Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresset hund på tur


Diamanta
 Share

Recommended Posts

Bl.hund,bla border collie og schæfer,2 år. Flott og trygg familiehund inne. Lettrernt,lojal,lydig på innkalling. Kan gå løs med alle hunder. Utfordring er følgende:Når vi går tur,kan hunden ikke være med om vi er mer enn et familiemedlem, kanskje to. Hun piper,hyler,bjeffer og går rundt oss,i beina våre dersom vi feks er to voksne eller en voksen og to barn. Dette fører til at vi ikke kan ha hunden med på tur feks i fjellet,med barna etc. Hun er også  veldig utrygg  når hun møter andre hunder når hun er i bånd,bjeffer og hyler ,all trening  med godbit og fokus på eier har vært helt mislykket.

mitt spørsmål er følgende:Er dette pga gjeterinstinkt?Er det håp om at vi kan få hjelp til hunden sånn at hun en dag kan ? Jeg var forberedt på en hun som trenger mye stimuli,men var ikke forberedt på at jeg ikke kan ha henne med meg ut i på tur. 

Noen erfaringer?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å gå tur sammen med andre er nok gjeterinstinktet. Det kan nok jobbes med, om dere ikke blir helt kvitt det.

Passering av andre hunder kan være forskjellige ting, det er vanskelig å si uten å ha sett hunden.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en flink adferdskonsulent som kan hjelpe dere med et opplegg, dette kan være ganske krevende med en slik hund. Bruk gjerne NAS (Norsk Adferdsgruppe for Selskapsdyr) for å finne noen i nærheten av deg.

Sørg også for at hunden får nok hodearbeid i form av søk, triks, lydighetsarbeid mm. Du har en blanding av arbeidshunder, og bare tur er langt fra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg samme problemet, men jeg har gjeterhund, og hun er mye roligere på tur hvis hun får ha med noe å bære på. Det kan også hende at det hjelper litt å putte på en kløv for da kommer hunden ofte i et litt annet «modus». Men ja, oppsøk adferdskonsulent eller en flink trener ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...