Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella lukasjon


Recommended Posts

Før jeg skriver noe, så vil jeg si at jeg har hatt dialog med veterinær og skal dit om en uke, var hos kiropraktor og han mente hun hadde patella lukasjon på det ene beinet.

Har en Dansk svensk gårdshund på mellom 7 og 8 mnd, for en mnd siden begynte hun og gå på 3 bein, og det gjorde hun egentlig hele tiden, fram til for 2 uker sida, da har hun gått og løpt helt normalt siden da. Ikke et eneste tegn på noenting. 

Jeg har ikke så mye peiling på patellalukasjon, siden jeg er vandt med Border collie. Så dette er nytt for meg. Jeg er egentlig ute etter andres erfaring mens jeg venter på vet. Time.

Er det sånn at har de lukasjon, så har de? Eller kan sånnt gro seg til siden hun enda er så ung som hun er? 

Ellers så vet jeg at de og kan ha det uten at man legger så mye merke til det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patellaluksasjon kan være alt fra mildt til alvorlig, engangshendelse til kronisk og kan være medfødt, som følge av traume/skade eller indirekte grunnet sykdom. Så uten å vite mer er det umulig å si noe om akkurat din hund, men dersom luksasjonen skyldes at noe har utviklet seg feil i kneleddet så kan det vokse seg til når det er snakk om en valp. Det er ikke helt uvanlig at valper kan være litt «løse» i kneet.

Om det er en luksasjon som har skjedd så er det i alle fall viktig at man er sikker på at kneskjellet er på plass slik det skal, at det ikke står i en kronisk feilstilling når det skal vokse seg til. Men det regner jeg med veterinær har kontroll på og at du får veiledning om hva du må være oppmerksom på framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...