Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor rolig skal en hund være inne?


Goldengull
 Share

Recommended Posts

Jeg er førstegangseier til en golden og han nærmer seg fire mnd. Jeg har tatt fri fra jobb siden jeg fikk ham, åtte uker gammel, men nå må jeg tilbake til jobb. Jeg har hjemmekontor.

Jeg lurer vel egentlig på hvor rolig en hund skal være inne? Jeg har lyst til å kunne få inn en arbeidsdag, men sånn som det er nå så virrer han mye etter han har sovet litt, altså finner på ramp eller vil jeg skal leke. Valpetreneren min sier det holder med tre turer om dagen, pluss tisseturer, så klart, men hvordan skal jeg få ham rolig nok inne til å få jobbet? I og med at jeg har tatt fri såpass lenge, er han nok innstilt på at det skjer en god del i løpet av dagen, altså har jeg overstimulert ham, men har dere noen tips hvordan jeg går frem nå? Jeg har skilt av stua så han ikke surrer der og finner på bøll (jeg jobber på kjøkkenet), men synes det er kjipt å skille ham av kjøkkenet også, men er han i nærheten av meg forventer han at noe skal skje hele tida.

 

Merker det er fort å føle seg mislykket som ny hundeeier, særlig når det har vært ekstremt mye biting pga tenner og jeg føler han er i time-out hele tida, så jeg har nok kompensert litt når han først oppfører seg fint og ikke spiser oss opp.

 

En annen ting: Når vi får besøk, særlig hvis jeg får besøk av kjæresten min, klarer han ikke finne ro. Valpen altså. Da virrer han så sinnsykt mye og finner på så mye bøll at jeg snart tror forholdet til meg og kjæresten går fløyten. Vi får ikke sjanse til å ha en eneste samtale uten at valpus finner på bøll. Inn og ut av time-out fordi han biter meg, og skikkelig, skikkelig hardt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funka for meg var å gradvis venne til valpen å være aleine hjemme. Jeg lasta ned en app så jeg kunne følge med på han på telefonen, og brukte nettbrett som kamera. Jeg prøvde også å jobbe hjemmefra men fant ut at det var lettere å konsentrere seg når jeg ikke var hjemme. Veldig fort gjort å bli distrahert da. I tillegg så kan valpen bli vant til at du kommer løpende for den minste lille ting. I forhold til det med biting så går det fort over. Bruk Google eller forumet her. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn valper er, når de er våkne finner de på bøll – hele tiden. :P Du har en helt normal valp på 4 mnd, det er ingen grunn til å føle seg mislykket. 

Det jeg har lært etter x-antall valper, er at det er mye enklere å flyte med alle valpefaktene, heller enn å prøve å kjempe mot det med rotrening, time-out og alt det der.

Det jeg gjør når jeg skal jobbe med noe, er at jeg stenger valpen bort fra alt jeg er redd for og så lar jeg den bare holde på som den vil. Rullerer på lekene hver 3-4 dag, gir tyggesaker og tepper, doruller, pappesker, utslitte sokker og annet som de kan holde på med. Jo mer de har å tygge og leke med, jo mindre tid bruker de på "ulovlige" ting eller å mase. Ved masing gir jeg beskjed om at de må finne på noe annet og ignorerer dem, de lærer raskt at det ikke skjer noe når jeg jobber. Kan også lønne seg å gå ut i lunsjen sånn at valpen får rast fra seg litt eller bli sliten av inntrykk. Edit: Jeg lar alltid 4mnd gamle valper være der jeg er når jeg jobber, de fleste i den alderen har behov for den nærheten og liker ikke å bli stengt bort.

Biting er også helt normalt. Jeg erfarer at hvis man gir dem noe mer konstruktivt å gjøre, som å bite i en leke heller enn meg, velger de ofte leken. Har brukt mye tid på å kampe og leke med yngste her, det er viktig aktivisering. Hvis det ikke fungerer å avlede med leke, avslutter jeg leken og ignorerer hunden, går bort hvis nødvendig, til den slutter å bite meg. Straks den viser interesse for leken igjen eller ikke gjør forsøk på å bite i meg, tar jeg opp lekingen igjen.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har fått en helt normal valp! 

Enig med Tyttebæra i at det er lettere å flyte litt med valpefaktene enn å skulle korrigere alt hver eneste gang, da rekker du jo ikke annet. Ha leker og tingtang fremme han kan leke med og bytt til disse når han prøver å tygge på dere. 

Når du skal jobbe ville jeg ikke gjort noe stort nummer ut av det, sett deg på kjøkkenet og gjør det du skal uten å styre med å stenge valpen vekk. Det er lettere for valpen å finne roen hvis du også er rolig og ikke gir oppmerksomhet for så mye av det valpen gjør. 

Du kan ikke forvente at en 4 mnd gammel valp vil sove/slappe av 8 timer i strekk ennå, men det betyr jo ikke at du ikke kan gjøre andre ting mens valpen pusler med sitt. 

Endret av Tonje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her. Jeg har valp med på kontoret og hun blir ikke stengt borte fra meg når jeg jobber. Hun styrer for seg selv med ball o.l. og legger seg ned med bena mine når hun kjeder seg. Jeg gir ikke etter for mas, hun får leke med meg når jeg inviterer til det. Ellers så har hun leker og tyggeben liggende strødd. Man trenger ikke gjøre det så veldig vanskelig for seg selv tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...