Gå til innhold
Hundesonen.no

1800 kcal om dagen på VOH


Goldengull
 Share

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har nå vært hos veterinær og fått speilet at valpen min er i øverste skitet av hva han skal veie. Hun sa han skal ha 1800 kalorier om dagen, men hvordan blir dette regnet om i VOH puppy?

Han får kokt kylling som godbiter, som det går mye av nå pga trening i å gå pent, så hvordan kan jeg fordele dette godt?

Jeg har dyskalkuli og klarer ikke regne det ut. Håper noen kan hjelpe!

Endret av Nybegynner2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det er i underkant av en kg per dag, men du må justere for godbitene. Fôrer du kun på rått? Hvis ikke kan du jo gjerne bruke tørrfôr til det også.

Det er vel så enkelt som å bare gi litt mindre mengde enn det han får nå?

Han får betraktelig mindre enn det av råfôr, så da har jeg nok vært litt i overkant ivrig på godbiter av kylling. Han får kun rått til måltider. Skal justere etter beste evne. Vil ikke ha en overvektig hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det høres jo veldig riktig ut, og kylling er ganske magert. Men kutt ned tilsvarende på mengde VOM som han får godbiter i løpet av en dag?

Skal gjøre det. Han kan jo spise meg ut av huset hvis han får sjansen, så jeg må bare passe på. Har nok vært litt for naiv her siden han tidligere justerte det veldig godt selv. 106 kcal i 100gr kokt kylling, så da skal jeg forsøke å regne ut dette så det blir riktig for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg fant riktig næringsinnhold på Vom sine sider, blir 880 gram cirka 1800 kcal. Dersom du har gitt mindre enn dette før rådet fra veterinær må du naturligvis kutte ned fra det du har gitt før.

Jeg regner aldri på sånt som dette, anbefaler å tilpasse mengde ut fra holdet på hunden. Begynner hundene å bli litt runde så får de mindre mat, begynner de å bli litt for tynne får de litt mer mat. Dersom jeg gir mye godbiter en dag, får de naturligvis mindre mat enn på dager der de ikke har fått noen godbiter. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tyttebæra skrev:

Dersom jeg fant riktig næringsinnhold på Vom sine sider, blir 880 gram cirka 1800 kcal. Dersom du har gitt mindre enn dette før rådet fra veterinær må du naturligvis kutte ned fra det du har gitt før.

Jeg regner aldri på sånt som dette, anbefaler å tilpasse mengde ut fra holdet på hunden. Begynner hundene å bli litt runde så får de mindre mat, begynner de å bli litt for tynne får de litt mer mat. Dersom jeg gir mye godbiter en dag, får de naturligvis mindre mat enn på dager der de ikke har fått noen godbiter. 

Da skal jeg være mye flinkere til det. Trodde jeg hadde vært påpasselig, men den gang ei! Han virker jo sulten absolutt hele tida, men det er bare sånn han er satt sammen, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nybegynner2020 said:

Da skal jeg være mye flinkere til det. Trodde jeg hadde vært påpasselig, men den gang ei! Han virker jo sulten absolutt hele tida, men det er bare sånn han er satt sammen, tror jeg!

De fleste hunder er "sultne" hele tiden og min eldste kunne nok spist seg i hjel om han fikk fri tilgang, derfor man må gå etter hold og ikke hvor sultne de ser ut. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...