Gå til innhold
Hundesonen.no

Selektiv kontakt?


Miloficent
 Share

Recommended Posts

I treningssituasjoner som feks i hagen og på treningsbanen har vi kjempegod kontakt. Mat er spennende, leking er gøy - halen går i ett sett! Hender han faller ut til tider, men det har mer med utholdenheten og evnen til å jobbe lenge uten belønning. Men her funker han altså fint!

Det som derimot ikke funker så bra er når vi er ute å går på tur. Han velger meg bort, feks hvis jeg skal trene litt på lineføring eller andre øvelser underveis på tur. Jeg gir kommando, feks «på plass» og deretter feks «sitt/dekk». Etter han har fått godbiten går han avgårde og jeg kan se på hele han at også under øvelsen så er fokuset et annet sted. Jeg kan ha med pølsebiter - han tar de og spiser de, men likevel mer interessant å gå avgårde å gjøre «hundegreier»? Hvis vi krysser ferske spor av rådyr/hare etc så er han helt borte - men her er det jo sterke instinkter i sving og sånn er det jo. Med mindre noen har tips på kontaktøvelser her også??

Dette er nok mye min feil da vi på tur som regel trener fartsfylte ting, slik som target eller apport m/dummy eller søk etter leke/ball/godis. Bør jeg bare fortsette å trene på disse mer «stillestående/kjedelige» øvelsene eller bare droppe det og heller ta det på trening? Da syns han disse øvelsene som er kjedelige på tur, er gøy! Hvordan trene på at når han har fått en godbit så betyr det ikke «woho nå går jeg igjen»? Vi bruker fri-ord på trening, men trenings-Milo og tur-Milo er to forskjellige hunder? Han har vært litt merkelig etter juleferie fra trening og en valp i hus, det har nok muligens en påvirkning?

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han har litt mer stress i kroppen enn vanlig etter juleferie? Jeg hadde gjort en del stressdempende aktiviteter inne før tur, også gått halve turen med bare snusing og kos og ikke noe mas, også prøvd kontakt å sett hvordan det var. Korte økter med kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det handler mye om hvilke vaner og forventninger hundene har til de ulike aktivitetene. På tur får de snuse og gjøre tur-ting, de forbinder det med en friere aktivitet og det gjør det vanskeligere å veksle mellom det og trening (særlig om man ikke trener på den samme strekken/stedet). På trening derimot, som gjerne foregår i en bestemt setting med sine rutiner rundt, har hundene en forventing til at de skal trene og går inn i det moduset.

Jeg tenker at det kanskje blir lettere for ham å gå inn i treningsmodus hvis du lager en rutine på hva du gjør når dere slår over fra "tur" til "trening". Kanskje ha et spesifikt ord du markerer starten på tur-treningen med og et annet når de er ferdige? Skap et rituale rundt det - ta av deg hanskene, stille deg opp eller gjør noe lignende som du gjør på trening.

Et annet tips kan være å bruk de samme områdene og/eller områder med få forstyrrelser til å trene i nå i starten. Velg heller et litt avsides sted på turen med lite lukter og andre forstyrrelser. Å kunne trene i ulike miljø må trenes på. 

Jeg ville starter med helt enkle øvelser som er lett å mestre, og veksle mellom kjedelige og morsomme øvelser.

At hunden ser på godbiten som en utløser betyr at man må bryte den koblingen. Belønn hunden for å holde posisjonen etter godbitene blir gitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tyttebæra skrev:

Tror det handler mye om hvilke vaner og forventninger hundene har til de ulike aktivitetene. På tur får de snuse og gjøre tur-ting, de forbinder det med en friere aktivitet og det gjør det vanskeligere å veksle mellom det og trening (særlig om man ikke trener på den samme strekken/stedet). På trening derimot, som gjerne foregår i en bestemt setting med sine rutiner rundt, har hundene en forventing til at de skal trene og går inn i det moduset.

Jeg tenker at det kanskje blir lettere for ham å gå inn i treningsmodus hvis du lager en rutine på hva du gjør når dere slår over fra "tur" til "trening". Kanskje ha et spesifikt ord du markerer starten på tur-treningen med og et annet når de er ferdige? Skap et rituale rundt det - ta av deg hanskene, stille deg opp eller gjør noe lignende som du gjør på trening.

Et annet tips kan være å bruk de samme områdene og/eller områder med få forstyrrelser til å trene i nå i starten. Velg heller et litt avsides sted på turen med lite lukter og andre forstyrrelser. Å kunne trene i ulike miljø må trenes på. 

Jeg ville starter med helt enkle øvelser som er lett å mestre, og veksle mellom kjedelige og morsomme øvelser.

At hunden ser på godbiten som en utløser betyr at man må bryte den koblingen. Belønn hunden for å holde posisjonen etter godbitene blir gitt.

Ja et spesifikt ord er kanskje ikke dumt. Han forbinder ofte «på plass» med trening, men kanskje et ord i forkant av gitte kommandoer kan være noe. Det er nok også uvandt for han at vi plutselig skal ha noen lydighetsøvelser inne i «hans» tur og fritid på en måte. Vi pleier være strukturerte med ritualer ol. som du sier, f.eks. treningsbane/hage - så er vel det han merker. Vi trener også kun med halsbånd, men har sele på tur. Kan prøve å evt ta med halsbånd også i lommen å ta på☺️ Takk for masse gode tips, de skal testes ut? 

Angående siste del: hvis jeg da kaller inn, han tar godbiten men så løper avgårde. Skal jeg da kalle han inn på nytt eller be om «bli»? For ofte må jeg gi kommando, så gir jeg godbit, så må jeg enten gi ny kommando etterpå eller si bli. Eventuelt må han se at jeg tar en til godbit. Han var ikke sånn før og det er jeg som har skapt en ond sirkel der desverre? Litt redd for å gjøre samme feilen med valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kaller ham inn, vent til han har satt seg før du gir godbit (det må kanskje læres inn). Når han sitter gir du godbiter fortløpende, 3-4 stk, så han ikke rekker å gå sin vei før han får neste. Etterhvert kan du drøye tiden mellom godbitene og fade dem ut (variabel belønning mellom, såklart). Eller du kan kalle ham inn, og når han er inntil deg belønne mens du fortsetter å gå i den retningen han løp, så han må følge etter deg, og evt. snu deg så han går fot også, fortsatt mens du belønner.

Jeg har jevnt over vært litt nøye på at hundene skal gjøre noe etter innkalling for å få godbit (håndtarget, sitt e.l.) nettopp pga. dette.

Når det gjelder trening på tur, så har jeg ofte stoppet opp og bare ventet på kontakt, belønnet kontakt så fort det kommer, og ventet på ny kontakt om de ikke holder den med en gang. Så belønnet kontakt 2-3 ganger. Deretter på plass og eventuelle øvelser. Dette er så innlært at om jeg nå stopper og belønner kontakt så er igrunn begge hundene på og klare for å jobbe.

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Miloficent said:

Ja et spesifikt ord er kanskje ikke dumt. Han forbinder ofte «på plass» med trening, men kanskje et ord i forkant av gitte kommandoer kan være noe. Det er nok også uvandt for han at vi plutselig skal ha noen lydighetsøvelser inne i «hans» tur og fritid på en måte. Vi pleier være strukturerte med ritualer ol. som du sier, f.eks. treningsbane/hage - så er vel det han merker. Vi trener også kun med halsbånd, men har sele på tur. Kan prøve å evt ta med halsbånd også i lommen å ta på☺️ Takk for masse gode tips, de skal testes ut? 

Angående siste del: hvis jeg da kaller inn, han tar godbiten men så løper avgårde. Skal jeg da kalle han inn på nytt eller be om «bli»? For ofte må jeg gi kommando, så gir jeg godbit, så må jeg enten gi ny kommando etterpå eller si bli. Eventuelt må han se at jeg tar en til godbit. Han var ikke sånn før og det er jeg som har skapt en ond sirkel der desverre? Litt redd for å gjøre samme feilen med valpen?

Håper noen av tipsene kommer til nytte, føler de fungerer bra for mine hunder. Å tre på et halsbånd er sikkert en veldig fin markering. :)

Jeg gjør i bunn og grunn som Simira beskriver. Fyller neven med godbiter slik at jeg kan gi hunden flere på rad når den kommer. Første steg er egentlig bare å bygge en forventning om at det er flere godbiter å hente helt til jeg gir frisignal. Dersom hunden rekker å begynne å gå, pleier jeg å gjenta kommandoen for å få hunden til meg igjen og prøve på nytt med kortere tidsintervall mellom godbitene. Når jeg ser at hunden ikke automatisk tenker på å stikke etter å ha fått første godbiten, øker jeg tidsrommet mellom hver godbit. Til slutt kan man fase bort godbitene i hånden som påvirkning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...