Gå til innhold
Hundesonen.no

Godt skjult på-knapp?


Torvald tåke
 Share

Recommended Posts

Hvordan lokalisere hundens på-knapp? Torvald (tåke) er en strålende hund, lettlært og morsom, men han vil kun gjøre ting i sitt eget tempo. Etter å ha vært utsatt for et hundeangrep som valp ble han reaktiv og stressa, og jeg gikk inn i totalt ro-modus. Resultatet er en hund, som nå er tre år, som finner roen i alle situasjoner, også når jeg ønsker trøkk og fart. 

Vi trener lydighet og rally, men blir fort stående fast, fordi han skrur seg av raskere enn lynet. Rasen er normalt aktiv og med mye driv, så dette dreier seg nok mest om individ og oppdragelse. 

Jeg føler jeg har prøvd "alt": verdens beste godbiter, ulike plasseringer, drakamp, apportbelønning, korte økter, lange økter, favorittballen, jeg har løpt, krabba, rulla rundt, lagd spennende lyder og leikesloss - ingenting har langvarig effekt. Er det noen her som har forslag til hva jeg kan gjøre?  

Endret av Torvald tåke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det?

Sånn med en gang så får jeg inntrykk av at du gjør veldig mye av jobben for ham, og jobber veldig hardt for veldig lite belønning (respons). Hva skjer om du kutter treningen så fort han slår seg av? Legger ham i bilen for en pause, eller bare går din vei?

Dette er et av problemene jeg synes er ganske vanskelig å gi råd om uten å se hunden, det er generelt sett en vanskelig utfordring. Jeg prøver å tenke på hvilke instruktører som er gode på belønningsutvikling, men det kommer jo litt an på hvor i landet du bor.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Hvilken rase er det?

Sånn med en gang så får jeg inntrykk av at du gjør veldig mye av jobben for ham, og jobber veldig hardt for veldig lite belønning (respons). Hva skjer om du kutter treningen så fort han slår seg av? Legger ham i bilen for en pause, eller bare går din vei?

Dette er et av problemene jeg synes er ganske vanskelig å gi råd om uten å se hunden, det er generelt sett en vanskelig utfordring. Jeg prøver å tenke på hvilke instruktører som er gode på belønningsutvikling, men det kommer jo litt an på hvor i landet du bor.

Han er en portis.

Der tror jeg du traff spikeren på hodet! Jeg har tenkt samme tanke selv, at jeg i for stor grad har vært på tilbudssida i treninga, og at han har blitt litt blasert av alle forsøkene på å skape engasjement. Rådene jeg har fått av ulike instruktører vi har deltatt på kurs hos har hele veien vært at jeg må tilby mer, være morsommere, mer interessant, men nå har vi kommet dit at jeg må iføre meg klovnekostyme for å bli noe særlig morsommere. Forrige rallystevne vi gikk var han helt med til skilt sju, da kom det en dekk, og han responderte med å legge seg ned på sida og bli liggende. Halen går, og han viser ingen tegn til stress, han ser bare ut til å føle at han trenger en siesta.

Vi holder til på sentrale Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg er i prinsippet enig i at man må gi av seg selv for å motivere hunden, men det kan gå for langt. Ikke sammenlignbart siden rasetypen er veldig annerledes, men har en ridgeback som vi har virkelig jobbet hardt med å få i arbeid.

Men hva skjer om du bryter av når han gjør det? At han ikke får lov til å trene eller være sammen med deg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også ridgeback, så typen er ikke helt lik, men vår veksler mellom veldig på og helt i sin egen verden. En forskjell mellom min og din er nok at min slutter å gjøre det han skal, går rundt og snuser og vaser i stedet. Men jeg har (i tråd med tips fra @simira over) begynt å teste å binde han borte fra meg når han skrur seg av, på et sted som er skikkelig kjedelig og hvor han ikke rekker frem til noe gøy.  Så har jeg gått og fulgt med på de andre som trener (ikke langt bort så han blir forlatt, men utenfor rekkevidde og uten å gi han oppmerksomhet). Prøver å hente han igjen når han ikke maser, men fortsatt er litt "på". Så gjør vi øvelser med litt fart i som han syns er morsomt, og om han er på da blir det så bra belønning som jeg overhodet klarer for å prøve å vise han at det morsomste han kan gjøre akkurat da faktisk er å jobbe med meg. 

Hadde en økt på kurs der Mio hadde snusefest hver eneste gang det var vår tur, da fikk jeg gå en av øktene med hunden til instruktøren mens Mio sto i kroken og så på. Skikkelig furtegutt, men når jeg satte bort den andre hunden og hentet Mio gikk han mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare kjapt hive meg inn her og fortelle om et kurs jeg selv har vurdert å gå men bare ikke kommet så langt; et belønningsutviklingskurs med Fanny Gött.

Har hørt en del på podcasten hennes og synes hun sier veldig mye fornuftig og da spesielt om belønning. Kan være verdt å sjekke ut? 

Hun er svensk men jeg synes hun gjør seg godt forstått og hun kan engelsk og, så tror ikke det skal bli et problem ?

http://www.klickerklok.se/kurser/onlinekurser/basta-beloningarna-online/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for mange gode tips, jeg skal definitivt sjekke ut kurset til Fanny Gött!

De siste ukene har ting faktisk løsna litt. Det som virkelig gjorde susen (tror jeg), var at jeg lånte med meg hunden til foreldrene mine hjem, og innlemmet han i treningsrutinene våre. Hver gang Torvald skrudde seg av og la seg ned eller begynte å snuse rundt, bytta jeg hund, og Torvald syns nok det er uuuuuurettferdig. Plutselig er han på igjen, og vi har endelig fått øvd inn en del av klasse 3-øvelsene som han hittil bare har rynka på nesa av. I tillegg har høyreføringa virkelig begynt å falle på plass. Den siste uka har det bare vært meg og Tore på sporet, lånehunden var savna hjemme, og jeg var nervøs for at uvanene skulle vende tilbake litt fort som de forsvant, men det har de hittil ikke gjort. Hurra! 

Endret av Torvald tåke
Skrivefeil
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...