Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlive valpen på 4mnd


Sofie123
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en valp på 4mnd som den siste tiden har vist store smerter... vi har på 3 uker nå, vært hos veterinær 3 ganger, men dei finner ingen årsak til at han skal ha så vondt. Det har blitt tatt røntgen flere ganger, blodprøver og akkurat nå får han smertestillende... de kan se at han har løse ligament rundt patellaen, som kan gi han smerter... de mistenker også HD.. når er det påtide å gi slipp? Han har helt klart store smerter, og når de er kommet i en alder av 4mnd e det forsvarlig å fortsette eller evt sette han gjennom flere operasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på prognosene for operasjon og behandling. Jeg tenker at om han med en operasjon og et års rehabilitering kan bli frisk og leve et normalt liv så er jo det greit. Om det er snakk om å operere for å kanskje se om patellaen er problemet, og usikkert om han noen gang vil bli bra, så ville jeg latt han slippe. Hva sier oppdretter? Og ikke minst, veterinærattesten dere fikk med valpen?

Men du sier de ikke finner noen årsak, men at de ser løse ligamenter rundt patella og mistenker HD. Dette bør da kunne ses på røntgen og diagnostiseres? Hvordan vondt har han? Har du fått sjekket hos med enn én dyrlege, for dette hørtes litt rart ut for meg?

Om hunden er 4 mnd og har hatt smerter i 3 uker er det jo sannsynlig at dette også er noe oppdretter kan ha sett eller som burde være synlig på veterinærattest, hvis ikke hunden har fått en skade i senere tid. I alle tilfelle har den blitt syk såppas kort tid etter levering at jeg ville tatt dette opp med oppdretter hvis du ikke alt har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Han er veldig glad i å springe og jeg ser tydelig tegn til depresjon om han blir liggende inne for lenge, så derfor kvier jeg meg på ein evt operasjon. Oppdretter seier ikke så mye, og har latt vêr å svare meg i det siste... han har fått heilt frisk ved veterinærattest før jeg fikk han! Det har blitt tatt røntgen to ganger og det blir berre sett noe de mistenker som HD, men det virker som de kvier seg på å sette 100% diagnose. De gangene jeg har vært hos veterinær sier de det er mageproblemer, men det er verken diaré eller oppkast så jeg blir frustrert. 

 

Jeg synest også det er veldig rart, og jeg føler alt ser veldig håpløst ut akkurat nå... han hyler til av smerte og alt er vondt, det er ingen spesifikk ting han gjør før det er vondt... han kan våkne opp om morningen med smerter og da varer de hele dagen, før han er helt fin igjen neste dag. Jeg prøver å finne kilden for smerten og mener den sitter i foten, men jeg er ingen fagperson så jeg synest det hele er vanskelig, og vertfall når begge veterinærene «bare» mener det er magevondt... 

Jeg river meg litt i håret og griner hver gang, for det er ikke slik en liten valp skal ha det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det er smerte? Går han på smertestillende? Har du vært til en annen dyrlege og fått en second opinion?

Jeg tenker også at hvis du synes dette blir mye å håndtere så bør oppdretter ta hunden tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg vet det er smerte? Jeg høre jo at det er smerte, hylet skjærer gjennom marg og Ben, og han blir liggende resten av dagen å riste... han går på smertestillende nå ja, og at oppdretter tar han tilbake er ikke et alternativ av div grunner som vi ikke trenger å gå inn på:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Sofie123 said:

Hei! Jeg har en valp på 4mnd som den siste tiden har vist store smerter... vi har på 3 uker nå, vært hos veterinær 3 ganger, men dei finner ingen årsak til at han skal ha så vondt. Det har blitt tatt røntgen flere ganger, blodprøver og akkurat nå får han smertestillende... de kan se at han har løse ligament rundt patellaen, som kan gi han smerter... de mistenker også HD.. når er det påtide å gi slipp? Han har helt klart store smerter, og når de er kommet i en alder av 4mnd e det forsvarlig å fortsette eller evt sette han gjennom flere operasjoner?

6 hours ago, Sofie123 said:

Jeg høre jo at det er smerte, hylet skjærer gjennom marg og Ben, og han blir liggende resten av dagen å riste... han går på smertestillende nå ja, og at oppdretter tar han tilbake er ikke et alternativ av div grunner som vi ikke trenger å gå inn på:(


Beskrivelsen du gir av problemene er litt vanskelig å få tak på.

Når begynte problemene?

Kom de gradvis eller snikende?

Hva mener du med at han våkner og har vondt? Beveger han seg i det hele tatt først eller våkner han av at han har vondt?

Hvor lenge hyler hunden når det først blir slik?

Er hunden i stand til å bevege seg? Hvordan ser det evt ut? Hvordan kommer han seg på do, feks? Siden du sier han ligger hele dagen...

Er problemet blitt verre siden det startet, eller er det omtrent samme frekvens og intensitet?

Har medisinen virket?

Siden det tydeligvis mistenkes noe i skjelettet, hvilken rase er det og har valpen vokst i normalt tempo? Tenker spesielt på om den har spist mye og vokst raskt.

Nå er det veldig vanskelig å mene noe om hvor mye som er «nok» for en valp man ikke har sett og vet lite om, men i utgangspunktet ville jeg tenkt at jeg ville strukket meg ganske langt for å finne ut hva problemet er før man tenker avliving. Det kan jo være noe harmløst eller forbigående. Jeg skjønner at du er i gang med den prosessen, og jeg ville fortsatt til jeg fikk et klart svar. Et klart svar kan også være at «dette finner vi ikke ut av».

Det er sikkert mulig å sette diagnosen «HD» på en 4 måneder gammel valp i ekstreme tilfeller, men siden skjelettet ikke er ferdigutviklet så høres det mer ut som at veterinær ganske enkelt ikke kan sette noen pr nå. Altså at det ikke er noen ekstrem feilutvikling å se i hofteleddet per nå, men kanskje nok til at man begynner å lure. At noe slikt skulle gi slike smerter på en 4 måneder gammel valp høres imidlertid merkelig ut. Løse knær er heller ikke uvanlig på valper, men det gjør jo først og fremst vondt dersom kneskjellet går ut av ledd (patellaluksasjon). Det er mulig at et kneskjell går ut av ledd og popper tilbake senere - noe som kunne være forenelig med smerter som kommer og går, men jeg skulle tro at en god veterinær ville klart å fange opp det.

Uansett, det blir bare synsing fra min side, så det er bra du tar turen til en ortoped.

Ønsker egentlig ikke å legge meg opp i noe det virker som du ikke vil snakke om, men du bør sørge for at du har dokumentasjon på at du har forsøkt å få kontakt med oppdretter. For det bør være gode muligheter for å sende regningen for alt dette dit, men da bør du jo kunne vise til at du har fortalt om problemet først slik at oppdretter har fått muligheten til å si sitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortoped kunne ikke finne en spesifikk årsak, men valpen viste smerte ved rotasjon på hoften, men ortoped mente det ikke var så ille ?... smertestillende har hatt effekt de 10 dagene han har gått på det, men vi får se om smertene kommer igjen. Ortopeden endte undersøkelsen med å si at jeg har en meget mystisk valp.. de sender meg fram og tilbake og alle sier vi må utelukke det ene og det andre ved røntgen i narkose, men ingen vil gjøre det. 

 

For å svare på det over: problemet begynte for ca 4 uker siden, han har ikke hatt vondt før det, men det har vært knekke lyder i leddene feks når han klør seg. Smertene kom helt plutselig, og han klarte ikke bevege seg. Jeg la han ned i sengen sin og der lå han hele dagen, forutenom når jeg har løftet han ut på do. 

Det er en malteser, og den har vokst normalt og spiser også normalt!

ang det med oppdretter, så har jeg tatt kontakt og fortalt at veterinær mistenker HD og etter dette har hun ikke svart på. Før jeg nevnte HD var hund veldig lei seg for at han var syk og jeg måtte holde henne oppdatert, men nå er det helt stille... 

 

Så her står jeg enda med en valp som mest sannsynlig vil få tilbake smertene sine etter endt smertestillende kur og ingen vet hva det er. Det skjærer langt inni hjertet. Han er så lykkelig når han får springe ute og løpe, men så kommer disse dagene der han ligger hele dagen pga smerter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sofie123 skrev:

Ortoped kunne ikke finne en spesifikk årsak, men valpen viste smerte ved rotasjon på hoften, men ortoped mente det ikke var så ille ?... smertestillende har hatt effekt de 10 dagene han har gått på det, men vi får se om smertene kommer igjen. Ortopeden endte undersøkelsen med å si at jeg har en meget mystisk valp.. de sender meg fram og tilbake og alle sier vi må utelukke det ene og det andre ved røntgen i narkose, men ingen vil gjøre det. 

 

For å svare på det over: problemet begynte for ca 4 uker siden, han har ikke hatt vondt før det, men det har vært knekke lyder i leddene feks når han klør seg. Smertene kom helt plutselig, og han klarte ikke bevege seg. Jeg la han ned i sengen sin og der lå han hele dagen, forutenom når jeg har løftet han ut på do. 

Det er en malteser, og den har vokst normalt og spiser også normalt!

ang det med oppdretter, så har jeg tatt kontakt og fortalt at veterinær mistenker HD og etter dette har hun ikke svart på. Før jeg nevnte HD var hund veldig lei seg for at han var syk og jeg måtte holde henne oppdatert, men nå er det helt stille... 

 

Så her står jeg enda med en valp som mest sannsynlig vil få tilbake smertene sine etter endt smertestillende kur og ingen vet hva det er. Det skjærer langt inni hjertet. Han er så lykkelig når han får springe ute og løpe, men så kommer disse dagene der han ligger hele dagen pga smerter?

 

Utrolig vond situasjon det der ? vanskelig å komme med noen spesielle råd. Har du snakket med andre i malteser miljøet? Tatt kontakt med en annen oppdretter? Av og til får man bedre hjelp av andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kristin_nord skrev:

Utrolig vond situasjon det der ? vanskelig å komme med noen spesielle råd. Har du snakket med andre i malteser miljøet? Tatt kontakt med en annen oppdretter? Av og til får man bedre hjelp av andre. 

Ja, veldig vond... føler meg så rådvill, for det er ikke slik en valp skal ha det. Og vertfall når ingen finner ut hva det er, hadde jeg hatt en spesifikk ting å forholdt meg til så hadde nå det vært noe.. 

jeg har tatt kontakt med noen, men de har ikke sett dette før og de aner heller ikke hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sofie123 skrev:

Ja, veldig vond... føler meg så rådvill, for det er ikke slik en valp skal ha det. Og vertfall når ingen finner ut hva det er, hadde jeg hatt en spesifikk ting å forholdt meg til så hadde nå det vært noe.. 

jeg har tatt kontakt med noen, men de har ikke sett dette før og de aner heller ikke hva det er?

Uff :(

Hvilke veterinærer har du besøkt? Og hvor i landet bor du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Er det ikke tatt røntgen?

Jo, det er tatt røntgen! Men ingen under narkose, som begge veterinærene anbefaler. 

 

På 3/7/2020 at 1:35 PM, Kristin_nord skrev:

Uff :(

Hvilke veterinærer har du besøkt? Og hvor i landet bor du? 

Jeg bor ikke i Norge akkurat nå, da jeg jobber utenlands, men de er veldig flinke her og de er private klinikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det viser seg å være HD er svømmetrening supert, hvis dere har et sånt tilbud i nærheten. Da bygger hunden muskler i bakparten, som er kjempeviktig for å stabilisere hoftene, samtidig som leddene belastes minimalt. Min hund har grad D, og hun har tidligere vært skikkelig plaget. Måtte ha smertestillende hele tiden og kunne bare gå korte turer. Etter at hun begynte å svømme regelmessig for drøyt to år siden har hun vært symptomfri, har ikke hatt behov for smertestillenge og kan gå timesvis på tur uten problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...