Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnferdigheter, klikkertrening & utfordringer


Nille78
 Share

Recommended Posts

Hei

Har startet å trene, med klikkertrening, men har et par ting jeg lurer på, og et par utfordringer. Samler dem istedet for å opprette ørten tråder. Håper noen kan hjelpe meg litt. 

Kriterieplaner. Lager dere disse per hund (for de av dere som har flere, jeg har to)? På meg virker det helt greit å lage kriterieplan per moment som skal læres inn, og evt. justere denne per hund hvis den ene trenger mer oppdeling enn den andre... virker omfattende å lage alt dobbelt opp. 

Hvordan legger dere opp en trening? 80% regelen, 5 klikk, 4 repitisjoner. Dvs 20 klikk, sannsynligvis med økning i kriteriene ettersom de skal nå 80% raskt (ellers er jo kriteriene feil). Dette er jo gjennomført på ekstremt kort tid. Betyr det at dere kun trener 10 minutters økter og har en plan for den økten? Hva med de litt lengre felles treningene, eller egen-trening ute i et miljø?

Jeg prøver å lage en fornuftig "ukeplan" for hundene hvor de begge får en miljøtrening (med hundeklubben, benytter muligheten til å generalisere ting de kan godt i roligere omgivelser, samt kontakt og ), en lang økt med LP (1 time, men med pauser; små pauser for hvert 5. klikk (80% igjen da), og en lengre pause hvert 10. minutt eller så), og dager med et par korte økter mens vi går tur (type 2 x 5 klikk). Høres dette greit ut? Lite? Alt blir jo dobbelt for min del ettersom det er to. 

Ellers, høyst mulig dette handler om min (kanskje elendige) timing på klikket. Men jeg synes øktene blir litt stress, selv om jeg har planlagt hva jeg skal trene på, har kriteriene klart for meg, og hvilken timing jeg skal ha. De tester ut adferder så raskt, at jeg sliter max med å få de til å holde en posisjon mer enn et nanosekund. Eksempelvis på target: De slenger snuta bortom targetsticken, vrir hodet mot meg og venter på klikket. Kommer det ikke, så slenger de nesa bortom igjen. Kommer det ikke da heller, så starter frustrasjonen. De forsøker et par andre adferder, så koker det over, og de starter med lyd, hopping og lignende. Det er kanskje enklere å trene "hold posisjonen" i dekk eller sitt i starten? Snute på target er jo en adferd som tar et nanosekund per definisjon... Skal sies at vi er veldig tidlig i løypa.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er dessverre ikke så dreven på klikkertrening at jeg kan svare deg på dine spørsmål. Men jeg har alltid vært tilhenger av korte økter, gir oss når det går bra. Sånn at økten sluttes når vi er på "topp". "Topp"-kravet stiger jo etter hvert så flink som hunden blir.

Min løsning på problemer og utfordringer man møter i klikkertrening er at jeg tok ett canis-kurs. Online. Så jeg trente korte økter hjemme, f.eks før jeg gikk på jobb. Filmet og fikk alltid gode råd og tips av instruktøren. Jeg kan absolutt anbefale online-kurs i grunnferdigheter ?

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det skal jeg jammen sjekke ut ?

Ellers kan jeg melde at det går fremover ? med unntak av target-treningen som fortsatt er på nanosekunder, så begynner de nå å tilby å holde posisjonen i både varianter av sitt, dekk og stå. Skal nok få løsnet frys på target også.

Øktene mine er korte, ettersom jeg kun klikker 5 ganger i en økt, jeg passer alltid på å stoppe mens vi er på topp, ellers risikerer jeg vel treningsgleden i verste fall, og det ønsker jeg jo ikke ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/24/2020 at 12:40 PM, Nille78 skrev:

Kriterieplaner. Lager dere disse per hund (for de av dere som har flere, jeg har to)? På meg virker det helt greit å lage kriterieplan per moment som skal læres inn, og evt. justere denne per hund hvis den ene trenger mer oppdeling enn den andre... virker omfattende å lage alt dobbelt opp. 

Hvordan legger dere opp en trening? 80% regelen, 5 klikk, 4 repitisjoner. Dvs 20 klikk, sannsynligvis med økning i kriteriene ettersom de skal nå 80% raskt (ellers er jo kriteriene feil). Dette er jo gjennomført på ekstremt kort tid. Betyr det at dere kun trener 10 minutters økter og har en plan for den økten? Hva med de litt lengre felles treningene, eller egen-trening ute i et miljø?

Jeg prøver å lage en fornuftig "ukeplan" for hundene hvor de begge får en miljøtrening (med hundeklubben, benytter muligheten til å generalisere ting de kan godt i roligere omgivelser, samt kontakt og ), en lang økt med LP (1 time, men med pauser; små pauser for hvert 5. klikk (80% igjen da), og en lengre pause hvert 10. minutt eller så), og dager med et par korte økter mens vi går tur (type 2 x 5 klikk). Høres dette greit ut? Lite? Alt blir jo dobbelt for min del ettersom det er to. 

Lager treningsplan i treningsdagbok for begge hundene og setter klare kriterier for hva jeg ønsker/ikke ønsker i forkant av økten. Noen økter er spontane mens andre nøye planlagt. På de spontane øktene jobber vi for det meste med ting vi kan, men mer sånn pirke-ting. 

Ellers gir jeg meg når hundene er happy og ivrige, samt at jeg syns at vi har fått progresjon/mestring. Stresser ikke med et visst antall klikk eller belønninger. Faller de ut tar vi en kort pause så fortsetter vi. Har ofte 15-20 minutters økter med de (noe mindre - evt flere, men kortere repetisjoner på øvelser med valpen). Fellesstreninger trener vi hele økten, men merker jeg at de ikke er med avslutter vi før. Er de med og gira hele tiden (trener ca 40 minutter fellesstrening) så får de trene hele tiden? Men er ikke særlig pirkete på fellestrening, detaljfokus og den slags jobber vi med hjemme. Da tenker jeg på øvelser de nylig har lært og den slags.

Akkurat nå, Nille78 skrev:

llers kan jeg melde at det går fremover ? med unntak av target-treningen som fortsatt er på nanosekunder, så begynner de nå å tilby å holde posisjonen i både varianter av sitt, dekk og stå. Skal nok få løsnet frys på target også.

Frystarget tok en evighet på eldstemann i hus her også, men når den satt, så satt den virkelig? Jobber med det samme med valpen nå. Men mer at han må virkelig trøkke til med nesa og belønner ikke for lette touch. Han kan bli frustrert, men da løser jeg ut litt med feks godbitsøk eller en annen øvelsese. Så prøver vi igjen etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/7/2020 at 12:23 AM, Miloficent skrev:

Lager treningsplan i treningsdagbok for begge hundene og setter klare kriterier for hva jeg ønsker/ikke ønsker i forkant av økten. Noen økter er spontane mens andre nøye planlagt. På de spontane øktene jobber vi for det meste med ting vi kan, men mer sånn pirke-ting. 

Ellers gir jeg meg når hundene er happy og ivrige, samt at jeg syns at vi har fått progresjon/mestring. Stresser ikke med et visst antall klikk eller belønninger. Faller de ut tar vi en kort pause så fortsetter vi. Har ofte 15-20 minutters økter med de (noe mindre - evt flere, men kortere repetisjoner på øvelser med valpen). Fellesstreninger trener vi hele økten, men merker jeg at de ikke er med avslutter vi før. Er de med og gira hele tiden (trener ca 40 minutter fellesstrening) så får de trene hele tiden? Men er ikke særlig pirkete på fellestrening, detaljfokus og den slags jobber vi med hjemme. Da tenker jeg på øvelser de nylig har lært og den slags.

Frystarget tok en evighet på eldstemann i hus her også, men når den satt, så satt den virkelig? Jobber med det samme med valpen nå. Men mer at han må virkelig trøkke til med nesa og belønner ikke for lette touch. Han kan bli frustrert, men da løser jeg ut litt med feks godbitsøk eller en annen øvelsese. Så prøver vi igjen etterpå!

Tusen takk for svar! ?

Lette touch, ja... der var det et kriterie jeg ikke har tenkt på å høyne... de har veldig lette (Og kjappe!) touch. Vi jobber på ?

Når du har økter på rundt 20 min, trener du flere ting da? Eller trener du én ting, og høyner kriteriene på den? Evt. Mindre pauser mellom ulike ting å trene på?

Jeg er så redd for å snevre inn adferdene de tilbyr at jeg prøver å være innom en 3-4 hver gang vi trener, med en pause før vi starter noe nytt. Vi er som sagt veldig tidlig i løpet enda, så jeg bygger vel egentlig et reportoar nå om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nille78 skrev:

Tusen takk for svar! ?

Lette touch, ja... der var det et kriterie jeg ikke har tenkt på å høyne... de har veldig lette (Og kjappe!) touch. Vi jobber på ?

Når du har økter på rundt 20 min, trener du flere ting da? Eller trener du én ting, og høyner kriteriene på den? Evt. Mindre pauser mellom ulike ting å trene på?

Jeg er så redd for å snevre inn adferdene de tilbyr at jeg prøver å være innom en 3-4 hver gang vi trener, med en pause før vi starter noe nytt. Vi er som sagt veldig tidlig i løpet enda, så jeg bygger vel egentlig et reportoar nå om dagen. 

Valpen hadde også lette og veldig kjappe (nesten så han bare streifet borti hånda). Etter noen økter nå har det blitt ganske harde touch. Prøvd oss litt på å vente lengre med klikket, men der måtte jeg senke kriteriet litt. Litt prøving og feiling med slikt?

Trener flere ting med valpen ja. F.eks. target, dekk og utgangsstilling i en økt. Ser også an engasjementet. Er det lavt, så finner vi heller på rolige ting, er han for gira så tilpasser vi det eller utnytter det (til feks leking, der kan vi bli bedre!). Med han voksne kan jeg terpe på detaljnivå på en øvelse/moment i 20 minutter, men da må han få pauser innimellom. Et avbrekk med litt søk eller enkle øvelser som han kan godt fra før. Han elsker dog å jobbe! 

Igår skulle jeg egentlig trene håndtering/ta på halsbånd som tres over hodet med valpen. Men han var ikke så gira på det, og la seg i flat-dekk. Så der fikk jeg forsterket den atferden som han naturlig tilbydde - bare et eksempel på hvordan jeg tilpasser økten?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...