Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel eller Pinscher?


CarolineB
 Share

Recommended Posts

Har vært fast bestemt på storpuddel nå i snart ett år, men så snek pinscher seg litt inn i livet mitt. Så nå er jeg veldig usikker på hvilken rase jeg skal velge.. Jeg er skikkelig nerd på dette så jeg undersøker alt, ser filmer, leser forum, er med i grupper og forhører meg med folk som har erfaring med rasen. Men storpuddel og pinscher ligger så likt for meg ? 

Hunden skal først og fremst være en aktiv familiehund med trekk, kløv, canicross osv. I tillegg skal den brukes til konkurranser i rallylydighet, lydighet og agility. Målet er å nå høyt i konkurransene uten at jeg vil ha en «ekstrem» bruksrase, det blir neste :) 

Hvorfor jeg har falt for storpuddel er fordi de er smarte, hyggelige, blide, koseklumper, sosiale men noe reserverte (hopper ikke opp på alt og alle), er store men ikke svære, lite lyd, kan ligge på sofaen ved sykdom, tilpasningsdyktig, «røytefri», spreke men ikke helt gærne! 

Det som gjør at jeg ikke har kjøpt enda er litt pelsstell, har hørt at de drar med seg alt inn.. og hørt om mye børsting, må klippes ned 4-6 uke og at jeg ikke kan stille den ut da jeg vet med meg selv at vi skal være såpass mye i skogen at det orker jeg ikke hehe. I tillegg opplever jeg rasen som litt treg, spesielt i forhold til pinscheren, men det er kanskje bare trening.
 

 

Pinscher ser jeg har mye av det samme, en hund som må brukes, men som også først og fremst er en familiehund. Den er også med lite lyd, er mye hund i mindre størrelse, sosiale men reserverte, koseklumper og kan utvikle en god konkurransehund. Pelsstellet er minimalt som er veldig deilig! Samboeren har falt helt for utseende, men utseende har lite å si i forholdt til personligheten til hunden. Denne hunden er det få av i Norge, men håper på noen svar likevel! Det som gjør at jeg ikke hiver meg på denne er fordi jeg har hatt storpuddel i hjertet så lenge og jeg har hørt at de kan være vanskelige å jobbe med og har sterk pray-drift. 

 

Vet absolutt at man former hunden med trening, linjer har mye å si og å forklare en rase er litt vanskelig for alle er unike individer. Men setter veldig pris på erfaring om en eller begge raser ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange pinschere i Norge etterhvert, og pinscherklubben har (eller hadde ihvertfall, noen år siden jeg var aktiv nå) et veldig bra og hyggelig forum.

Men hvis du vil ha en hund du kan komme litt langt med i konkurranser så ville jeg gått for puddelen, uten tvil. Jeg er veldig glad i pinscher selv (skulle egentlig ha det som første hund), men det blir ikke neste gang heller. Selv om de bør brukes og er med på det meste så er de ikke veldig førerorienterte, har mye jakt, og er ikke de enkleste å trene.

Jeg håper du satser på å treffe noen flere storpudler før du bestemmer deg også. De fleste hunder tåler en rolig dag eller tre i en sykeseng, det er ikke unikt for rasen. Lite lyd? De bjeffer kanskje ikke veldig mye i forhold til de mindre variantene (jeg synes ikke mellom er ille heller), men de piper. Og hopper (hvis de ikke læres noe annet), og er generelt ganske energiske og spretne. Børsting må til, men jo mer du klipper ned, jo mindre børsting. Det verste er tiden rett før det er på tide å klippe igjen, de har borrelåspels som drar med seg skog, men det kan du børste av før du kommer inn, i motsetning til en røytehund.

Når det er sagt er pinscheren en ganske energisk hund, og overgår de fleste jeg kjenner når det gjelder "uendelig energi", særlig i unghundtiden. Pelsstell er det null av. Jeg har som sagt ikke pinscher, men to glatthårsraser, og det går år mellom hver gang de bades eller dusjes. Det er stort sett bare å dra over. Men de legger igjen korte hår overalt da.

Pinscheren bjeffer nok mindre enn puddelen, men har også den typiske pipingen når de kjeder seg for eksempel.

(med pray-drift tenker jeg du mener prey-drift, altså jaktinstinkt/jaktdriv, ikke bønneinstinkt) ;)

Ta en tur på en av de store utstillingene, eventuelt rasespesialer, og hils på flere ulike hunder av de to rasene? Hvis du er i nærheten av Drammen så har puddelklubben rallystevne i april også, det blir nok en del pudler der.

@Stjerneskinn her inne har pinscher, usikker på om det er noen puddeleiere her inne nå.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, CarolineB said:

Har vært fast bestemt på storpuddel nå i snart ett år

 

32 minutes ago, CarolineB said:

jeg har hatt storpuddel i hjertet så lenge

 

33 minutes ago, CarolineB said:

Målet er å nå høyt i konkurransene

 

Synes egentlig det høres ut som du har bestemt deg jeg ?

Neida, men jeg klarer ikke å se pinscher (som jeg forøvrig liker veldig godt!) som det aller mest naturlige valget gitt målet om å nå høyt i konkurranse. Så hvis det er viktig for deg, så lurer jeg litt på hvorfor pinscher, av alle raser, kom opp som et alternativ? Nå finnes det helt sikkert pinschere med eiere som gjør det bra altså, det er sikkert forskjeller i linjer, og en god fører kan få til enormt mye med nær sagt hva som helst, men likevel... Det ER mer terrierfakter over en pinscher, mindre førerorientert, litt staere... selv om de ikke er ekstreme i så måte. 

Hvis pelsstellet til en puddel bekymrer deg, så finnes det retrievere med minimalt med pelsstell, lignende gemytt og førerorientering. Noe som ikke er overraskende siden de ble avlet fram for samme type bruk som de apporterende hundene de alle er. Kunne lagt til spaniels, men der er det fort mer pelsstell. Men det endrer jo ikke på at du har storpuddel i hjertet, som vel også bør bety en hel del...

Uansett, lykke til med valget! 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Det er ganske mange pinschere i Norge etterhvert, og pinscherklubben har (eller hadde ihvertfall, noen år siden jeg var aktiv nå) et veldig bra og hyggelig forum.

Men hvis du vil ha en hund du kan komme litt langt med i konkurranser så ville jeg gått for puddelen, uten tvil. Jeg er veldig glad i pinscher selv (skulle egentlig ha det som første hund), men det blir ikke neste gang heller. Selv om de bør brukes og er med på det meste så er de ikke veldig førerorienterte, har mye jakt, og er ikke de enkleste å trene.

Jeg håper du satser på å treffe noen flere storpudler før du bestemmer deg også. De fleste hunder tåler en rolig dag eller tre i en sykeseng, det er ikke unikt for rasen. Lite lyd? De bjeffer kanskje ikke veldig mye i forhold til de mindre variantene (jeg synes ikke mellom er ille heller), men de piper. Og hopper (hvis de ikke læres noe annet), og er generelt ganske energiske og spretne. Børsting må til, men jo mer du klipper ned, jo mindre børsting. Det verste er tiden rett før det er på tide å klippe igjen, de har borrelåspels som drar med seg skog, men det kan du børste av før du kommer inn, i motsetning til en røytehund.

Når det er sagt er pinscheren en ganske energisk hund, og overgår de fleste jeg kjenner når det gjelder "uendelig energi", særlig i unghundtiden. Pelsstell er det null av. Jeg har som sagt ikke pinscher, men to glatthårsraser, og det går år mellom hver gang de bades eller dusjes. Det er stort sett bare å dra over. Men de legger igjen korte hår overalt da.

Pinscheren bjeffer nok mindre enn puddelen, men har også den typiske pipingen når de kjeder seg for eksempel.

(med pray-drift tenker jeg du mener prey-drift, altså jaktinstinkt/jaktdriv, ikke bønneinstinkt) ;)

Ta en tur på en av de store utstillingene, eventuelt rasespesialer, og hils på flere ulike hunder av de to rasene? Hvis du er i nærheten av Drammen så har puddelklubben rallystevne i april også, det blir nok en del pudler der.

@Stjerneskinn her inne har pinscher, usikker på om det er noen puddeleiere her inne nå.

Tusen takk for svar :D 
 

Ja mente prey, gikk litt fort i svingende ? Har sett pinschere som har både fått rallychampionat, agilitychampionat og som går lydighet som konger. Men om det har vært spesielle individer man har hatt «flaks» med (+ masse jobb) eller om det er en tilgjengelig mulighet er spørsmålet. Jeg har møtt to pinschere og godt over 10 storpudler, sett en del på utstillinger og konkurranser i tillegg. Har fått inntrykk av det samme hos begge, logrer og er blide da man møter de men bryr seg ikke så mye slik at de hopper opp på alt og alle! 
 

Har sett nå flere og flere pudler som begynner å gå klasse 3 osv, så det er veldig gøy! 
 

Har bodd med dachser og en mittelspitz nå så mindre lyd enn det er jeg fornøyd med ?
 

Har fått inntrykk av at Pinscheren er glatthåret med lite røyting, men kanskje dette er feil? Har bodd med fem langhårshunder det siste året så er rimelig lei hår, så hvis det er mye røyting er det også noe å ta med i beregningen! 
 

Igjen, tusen takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, jeg har ikke sett mange pinschere i rallyringen selv (jeg er dommer). Men jeg vil anse sjansen for å komme til elite i rally langt større med puddel enn pinscher. Jeg kjenner også pinschere som ikke KAN gå rally fordi de stikker så fort båndet er av. Selv om puddelen har en del jaktinstinkt så er de mye mer førerorientert også.

Man må nok ha både flaks og legge ganske mye arbeid i å få en pinscher like langt som en gjennomsnittlig arbeidssom puddel.

Og ja, til røyterase å være så røyter pinscheren forholdsvis lite. Det kommer litt an på fôring og sånt, men de er veldig behagelig slik.

Jeg var aktiv i pinscherklubben en stund (dansk/svensk gårdshund er faktisk en pinscherrase) og har møtt og trent sammen med en del pinschere etterhvert, noe som er grunnen til at jeg ikke skal ha det neste gang, når jeg vil ha en mer førerorientert rase.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, tillien skrev:

 

 

 

Synes egentlig det høres ut som du har bestemt deg jeg ?

Neida, men jeg klarer ikke å se pinscher (som jeg forøvrig liker veldig godt!) som det aller mest naturlige valget gitt målet om å nå høyt i konkurranse. Så hvis det er viktig for deg, så lurer jeg litt på hvorfor pinscher, av alle raser, kom opp som et alternativ? Nå finnes det helt sikkert pinschere med eiere som gjør det bra altså, det er sikkert forskjeller i linjer, og en god fører kan få til enormt mye med nær sagt hva som helst, men likevel... Det ER mer terrierfakter over en pinscher, mindre førerorientert, litt staere... selv om de ikke er ekstreme i så måte. 

Hvis pelsstellet til en puddel bekymrer deg, så finnes det retrievere med minimalt med pelsstell, lignende gemytt og førerorientering. Noe som ikke er overraskende siden de ble avlet fram for samme type bruk som de apporterende hundene de alle er. Kunne lagt til spaniels, men der er det fort mer pelsstell. Men det endrer jo ikke på at du har storpuddel i hjertet, som vel også bør bety en hel del...

Uansett, lykke til med valget! 

 

 

tusen takk for svar!!
 

Ja, høyt var kanskje litt overdrevent ? som klasse 3/elite i rally og gjerne klasse 2/3 lydighet. Rundt det nivået! Pelsstellet er ikke det som veier mest, har bare snakket med noen i det siste som sier at den må børstet hver dag i minst en time, klippes hver 4. uke og at den drar inn alt av skog, sand og møkk. Så da blir man litt skremt. Men jeg syntes det er koselig å klippe, børste og stelle, så er ikke at jeg hater pelsstell? med 5 langhårshunder det siste året med mye røyting er jeg nesten så lei av hår at jeg spinner. Men så snakker jeg med andre som børster hver 4. dag, klipper hver 8. uke og bare lar hunden ligge 10-20 min på et teppe før man går inn så er den ren. 
 

Har sett flere pinschere som har nådd ganske høyt i rally og agility, mest i Sverige, og syntes det virket som en rase som kunne nå ganske høyt! I tillegg til at den blir med på lange rideturer, ikke hopper på døren for å gå 3 timer om det er storm utenfor og som er sosiale men reserverte. Så litt på doberman, men ikke en hund for meg, så da ble jeg oppmerksom på pinscheren selvom den er veldig annerledes! Rasevalg er vanskelig, men ja du har kanskje rett at hjertet har bestemt allerede ? vil bare velge det som gir meg best mulig utgangspunkt til den perfekte hunden for meg ?

 

tusen takk for innspill!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Morsomt, jeg har ikke sett mange pinschere i rallyringen selv (jeg er dommer). Men jeg vil anse sjansen for å komme til elite i rally langt større med puddel enn pinscher. Jeg kjenner også pinschere som ikke KAN gå rally fordi de stikker så fort båndet er av. Selv om puddelen har en del jaktinstinkt så er de mye mer førerorientert også.

Man må nok ha både flaks og legge ganske mye arbeid i å få en pinscher like langt som en gjennomsnittlig arbeidssom puddel.

Og ja, til røyterase å være så røyter pinscheren forholdsvis lite. Det kommer litt an på fôring og sånt, men de er veldig behagelig slik.

Jeg var aktiv i pinscherklubben en stund (dansk/svensk gårdshund er faktisk en pinscherrase) og har møtt og trent sammen med en del pinschere etterhvert, noe som er grunnen til at jeg ikke skal ha det neste gang, når jeg vil ha en mer førerorientert rase.

De jeg har sett har vært i Sverige, har aldri sett i Norge så er kanskje ikke så mange, har bare blitt litt farget av de 3-4 man ser som har gjort det utrolig bra. Og ønsker absolutt en relativt førerorientert hund, drømmen er bruksschäfer en gang (langt inn) i fremtiden, så det blir en av de avgjørende faktorene. Supert å få innspill fra en som er dommer i den sporten jeg liker best, da har man jo absolutt sett litt forskjellige raser :) 

 

Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typiske SPen er happy-go-lucky, svært lettmotivert og førerorientert, mykere i væremåten, mer gledesbjeffing.

Pinscheren har mer likhetstrekk med flere type urhunder, de har svært mye av alle følelser inkludert temperament - når de er glade viser de det med hele seg, og samme når de er lei seg/kjeder seg (sutring/piping), mer selvstendig tenkere. 

Begge rasene er (litt over snittet?) intelligente, de begge fortjener aktive hjem, knytter ser svært til familien sin/de de blir godt kjent med, de er kjent for å ikke være spesielt interessert i fremmede folk, men jeg kjenner noen SPer som er direkte redde, slik skal jo ingen rase være, så ville vektlagt det spesielt med den rasen i valg av oppdretter/slekt. ?

Ellers stemmer mye av det som er skrevet tidligere her. Man kan nå langt med pinscheren i grenene du beskriver, men veien dit er enklere med en puddel.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...