn og la de foreta seg nøyaktig hva de vil har jeg alltid stilt spørsmålstegn ved. Ikke bare fordi de gjør skade både på dyreliv og eiendom, men like mye fordi de utsettes for mange farer der ute.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Debbie skrev:

Har akkurat blogget om dette siste årets ekspedisjon som er over, og vi kom bedre utav det på andre siden:)

Bloggadressen ligger nederst på siden:)

God helg alle sammen

Gratulerer med vellykket år! Så godt med frisk hund ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Helt enig - og jeg har vært katteeier mye lengre enn jeg har vært hundeeier, så dette er absolutt ikke noe kattehater-perspektiv  ;)  At man bare kan slippe katter ut helt uten tilsyn og la de foreta seg nøyaktig hva de vil har jeg alltid stilt spørsmålstegn ved. Ikke bare fordi de gjør skade både på dyreliv og eiendom, men like mye fordi de utsettes for mange farer der ute.

Ikke sant! Jeg har også hatt katter, alle har vært utekatter også, så dette gjelder ikke den "hater katter" for meg heller ? meeen det blir ikke katt igjen, så lenge jeg bor i nabolag, ihvertfall. Av hensyn til nettopp naboer ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke følger får korona-epedimien for ditt hundehold?

Det positive er at jeg har en turvenn som alltid blir med ut ❤️ Hundene er (sikkert ?) glad for at jeg er mere hjemme (har hjemmekontor)

Det negative er at stevner jeg hadde tenkt å starte på, blir vel avlyst. Ihvertfall dem før sommeren. Og kursene jeg har meldt oss på (og gledet oss til) blir vel ikke noe av. Og da blir jeg ikke lenger så strukturert i hundetreningen min ? Jaja, det kunne vært så mye verre.

Jeg kjenner ei som snart skal hente seg valp i England. Det blir sikkert ikke lett

Det er vel ikke så lett å selge valper i disse tider, ihvertfall ikke hvis det er langt å reise mellom selger og kjøper.

Endret av Rufs
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rufs skrev:

Hvilke følger får korona-epedimien for ditt hundehold?

Positive:
-Jeg har mye mer tid til tur og trening, og får gått lange turer med hundene hver for seg fordi jeg er permitert ?
- Det er masse folk ute som jeg kan trene unghunden på å passere, de fleste holder god avstand på tur og er perfekte å trene på å passere. Det fortsatt finnes folk som absolutt skal hilse. Det er jo forsåvidt positivt at jeg får øvd meg på å være streng med mennesker å be de holde avstand (og i disse tider forstår de kanskje det og)

Negativt:
-RL kurset mitt er utsatt på ubestemt tid ? Det blir heller ikke noe av de hundearrangementene vi hadde tenkt oss på.
-Hundene får ikke henge med hundene og menneskene de er glad i. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, trill skrev:

Gratulerer med vellykket år! Så godt med frisk hund ?

Tusen takk, ja det er veldig deilig med frisk hund:)

3 timer siden, Rufs skrev:

Hvilke følger får korona-epedimien for ditt hundehold?

Det positive er at jeg har en turvenn som alltid blir med ut ❤️ Hundene er (sikkert ?) glad for at jeg er mere hjemme (har hjemmekontor)

Det negative er at stevner jeg hadde tenkt å starte på, blir vel avlyst. Ihvertfall dem før sommeren. Og kursene jeg har meldt oss på (og gledet oss til) blir vel ikke noe av. Og da blir jeg ikke lenger så strukturert i hundetreningen min ? Jaja, det kunne vært så mye verre.

Jeg kjenner ei som snart skal hente seg valp i England. Det blir sikkert ikke lett

Det er vel ikke så lett å selge valper i disse tider, ihvertfall ikke hvis det er langt å reise mellom selger og kjøper.

Positive: hverdagen min er ikke så ulik. Jeg har hunden, tak over hodet, mat og masse bøker å lese på.

Negativt: jeg er demotivert, lat og savner treningskameratene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være tidenes beste "få folk til å holde avstand og ikke slippe hunden bort kommentar" : Jeg er smittet!! 
Nesten så jeg skulle ønske jeg bodde slik til at jeg fikk testet ? (og håper folk skjønner spøken her inne) 


Her er lite forandret- vi bor nesten på fjellet og ikke er det noe organisert trening og konkurransesesongen min begynner ikke før tidligst i mai- kommer sikkert til å merke det etterhvert da- men det får man leve med.
full vinter og greier her. er ufør, så hjemme er jeg uansett, så vi tar alt med knusende ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt for meg er mer tid hjemme og mer tid til turer i skogen på dagtid. Har hjemmekontor og kan tilpasse litt når på dagen jeg jobber, så det er lettere å komme seg ut på skikkelige turer. Tror Mio setter pris på selskap på dagtid også, selv om han stort sett velger å ligge for seg selv. Også syns jeg faktisk at man får bedre tid til og kanskje fokus på å sette pris på de små tingene. Jeg har bestilt blomster hjem, skal begynne på langvarig brettspill med samboer og har begynt på genser i mønsterstrikk på pinne 3 - ting jeg sjelden tar meg tid til i "den hektiske hverdagen" til vanlig. Skal prøve å ta det med meg videre selv når dagene går tilbake til det mer normale!

Det tyngste for meg personlig er at all idrettsaktivitet er avlyst, som innebærer at NM ikke ble gjennomført. Det var en skikkelig knekk etter å ha forberedt seg gjennom en hel sesong, fire - seks dager i uka siden slutten av august sammen med laget, og påvirket humøret og motivasjon til å drive med noe som helst en liten stund. En god nummer to at alle kurs og treningsgrupper er avlyst, jeg hadde meldt oss på flere kurs i vår som jeg gledet meg veldig til. Har heldigvis funnet noen alternativer online, men det er jo ikke det samme som å treffe andre hundefolk både for trening og sosialt. 

Sporet litt av fra bare hundehold, men det påvirker jo hele hverdagen dette. 

Endret av trill
Lagt til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker egentlig ikke noe annet enn at hundetreningene er avlyst. Ellers er vi stort sett hjemme uansett, og turene går som normalt. Men jeg er fortsatt i jobb, så hverdagene er stort sett de samme. Må dog forberede meg på å måtte jobbe mer etter hvert, det arbeides med ny turnus nå. Men det vil nok ikke påvirke hunden noe særlig, siden hun enten er hjemme med samboeren min, eller så passer foreldrene mine henne mens jeg er på jobb. 

På jobb merkes det godt, da. Men hjemme merkes det minimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke så mye til det. Jeg og samboer er ikke så sosiale av oss, så er alltid hjemme uansett. Ellers går jeg på jobb når jeg får vakter. Veldig greit å kunne ta eg en pause fra både valp og corona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen spekulerer i at det kommer til å bli forbud mot alle slags arrangement ut året... Så da blir det ingen stevner på meg og frøkna før neste år da - noe jeg forsåvidt har slått meg til ro med, men heller ingen festivaler i sommer :no: Jeg skjønner jo absolutt at det må bli sånn, men det er skikkelig kjipt å gå glipp av alle de tingene jeg bruker den lange, fæle vinteren til å se frem mot...

Her er det forøvrig ingenting som ligner det minste på vår enda, det er så latterlig mye snø at det nesten virker som en dårlig spøk. Vurderer å bruke de pengene jeg sparer på stevner og festivaler på en Nintendo Switch, veksle frøkna inn i en katt og rett og slett bare slutte og gå ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Ser noen spekulerer i at det kommer til å bli forbud mot alle slags arrangement ut året... Så da blir det ingen stevner på meg og frøkna før neste år da - noe jeg forsåvidt har slått meg til ro med, men heller ingen festivaler i sommer :no: Jeg skjønner jo absolutt at det må bli sånn, men det er skikkelig kjipt å gå glipp av alle de tingene jeg bruker den lange, fæle vinteren til å se frem mot...

Her er det forøvrig ingenting som ligner det minste på vår enda, det er så latterlig mye snø at det nesten virker som en dårlig spøk. Vurderer å bruke de pengene jeg sparer på stevner og festivaler på en Nintendo Switch, veksle frøkna inn i en katt og rett og slett bare slutte og gå ut :P

Veldig enig! Jeg forstår absolutt alvoret i situasjonen, men jeg klarer ikke å ikke bli skuffet, trist og lei meg for at jeg nå går glipp av så mye med en unghund fra mitt første kull. Hadde gledet meg til å vise henne frem i vår og utover sommeren som junior ? Å få kortet ned de grusomme mnd før røntging, ikke minst, ved å reise og stille litt. Men nå teller jeg jo dager til det, og ?

Får håpe på valper ila året, ihvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt egoistisk når folk har det så mye verre enn en avlyst konkurranse. Men jeg må si jeg er er veldig lei meg akkurat det, jeg hadde et mål i år- jobbet knallhardt for det- og nå blir det ingenting av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være litt egoistisk synes jeg. For ting som betyr mye for en er det klart en blir lei seg for når en ikke kan være med på, og det er jo ekstra tydelig nå. Men en Nintendo Switch synes jeg du kan investere i @Wilhelmina :yes: Jeg merker ikke mye forskjell bortsett fra at det er mye folk i turløypene våre på dagtid på ukedagene. Likte det bedre når det stort sett bare var oss :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er fullt lov å bli skuffet og lei seg over det som blir avlyst eller utsatt. Det er en stor omveltning og usikre tider for de aller aller fleste. Det som ikke er greit er å gi blanke i de reglene som er, for det er så kjedelig/unødvendig/JEG kommer ikke til å dø, så da gir jeg f. ?‍♀️

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som skjer med hundeaktivitetene nå som samfunnet åpnes opp igjen ? Kan jeg igjen begynne melde meg på stevner? Blir det fellestreninger? Dette blir spennende. Gleder meg til å få svar

Jeg har allerede bestilt time hos frisøren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rufs said:

Lurer på hva som skjer med hundeaktivitetene nå som samfunnet åpnes opp igjen ? Kan jeg igjen begynne melde meg på stevner? Blir det fellestreninger? Dette blir spennende. Gleder meg til å få svar

Jeg har allerede bestilt time hos frisøren ?

Det blir ikke stevner med det første i hvert fall:

«Regjeringens utvidelse av reglene for idretts- og kultur- og andre arrangement innebærer at terminfestede arrangement, som har mer enn 4 samtidige deltakere i tillegg til dommer, og arrangementsdato før 15. juni, vil måtte utsettes eller avlyses.»

Om det blir åpent for arrangement etter 15. juni er ikke bestemt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det blir ikke stevner med det første i hvert fall:

«Regjeringens utvidelse av reglene for idretts- og kultur- og andre arrangement innebærer at terminfestede arrangement, som har mer enn 4 samtidige deltakere i tillegg til dommer, og arrangementsdato før 15. juni, vil måtte utsettes eller avlyses.»

Om det blir åpent for arrangement etter 15. juni er ikke bestemt enda.

Akkurat ja ? 

(tenkte det er jo ikke publikum eller mange startende på LP-stevner her i mitt distrikt, men men ?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Rufs said:

Akkurat ja ? 

(tenkte det er jo ikke publikum eller mange startende på LP-stevner her i mitt distrikt, men men ?)

Vil jo tro at slike ting er det absolutt siste som åpnes opp, og jeg tviler fremdeles på at det blir i år. Nå som barnehager og skoler åpner blir jo smittepresset i samfunnet vanvittig mye større, så da er det vel ekstra viktig å følge tiltakene på andre områder for at ikke smitten skal eksplodere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...