Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til valp


Recommended Posts

Her flytter det inn en liten Podengo gutt om ca 5 uker så det har begynt å komme på plass en del ting ? 

Nå skal jeg kjøpe bur til både hjem og kontor og har kommet frem til sånn nettingbur 60x40x40 ish. Hvor kjøper man godt utstyr og hvem butikker har godt utvalg? Hvilket bur type anbefaler folket? 

Vi bor i Tønsberg, selv jobber jeg i Drammen, men hvor kan dere anbefale meg å handle dere som er litt kjente i miljøet? 

Å finnes det ting dere mener man bare MÅ ha, som er veldig lurt å ha i hus, rop ut å tips i vei ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt grinder heller enn bur. Det du beskriver er for lite om han skal oppholde seg der noe særlig over tid. Kjøp kompostgrinder for 100kr/4 på Biltema, Plantasjen e.l., og fest dem med strips, så kan du tilpasse boltreplass og avgrensning etter behov.

Til valp er det billig og regulerbart utstyr som gjelder. De vokser mye, og etter noen mnd så må de ha nytt. Sjekk finn.no.

Skål til mat og vann som står stødig og ikke sklir (jeg foretrekker solide plastskåler med gummiføtter/underlag)

Regulerbar sele, såkalt H-sele som kan reguleres rundt hals og mage ihvertfall.

Langline (til en så liten hund så prøv å finn en lett en. De til Biltema (flat sporline) er veldig fine, solide og gode å holde i).

Kort bånd til å gå pent i (2-2,5m er normalt).

Billig pute/seng med billige fleecepledd.

Refleks/lys til mørke kvelder, selv om det vel begynner å bli lysere innen han kommer.

Genser eller dekken, kjøp billig! Nå nærmer det seg jo vår og da er det gjerne litt salg, på slikt. Med så liten hund er det erfaringsmessig fint å ha noe som dekker magen.

Til bil bør du ha solid bur ala Hercules, Variocage eller lignende. Det skal være stort nok til at hunden kan ligge komfortabelt, men ikke så stort at han blir kastet rundt ved en evt. kollisjon, og blir skadet pga. det. Buret må sikret godt i bilen med lastestropper.

Kompostgrinder til å avgrense.

Solide tygge- og draleker.

Tyggebein.

Bæsjeposter og godbiter, forbruksvare.

Og hundemat, selvfølgelig.

Utenom finn.no så har de en del billig hundeutstyr på Biltema, Europris, Jula og lignende butikker. Husk bare at du  må regne med at de meste du kjøper nå enten blir ødelagt eller utvokst. ;)

 

Det var alt jeg kom på ihvertfall. Lykke til!

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så spennende med valp!

 

Jeg er enig med de over her om utstyr som er regulerbart. Jeg brukte ikke mange kronene på den første selen da vi måtte bytte etter bare noen uker. Det er ikke noe poeng i å investere masse penger i utstyr som de vokser ut av. 

 

Jeg tror det er lurt å kjøpe inn masse leker, lovlige og slitesterke ting å tygge på. Og gode tyggeben, for å avlaste litt. ? oksemuskel anbefaler ihvertfall jeg varmt. 
 

Jeg har med valpen på jobb selv og bruker aldri bur. De gangene hun har testet grenser setter jeg en grind i kontordøren. Nå vet jeg ikke hvordan du jobber, men det er veldig deilig med en hund som kan slappe av uten å være i bur. Min er nå 6mnd gammel og jeg tok nylig en video av at hun lå og sov midt på gulvet i gangen, selv om folk gikk frem og tilbake i tillegg til at det lå en hund inne på det ene kontoret (den hadde også døren åpen). Å måtte stenge valper i bur for at de skal være rolig er for meg helt feil.

Valpen min sover også i hundeseng nedenfor min seng og når hun er alene begynte jeg kun med at hun fikk være i gangen og på badet. Da hun ble stueren åpnet jeg også til stuen og det fungerer fint. Jeg har ingen bur i hus og hun har aldri spist på møbler eller rasert noe. Med min gamle hund brukte jeg løsning foreslått ovenfor med kompostgrinder og der var også veldig greit.  

Nå virker jeg kanskje litt anti-bur, men man velger selv hva slags hundehold man ønsker å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er nevnt. Om man ikke orker kjøpe brukt: Du får masse billig utstyr på Jula, Clas Ohlson, Biltema, Rusta, Clas Ohlson, Europris osv så lenge hunden vokser, gnager i stykker ting (min klarte å ta knekken på den dyre, første sela jeg kjøpte bare på minutter når hun lå bak i bilen) og/eller til dere ser mer hva hunden foretrekker av feks en seng/liggeplass eller matskåler. Så kan dere eventuelt kjøpe noe dyrere når hunden er utvokst og ikke på død og liv skal gnage i stykker alt mulig. Dere gjør dere kanskje også noen erfaringer om hva dere liker/ikke liker etterhvert. Du finner også rimelige bur på slike steder, om det er det dere ser for dere at dere vil bruke.

Ellers er det mer snakk om merker, og ikke hvor du kjøper utstyret. Mye av det samme går igjen i alle dyrebutikker både på nett og ellers, samt andre butikker som feks XXL. Men det er selvsagt alltid fint å finne en dyrebutikk med godt utvalg med betjening med erfaring og interesse for hund, og man føler seg (eller i alle fall hunden) godt mottatt. Noen av disse tar seg imidlertid hinsides godt betalt på en del varer, i alle fall her oppe.

To ting som jeg tror ikke var nevnt: Klotang og Blodstopp! Kjøp en skikkelig klotang, det gjør jobben enklere for dere og mer behagelig for hunden. Blodstopp skjønner du hvorfor du trenger første gangen du klipper litt feil...

Noe til å sørge for synlighet i mørket. Refleksdekken og/eller (blinkende) ledlys. Orbiloc er veldig bra, men dyre lys. Det finnes masse billige varianter også, feks på de nevnte billigstedene.

Og masse billige pledd til å ha i sofa eller stoler dersom dere tenker at hunden skal få lov til å oppholde seg slike steder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar så langt :) Vil bare si det at hunden skal ikke være noe bur hund, det er kun tenkt for at den skal kunne ha ett eget lite krypinn å kunne være inni på jobben og hjemme. Tenkte det kunne være greit med sitt eget rom, kanskje litt mørkt slik at den får slappet ordentlig av. Komostgrind til dør er allerede på plass, men her er det veldig fritt så han skal få vandre mye å hilse på de andre firbeinte her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fraråder å bruke XXL pga. måten de behandler de ansatte på (se div avisoppslag).

Krypinn er fint og bra det, men jeg kan love deg at en valp på jobb (og med andre hunder!) garantert vil ligge et sted han har oversikt over mest mulig, hvis han først skal ligge stille. Jeg vil også anbefale å ha mye fokus på ro helt fra start, ellers risikerer du en hund som bare herjer på jobb. Det hjelper om de andre er voksne, rolige hunder som ikke lar seg dra opp, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Dette med å ha et "krypinn" ser jeg på som et konstruert behov, de fleste hunder som er noenlunde normalt skrudd sammen i toppen klarer helt fint å slå seg til ro uten bruk av bur :) 

Nå er vel dette en barnefamilie, så det kan være fint for en hund å ha et skjermet sted å slappe av. Men kjenner jeg rasen rett så kan det være han må læres det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...