Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi og fôr, bytte proteinkilde


Nordlyset
 Share

Recommended Posts

Har prøvd å søke litt i tidligere fora som er laget, men klarte ikke helt å finne svar på det jeg lurte på, så tar sjansen på å lage et nytt emne på det. 

Sheltien min har i ca 1 1/2 år nå hatt en veldig reaksjon på fôr som har gått veldig opp og ned og vi har egentlig ikke funnet noe sammenheng på hva han blir dårlig av, det eneste jeg egentlig vet med sikkerhet er at han tåler id. Vi har prøvd litt forskjellige fôr mens han fikk litt cytotox(?) samtidig, men han ble fortsatt ganske dårlig ganske fort (akutt diare) men heldigvis bedre når han kom tilbake på id og jeg hadde egentlig gitt opp noe annet fôr og slått meg til ro med at han får bare gå på id resten av livet. Så synes jeg at han liksom ble så slapp den siste måneden? Blodprøver tatt hos vet og alt er fint, så da faller tankene på om fôret kanskje ikke gir ham så mye energi som han kunne hatt og jeg innså at han har faktisk ikke fått prøve noe fôr som har fisk som protein. 

Da var egentlig spørsmålet mitt om det er noen som har hatt en lignende situasjon hvor det var verdt å prøve? Vi har forsøkt eliminasjonsdietten tidligere og det har gått ganske dårlig siden han alltid har klart å stjele noe/blitt syk på andre måter/ andre ting har forstyrret så jeg har ikke klart å kartlegge noe særlig på hva det er han ikke tåler. Vi har testet acana, orijien (ja, det var litt vel ambisiøst), proplan sensitive digestion og noen andre og han har som oftest blitt dårlig før vi har fått byttet fôr fullstendig til tross for veeeeldig langsom overgang (uker). 

På en side så er det verste som kan skje noen dager med akutt diare, opp flere ganger på natten for å gå ut, noen dager hvor det ikke er så kjekt å gå fra ham... men ellers er allmenntilstanden hans egentlig ganske grei, men ikke noe jeg ønsker å gjøre "bare fordi" heller. 

Noen med lignende erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det beste er å først sjekke alle ingrediensene i tidligere for, det kan være fisk der selv om det ikke er hovedproteinet. 

I mange tilfeller anbefaler de jo lam da det er lite brukt. 

Ellers er jeg selv fan av reinsdyr foret til tundra. Selges på nettdyret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...