Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker hund nr. 2! Hvordan overtale samboer?


Arba
 Share

Recommended Posts

Hei der!

Per i dag bor jeg med samboer, hvorav vi begge er studenter på høyere utdanning, samt har en deltidsjobb på siden. Vi bor i en 50 kvadratmeter stor kjellerleilighet, med flotte naturomgivelser rundt oss og generelt gode turmuligheter på mark og fjell.

Vi har en liten hund på åtte måneder som veier ca. 3,5-4 kg - blir ikke særlig tyngre/større. Dette er en blandingsrase mellom Shih tzu og Yorkshire Terrier (kalles gjerne for Shorkie). Denne har fin størrelse, passer godt inn i kjellerleiligheten og verken røyter eller bjeffer av noe slag!

I hele mitt liv har jeg derimot alltid ønsket en stor hund, særlig da labrador retriever/golden retriever. Det ønsker forsåvidt samboeren min også, men vi er litt uenige om når vi skal gå til anskaffelse av hund nr. 2! Mens jeg ønsker sårt nå, ønsker hun om noen år. Jeg har forsøkt å tilby å betale for hunden, utstyr, ta ansvar for den m.m, men hun ønsker ikke det - hun vil være med på ansvaret rundt hunden, men bare ikke nå! Dette er og forblir hun sta og bestemt på. Videre bekymrer hun seg gjerne for hva man skal gjøre med to hunder når vi skal på ferie: "mamma kommer ikke til å passe en stor hund i tillegg! ...", tid, penger og mengden ansvar.

Hvordan skal jeg få henne på min side? Ønsker sårt en labrador - det har jeg alltid gjort. I vår situasjon og i dette aktuelle tilfelle, hva bør jeg gå for, si eller tenke omkring dette?

Kom gjerne med gode innspill, også erfaringer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har en hund på åtte måneder? Da vil jeg uansett anbefale å vente til denne er voksen, gjerne rundt 3 år gammel, før dere får en til. 

 

 

I mitt tilfelle lot hund og studier(i utlandet) seg vanskelig kombinere, så jeg ventet med å skaffe hund til jeg var ferdig å studere, og hund nummer to kom i hus da hund nummer én var fire år gammel.

To valper/unghunder på samme tid er for spesielt interesserte...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet til hund nummer 1 var 3 år gammel før jeg anskaffet hund nummer 2. Det er jeg sjeleglad for? Selv om deres hund virker rolig og den slags nå (kanskje?) så vil det komme en pubertet og to rundt hjørnet for deres hund mtp alderen.

Nå er valpen her hjemme snart 4 måneder og det er deilig med en voksen hund i hus som kan reglene og ikke henger seg på valpestreker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ventet til valpen er ordentlig voksen. ? Og så ville jeg sørger for at hund nr. 1 er lydig og kjenner alle regler i hverdagen, så den ikke har uvaner som den eventuelt nye valpen kan ta etter. Og hun har jo et poeng med tanke på pass i ferier. Det er dyrt å ha hund på hundehotel i en uke. Så jeg ville forhørt meg med noen dere kjenner om det er noen som hadde hatt mulighet og lyst til å passe en stor hund om dere skal på ferie. Dere må nok også regne med at det ikke er så mange som har lyst til å passe to hunder av gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...