Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Hunden til Mamma bet nabohund og nabohundens eier..


Tinatj
 Share

Recommended Posts

Trenger sårt råd og hjelp. 
 

Mamma har en langhåret schæfergutt på snart 6 år. Han er verdens snilleste hund, som aldri tidligere har vist aggressiv adferd mot mennesker. Han er lydig, kosete og er en perfekt familiehund.
 

Mamma bor alene i et hus på landet. Når hun kjøpte hund, gjerdet hun inn hele tomten, så hunden kunne gå fritt i hagen, før og etter langtur. Mamma er alltid hjemme når hunden er ute. Men i går skjedde det som ikke skal skje..
 

Hunden var i hagen ca 5 minutter uten at mamma fulgte med. Hun gikk deretter og slapp hunden inn, da han lå på trappen. Etter noen minutter ringer naboen og forteller at hunden har kommet seg ut gjennom gjerdet og anrepet dems hannhund når de gikk tur forbi huset til mamma. Eieren til nabohunden hadde gått imellom og blitt bitt på hendene av mammas hund. Hunden til naboen har ingen omfattende skader. 
Eieren og hunden har begge vært til legesjekk.

Naboen har anmeldt saken til politiet, og ønsker mammas hund avlivet. Det er en så fortvilende situasjon, når hunden aldri tidligere verken har stukket ut igjennom gjerdet, eller vært aggressiv. Naboen ønsker ingen dialog med mamma.. 

Hva gjør man i en sånn situasjon?? Mamma er redd for at politiet vil hente hunden på dagen, og tørr ikke være hjemme. Kan de gjøre det uten varsel? 
hva tror dere utfallet av denne situasjonen er? Er det mulig å unngå avlivning? 

Vi er så glad i denne hunden, og han er som et familiemedlem for oss. Han er med på alt og ingenting. Og er virkelig verdens beste venn, som har gjort verdens værste tabbe.. 

Vær så snill og kom med tips og råd. 
 

Hilsen fortvilet datter
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen kan anmelde hunden, men han bestemmer ikke hva som skjer med den. Han må da også sannsynliggjøre at dette skjedde og var alvorlig. Mest sannsynlig kommer politiet for å ta en prat med moren din og hilse på  hunden, og henlegger saken, hvis dette aldri har skjedd før. Med mindre naboen dokumenterer faktisk alvorlige skader.

Jeg regner med gjerdet er grundig sjekket for hvor hunden skal ha kunnet komme seg ut? Jeg regner med at 5 minutter er en underdrivelse, da burde hun vel hørt det, men jeg synes også det virker lite sannsynlig at hunden bryter seg ut, havner i slosskamp, og "bryter seg inn" igjen for å legge seg på trappa.

Du sier at han aldri har vist aggressiv adferd mot mennesker, men hva med hunder? For det var naboens hund som var målet der, at eieren ble bitt når han gikk i mellom er helt normalt. Og det er en vakthund, så når han går alene inne på eiendommen føler han nok et ansvar for å  beskytte eiendommen og huset.

Jeg ville satt opp et dobbelt gjerde rundt eiendommen, slik at han ikke kommer seg ut igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 
 

Nei han har tidligere vist dominerende holdning mot enkelte hannhunder, men han har aldri utagert. 
 

Dobbelt gjerde skal opp! Og hunden skal alltid være i bånd. Håper du har rett med at saken henlegges, og at nabofreden opprettholdes. Veldig leit om mamma føler seg uglesett på bygda pga av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Spent på hvordan dette gikk... 

sånn til sammenligning så angrep naboen vår søsteren min sin hund (vi bor i samme borettslag). Whippeten til søsteren min måtte avlives. Eieren til den andre fikk en god «bot». Min søster ønsker hunden avlivet, men det har foreløpig ikke skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, frk-franzen said:

Spent på hvordan dette gikk... 

sånn til sammenligning så angrep naboen vår søsteren min sin hund (vi bor i samme borettslag). Whippeten til søsteren min måtte avlives. Eieren til den andre fikk en god «bot». Min søster ønsker hunden avlivet, men det har foreløpig ikke skjedd. 

Det er så utrolig avhengig både av hvem som behandler det i politiet, men også hundene og faktisk hendelsesforløp (sett fra politiets side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...