Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger sårt hjelp her..


Odea
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 1 år gammel  Jack russel terrier. Han er super flink inne me triks og kontakt, han er en relativt rolig hund inne når det bare er oss i hus. Men han har en tildens til å stikke av.. Han er helt umulig å trene utendørs da han er ikke til å få kontakt med. Ser ikke på meg når eg snakker til han, trekker i båndet, bjeffer på alle og klokker fullstendig om han ser katt eller går forbi andre hunder. I dag bet han meg faktisk i fingen når eg prøvde å roe han ned. Han er jo verdens snilleste og roligste hund ellers og eg vett ikke hva eg skal gjere lengre ? prøvd det meste innen tips og triks, men hjelper lite når han ikke enser meg når vi er ute 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tur og hjernetrim får han? Høres ut som han har mye energi, så viktig at han får utløp for det både fysisk og mentalt. 

En slik rase kan man ikke nødvendigvis ha løs ute. JRT har vel ofte mye jaktinnstinkt. Jeg tenker du bør ha hunden i bånd, og trene kontakt i første omgang. Begynn inne, og fortsett gradvis med forstyrrelser. En kontaktlyd er kanskje lurt. 

Kanskje sladretrening kan være noe mtp andre hunder og katter? Start med god avstand og god belønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere gått valpekurs eller hverdagslydighetskurs?

For det første må du sørge for at han ikke får stikke av. Jo mer erfaring han får med det, jo vanskeligere blir det å trene bort. Ha på ham en god sele, og en langline slik at han kan røre seg en del uten å være løs.

Kontakt må trenes på innendørs først, med GODE godbiter og en kommando som brukes kun til det. Når han er god inne, som det virker som han er, kan du begynne å trene i hagen eller like utenfor der dere bor, når det er rolig og ikke mye vanskelige forstyrrelser rundt. Etterhvert kan du gradvis øke vanskeligheten med å trene kontakt lengre og lengre hjemmefra og med gradvis vanskeligere forstyrrelser (men ikke øk både avstand hjemmefra og mengde forstyrrelser for mye om gangen!).

Det kan være lurt å gå en ordentlig tur først, og så trene kontakt i 5-10 minutter utenfor før dere går inn. Når du ser det begynner å sitte 80% av tiden kan du starte litt lengre unna slutten på turen, osv. Her snakker jeg 100-200m økning, litt avhengig av hvilke forstyrrelser dere utsettes for. Hvis det da virker helt håpløst må du ta et steg tilbake igjen, da har du gått for fort fram.

Før du vet at det sitter skal du IKKE bruke kontaktkommandoen i passeringer. Ta ham heller med deg ut av veien, og stå og fôre ham med godbiter mens de andre går forbi. Evt. en pipeball om han ikke tar godbiter, dette kan være ordentlig vanskelig, og vil ta tid!

Om du søker litt på forumet her finner du mange tråder om unghunder og passeringsproblemer med flere gode råd. Husk også på at du har en unghund med lopper i blodet og hjernen, og det kommer til å gå fram noen steg og så tilbake igjen, mange ganger, før du forhåpentligvis har en voksen og lydig hund. Lykke til!

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...