Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra bølle til bestevenn


simira
 Share

Recommended Posts

 

Just now, Meg said:

Få høre om dem! Få se klipp! 

?‍♀️

Jeg hadde en hund som fikserte og blokkerte fullstendig på lyder, og jeg fikk (blant annet) hjelp fra NAS. For meg hadde det aldri vært aktuelt med de metodene som vises i programmet (ikke at det ble foreslått heller da), jeg ønsker å være en støttespiller som hunden min kan søke trygghet hos, ikke en som tramper og kjefter og bidrar til ytterligere økt stressnivå i en presset situasjon.

For å si det sånn så var min hund helt på grensa til avliving fordi hun var så ekstrem, men vi kom i mål. Og det var utelukkende positiv trening, men det var knallhard jobbing døgnet rundt i et halvt år. Å være forkant med belønning når hunden trigges av lyd er virkelig ikke enkelt, spesielt når de lydene tidvis bare eksisterer inni hundens hode..

Endret av Wilhelmina
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er paff... Jeg synes oppriktig synd på Maren og blir ikke sjokkert om hun aldri tar på seg noe på tv igjen. For meg blir dette for dumt... Mon tro om tvnorge fikk lignende brev når hundehvisk

Jeg tviler ikke på at utelukkende positiv trening fungerer for mange hunder. Jeg tror derimot også at det finnes tilfeller der men trenger litt hardere skyts. Det er denne holdningen til at det kun fi

Jeg sliter med å være konstruktiv for jeg blir så flau på vegne av oss mennesker .. Men jeg håper Maren klarer å fortsette og se gleden i det hun gjør, og fortsetter å vise oss et tv program. At

Posted Images

Jeg satt å scrollet litt på kanalen «hund» inne på Jodel-appen. Der var det en som skrev et innlegg om en ekstremt bitete valp som ikke ville roe seg ned. Vedkommende fikk mange svar, og et av de var dette: 576561B1-C53F-402A-BF44-D700777BE657.thumb.jpeg.af9ebd27c573db7b3b9d0813582923e5.jpeg

Jeg tror nok ringvirkningene for «mannen i gata» er vesentlig mye større enn for oss «hundenørds» som faktisk leser seg opp på ting og tilegner oss kunnskap. Bildet ovenfor er bare et av mange eksempler på folk som foreslår ting som gjør at hunden føler et ubehag. Det har nok alltid florert med «velmente» råd på nett av den harde kategorien, men tror ikke det blir mindre av det mtp populariteten til bølle til bestevenn. 

Tar ikke noe særlig stilling til det med NAS og syns heller ikke at Bølle er dyremishandling, uetisk og fælt. Mye pga jeg rett og slett ikke kan uttale meg om det fordi det er så mye klipp&lim i en sånn type serie. Har fulgt med godt her i tråden og det kommer frem mye interessant lesing. Det er vel egentlig ikke før kommentarer anonymt over internett som gis uten å ha sett hunden - at jeg syns det er skremmende. Men som sagt, det gjelder jo også ellers! Ikke bare pga dette programmet. 

Endret av Miloficent
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom all tid har mennesker oppdratt hunder. Noen brøler til hunden, noen vipper dem over på ryggen, noen rykker hardt i halsbåndet, noen slår/sparker bikkja.  Alle har vel hørt om metoden for å gjøre en valp renslig var å stappe nesa dens ned i tisset/avføringen. Naboen sin metode for å få schæferene til å slutte å klikke på andre hunder var å dra dem hardt i øra. Det virket ikke på noen av dem. Jeg har tilogmed sett folk løfte opp hunden og gi den ris på rompa.  Og slike metoder vet vi alle om. Dessverre har hunder sikkert i all tid måtte finne seg i å bli behandlet dårlig av mennesker. (Men som oftest har de til tross for det blitt bra hunder ❤️)


Jeg håper og tror at metoder blir mer riktige, og mer velfungerende etter hvert. Vi hundeeiere ønsker å få velfungerende hunder, og det klarer ikke alle. Noen hunder blir dessverre avlivet fordi man ikke får dem til. Det gjelder også for flinke hundeeiere som bare trener positivt. Noen hunder trenger klare grenser. (akkurat som barn, så er de veldig forskjellige)
Så hvis man er så heldig at tramping i bakken/klapping med hendene er det som skal til for å bryte transen til hunden, så Jippi! ? Og ødelegger det hunden, så er det vel ikke så mye håp for den? Det er en verden der ute som kan skremme mange hunder. En bil i seg selv er nok mer stressende å møte for Iris enn ett tramp i bakken. (Og jeg tror som Maren sa, at Iris sin reaksjon på bevegelige ting er etterhvert blitt en uvane som må brytes, enn at det er redsel)

Det jeg mener er at det er mange metoder for å oppdra en hund. Jeg tror ikke dette programmet lærer oss verre metoder enn det som allerede er der ute

Endret av Rufs
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Meg skrev:

Få høre om dem! Få se klipp! 

 

Jeg snoker ofte litt inne på denne tråden siden jeg har en 'problemhund' selv. Han sliter mye med angst og noe med utagering og vi har jobbet med atferdskonsulent i ett år nå. Endringene jeg ser i hunden min, måten jeg forstår utageringen hans på (han er ikke bøllete, han er redd), o.l. har vært helt nødvendig for at vi har kunne gjøre fremgang. Og stigma rundt problemhunder gjør at jeg ikke vil la meg filmes hvertfall. 

Jeg tenker at med hunder med skikkelig atferdsproblemer så er det vanskelig å filme og vise klipp. Det er ikke gøy å følge oss i ett år hvor vi holder på med bygging av selvtillit (nesearbeid og spor), styrke ro (ligge stille på seng) eller motbetinging. Når vi jobber med motbetinging står vi langt unna andre hunder og gir godbiter. Over lengre tid har vi gått nærmere og nærmere. Det er treigt. Det er kjedelig. Men det funker. Han kan nå hilse på folk, leke med hunder og vi kan ha besøk. Jeg må ofte ta valg for han og 'holde han litt i hånda' men han er en fungerende hund. Poenget er jo at det ikke finnes noen quick fix.

Jeg tenker at fra Bølle til Bestevenn er et tv-program, ja, men at det burde legges mer fokus på hvordan prosessene har blitt forenkla og at folk ikke skal prøve dette hjemme selv med hunder som Iris uten støtte fra en erfaren person! Jeg har nå masse venner som sender meg melding med tips fra Bølle til Bestevenn. Det er kjedelig og sårende når vi har kommet så langt og plutselig vet alle bedre enn meg. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Film? Denne er fra NM i rally i 2015. Dere ser og hører forstyrrelsene rundt, det er også en ring rett ved siden av. Noen år tidligere var Odin like ille som Iris, bare på andre hunder, og reagerte på lang avstand, ofte så fort han så dem. (og ja, han er litt berørt, men det er også et sinnsykt krevende miljø)

 

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at utelukkende positiv trening fungerer for mange hunder. Jeg tror derimot også at det finnes tilfeller der men trenger litt hardere skyts. Det er denne holdningen til at det kun finnes en måte å trene hund på, 100% positivt, som provoserer meg litt. Mange positive trenere er så fanatiske at positiv trening oppfattes litt som en tvangstrøye de forsøker å tre over huet på alle, alt som ikke er positivt klassifiseres konsekvent som vold og mishandling. Det er en svart-hvit argumentasjon uten noen form for nyanser. Å si "nei", klappe eller trampe i bakken er ikke positiv trening, men å kalle det vold er å dra det litt vel langt.

Jeg tenker det verste som skjer pga. dette programmet er at folk fortsetter å si "nei" og lærer seg å trampe i bakken. Altså, hvor farlig er egentlig det? Vi ser ikke et bifall av kjefting, rykking i båndet, nakkeskinnsrøsk eller å gripe truende tak i hunden som jeg tror er de vanligste, instinktive måtene å håndtere utagering på. Måten matmor til Nicko reagerer på i episode 4 er et godt eksempel på hva jeg ser på tur, og her veileder Maren matmor og viser til en bedre måte å håndtere dette på. Jeg ser i alle fall at Maren bruker mange fine metoder i programmet og synes det er synd at det kun fokuseres på de få metodene hun bruker som ikke er helt i tråd med positive treneres verdier.

  • Like 11
  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir paff... Har ikke Maren dette som fulltids jobb?

Eller har hun null erfaring fordi hun bruker metoder noen ikke liker?

Jeg syns hun er realistisk og jeg tror neppe hun går inn for å prøve hardere metoder fordi hun liker det.. 

Som Tyttebæra sier så lærer folk seg å trampe i bakken og klappe mot hunden, wow.. Skulle jo tro at de lærte seg å fike til hunden, slenge den på rygg å andre CM metoder fra TV-serien hans. 

Det er faktisk slik at man skammer seg når man sier at man baserer treningen av hunden sin på positive metoder, pga hvordan folk oppfører seg over dette her.

Good Dog er forresten en av de sidene jeg har likt veldig, sånn bortsett fra at de bastant kaller feil bruk av seler kjempe bra og riktig bruk av halsbånd kjempe feil og skuffende, som jeg har fått enormt avsmak på. Enn å lage tårevåte filmer om hvor forferdelig hundene som er på serien har det.. 

Kom til å tenke på at folk er vel så gale at de finner eierne av hundene og truer dem også.. det skulle ikke forundre meg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Maren er veldig flink og syns måten kritikken har blitt formulert på er ekstrem.

Men, jeg reagerer litt på hvordan kritikk til showet har blitt håndtert i ulike forum og på Facebook. Med en gang noen kritiserer kommer folk med en gang og passer på at de som kritiserer skal kunne bevise hvorfor de er så mye flinkere en Maren. Man må jo ikke være flinkere en Maren for å kunne si noe om metodene som brukes? Maren har jo ikke monopol på hundetrening bare fordi hun er på NRK? Jeg syns det er litt kjedelig hvis vi må begrense oss til at "dette er bedre enn CM så da får vi jo bare la det være og være stille da, med mindre jeg får starta opp mitt eget tv-program på NRK".

Maren har jo valgt å gå ut i offentligheten og fronte sine metoder og ikke legge til bakgrunn på hva som har blitt prøvd på hundene. Hun velger å prøve å påvirke hvordan folk oppdrar hundene sine og da er det jo helt ok at andre erfarne på området kritiserer metodene til Maren og ikke er enig i hva hun gjør. De har jo også utdanning og erfaring, de har jo rett til å ha en stemme. NAS kunne nok lagt det frem mye bedre, men at de ikke er enige i hva som blir vist og er åpne om det syns jeg er viktig. Da kan man (kanskje) få igang en offentlig debatt på hund om når ut til offentligheten og gjør oss alle litt smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, simira said:

Film? Denne er fra NM i rally i 2015. Dere ser og hører forstyrrelsene rundt, det er også en ring rett ved siden av. Noen år tidligere var Odin like ille som Iris, bare på andre hunder, og reagerte på lang avstand, ofte så fort han så dem. (og ja, han er litt berørt, men det er også et sinnsykt krevende miljø)

 

Fin film :) Men  jeg skulle gjerne sett treninga FØR dere kom så langt

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MissHeike skrev:

Skulle gjerne sett det funke på en BC jeg da. 

Jeg har sett det funke veldig bra på flere BCer her i England ved å jobbe på lengre avstand og bygge opp. I min erfaring har de ofte mer suksess med ball enn med godbiter. Disse hundene hadde mye frykt og ting som å trampe i bakken o.l. gjorde dem verre. 

Jeg tenker ikke at det er helt feil å være litt streng og jeg skjønner veldig godt at noen hunder trenger en avledning slik som Iris får. Iris virker jo som en trygg hund ellers og alle hunder er forskjellige. Synes Maren er veldig flink med schæferen og Mali når eierne ble frustrerte når hundene utagerte.

Tenker programmet kunne hatt litt mer informasjon om atferd og litt mer bevissthet til ansvaret de tar på seg når de har så stor påvirkning som de har. Kunne jo lagt til noe ala "Iris har prøvd positiv forsterkning over lang tid og det har ikke funket. Derfor prøver vi dette. Dette passer ikke alle hunder og har du hund som utagerer burde du først snakke med en atferdskonsulent for å finne roten til problemet".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mimabyla skrev:

Jeg syns Maren er veldig flink og syns måten kritikken har blitt formulert på er ekstrem.

Men, jeg reagerer litt på hvordan kritikk til showet har blitt håndtert i ulike forum og på Facebook. Med en gang noen kritiserer kommer folk med en gang og passer på at de som kritiserer skal kunne bevise hvorfor de er så mye flinkere en Maren. Man må jo ikke være flinkere en Maren for å kunne si noe om metodene som brukes? Maren har jo ikke monopol på hundetrening bare fordi hun er på NRK? Jeg syns det er litt kjedelig hvis vi må begrense oss til at "dette er bedre enn CM så da får vi jo bare la det være og være stille da, med mindre jeg får starta opp mitt eget tv-program på NRK".

Maren har jo valgt å gå ut i offentligheten og fronte sine metoder og ikke legge til bakgrunn på hva som har blitt prøvd på hundene. Hun velger å prøve å påvirke hvordan folk oppdrar hundene sine og da er det jo helt ok at andre erfarne på området kritiserer metodene til Maren og ikke er enig i hva hun gjør. De har jo også utdanning og erfaring, de har jo rett til å ha en stemme. NAS kunne nok lagt det frem mye bedre, men at de ikke er enige i hva som blir vist og er åpne om det syns jeg er viktig. Da kan man (kanskje) få igang en offentlig debatt på hund om når ut til offentligheten og gjør oss alle litt smartere.

Nei, du må ikke være flinkere enn Maren for å uttale deg, og nei hun har ikke monopol på hundetrening. Men, har man baller til å åpne kjeften til noen som lever av dette, som har hjulpet hundrevis av mennesker og hunder, så bør man ha de ballene som kan fortelle HVA hun skulle gjort annerledes, også. Og ha selvinnsikt til at ikke bare dine/mine metoder fungerer. At det er mange veier til rom, som ikke behøver å være noe dårligere enn dine/mine. For de som ofte roper høyest, er de som skriker dyremishandling om det er noen der ute som sier "nei" til dyret sitt. Som egentlig ikke har satt seg inn i hva det kreves av oss mennesker, og dyr, å få de på rett kjør når noe har eskalert i det vide og brede. 

Som Maren sier flere ganger; det er direkte farlig at Iris utagerer mot kjøretøy. En dag kan hun komme seg løs, eller eierne trenger ikke å rekke og reagere før Iris har hoppet foran bilen eller inni hjulet på bilen. Og Iris blir hardt skadet, i verste fall død. Det er sikkert tusenvis av måter hun kunne gjort det annerledes på, men som de også sier har de forsøkt med Iris hos mange. Det skulle kanskje også kommet bedre frem hva som er prøvd tidligere, men det regner jeg med eierne av Iris og Maren har stål kontroll på. Jeg ser for meg at de metodene som er forsøkt før er "dikke dikke", og da må jeg også legge til at jeg er FOR POSITIV TRENING. Men når det går ned ei rullegardin så sterk som Iris', så er det VELDIG enkelt å stå utenfor å si "de skulle gjort det sånn og sånn, gjort ditt og datt, det funket på min". Uten å ANE hva det egentlig dreier seg om. Hvor skummelt dette faktisk er. Har man hatt panikkangst hvor man stenger omverdenen ute kan man sette seg inn i Iris. Det er en transe hun må vekkes ut av. Derav trampet, flytte fokuset ett annet sted.

Dette ble litt utblåsning. Budskapet var egentlig noe som; det er kjærlighet i det å være streng, også. Det er ofte en trygghet for dyret at vi kan være den som setter ned foten og sier "nei, dette er ikke okei, det er farlig", for å si etterpå belønne "så flink, dette gikk bra" - som OGSÅ blir gjort. Men som de aller fleste ikke ser ut til å merke. For det viktigste er å fokusere på det negative, sant? ?

  • Like 9
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mimabyla skrev:

Jeg har sett det funke veldig bra på flere BCer her i England ved å jobbe på lengre avstand og bygge opp. I min erfaring har de ofte mer suksess med ball enn med godbiter. Disse hundene hadde mye frykt og ting som å trampe i bakken o.l. gjorde dem verre. 

Jeg tenker ikke at det er helt feil å være litt streng og jeg skjønner veldig godt at noen hunder trenger en avledning slik som Iris får. Iris virker jo som en trygg hund ellers og alle hunder er forskjellige. Synes Maren er veldig flink med schæferen og Mali når eierne ble frustrerte når hundene utagerte.

Tenker programmet kunne hatt litt mer informasjon om atferd og litt mer bevissthet til ansvaret de tar på seg når de har så stor påvirkning som de har. Kunne jo lagt til noe ala "Iris har prøvd positiv forsterkning over lang tid og det har ikke funket. Derfor prøver vi dette. Dette passer ikke alle hunder og har du hund som utagerer burde du først snakke med en atferdskonsulent for å finne roten til problemet".

Ja det er jeg enig i at det er jo ikke det som trengs på alle. Med min funker det ikke å trampe i bakken å rope strengt nei. Så det er ikke slik at jeg tror det funker alltid. Min har mye frykt for diverse han også. Frykten på hunder får jeg ikke gjort noe med for eksempel. Jeg vet ikke hvor vi skal begynne, det nytter i alle fall ikke med avstand å bygge seg nærmere heller da. Så det er sagt.

Er det nært nok så driter han i alle godbiter og leker og trekker bare rullgardina ned. Det er leit at det er sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

Fin film :) Men  jeg skulle gjerne sett treninga FØR dere kom så langt

Hva er det som er så bra med dette?  Dette er vel helt greit, men heller ikke noe mer.  Hvis man gidder å trene, så er ikke dette noe problem å få til. 

Forøvrig er kritikken mot programmet og Maren helt på tryne.  Hvordan har ideen om at hunder ikke tåler noen ting oppstått?  Når man går av skaftet fordi man sier nei, og tramper i bakken, har det rett og slett blitt for dumt.  NAS har bommet totalt!  All kred til Maren da hun tydeligvis har en praktisk og fornuftig tilnærming til hund.

Endret av spot
  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Anooni said:

Som Maren sier flere ganger; det er direkte farlig at Iris utagerer mot kjøretøy. En dag kan hun komme seg løs, eller eierne trenger ikke å rekke og reagere før Iris har hoppet foran bilen eller inni hjulet på bilen.

Hvis jeg ikke husker helt feil har de sagt at det har skjedd 2 ganger hittil. Heldigvis så sjåførene det i tide til å stoppe, men det er ingen garanti, om det skulle skje igjen.

Endret av Busann
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, spot skrev:

Hva er det som er så bra med dette?  Dette er vel helt greit, men heller ikke noe mer.  Hvis man gidder å trene, så er ikke dette noe problem å få til. 

Nå vet jeg ingenting om hvordan denne hunden har vært før, men dette var jo en hund som fungerte veldig bra i ringen; fornøyd hale og masse oppmerksomhet på fører til tross for masse forstyrrelser rundt ringen.

Det er mange hunder som ikke kan starte i kl 2, der hunden må gå uten bånd. Hunder med store adferdsproblemer kommer gjerne ikke så langt som dette. Til tross for mye trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
 
2 timer siden, Anooni skrev:

Nei, du må ikke være flinkere enn Maren for å uttale deg, og nei hun har ikke monopol på hundetrening. 

(forkorter litt jeg)

Jeg er helt enig med deg i mye av dette. Det finnes jo aldri én måte for en hund. Mye av kritikken jeg har sett kommer fra folk med erfaring fra akkurat slik problematikk. 

Hunden min pleide å være nesten helt lik Iris og holdt på å bli påkjørt flere ganger. Han var også vurdert til avlivning av både atferdskonsulent og veterinær pga stress før vi klarte å få snudd på han. Jeg er fullt klart over at dette ikke er gøy. Jeg har hatt panikkangst, bikkja har hatt noe lignende. Jeg vet at det handler om hunden sitt liv og jeg har kjent dette på den fysiske og mentale helsa de siste årene. Jeg har ikke "dikke dikket" han heller. Jeg tar angstanfallene hans (og Iris sine) alvorlig.

Jeg syns kritikk kan være helt ålreit jeg, så lenge det baseres på fakta og trening, og ikke personangrep selvsagt. Tenker tilbake på Victoria Stilwell for eksempel. Hennes programmer ble jo kritisert mye når de kom ut (mest for å "dikke dikke" for mye) og hun har gått tilbake og kritisert egne teknikker også. Uten muligheten til å kritisere eksperter hadde vi jo aldri kunne skrevet oppgaver i tilknytning til hverken bachelor eller master, alle forfatterne vet jo bedre.

Jeg har en hund som i feil hender kunne bikka over til å bli fryktaggressiv og som med Maren sine metoder (selvom de ikke nødvendigvis er dårlige eller feil for Iris og jeg kan ikke komme med en metode som nødvendigvis funker bedre for Iris) nok kunne ha bygget en større og større frykt ovenfor det han var redd for. Jeg er helt sikker på at Maren ikke hadde brukt de metodene på min hund, hun er veldig flink, men dette vet jo ikke alle. Tenker ikke at det er så farlig at disse metodene blir brukt på en ellers mentalt stabil og velfungerende hund som sliter litt med utagering, men heller på de hundene som er ganske usikre og stressa fra før.

Jeg bryr meg mye om dette og vil gjerne kritisere litt når det har vist seg (fra hobbymiljøer jeg er med i) at det er en del av de eierne som ser dette programmet og tenker at disse metodene skal de teste ut på usikre og stressa hunder. De vil gjerne nå også fortelle meg at det er slik jeg skal gjøre det. Når jeg var hjemme i Norge forrige uke syns en av vennene mine det var en gode ide å trampe når hunden MIN utagerte litt mot en jogger kommende mot oss. Hva gjorde det? MASSE utagering mot joggere og nå ti steg tilbake. Det er kult (mest av alt er jo dette en superirriterende venn som prøver å oppdra min hund, men poenget står vel).

Men nei, det er jo ikke mest viktig å fokusere på det negative. Det er jo også masse fokus på det positive. Programmet er kjempepopulært og har mange tilhengere. Nesten alle kommentarene jeg ser rundt omkring er positive. Det er jo nok av støtte til Maren og programmet hennes og jeg er veldig glad for å se fokus på mye positiv trening på tv. Tenker kanskje at hundeforum som dette er de hvor det er interessant å kunne gå litt dypere for de som syns det er gøy.

Jaja, beklager for at jeg har skrevet en halv bok her inne. Syns dette er veldig spennende å diskutere og blir litt revet med ?Skal trekke meg tilbake til observasjonsposten!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mimabyla skrev:

Jeg er helt enig med deg i mye av dette. Det finnes jo aldri én måte for en hund. Mye av kritikken jeg har sett kommer fra folk med erfaring fra akkurat slik problematikk. 

Hunden min pleide å være nesten helt lik Iris og holdt på å bli påkjørt flere ganger. Han var også vurdert til avlivning av både atferdskonsulent og veterinær pga stress før vi klarte å få snudd på han. Jeg er fullt klart over at dette ikke er gøy. Jeg har hatt panikkangst, bikkja har hatt noe lignende. Jeg vet at det handler om hunden sitt liv og jeg har kjent dette på den fysiske og mentale helsa de siste årene. Jeg har ikke "dikke dikket" han heller. Jeg tar angstanfallene hans (og Iris sine) alvorlig.

Jeg syns kritikk kan være helt ålreit jeg, så lenge det baseres på fakta og trening, og ikke personangrep selvsagt. Tenker tilbake på Victoria Stilwell for eksempel. Hennes programmer ble jo kritisert mye når de kom ut (mest for å "dikke dikke" for mye) og hun har gått tilbake og kritisert egne teknikker også. Uten muligheten til å kritisere eksperter hadde vi jo aldri kunne skrevet oppgaver i tilknytning til hverken bachelor eller master, alle forfatterne vet jo bedre.

Jeg har en hund som i feil hender kunne bikka over til å bli fryktaggressiv og som med Maren sine metoder (selvom de ikke nødvendigvis er dårlige eller feil for Iris og jeg kan ikke komme med en metode som nødvendigvis funker bedre for Iris) nok kunne ha bygget en større og større frykt ovenfor det han var redd for. Jeg er helt sikker på at Maren ikke hadde brukt de metodene på min hund, hun er veldig flink, men dette vet jo ikke alle. Tenker ikke at det er så farlig at disse metodene blir brukt på en ellers mentalt stabil og velfungerende hund som sliter litt med utagering, men heller på de hundene som er ganske usikre og stressa fra før.

Jeg bryr meg mye om dette og vil gjerne kritisere litt når det har vist seg (fra hobbymiljøer jeg er med i) at det er en del av de eierne som ser dette programmet og tenker at disse metodene skal de teste ut på usikre og stressa hunder. De vil gjerne nå også fortelle meg at det er slik jeg skal gjøre det. Når jeg var hjemme i Norge forrige uke syns en av vennene mine det var en gode ide å trampe når hunden MIN utagerte litt mot en jogger kommende mot oss. Hva gjorde det? MASSE utagering mot joggere og nå ti steg tilbake. Det er kult (mest av alt er jo dette en superirriterende venn som prøver å oppdra min hund, men poenget står vel).

Men nei, det er jo ikke mest viktig å fokusere på det negative. Det er jo også masse fokus på det positive. Programmet er kjempepopulært og har mange tilhengere. Nesten alle kommentarene jeg ser rundt omkring er positive. Det er jo nok av støtte til Maren og programmet hennes og jeg er veldig glad for å se fokus på mye positiv trening på tv. Tenker kanskje at hundeforum som dette er de hvor det er interessant å kunne gå litt dypere for de som syns det er gøy.

Jaja, beklager for at jeg har skrevet en halv bok her inne. Syns dette er veldig spennende å diskutere og blir litt revet med ?Skal trekke meg tilbake til observasjonsposten!

Tror vi er veldig enige i bunn og grunn! 

Men, jeg tror og det blir veldig vanskelig å lage et program hvor mennesker ikke aper etter hverandre. Hvor alt skal være så plettfritt at det er risikofritt å herme etter. Jeg kan gå med på at det kanskje kunne vært sitert med noe som "ikke prøv dette med mindre man får hjelp av kyndige mennesker", det er kanskje litt naivt fra min sin side å tro at mennesker burde være smartere enn som så. At litt ansvar kan de ta selv, at vi ikke skal tro at det er bare 5 åringer som sitter og ser på, som gyver løs uten noe støtte rundt seg. 

Så tenker jeg at, joda, det er sikkert skrekkelig irriterende å høre fra disse bedrevitnere på sidelinjen, men at du er smartere enn som så! Du kjenner din hund best, og vet du hva som funker - så lukk ørene :) Det vil alltid være mennesker der ute som har "sett og hørt" og kommer med tips og råd. Velmenende oftest, men kan oppfattes irriterende, hehe

Det er et spennende tema, og synes ikke du skal trekke deg tilbake til noen observasjonspost ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rufs skrev:

Nå vet jeg ingenting om hvordan denne hunden har vært før, men dette var jo en hund som fungerte veldig bra i ringen; fornøyd hale og masse oppmerksomhet på fører til tross for masse forstyrrelser rundt ringen.

Det er mange hunder som ikke kan starte i kl 2, der hunden må gå uten bånd. Hunder med store adferdsproblemer kommer gjerne ikke så langt som dette. Til tross for mye trening

Jeg er uenig i at denne hunden fungerte veldig bra i ringen.  Det gikk greit, men heller ikke mer.  Etter å ha trent veldig mange hunder, og veldig mange raser, vil jeg i all beskjedenhet hevde at det er ikke vanskelig å gjennomføre dette UTEN bånd..  Men så klart enig med deg i at diverse alvorlige atferdsproblemer kan være en hindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Jeg er uenig i at denne hunden fungerte veldig bra i ringen.  Det gikk greit, men heller ikke mer.  Etter å ha trent veldig mange hunder, og veldig mange raser, vil jeg i all beskjedenhet hevde at det er ikke vanskelig å gjennomføre dette UTEN bånd..  Men så klart enig med deg i at diverse alvorlige atferdsproblemer kan være en hindring.

? Nå lurer jeg på hvorfor du ikke mener denne hunden fungerte ganske så bra i ringen? Og nå diskuterer vi adferd og ikke poengtrekk! Ikke stikker hunden av. Ikke prøver den å ta andre hunder. Ikke lar den seg forstyrre av dommeren. Ikke faller den helt ut sånn at han ikke greier å jobbe mer. osv - Dette ser ikke ut som en hund med store adferdsproblemer. Så da lurer jeg på hva du ser som ikke jeg ser.
Det er så mye som kan skje i en konkurranse, som man ikke vil at skal skje. Her ser det ut som at hunden trives i ringen (selv om den får poengtrekk). Det er absolutt ikke en selvfølge for mange hunder. Ihvertfall ikke for hunder med store problemer med adferden

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske enkelt jeg. Vil du ha en hund som du vet at har det bra inni seg, eller en hund som ikke har det? Bruker belønningsbasert jeg. Brukt lang tid og brukt masse selvtillitsøvelser, rotrening, mestring, snusearbeid, slikking, tygging, triks. Nå går det veldig mye bedre. Gått 2 kurs bare, og hatt 1 privattime med atferdskonsulent. Er moro å jobbe belønningsbasert og. Vi koser oss. Og hunden min var redd for biler, fremmede voksne, fremmede barn, kjente barn, og alle andre hunder og dyr. Nå er hunden min kun redd for fremmede hunder og fremmede mennesker som beveger seg rart eller snakker i telefon. Så her kommer det seg. Det er gøy altså. Liten avsporing bare. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rufs skrev:

? Nå lurer jeg på hvorfor du ikke mener denne hunden fungerte ganske så bra i ringen? Og nå diskuterer vi adferd og ikke poengtrekk! Ikke stikker hunden av. Ikke prøver den å ta andre hunder. Ikke lar den seg forstyrre av dommeren. Ikke faller den helt ut sånn at han ikke greier å jobbe mer. osv - Dette ser ikke ut som en hund med store adferdsproblemer. Så da lurer jeg på hva du ser som ikke jeg ser.
Det er så mye som kan skje i en konkurranse, som man ikke vil at skal skje. Her ser det ut som at hunden trives i ringen (selv om den får poengtrekk). Det er absolutt ikke en selvfølge for mange hunder. Ihvertfall ikke for hunder med store problemer med adferden

Som sagt; helt greit, men heller ikke noe mer.  Fordi slik jeg ser det blir hunden ført / lokket på plass flere ganger, den hopper opp mange ganger, og helhetsinntrykket mitt blir en middels gjennomføring.  At hunden ikke stikker av, prøver å ta andre hunder, ikke faller ut osv. mener jeg er en selvfølgelighet, og ikke noe trekke frem som noe ekstra positivt.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spot skrev:

Som sagt; helt greit, men heller ikke noe mer.  Fordi slik jeg ser det blir hunden ført / lokket på plass flere ganger, den hopper opp mange ganger, og helhetsinntrykket mitt blir en middels gjennomføring.  At hunden ikke stikker av, prøver å ta andre hunder, ikke faller ut osv. mener jeg er en selvfølgelighet, og ikke noe trekke frem som noe ekstra positivt.  

Nå var ikke denne filmen lagt inn her for å vise hvor flink en hund er i rally-lydighet (det kan man gjøre i en egen rally-lydighets-tråd) Denne filmen er lagt her for å vise hvordan en hund som var like ille som Iris har lært seg å jobbe rundt andre hunder. Men er trent på en annen metode enn hva som blir gjort med Iris. 
Så at hunden ikke klikker rundt andre hunder er hele poenget med videoen 

Jeg har en hund som klikket på samme måte som Iris. Jeg fikk forbedret dette med samme metode som de gjør med Iris. Hysteriet må brytes med en gang før det eskalerer, eller så får man ingen kontakt overhode med dyret. Min hund greier seg nå ganske så bra i konkurranse-sammenheng. Der har vi heldigvis aldri problemer med utagering/«klikking» ?

Endret av Rufs
  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Rufs said:

Nå var ikke denne filmen lagt inn her for å vise hvor flink en hund er i rally-lydighet (det kan man gjøre i en egen rally-lydighets-tråd) Denne filmen er lagt her for å vise hvordan en hund som var like ille som Iris har lært seg å jobbe rundt andre hunder. Men er trent på en annen metode enn hva som blir gjort med Iris. 
Så at hunden ikke klikker rundt andre hunder er hele poenget med videoen 

Jeg har en hund som klikket på samme måte som Iris. Jeg fikk forbedret dette med samme metode som de gjør med Iris. Hysteriet må brytes med en gang før det eskalerer, eller så får man ingen kontakt overhode med dyret. Min hund greier seg nå ganske så bra i konkurranse-sammenheng. Der har vi heldigvis aldri problemer med utagering/«klikking» ?

Men - en border som utagerer på ting i bevegelse, er vel ikke helt det samme som dette? 

Borderen jeg hadde en del med å gjøre for ca 25 år siden utagerte også på biler, sykler og joggere. Ved et tilfelle bet den en jogger i benet. For denne var det gjeterinstinkt og frustrasjon, ikke frykt, som lå bak. På den tiden var det helt innafor å be hunden kutte ut det der, og han sluttet med dette (men det var ikke snakk om å TA fysisk i hunden, eller noe sånt).  For Iris mener de vel utagerer på grunn av annet enn gjeting? 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Men - en border som utagerer på ting i bevegelse, er vel ikke helt det samme som dette? 

Borderen jeg hadde en del med å gjøre for ca 25 år siden utagerte også på biler, sykler og joggere. Ved et tilfelle bet den en jogger i benet. For denne var det gjeterinstinkt og frustrasjon, ikke frykt, som lå bak. På den tiden var det helt innafor å be hunden kutte ut det der, og han sluttet med dette (men det var ikke snakk om å TA fysisk i hunden, eller noe sånt).  For Iris mener de vel utagerer på grunn av annet enn gjeting? 

Hvordan kan man se om det er det ene eller det andre på en BC, de har liksom samme kroppsholdning åkke som de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...