Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrett av storpuddel - konkurransehund


CarolineB
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har sett lenge på oppdrettere av storpuddel og føler man drukner litt av alt der ute. Ønsker meg en storpuddel som først og fremst er en aktiv, sunn og glad familiehund men som skal brukes i konkurranser som rally, lydighet og agility. Målet er å nå litt høyt, så ser etter oppdretter/slekt som er lettmotivert og førerorientert. 
 

Ønsker et oppdrett/en slekt som gir best mulig utgangspunkt, vet at det ligger mye i oppdragelse/trening! :) Så foreldredyr som er:

- sosiale, ikke overdrevent redde/skeptiske som noen SP’er kan være har jeg hørt

- noe selvstendige, ikke seperasjonsangst 

- lettmotivert 

- førerorientert 

- interesse for leke (ikke det viktigste kravet)

- noe lyd, men ikke overdrevent varslere 

- har utgangspunktet for å nå høyere i konkurranser (mitt mål er nok elite RL, klasse 2/3 lydighet)

- aktive hunder som liker å trekke, være med på lange turer osv

Ønsker meg veldig gjerne fawn eller brun storpuddel.

Heh litt kravstor, men det viktigste for meg er å finne noen som gir best mulig utgangspunkt for den treningen jeg skal legge inn og det jeg drømmer om i min neste hund :)

Reiser gjerne til Sverige, men ikke lenger da jeg ønsker valpen fra 8 uker. 

Har sett på Ars Nova, veldig godt inntrykk av den kennelen og har sett flere fra henne konkurrere. 

Kennel Frihamras har jeg fått anbefalt fra en som er aktiv med sin puddel. Liker at de har aktiviteter på hjemmesiden :)

Kennel Neanro, der er oppdretter lydighetinstruktør og aktiv innenfor brukshundklubben så det virker veldig positiv! 

Vita de Cane har jeg sett på, virker veldig fine :) 

Kennel Gullsnutten også, de har mange interesserte og en hund, men virker også som et veldig godt utgangspunkt.

Vintelli virker helt perfekt, men det virker som at hun dessverre har sluttet med oppdrett ? 

 

Har undersøkt veldig mye, men gøy å høre om folk har forslag, innspill eller kommentarer til oppdretter eller slekt! 

 


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått inn på svensk puddelklubb og sett på resultatlistene i lydighet, bruks og agility for flere år bakover for å se om det er noen kennelnavn som går igjen der. Deretter kan du gå inn i SKK hunddata og Dogweb for å se etter resultater hos andre hunder fra samme oppdrett.

Ikke kjøp hund fra linjer som ikke har noe særlig å vise til, sjansen for at du blir skuffet er veldig stor. Når du har ambisjoner i flere sporter, og særlig i LP, trenger du en hund som kan "jobbe". Veldig mange hunder er gøyale å trene så lenge belønningene kommer, men de faller ut på stevne fordi de ikke har driv til å jobbe lenge uten belønning. Det er også en stor fordel at flere hunder på linjene har vist at de fungerer i stevnemiljø, mentale brister kan gjøre at en ellers god hund ikke fungerer som konkurransehund.

Let etter en oppdretter som mentaltester, helsetester og har flere sportsresultater å vise til på linjene, da er det mye større sjanse for at du får det du ønsker deg både i hverdagen, på trening og i konkurranse. :) Jeg kjenner ikke til storpuddeloppdrettere, men om mellompuddel skulle bli aktuelt noen gang har Manvargens og Se Upp i Sverige mye bra å vise til.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å komme med annet enn at om du ønsker en hund som kan gjøre det så bra i lydighet så tror jeg interesse for leke faktisk er en av de viktigste kriteriene ? Og det henger ofte sammen med «lettmotivert» ?

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Lurt tips med all undersøkingen @Tyttebæra, det skal jeg absolutt gjøre videre og gå enda grundigere til verks ☺️ takk for konkrete tips på hvor man skal lete! 
 

@jma ja helt enig, en hund som kan bruke leke som belønning hadde vært helt nydelig ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lett se hvilken puddler som har gått Ag

https://agilitydb.no/dogs?b=caniche

Alle str. er der, så du må se på det, men her ser du om det er noen som går igjen.

I Ag er det dessverre ikke så lett å nå opp med SP pga alle BC og de nye reglene. Siden man nå kun får napp på det 15% beste med feilfritt holder det ikke lenger bare å gå feilfritt i klasse 1. Men det blir regelendring til neste år og vet flere ønsker å gå tilbake til de gamle reglen i klasse 1 (napp til alle som er feilfrie) så da kan det blir lettere om det blir endret tilbake. 

Endret av Busann
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...