Gå til innhold
Hundesonen.no

Working Cocker VS working springer


MarieogFie
 Share

Recommended Posts

Hei?

Liker og være tidlig ute og undersøke godt, tenker og skaffe meg en hund nr.2 om noen år.

Har en 3år gammel cocker fra før og elsker rasen, men heller mot at jeg vil satse litt innen hundesport og da spesielt spanieljakt og rally og ønsker en hund med mer fart, førerkontakt og mindre pelsstell. Har lite erfaring med working versjonene utenom de jeg har møtt på tur, så ønsker og høre erfaringer og gjerne få tips og råd.

Valget står mellom working cocker og working springer. Har prøvd og søke en del på nett, men noen som vet hvordan cocker vs springer er høydemessig?

Vet rasen krever mye fysisk og mental mosjon og er forberedt på dette. hunden vil bli brukt til turer i skog og mark, jakt og forhåpentligvis rally. Vi er mye ute på tur og da gjerne lengre turer over flere dager, så ønsker at hunden skal kunne bære kløv. Ser det skrives mye forskjellig ang. kløv med working cocker, noen som har erfaring med dette?

Som sagt så er jeg tidlig i tenkeprosessen og tenker ikke ny hund før om noen år, men ønsker og få litt mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Wilhelmina skrev:

Working cocker har jeg i alle fall inntrykk av at fungerer godt til jakt, men de er jo ganske små så det er nok begrenset hvor mye de kan bære mtp. kløv. 

Spanieljegere-gruppa på FB har mye bra informasjon synes jeg: https://www.facebook.com/groups/401270656596132/

Ja, har også inntrykket av at de er ganske små, men leser flere steder på nettet at det skiller visst ikke så mange cm mellom cocker og springer når det kommer til working versjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at både springer og cocker er artige hunder. ? Når det gjelder størrelse så er det jo en del variasjon innen rasene, kanskje spesielt hos springeren. Er mange ganske kortbente individer, men så har du de mer langbente også. Men jaktcockeren er en liten hund altså, spesielt hvis man har tispe, så kan ikke se for meg at det kan være så mye i den kløven. ? 

 

Hadde vært artig med en jaktcocker en gang i fremtiden, men mitt største ankepunkt må være at det er så langt ned for å belønne etc. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Artemis skrev:

Synes at både springer og cocker er artige hunder. ? Når det gjelder størrelse så er det jo en del variasjon innen rasene, kanskje spesielt hos springeren. Er mange ganske kortbente individer, men så har du de mer langbente også. Men jaktcockeren er en liten hund altså, spesielt hvis man har tispe, så kan ikke se for meg at det kan være så mye i den kløven. ? 

 

Hadde vært artig med en jaktcocker en gang i fremtiden, men mitt største ankepunkt må være at det er så langt ned for å belønne etc. :lol: 

Ja, både springer og cocker virker som kule hunder med mye fart og gøy ? kan heller ikke se for meg at cocker er en ideell kløvhund, har selv en liten vanlig cocker tispe og de working cockerene jeg har møtt har enten vært like stor eller mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...