Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker meg en miniatyr Schæfer


Ravensburger
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er på jakt etter en ny rase. Jeg mistet min kjære Schæfer tispe i sommer til sykdom. Hun var alt jeg ønsket i en hund utenom noen små uvaner. 

Hun var fra brukslinjer og var en fryd å trene. Målet var å konkurrere i lydighet men så langt kom vi desverre ikke. Vi trente to ganger i uka med IGP klubben og trivdes veldig med det, i tillegg til seminar og kurser innenfor IGP. 

I grunn en drømme rase, men jeg har akkurat blitt foreldre til en gutt og vet at jeg ikke har tida til å følge opp en brukshund/valp akkurat nå, eller de neste 2 til 3 årene. 

Så derfor vurderer jeg en mindre rase. 

Mine krav: 

Ikke gneldrebykkjer

Minst mulig pelsstell

Willing to please 

Lett trent

Godt gemytt 

Må kunne å gå løs 

Jeg kan tilby en hund lydighetstrening regelmessig, turer i fjellet og hunden må kunne være med på alt. Men jeg jobber 80% og har to barn så har ikke all verda med tid, det blir travelt de neste årene med en små men vi er på tur hver helg i tillegg til at jeg går turer i fjellet og trener utenom.

Jeg har sett på:

Papillion, liten, søt ukomplisert som jeg kan trene lydighet med, men som krever ikke all verda hver dag.

Working Cocker: Har ikke møtt individer av rasen, usikker om hvordan det er å den løs. Jeg er ikke gira på jakt og det jeg leser hos oppdrettere her i Norge at en MÅ jage med en Cocker.. 

Cocker: Har vurdert vanlig Cocker, men livredd pelsstell og litt redd at den kan være tungvin i trening? 

Løwchen: Synes den er søt, vet ikke noe mer, der er jo pelsstell :)

Setter pris på alle tilbake meldinger og ikke minst konkrete tips om oppdrettere på PM :) Tusen takk !!

 

 

Endret av Ravensburger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir labrador for stor? Se på engelsk springer spaniel? Om du ikke vil ha brukshund så ville jeg gått bort fra working-variantene, som jo nettopp er det.

Engelsk springer spaniel er litt lettere stelt enn cockeren, og etter min mening mer en arbeidshund. I tillegg er det en super omgjengelig familiehund, og de fleste jeg kjenner kan gå løse. De er sosiale og stort sett stabile i gemyttet.

Cockeren er jo også fin, men jeg synes de er litt mindre trenbar for de som har mer ambisjoner, og mer pelsstell. Mtp. barn er det faktisk også en fordel med litt størrelse på hunden. Det er også mindre lyd, cockeren kan bjeffe en del, særlig under arbeid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon blir vel ofte beskrevet som en liten border collie, den er veldig smart og lett å trene. En glad og spretten liten hund. Pelsstellet på denne krever børsting. Jeg hadde lett valgt denne om ikke det var for at rasen røyter og jeg takler det dårlig.

Løwchen er litt samme typen hund. Litt større enn papillon, men lettlært og veldig glade. Pelsen er lengre på hele kroppen og dette suger opp mye vann og skogs-rester på tur. Denne er ansett som røytefri og det er jo deilig. Løwchen har liten radius på tur og er veldig føreravhenig. Jeg skriver avhengig fordi dette ble en utfordring i min alene-hjemme trening. Dette tok lengre tid enn med min forrige hund som var en selvstendig Terrier. Jeg kan fortelle mer om Løwchen om det er ønskelig.


Begge rasene kan holdes i sportsklipp som er mye enklere å vedlikeholde, jeg liker løveklippen (den barberes på rumpen) til løwchen og det som er greit med den er at den er veldig hygenisk. 
 

Begge er vel kjent for å bjeffe litt, men dette er individavhengig. Min løwchen valp er veldig lydløs, bjeffer kun på meg når hun synes jeg er teit og hun er nå 6mnd. Hun bjeffer ikke på ringerklokken og generelt varsler ikke. Jeg har brukt MYE tid i begynnelsen på å sosialisere med trygge hunder i alle størrelser og det har nok hatt mye å si for denne bjeffingen mange miniatyrhundeiere sliter med i møtesituasjoner med andre hunder (som er min personlige mening om hva dette gneldrehundfenomenet kommer av).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, simira said:

Blir labrador for stor? Se på engelsk springer spaniel? Om du ikke vil ha brukshund så ville jeg gått bort fra working-variantene, som jo nettopp er det.

Engelsk springer spaniel er litt lettere stelt enn cockeren, og etter min mening mer en arbeidshund. I tillegg er det en super omgjengelig familiehund, og de fleste jeg kjenner kan gå løse. De er sosiale og stort sett stabile i gemyttet.

Cockeren er jo også fin, men jeg synes de er litt mindre trenbar for de som har mer ambisjoner, og mer pelsstell. Mtp. barn er det faktisk også en fordel med litt størrelse på hunden. Det er også mindre lyd, cockeren kan bjeffe en del, særlig under arbeid.

Tusen takk for svar!!

Jeg har hatt Labrador, hadde en i 11 år og etter det er jeg rimelig vaksinert mot hunde hår! Det glemte jeg å skrive at det er en kriteria, han røytet jo ekstremt mye alle årene sine ? Det var jo en veldig søt hund men, ikke så veldig førerorientert, hadde du pølse så hadde du Storm sitt hjerte ! ;)

Jeg har vurdert ESS, synes de er kjempefine og passer veldig godt til mitt liv, men synes de blir for store, det blir bruksschæfer på sikt og jeg kan ikke se for meg å ha 2 unger og to store hunder som tar plass i bil og hus. Derfor tenker jeg en hund i mindre lage.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, HeleneFS said:

Papillon blir vel ofte beskrevet som en liten border collie, den er veldig smart og lett å trene. En glad og spretten liten hund. Pelsstellet på denne krever børsting. Jeg hadde lett valgt denne om ikke det var for at rasen røyter og jeg takler det dårlig.

Løwchen er litt samme typen hund. Litt større enn papillon, men lettlært og veldig glade. Pelsen er lengre på hele kroppen og dette suger opp mye vann og skogs-rester på tur. Denne er ansett som røytefri og det er jo deilig. Løwchen har liten radius på tur og er veldig føreravhenig. Jeg skriver avhengig fordi dette ble en utfordring i min alene-hjemme trening. Dette tok lengre tid enn med min forrige hund som var en selvstendig Terrier. Jeg kan fortelle mer om Løwchen om det er ønskelig.


Begge rasene kan holdes i sportsklipp som er mye enklere å vedlikeholde, jeg liker løveklippen (den barberes på rumpen) til løwchen og det som er greit med den er at den er veldig hygenisk. 
 

Begge er vel kjent for å bjeffe litt, men dette er individavhengig. Min løwchen valp er veldig lydløs, bjeffer kun på meg når hun synes jeg er teit og hun er nå 6mnd. Hun bjeffer ikke på ringerklokken og generelt varsler ikke. Jeg har brukt MYE tid i begynnelsen på å sosialisere med trygge hunder i alle størrelser og det har nok hatt mye å si for denne bjeffingen mange miniatyrhundeiere sliter med i møtesituasjoner med andre hunder (som er min personlige mening om hva dette gneldrehundfenomenet kommer av).

Tusen takk for svar! Det digger jeg også med Papillion at en kan holde pelsen kort/kortere uten at det går utover hele utseendet til hunden. 

Løwchen synes jeg er skikkelige kule, men jeg jobber som sykepleier og er avhengig av en hund som kan være alene hjemme på sikt, har også lest at hjemme alene trening kan være utfordring med ESS...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg vurdert sheltie. De har litt lyd, men ikke noe mer enn papillon, cockeren har også lyd, og sheltien er mer førerorientert og treningsvillig, vil jeg si. Ingen papillon jeg har kjent har vært noe bc i miniatyr...

Ellers sjekk pyrineisk gjeterhund med korthår hode, kanskje? Blir kelpie for stor/mye hund igjen?

(papillon med sportsklipp har jeg aldri sett eller hørt om, bilde?)

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ravensburger skrev:

Tusen takk for svar! Det digger jeg også med Papillion at en kan holde pelsen kort/kortere uten at det går utover hele utseendet til hunden. 

Løwchen synes jeg er skikkelige kule, men jeg jobber som sykepleier og er avhengig av en hund som kan være alene hjemme på sikt, har også lest at hjemme alene trening kan være utfordring med ESS...  

Nå mente jeg bare at det tok lengre tid med min Løwchen, men hun kan fint være alene en arbeidsdag. 
 

Hva er en ESS? 
 

@simira

Det med mini bc tror jeg bare jeg har snappet opp en gang jeg har lest om rasen og om det var med tanke på intelligens, eller treningsvilje, aner jeg ikke. Det kan godt være det ikke stemmer, men jeg har ihverfall et inntrykk av rasen som veldig smart og enkle å trene.

sportsklipp vil bare si å klippe den kort, jeg kan vel finne tusenvis eksempler på papillon som er klippet på en eller annen måte istedenfor å ha lang pels. Tok er bilde fra Google 

348s.jpg

 

Forøvrig ser jeg på sheltie som en rase med mye lyd. Jeg vurderte den selv for en del år siden, men fikk mye tilbakemeldinger fra folk med rasen at det var veldig mye lyd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ravensburger skrev:

Tusen takk for svar! Det digger jeg også med Papillion at en kan holde pelsen kort/kortere uten at det går utover hele utseendet til hunden. 

Løwchen synes jeg er skikkelige kule, men jeg jobber som sykepleier og er avhengig av en hund som kan være alene hjemme på sikt, har også lest at hjemme alene trening kan være utfordring med ESS...  

Neida, så lenge oppdretter ikke har avlet på hunder som feks har separasjonsangst eller du går for fort frem i treningen. Min ESS er 4 måneder gammel og er alene 1 1/2 til 2 timer alene. Jeg har gått sakte frem?

@HeleneFS ESS = engelsk springer spaniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle!! Sheltie oppfatter jeg som hunder med veldig mye lyd og ikke aktuelle. 

Heller mot Papillion. Tror og så at miniatyr poodle er midt i blinken sånn atferdsmessig men orker ikke pelsstell. 

Her er en Papillion som jeg var fosterhjem for, for 10 år siden. 

Lite pelsstell på ho, og jeg synes det var koselig å stelle pelsen hennes, men den var såpass kort at hun tok ikke med seg skogen hjem etter tur.

received_2414018835589307.jpeg

 

Tusen takk for tilbakemelding og råd. 

Fortell meg gjerne mer om Løwchen :)

Endret av Ravensburger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man syns det er mye lyd på sheltie, så er det da ikke noe mindre lyd i papillon? :huh:

Ønsker du å trene litt med hunden ville jeg definitivt heller lett etter en sheltie etter stødige linjer som har blitt brukt litt, mer å velge i der enn på papillon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2020 at 12:09 AM, Miloficent said:

Neida, så lenge oppdretter ikke har avlet på hunder som feks har separasjonsangst eller du går for fort frem i treningen. Min ESS er 4 måneder gammel og er alene 1 1/2 til 2 timer alene. Jeg har gått sakte frem?

@HeleneFS ESS = engelsk springer spaniel

Jeg har begynt å se på EES ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del springere etterhvert, og som jeg vet om så er det én som har separasjonsangst og én som er engstelig av seg. Jeg dømmer rally, og ser utrolig mange fine springere i ringen. Selv om en konkurransering ikke er veldig representativ for hvordan en hund fungerer i hverdagen, jeg hilser jo på dem og snakker med eierene, sånn foruten de jeg har trent sammen med i ulike sammenhenger.

Hvis man er litt nøye på oppdretter, og selvfølgelig være nøye med alenetreningen og gi de tid til å modnes, så går det nok bra. Men klart, på godt og vondt er det en hund som liker å være i nærheten av eier, helst alltid. Min fetter kommenterte at det var så deilig hos oss med hundene som lå stille når han gikk på do, og ikke diltet etter ham slik hans foreldres to springere gjør så fort man skal noe...

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...