Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til rase som kan passe oss


Emro
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi er ett par som har lenge vært inne på tanken om å skaffe oss ett firebeint tilskudd i familien. Tenkte å høre her for tips/innspill til hvilken rase vi bør kikke på.

Jeg har tidligere vokst opp med en border collie og har selv hatt en omplasseringshund med adferdsproblemer. Har og er i tillegg vært fast hundepasser og avlastningshjem for mange forskjellige hunder. Er veldig interessert i hundesport, trening og hundeadferd. Samboer har vokst opp med hund og andre dyr. Han er også interessert i hundetrening, men har ikke mye erfaring. 

Vi tenker middels eller liten i størrelse og som ikke varsler på alt og alle. Ønsker en rase som liker å jobbe, men som også har/kan trene inn en god ¨avknapp.¨ og som takler dager innimellom der det er mest enkel hjernetrim og tur på programmet. Vi ønsker å teste ut forskjellige hundesporter og gå kurs. Vi trenger ikke at hunden går overens med alle hunder eller dyr, men gjerne at den kan tolerere de. Det viktigste er at den kommer godt overens med mennesker og barn. 

Vi vet at mye kommer an på sosialisering, trening og oppdrett, men om du har noen tips eller tanker til hvilke hunder som kunne passe og/eller erfaringer med de tas dette imot med stor takk!

 

 

Endret av Emro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her har dere mange valgmuligheter!

Hva slags hundetrening tenker dere? Bruks, agility, lydighet, rally, jakt/spor...? Mye man kan finne på. Har dere preferanser på pelsstell? Lydnivå?

De enkleste "brukshundene" er jo gjerne retrievere. Jaktvariantene av golden og labrador er blitt populære,  men det er en del å få ut av standardene også, om man ikke overfôrer dem. Toller retriever kan være et godt alternativ om de andre er for store.

Springer spaniel, tervueren, puddel, portugisisk vannhund, sheltie, kelpie, border collie...

Anbefaler å ta en tur på stevner/arrangement av hundesportene som er interessante og se hvilke hunder som går der. Om du har ambisjoner så kan det være greit å se litt på resultatlister og hva slags raser som gjør det bra også. I noe hundesporter er det mer avgjørende enn andre.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, simira skrev:

Oi, her har dere mange valgmuligheter!

Hva slags hundetrening tenker dere? Bruks, agility, lydighet, rally, jakt/spor...? Mye man kan finne på. Har dere preferanser på pelsstell? Lydnivå?

De enkleste "brukshundene" er jo gjerne retrievere. Jaktvariantene av golden og labrador er blitt populære,  men det er en del å få ut av standardene også, om man ikke overfôrer dem. Toller retriever kan være et godt alternativ om de andre er for store.

Springer spaniel, tervueren, puddel, portugisisk vannhund, sheltie, kelpie, border collie...

Anbefaler å ta en tur på stevner/arrangement av hundesportene som er interessante og se hvilke hunder som går der. Om du har ambisjoner så kan det være greit å se litt på resultatlister og hva slags raser som gjør det bra også. I noe hundesporter er det mer avgjørende enn andre.

Tusen takk for svar! her kommer litt mer info som kanskje begrenser det litt mer ;) For samboer vil dette være hans første hund så tanken er å prøve litt forskjellig også se litt an hva som slår an hos han og hos hunden.  Vi kommer ikke til å drive med jakt. Selv har jeg lyst til å konkurrere, men har ingen store ambisjoner nå. Det er også viktig for oss at hunden vi ender opp med tåler å bli passet av venner/familie der mesteparten av aktiviteten den vil få kommer av tur.

Vi har naboer rund oss, så en rase som tar lett til bjeffing eller varsler mye blir vanskelig. Vi ønsker å ikke bruke så mye tid på pelsstell, men litt regner vi med og børsting oftere går helt greit. Raser med pels eller hår som vannhund og puddel ønsker vi ikke.

Liker flere av rasene du nevner, men med litt mer av informasjonen jeg kommer med nå blir vel noen litt for mye igjen. Tenker border collie er utelukket og har hørt mye at jakt labrador har slitt litt med svak mentalitet og stress. Har sett mye på kelpien og kunne selv virkelig tenkt meg den, men redd for at det denne gangen ikke blir rett match, men nå vet jeg ikke nok om rasen. Tolleren tenker jeg kanskje kunne vært noe, hvordan er den i forhold til jakt golden?

 

 

Endret av Emro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke for meg som at Kelpier kan variere veldig ut ifra linjer. Jeg har møtt @MegaMarie sin tidligere Kelpie og det var en kjempeharmonisk hund med god av-knapp. Kanskje hun kan skrive litt om hennes inntrykk av rasen her. Jeg passet henne som valp og hun hadde allerede avknapp da hun var knapt over to måneder gammel. Så herlig og avslappende hund å ha i hus. Jeg oppfattet henne også som uinteressert i andre hunder, men veldig glad i mennesker. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den beskrivelsen tenker jeg kelpien er litt mye, ja. Jeg ville tatt en titt på retrieverene og eventuelt spanielene. De fleste er myke og greie hunder som vil jobbe med fører og ikke har så mye tendens til å bråke med andre hunder.

Toller er litt mindre sosial enn de andre retrieverene, og krever kanskje litt nøyere sjekk av oppdretter for å få en god og stabil hund. Jeg tenker også at standard labrador eller golden kan passe helt utmerket til dere.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det dere skisserer vil jeg anbefale en samarbeidsvillig rase av helt vanlige linjer. Man trenger absolutt ikke en jakt- eller bruksvariant for å teste forskjellig hundesport og konkurrere på lavt nivå. :)

De rasene jeg umiddelbart tenker passer godt som allrounder innen hundesport er tervueren/groenendael, labrador retriever, golden retriever, flat coated retriever, engelsk springer spaniel og shetland sheepdog. En australian shepherd som er godt sammenskrudd i hodet kan kanskje også være et alternativ. Toller er jeg skeptisk til å anbefale, har inntrykk av at det er veldig mye ymse når det gjelder helse og mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...