Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel


Jahaja
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke satt meg inn i standarden til pudlene, men tror kanskje du misforstår standarden. Det står under fargen brun (som er lever, dvs hunder med gule øyne og brun og ikke sort pigmentering) at helt lys beige ikke er tillatt. 

Fawn/aprikos/røde pudler varierer derimot fra hvit/cream til dyp røde, og at det er tillatt (correct me if I’m wrong). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Jeg har ikke satt meg inn i standarden til pudlene, men tror kanskje du misforstår standarden. Det står under fargen brun (som er lever, dvs hunder med gule øyne og brun og ikke sort pigmentering) at helt lys beige ikke er tillatt. 

Fawn/aprikos/røde pudler varierer derimot fra hvit/cream til dyp røde, og at det er tillatt (correct me if I’m wrong). 

Bare så for å utdype så jeg vet jeg har fostått. 
brun har sort nese - alltid.

fawn/aprikos/røde kan variere i øyne, nese og munn på farge? Alt fra svart til "rosa" og kan variere i farge fra rødrød til cream? 

hvit er vell med svart nese? samme med grå/sølv og selvsagt svart? 

Så i teorien er alltså cream en veldig lys fawn? Eller er det bare ikke tillatt med så lys fawn? 
beklager om jeg virker dum nå, men jeg blir så forvirra.

jeg bare la merke til hos en oppdretter fra USA at hun kalte en farge cream, også begynte jeg å undersøke men fant ingen cream her. Derfor jeg spørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lever hunder har alltid brun pigmentering og gule øyne i forskjellige nyanser (kan være mørk gule og nesten se ut som vanlig brune øyne), men pelsen kan være helt lys, og det er ikke tillatt på lever pudler altså. 

Standarden leser du her, står mer der ang pigmentering på de andre fargene: https://www.nkk.no/getfile.php/131589-1525862868/Filer/Rasestandarder - nedlastingssenter/Gruppe 09/Puddel - toy%2C dverg%2C mellom og stor FCI 172.pdf

Røde hunder i den helt lyseste nyansen er de som pleier å kalles cream. Fawn er vel fellesbetegnelsen på disse fargene tror jeg på puddel, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Ja, lever hunder har alltid brun pigmentering og gule øyne i forskjellige nyanser (kan være mørk gule og nesten se ut som vanlig brune øyne), men pelsen kan være helt lys, og det er ikke tillatt på lever pudler altså. 

Standarden leser du her, står mer der ang pigmentering på de andre fargene: https://www.nkk.no/getfile.php/131589-1525862868/Filer/Rasestandarder - nedlastingssenter/Gruppe 09/Puddel - toy%2C dverg%2C mellom og stor FCI 172.pdf

Røde hunder i den helt lyseste nyansen er de som pleier å kalles cream. Fawn er vel fellesbetegnelsen på disse fargene tror jeg på puddel, ja.

Takk! Da skjønner jeg bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...