Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med FOT/PLASS


02sahe
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har en schæfer hann på 12mnd som kan fot/plass ganske bra, men sliter med det oppover blikket, også går han alltid med midten av hunden på siden, (han går for langt framme, men sliter med å finne en måte med å få han til å gå ordentlig. 

 

Håper noen har noen tips til meg, uansett hvor langt bak jeg plasserer ballen, eller hvor, så går han like langt framme, eller så går han skrått (står skrått i stede for rett på siden av meg) 

 

Ikke så lett å forklare, men sliter med plassering til hunden under fot og vet halt.

Takk for svar!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger han å gå og se på deg? Det er hverken naturlig eller sunt for hunden, selv om det "ser pent ut". Pass ihvertfall på å gå like mye med hunden på begge sider, det kan hjelpe på skjevheten også.

Sitter han skjevt? Isåfall ville jeg begynt med å rette opp den, gjerne med kassemetoden. Der også, jobb med begge sider. Skjevhet kommer ofte av at hunden har forventning i en eller annen retning fordi man alltid bruker samme side.

Har du prøvd å belønne med godbiter i riktig posisjon, mens du går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, simira skrev:

Trenger han å gå og se på deg? Det er hverken naturlig eller sunt for hunden, selv om det "ser pent ut". Pass ihvertfall på å gå like mye med hunden på begge sider, det kan hjelpe på skjevheten også.

Sitter han skjevt? Isåfall ville jeg begynt med å rette opp den, gjerne med kassemetoden. Der også, jobb med begge sider. Skjevhet kommer ofte av at hunden har forventning i en eller annen retning fordi man alltid bruker samme side.

Har du prøvd å belønne med godbiter i riktig posisjon, mens du går?

Takk for svar! Ja, har prøvd godbiter, men han bryr seg ikke om dem, å ser bare på meg. Dette er ikke et stoooort problem, men noe jeg ønsker å rette på før en evt prøve i fremtiden. Så skal prøve kassen som du skrev, og begge sider!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, 02sahe said:

Takk for svar! Ja, har prøvd godbiter, men han bryr seg ikke om dem, å ser bare på meg. Dette er ikke et stoooort problem, men noe jeg ønsker å rette på før en evt prøve i fremtiden. Så skal prøve kassen som du skrev, og begge sider!

Takk!

Høres litt ut som om hunden din ikke helt har forståelse for oppgaven. Begynn å jobbe med kontakt med hunden i front av deg, før du etterhvert kan få han inn på siden av deg (og da må du være nøye med plassering av din kropp og belønningen). I begynnelsen må du belønne hyppig, gjerne bare etter ett lite blikk. Og siden du har problem med at han er for langt frem, så må du bygge forventning bakover. La han hente all belønning bak ryggen din. Godbit/leke = din hånd på rumpa, og hunden henter der. Og bruk din energi godt. Har du det morsomt, henger hunden seg på :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/3/2020 at 7:39 PM, simira skrev:

Vær litt obs på at med belønning bak ryggen kan du få en hund om svinger baken ut for å få tak i den belønningen. Belønn både på "utsiden" og "innsiden" av hunden bak deg, på begge sider.

Ja, hunden går inni/inntil meg hele tiden, jeg blir sprø! Har prøvd med både ball og godbiter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/3/2020 at 6:51 PM, Ingidano skrev:

Høres litt ut som om hunden din ikke helt har forståelse for oppgaven. Begynn å jobbe med kontakt med hunden i front av deg, før du etterhvert kan få han inn på siden av deg (og da må du være nøye med plassering av din kropp og belønningen). I begynnelsen må du belønne hyppig, gjerne bare etter ett lite blikk. Og siden du har problem med at han er for langt frem, så må du bygge forventning bakover. La han hente all belønning bak ryggen din. Godbit/leke = din hånd på rumpa, og hunden henter der. Og bruk din energi godt. Har du det morsomt, henger hunden seg på :) 

Kontakten er bra, hit (sitte i front av meg), dekk og bli, sitt og bli osv går greit, trent mye kontakt, men sliter bare med fot. Trent for fra dag en jeg fikk han, og det var i Juli...  

 

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente med belønning bak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har også hatt litt problemer med "fot" nå nylig. Hund som faller ut og ikke går i rett posisjon, selv om han gjorde det før. Vi har rett og slett trent så lite terping på "fot" at han ikke helt har forstått oppgaven og tatt det litt på feelingen. Jeg har en innmari grei hund som ordner litt selv, men etter kurs med fokus på fvf og utgangsstilling fikk vi åpnet øynene våre for hva som er problemet! Så kurs anbefales, evt trene i en hundeklubb og den slags. 

Beste tipset sånn "på farten" er å belønne fra armkroken. Start med store godbiter eller en ball (om han liker det) og belønn derfra. Start med hunden i utgangsstilling først før du starter med fot. Da blir hunden vandt med at du belønner derfra. Dette får hunden til å fokusere på et bestemt sted og du får belønnet riktig posisjon! 

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...