Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshund (light) og familiehund


CarolineB
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg syntes storpuddel virker helt topp, men syntes det er gøy å høre andres erfaring med raser.

Hvilken hund bruker du som treningskamerat i konkurranser og familiehund? 

Har folk kommentarer om storpuddel er det alltid gøy å høre, har også fått gode kommenterer på andre innlegg :) Samboer vil ikke ha storpuddel, han har veldig lyst på pinscher, men siden jeg skal konkurrere med den må vi bli enige. 

 

Vi vil ha en hund som:

- ikke har så mye lyd

- Ikke er for masete, kan være noe selvstendige (sånn som tasser etter deg over alt blir litt slitsomt)

- ikke røyter for mye, har noen langhårshunder nå og man blir litt lei av å støvsuge heh. Her har jeg også pelsstellet til puddelen litt i bakhodet, redd for at det blir veldig mye. Men tenker en kort sportsklipp 

- får to korte turer, en langtur 1-3 timer på hverdager. Kan være med på det meste, besøk, jobb osv. Vil bli mentaltrent hver dag

- gjerne en som liker å trene, men å trene 5-20 min mange ganger om dagen er helt perfekt. Ofte når jeg kjører rundt syntes jeg det er fint å stoppe 3-5 ganger og trene noen minutter. Så det funker fint for meg! Å kunne trene lenger også hadde vært supert for å bli med på fellestreninger osv

- tåle at det kommer barn i hus i løpet av noen år 

- tåle en dag på sofaen om det er noe

- minst 40 cm i høyde 

- skal være med på ridetur, kløve, trekke 

- kan gå løs

- mål på konkurransebanen: nå klasse 3/elite i rally, LP 1/2 

- god mentalitet og fysiske forutsetninger (her undersøkes linjer godt)

 

Noen andre tips om rase til meg?

For meg er retrievere og spaniel dessverre uaktuelt, gjør det litt vanskelig for meg selv siden det er flotte hunder med masse gode brukshundegenskaper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel virker for meg mer som en hund som liker fart og moro, f eks agility, heller enn "pirkingen" i LP/rally. 

Har du sett noe på gjeterhundene? Siden du planlegger å trene såpass mye, trenger du en hund med god kapasitet. Gjerne ikke border collie eller malle, men en god tervueren kanskje? Ja, de vil dilte dersom de får lov, men det går fint an å lære de til å bli på plassen sin selv om folk beveger seg rundt. 

Støvsuging slipper du ikke unna uansett hvilken pels hunden har. Korthårete vil som regel drysse småhår overalt hele året, langhår har gjerne to markerte røyteperioder i løpet av året. Alle pelstyper, inkludert klipperaser vil dra med inn sand/jord/kvist/rusk i pelsen. Du kan unngå en del av del med å bruke pelsblåse før du tar inn hunden. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annen type energi og væremåte, generelt sett litt mer klovnete rett-frem-holdning til livet - men har dere sett noe på portugisisk vannhund som et alternativ? :) 

Har vokst opp med både storpuddel og portis, selv om vi ikke trente mye hund på den tiden, så er det fine skapninger å ha i hus. Syntes det finnes mangle fine pudler på konkurransebanen, men jevnt over mer sprut og motivasjon i portisene.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Ingidano skrev:

Puddel virker for meg mer som en hund som liker fart og moro, f eks agility, heller enn "pirkingen" i LP/rally. 

Har du sett noe på gjeterhundene? Siden du planlegger å trene såpass mye, trenger du en hund med god kapasitet. Gjerne ikke border collie eller malle, men en god tervueren kanskje? Ja, de vil dilte dersom de får lov, men det går fint an å lære de til å bli på plassen sin selv om folk beveger seg rundt. 

Støvsuging slipper du ikke unna uansett hvilken pels hunden har. Korthårete vil som regel drysse småhår overalt hele året, langhår har gjerne to markerte røyteperioder i løpet av året. Alle pelstyper, inkludert klipperaser vil dra med inn sand/jord/kvist/rusk i pelsen. Du kan unngå en del av del med å bruke pelsblåse før du tar inn hunden. 

Takk for svar! 
 

Drømmen er schæfer korthåret eller malle en dag, men tenker at det skal bli etter denne hunden fordi det mest sannsynlig flytting, studie i 6 år (veterinær) og barn i løpet av de neste 9-12 årene. Så tenkte at en litt mer «light» brukshund først kunne være bedre, men det er fordi jeg også har hørt at disse hundene er livsstil og ikke hund, så det har skremt meg litt fra å få den nå ? Syntes det er mange fine border collier, men er litt skeptisk til gjeterhunder fordi 90% av border colliene jeg har møtt er så ekstremt på gjeting og lite personlighet fordi de bare har gått rundt eieren og vil jobbe. Men har kanskje bare hatt veldig uflaks selvom det begynner å bli en 12-13 stykker.. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, maysofie skrev:

Litt annen type energi og væremåte, generelt sett litt mer klovnete rett-frem-holdning til livet - men har dere sett noe på portugisisk vannhund som et alternativ? :) 

Har vokst opp med både storpuddel og portis, selv om vi ikke trente mye hund på den tiden, så er det fine skapninger å ha i hus. Syntes det finnes mangle fine pudler på konkurransebanen, men jevnt over mer sprut og motivasjon i portisene.

Takk for svar ? 

 

Portis har jeg hørt at sliter mye med overalv siden de har vært en av de alt for mange rasene som har blitt poppis og avlet ihjel på ? og at det dermed har vært mye dårlig avl som har ført til bjeffing, vokting og aggresjon som ligger i mange av hundene.  Men dette er kanskje noen år siden? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett rase være obs på oppdretter og gemytt, og portis er nok en av de å være ekstra nøye på. Men det er mye bra også, og vi har en veldig flott en fra Isostar i gata.

Men ja, se på gjeterhundgruppen også. Ikke alle gjeter voldsomt, selv om de selvfølgelig er avlet for det.

Ta med gubben på puddeltreff? Møtte to herlige i gata her om dagen, og fikk jamen ikke mindre lyst på puddel etter det.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nødvendigvis tips å komme med, men ser etter mange av de samme tingene i en eventuell neste hund selv. Syns det er morsomt å diskutere selv om det er lenge til for vår del. De mest aktuelle per i dag er storpuddel, retrievere, springer spaniel og korthårscollie. Ser også på et par til av de "mildere" gjeterne - tervueren, old english, kan kanskje strekke meg til en aussie, og har også vært litt innom finsk lapphund. De portisene jeg har møtt og vært på kurs sammen med har vært morsomme og fine hunder, fra gode linjer tror jeg de kan passe veldig fint for det du skisserer. 

Det jeg har innsett jo flere individer jeg treffer er at ved å få mer arbeidslyst og førerfokus så mister man naturlig nok en del av selvstendigheten jeg er vant til i ridgebacken vår. Og det er på mange måter positivt, f.eks. i forbindelse med trening og mulighet til å gå løs, men det er også ting ved selvstendigheten jeg setter veldig pris på. F.eks. en hund som er veldig laidback inne/i kjente miljøer, takler rolige dager godt og ikke må ha mental stimuli i tillegg til mosjon om det er hektiske uker. Så det blir jo en balanse det der, og det går selvsagt an å finne en hund som er litt av begge deler. Men jeg som er vant til en ridgeback ville blitt litt stressa av en hund som spretter opp hver gang jeg beveger meg. 

Konklusjonen min er egentlig at jeg må treffe mange nok individer av de ulike rasene vi ser på til å få en slags forståelse for rasens typiske væremåte. Tror alle rasene vi vurderer kan krysse punktene våre i en sjekkliste, men jeg vil vite hvordan de er å leve sammen med og være rundt, hvordan de er, om du skjønner. Både rasen som helhet og etterhvert mer spesifikke linjer. 

Også vil jeg bare skyte inn at korthårsrase ikke nødvendigvis betyr mindre pels rundt omkring! Hjelpes, som den pelsen sprer seg og sitter fast. Det er nok mindre enn fra langhåra hunder altså, men det setter seg fryktelig godt fast. Plagg kommer ut av vaskemaskin med pels i seg, og ikke alle hår i puter, sofa og tepper løsner ved vanlig støvsuging. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange av de samme kriteriene som deg og landet på engelsk springer spaniel. Han er idag 5 måneder, så kjempemasse erfaring (foruten disse månedene) har jeg ikke. De er ikke kjent for å være noe gneldrete/bjeffete, men min piper derimot litt. Litt sånn "se på meg, jeg hater livet mitt" om han f.eks. må ligge stille eller bes om å gå å legge seg. Han kommer nok til å røyte en gang i fremtiden, men nå har han valpepels og røyter lite. De må derimot påregnes litt pelsstell. Men det syns jeg er overkommelig og jeg har aldri klippet en hund før i mitt liv! Jeg vil legge til at jeg har en korthårshund fra før og herregud han kan det å røyte. Det setter seg fast overalt! Glem fleecegenser, rene tepper og hundehår-fri sofa.

Springeren er veldig førerorientert og er avlet til det formålet at de skal være nær fører i jaktsituasjon - så de aller fleste er greie å ha løse (selvfølgelig med trening ol.). De er derimot ikke så selvstendige, men om du ønsker en hund som er grei å ha løs så er selvstendig en litt motstridende egenskap. Målet med min springer er rallylydighet elite og et håp om kl. 2 LP. Her står nok mest på føreren:P Tenker også på spor en gang i fremtiden, vi må først på sporkurs! 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig tenkte først å foreslå aussie, men der har du jo fare for litt lyd og litt røyting. Annet enn det synes jeg beskrivelsen og ønskene dine fint kunne passet. Aussien synes jeg ikke har noe særlig med gjeting med mindre du velger fra de som bevisst avler den retningen. Selv konkurrerer jeg med mine i flere sporter, men de har også dager hvor vi ikke gjør noe som helst da jeg har en kropp som ikke fungerer like bra hver dag og er avhengig av at mine hunder ikke klatrer oppover veggen om vi ikke gjør noe. :)
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vel alt slått fast at du skal ha kongepuddel, men  ... :p

Jeg har ikke så mye å komme med, men av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvorfor du hverken skal ha retrievere eller spaniels? Du gjør det virkelig ikke lett for deg selv :D For det hadde vært hånd i hanske. Vel, bortsett fra røyting på noen av dem. Det er imidlertid et argument jeg personlig mener er strekt overvurdert. Hund = hår, skitt og støvsuger. Så lenge hårene er av den sympatiske typen som ikke stikker seg fast i alt, så forsvinner de i støvsugeren uansett. Og så kan vel både spaniels og retrievere fort bli frimerker ... noe du nå sier du ikke vil ha. Men jeg tenker vel at puddel fort kan bli frimerker de også, så jeg vet ikke helt hva du tenker der...

Men, to forslag. Collie korthår? Aner ingentig om avl der, men det finner du vel ut av. Ellers så har jeg en svakhet for Stabyoun, men vet ikke om alle er så fantastiske som de tre jeg har truffet - vet ikke om avl der heller bortsett fra at det ikke er mange av dem ... Burde passe bra den også. Og så tenker jeg på hvit gjeter - kommer også i korthår. Der skal man vel være minst like påpasselig med linjer/oppdretter som med portis, men får man en som virker så er det fine hunder.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg tror collie korthår er for lite hund både for TS og @trill.

Puddel eller portis virker som gode alternativer.

Jeg er nok litt redd for det for egen del, altså. Det er bare ett individ jeg har truffet flere ganger, og hun virker helt fantastisk, men eier sier selv at hun nok er litt utypisk for rasen. 

Hvis det ikke var for pelsstellet hadde nok puddel tronet øverst på lista, men må innrømme at det faktisk er en liten terskel for meg. Ridgebacken er 2,5 år gammel nå og har dusjet to ganger ? Men man blir jo vant til det meste, og hvis hunden ellers passer perfekt så får jeg vel heller leve med litt pelsstell... Mannen i hus her syns faktisk også at pudler er kule, det er jeg glad for. De er en av rasene som så absolutt henger med på herjinga og løpinga til Mio når de får leke, tror det har bidratt til positivt inntrykk. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min er oppdretter av Pinscher og de virker som fine familiehunder med godt øye for trening og konkurranse. Så jeg ville kikket litt mer på dem faktisk :) 

Hun naboen har konkurrert ganske mye med hannhunden sin og holder på med tispen også som er ganske ung akkurat nå :)  Den er fra første kullet hennes så vidt jeg har skjønt. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/18/2020 at 7:24 PM, Sunlily skrev:

Jeg personlig tenkte først å foreslå aussie, men der har du jo fare for litt lyd og litt røyting. Annet enn det synes jeg beskrivelsen og ønskene dine fint kunne passet. Aussien synes jeg ikke har noe særlig med gjeting med mindre du velger fra de som bevisst avler den retningen. Selv konkurrerer jeg med mine i flere sporter, men de har også dager hvor vi ikke gjør noe som helst da jeg har en kropp som ikke fungerer like bra hver dag og er avhengig av at mine hunder ikke klatrer oppover veggen om vi ikke gjør noe. :)
 

Aussie var min barndomsdrøm, har bare fått litt den pelstypen i halsen etter å ha eid en spitz med konstant bading etter tur, bæsj i rumpa pga mye pels og mye børsting for å unngå tover? Men han var en gærning og løp over alt hele tiden så han tro med seg det han kunne heheh. Jeg på et aussietreff ved ren tilfeldighet for å se på lydighet og der var det litt slåssing, myyyye bjeffing og mange ukonsentrerte hunder. De to tingene som gikk igjen da jeg spurte om det som var bra og dårlig var bjeffing og seperasjonsangst som dårlig. Ble litt skeptisk til rasen for min del da fordi jeg kommer til å bo i leilighet i mange år fremover, kan ha vært veldig uflaks! Men det skal sies at jeg har trent med mange trenere som er så kresne at de ser først etter det dårlige før de ser etter det bra for de skal ha hunder som kun skal nå toppen, kan ha blitt litt farget av det ? Men Aussie er og kommer til å være en av de vakreste rasene jeg vet om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/19/2020 at 7:23 AM, tillien skrev:

Nå har vi vel alt slått fast at du skal ha kongepuddel, men  ... :p

Jeg har ikke så mye å komme med, men av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvorfor du hverken skal ha retrievere eller spaniels? Du gjør det virkelig ikke lett for deg selv :D For det hadde vært hånd i hanske. Vel, bortsett fra røyting på noen av dem. Det er imidlertid et argument jeg personlig mener er strekt overvurdert. Hund = hår, skitt og støvsuger. Så lenge hårene er av den sympatiske typen som ikke stikker seg fast i alt, så forsvinner de i støvsugeren uansett. Og så kan vel både spaniels og retrievere fort bli frimerker ... noe du nå sier du ikke vil ha. Men jeg tenker vel at puddel fort kan bli frimerker de også, så jeg vet ikke helt hva du tenker der...

Men, to forslag. Collie korthår? Aner ingentig om avl der, men det finner du vel ut av. Ellers så har jeg en svakhet for Stabyoun, men vet ikke om alle er så fantastiske som de tre jeg har truffet - vet ikke om avl der heller bortsett fra at det ikke er mange av dem ... Burde passe bra den også. Og så tenker jeg på hvit gjeter - kommer også i korthår. Der skal man vel være minst like påpasselig med linjer/oppdretter som med portis, men får man en som virker så er det fine hunder.

 

 Ja jeg er veldig enig! ? Må bare få overbevist gubben, han er en sta mann.. Har prøvd å vise han kule klipper og litt rå filmer, men han er skeptisk pga det dollete ryktet og den sassy gangen, men det er så overfladisk at det får han nesten ikke lov til å bruke som argumenter ? Så får jobbe med enda mer overbevisning. Moren hans er i tillegg allergisk mot hund og vi mistenker da pels siden hun reagerer på alle pelsdyr, så en med hår hadde hjulpet mtp besøk! 
 

Retrivere og spaniels er noen av de kuleste hundene jeg vet om, så og si alle vennene mine har dem, men har bare en feeling at det ikke er en hund for meg. Hos spaniels river jeg meg litt i håret av masepipingen (9 av 10 venners hunder har den og blir smågæren da jeg er på besøk) og øreproblemene og noen ganger øyeproblemene (oppvokst med showsetter med like ører som spaniels). Hos retrivere syntes jeg røytingen er helt vill, da jeg er på besøk hos de med lab tråkker jeg i hår og det er mennesker som støvsuger ofte, men koser jeg på deres drysser det store hauger. I tillegg til den fete pelsen, som selvfølgelig skal være der siden de er vannapporterende hunder! Også opplever jeg at mange lukter. Og noe av det søteste med de er jo at de har følelsene utenpå kroppen så de er jo så blide av hele hunden rister, men den slående halen over alt og det at de er så blide at det går helt rundt for dem ofte er bare koselig, men ikke noe jeg har så behov for. Så de tingene betyr såpass mye at alt det andre som er så bra overgår litt.. Jeg høres veldig negativ ut, men altså jeg elsker rasene! Tror bare ikke de er noe for meg akkurat nå.. Men det er det samme som at jeg elsker dvergdachser over alt og kommer alltid til å dachs, mens mine venner hadde aldri klart det og forstår meg ikke fordi de takler ikke bjeffingen på døren, staheten og størrelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/19/2020 at 11:17 AM, trill skrev:

Jeg er nok litt redd for det for egen del, altså. Det er bare ett individ jeg har truffet flere ganger, og hun virker helt fantastisk, men eier sier selv at hun nok er litt utypisk for rasen. 

Hvis det ikke var for pelsstellet hadde nok puddel tronet øverst på lista, men må innrømme at det faktisk er en liten terskel for meg. Ridgebacken er 2,5 år gammel nå og har dusjet to ganger ? Men man blir jo vant til det meste, og hvis hunden ellers passer perfekt så får jeg vel heller leve med litt pelsstell... Mannen i hus her syns faktisk også at pudler er kule, det er jeg glad for. De er en av rasene som så absolutt henger med på herjinga og løpinga til Mio når de får leke, tror det har bidratt til positivt inntrykk. 

Kan ikke mannen din overføre litt av det synet på pudler til min mann?? får ta han med på noen puddeltreff når det er mulig og håpe at se viser seg fra sin beste side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CarolineB skrev:

 Ja jeg er veldig enig! ? Må bare få overbevist gubben, han er en sta mann.. Har prøvd å vise han kule klipper og litt rå filmer, men han er skeptisk pga det dollete ryktet og den sassy gangen, men det er så overfladisk at det får han nesten ikke lov til å bruke som argumenter ? Så får jobbe med enda mer overbevisning. Moren hans er i tillegg allergisk mot hund og vi mistenker da pels siden hun reagerer på alle pelsdyr, så en med hår hadde hjulpet mtp besøk! 
 

Retrivere og spaniels er noen av de kuleste hundene jeg vet om, så og si alle vennene mine har dem, men har bare en feeling at det ikke er en hund for meg. Hos spaniels river jeg meg litt i håret av masepipingen (9 av 10 venners hunder har den og blir smågæren da jeg er på besøk) og øreproblemene og noen ganger øyeproblemene (oppvokst med showsetter med like ører som spaniels). Hos retrivere syntes jeg røytingen er helt vill, da jeg er på besøk hos de med lab tråkker jeg i hår og det er mennesker som støvsuger ofte, men koser jeg på deres drysser det store hauger. I tillegg til den fete pelsen, som selvfølgelig skal være der siden de er vannapporterende hunder! Også opplever jeg at mange lukter. Og noe av det søteste med de er jo at de har følelsene utenpå kroppen så de er jo så blide av hele hunden rister, men den slående halen over alt og det at de er så blide at det går helt rundt for dem ofte er bare koselig, men ikke noe jeg har så behov for. Så de tingene betyr såpass mye at alt det andre som er så bra overgår litt.. Jeg høres veldig negativ ut, men altså jeg elsker rasene! Tror bare ikke de er noe for meg akkurat nå.. Men det er det samme som at jeg elsker dvergdachser over alt og kommer alltid til å dachs, mens mine venner hadde aldri klart det og forstår meg ikke fordi de takler ikke bjeffingen på døren, staheten og størrelsen? 

Men det skal sies at golden retriver (jaktversjon) er fortsatt en av hunderasene jeg har på «listen» min over hunder jeg ønsker å eie og oppleve en gang, det er noe med de som har tatt hjertet mitt med storm ? 

Endret av CarolineB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CarolineB skrev:

Kan ikke mannen din overføre litt av det synet på pudler til min mann?? får ta han med på noen puddeltreff når det er mulig og håpe at se viser seg fra sin beste side?

Han har jo ikke truffet veldig mange, men spesielt én som virkelig slo seg løs i lek med vår ivrige og energiske ridgeback som gjorde inntrykk. Den var jo også en eksepsjonelt morsom hund, da, så ikke så rart :ahappy: Høres ut som puddeltreff kan være smart, ja, og kanskje se om du kan finne noen som konkurrerer med puddelen sin i andre ting enn utstilling? Få han med så man kan se alle de andre flotte egenskapene de har!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså en puddel som er klipt kort hele veien er jo noe heeelt annet enn en med utstillingsklipp. Og man velger jo selv åssen type man vil ha ? Du får finne en oppdretter med sporty hunder som er kortklipt og ta med mannen dit ?  

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/23/2020 at 12:16 PM, CarolineB said:

Aussie var min barndomsdrøm, har bare fått litt den pelstypen i halsen etter å ha eid en spitz med konstant bading etter tur, bæsj i rumpa pga mye pels og mye børsting for å unngå tover? Men han var en gærning og løp over alt hele tiden så han tro med seg det han kunne heheh. Jeg på et aussietreff ved ren tilfeldighet for å se på lydighet og der var det litt slåssing, myyyye bjeffing og mange ukonsentrerte hunder. De to tingene som gikk igjen da jeg spurte om det som var bra og dårlig var bjeffing og seperasjonsangst som dårlig. Ble litt skeptisk til rasen for min del da fordi jeg kommer til å bo i leilighet i mange år fremover, kan ha vært veldig uflaks! Men det skal sies at jeg har trent med mange trenere som er så kresne at de ser først etter det dårlige før de ser etter det bra for de skal ha hunder som kun skal nå toppen, kan ha blitt litt farget av det ? Men Aussie er og kommer til å være en av de vakreste rasene jeg vet om ?

Jeg vet ikke hvem du har vært på treff med, men det hørtes IKKE ut som en trivelig gjeng eller slik jeg kjenner aussien som. Ingen av mine sliter med seperasjonsangst, så det vil jeg heller tro skyldes mer eierne enn rasen. Og en spitz og en aussie har jo totalt forskjellig pels. Aussien skal alt bare prelle av ellers hadde jeg jo aldri i livet orket å ha så mange. Så klart skal man jo føle at det er riktig rase for seg, men jeg må oppriktig si jeg blir lei meg når jeg leser at det er et slikt inntrykk du har av rasen når det overhode ikke er slik flertallet er :icon_confused:

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sunlily said:

Jeg vet ikke hvem du har vært på treff med, men det hørtes IKKE ut som en trivelig gjeng eller slik jeg kjenner aussien som. Ingen av mine sliter med seperasjonsangst, så det vil jeg heller tro skyldes mer eierne enn rasen. Og en spitz og en aussie har jo totalt forskjellig pels. Aussien skal alt bare prelle av ellers hadde jeg jo aldri i livet orket å ha så mange. Så klart skal man jo føle at det er riktig rase for seg, men jeg må oppriktig si jeg blir lei meg når jeg leser at det er et slikt inntrykk du har av rasen når det overhode ikke er slik flertallet er :icon_confused:

Separasjonsangst later til å ha en arvelig faktor, så skal noe skyldes på eiere må det vel være at de avler på hunder med dette? Eller har jeg mye samme inntrykk av aussie som TS.  Mange lettstressa, ukonsentrerte aussier med en god del rusk på mentaliteten rundt om. Synd at mange får dette inntrykket, for det er flotte hunder når de er rett skrudd sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en aussie hann på 13 uker fra @Sunlily. Og jeg opplever han som mer våken og klar, men ikke direkte stressa. Han er en skikkelig klovn, og er en drøm på mange områder. Har allerede vært mye alene, og han sovner. Slik at hunder fra Sunlily er miljøsterke, gode individer som fungerer i hverdagen. I lek med andre hunder har han hatt et godt språk der de bytter på rollene, samt han går bort når han er lei. Var i skogen idag med min og der rullet han rundt i blader og grus, men når vi kom hjem hadde han ingenting igjen i pelsen. Slik at så langt positivt overrasket. Man må tåle litt humor da han har mange morsomme påfunn. Og angående lyd er det jo litt individuelt. Så langt bjeffer han sjeldent, men han syter litt. Han er jo bare 13 uker, så han kan forandre seg selvfølgelig. 
 

Er også enig med Sunlily at det er trist når man sitter igjen med et slikt inntrykk av denne flott rasen. Som de andre nevner, møt flere individer av forskjellige raser, og møt flere oppdrettere. Jeg syns en Pinscher kan passe, men møt gjerne flere og bli enig med samboer hva dere skal velge til slutt. Samboeren min sitt eneste krav er at de skal være «kosebamser». At de liker og kose, samt være litt store. 
 

Hør gjerne med angelthepinscher på Instagram. De trener rally vet jeg?

Endret av Mrs.Fisken
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sunlily skrev:

Jeg vet ikke hvem du har vært på treff med, men det hørtes IKKE ut som en trivelig gjeng eller slik jeg kjenner aussien som. Ingen av mine sliter med seperasjonsangst, så det vil jeg heller tro skyldes mer eierne enn rasen. Og en spitz og en aussie har jo totalt forskjellig pels. Aussien skal alt bare prelle av ellers hadde jeg jo aldri i livet orket å ha så mange. Så klart skal man jo føle at det er riktig rase for seg, men jeg må oppriktig si jeg blir lei meg når jeg leser at det er et slikt inntrykk du har av rasen når det overhode ikke er slik flertallet er :icon_confused:

Da er det bra med oppklaring, skal prøve å få møtt flere på litt stevner (når det er lov) så jeg får et større inntrykk av de ? Har sett utallige filmer av de så de har alltid vært på listen over hunder man kanskje en dag ønsker å oppleve som egen hund ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha hund som ikke røyter hadde det blitt Airedale (har hatt selv) eller puddel (kun avstandsforelskelse). Men vet ikke om jeg orker den type pels igjen. Hva slags pels som er (mest) jobb er jo dog veldig personavhengig tror jeg. Jeg elsker staffepelsen på alle vis bortsett fra at den gir dårlig med varme når det er kaldt ute. Kjøpte BCen nettopp for å få en hund som ville synes det var ok å være ute og trene selv om det var surt og kaldt, ulempen er å plutselig ha hund som drar inn en masse sand og møkk (dvs ørten runder med hund i dusjen) og hår over alt... 

Ellers har jeg sett noen ganske artige springere på kurs! Og selv om retrievere ikke er helt min greie så er det en del fine jaktlabber. Men begge de rasene gir røyting, da. Ellers kan jo en BC være veldig artig, men det er en rase med veldig store variasjoner på godt og vondt. Jeg fryktet litt den beryktede BCen "uten personlighet" da jeg fikk Strips, men er det noe han IKKE er så er det kjedelig og personlighetsløs iaf. ???

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Holder enda en knapp på puddelen, men ser at den også har mye pelsstell og drar med seg alt inn ? Men man får ikke alt her i verden, så noe må man overleve. Jeg har også begynt å titte litt på jaktgolden (sier hun som sa at hun ikke skal ha retriver, ups) siden jeg vil jo nå klasse 2/3 i lydighet og elite i rally, så må ha et utgangspunkt for at det er mulig. Men er litt redd for røytingen da jeg har en showsetter nå som jeg føler drukner meg litt, men bor vel og merke ofte med opp til fem hunder og nå har jeg bare showsetteren og dachsen så får sett litt hvordan det blir. Har også overlevd mer enn fint med de i 13 år så er jo ingen krise ? Har lest litt på forumene om jaktgolden så føler jeg har fått et inntrykk av dem, men bare fyr løs om man vil fortelle om dem eller har en sammenligning med puddelen. Ikke bra å være en planlegger og alltid ville gi det beste utgangspunktet, man drukner jo i jungelen av rasevalg. Men det er bare å ta et valg etterhvert også blir man fornøyd uansett, så har man iallfall gjort det man kan på forhånd ? men som sagt vil noen fyre løs med jaktgolden info evt med vs puddel er ønskene å bruke den i konkurranse (klasse 2/3/FCI lydighet, elite rally, seek/smeller for gøy) og evt NRH. Være med på ridetur. Fungere i leilighet. Være med på gåtur med kløv og trekk og jogging/løping. Kunne gå løs. Være åpen for å være glad i flere mennesker (har en ekstremt enpersonsdachs nå, liker få andre enn meg så sliter veldig da jeg drar på ferie osv) men førerfokus. Tilpasse seg at det kommer barn i hus innen 10 år. Av-knapp inne. Ha OK pelsstell. Ha litt selvtillit så den er gøy å trene (sikkert veldig individ og ikke rase), har trent flere der jeg bruker mest energi på å fortelle at de går en øvelse de har gjort flere hundre ganger før riktig enn å kunne utvikle hunden. Kan være hjemme (5-6 timer) eller være med på skole med flere færre timer i kennel (veterinærhøyskolen). God helse, har hørt mye grums på jaktgolden der. Kan roe seg når man har selskaper, venner over osv. Være litt klovn men ikke ekstremt mye hele tiden, må kunne beherske seg litt og være under kontroll så det ikke blir en ubehagelig situasjon, men selvfølgelig blir dette mye trent på om det ligger latent. Kunne være med over alt og kose seg (middager, utecafe osv) liker at hunden får være med så lenge den får nok hvile og egentid selvfølgelig. 

Ikke meningen å virke vims eller usikker, blir bare helt fascinert i denne jungelen av raser. Veldig sikker på hva jeg vil med hunden, vil bare være sikker på at rasen også gir meg best utgangspunkt. Også er det veldig gøy å høre om erfaringer og snakke hund og raser, så setter stor pris på små og store svar, diskusjoner og kommentarer ? 
 

Tusen takk for alle svar så langt! ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...