Gå til innhold
Hundesonen.no

Dansk svensk gårdshund


Becke
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Etter å ha vokst opp med hunder, har jeg nå, etter mange år ønske om å kjøpe min egen hund, endelig har mulighet til det. Har fulltid jobb, men har familie som stepper inn på de lengre jobbdagene/lørdagsjobb, spesielt når det skal læres å være alene hjemme over tid og også senere. 

Etter å ha sett på flere raser, falt jeg fullstendig for dansk svensk gårdshund. Noen her som har erfaring med denne rasen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Becke said:

Hei. 

Etter å ha vokst opp med hunder, har jeg nå, etter mange år ønske om å kjøpe min egen hund, endelig har mulighet til det. Har fulltid jobb, men har familie som stepper inn på de lengre jobbdagene/lørdagsjobb, spesielt når det skal læres å være alene hjemme over tid og også senere. 

Etter å ha sett på flere raser, falt jeg fullstendig for dansk svensk gårdshund. Noen her som har erfaring med denne rasen? 

@simira ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lurer du på?

Jeg har en 14 år gammel hann. Det er en forholdsvis frisk rase, men pga. popularitet har det vært litt avling over stokk og stein i perioder, som synes i dårlig mentalitet hos noen gårdshunder. De skal være sosiale og omgjengelige, og ikke like stri som jack russel terrier, som de jo sammenlignes med. Men som alltid er det viktig å være nøye med oppdretter, og treffe flere hunder fra ulike steder.

Gårdshundene har uendelig med energi, vil være med på det meste, og sier fra når de mener at naboen ikke får gå forbi på veien (de varsler, på døra, på veien, på hagen...). Jeg synes ikke de går under gneldrete, de bjeffer sjelden under arbeid eller uten grunn, men den grunnen kan være en skjære utenfor vinduet midt på natta. :D

De trenger en del aktivisering, og selv om de trives med å få være med på tur og bare være sammen med familien så må du være forberedt på å aktivisere hunden mentalt med søk, triks og lignende, hvis du ikke skal drive med noe hundesport.

Ettersom dette er en veldig energisk rase så ville jeg fokusert på å lære inn å ligge og slappe av ulike steder fra starten av. Det gjorde ikke vi, og det er veldig mye vanskeligere når hunden ikke kan legge seg ned og slappe av ved pauser på skogstur, eller mellom økter i treningen osv.

Jeg vet ikke hvor mange andre aktive gårdshundeiere det er her nå, men du finner nok flere gamle tråder om individer og om rasen. Sjekk også tråder og innlegg fra @Annegru,og @Lmari.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse god informasjon! ? 

Jeg tenkte litt på hvordan den er å ha alene hjemme type en arbeidsdag? Jeg har god hjelp til å lære den opp til dette, så det skal ta den tiden det trenger, men på et tidspunkt må den lære å være de timene alene. 

Jeg tenker også litt på bjeffing, men den må så absolutt gi beskjed når det er et eller annet som skjer som eier burde vite om? 

Hvordan er det med røyting? Er det mye? 

Blir jo mer og mer positiv til at dette er rasen for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke går for fort fram og hunden er normalt trygg så er ikke alenetrening noe mer problem enn med hvilke som helst andre raser.

Røyting varierer egentlig veldig, men ja, du får korte stikkhår overalt. I nyvasket undertøy, nye klær du ikke har brukt enda (men har ligget i skapet ved siden av en genser du brukte i fjor), i bilsetene, i middagen. Det er en vanesak. :D

Til gjengjeld er det ikke noe pelsstell. Overhodet.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...