Gå til innhold
Hundesonen.no

Spøkelsesalderen er her, eller...?


Juliehei
 Share

Recommended Posts

Da er valpen 5 mnd og diverse endringer har begynt å skje. Hun har blitt et hylemonster av dimensjoner og reagerer på alle lyder. Hun kan reagere på ting som flagrer ute eller folk som kommer brått på, men da er det lett å få fokuset hennes over på noe annet. Problemet er lydene, og de er gjerne mange i ei blokk... da vi flyttet hit holdt de enda på med noe bygging og det var konstant folk i gangene og ute rundt blokka. Hun ble godt vandt til det, og når vi hørte diverse lyder tok jeg henne dit i leiligheten der lydkildene var sterkest og gjorde triks og annet så hun kunne få belønning, og dette fungerte perfekt en god stund. Da arbeiderne tok juleferie og det ble stille rundt ørene på oss så har hun glemt alt av støytrening, og det settes igang hylekor for fullt for hver lyd. Det kan være vanskelig å trene på lyder når jeg kun hører at det kommer små dunk fra etasjen over et par ganger i døgnet. Hun reagerer mest på ting jeg ikke hører... jeg vet ikke om hun plutselig er blitt usikker eller om dette er den kjente spøkelsesalderen. Når hun hører lyder som er såpass at jeg også hører dem, så blacker hun gjerne ut og jeg får nesten ikke kontakt med henne. Dette gjelder også når vi er på besøk, så det virker ikke som det er akkurat vårt hjem hun vokter. Hun er bare generelt blitt utrolig vàr på lyder. What to do? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydsensitivitet er vel ikke helt uvanlig på rasen, dessverre...

Side 36 viser statistikk over reaksjon på skudd/høye smell/fyrverkeri: https://spaniels.org/Userfiles/Upload/files/2016/07/American-Cocker-spaniel-helseundersøkelse-2015.pdf

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har nok en liten medfødt svakhet på dette punktet, og alderen forsterker nok også alle usikkerheter hun har. Jeg ville fortsatt som du har gjort, tren på at hun skal ta kontakt og være stille når hun reagerer på lyder. Dersom hun er vanskeligere å få kontakt med nå, prøv å finn godbiter hun liker bedre, som kjøttboller, skinkeost ol. Forhåpentligvis vil denne treningen på sikt lære henne å håndtere usikkerheten på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert spøkelsesalder. Ville forsøkt å ha godbiter i nærheten og prøve å avbryte med en kommando, feks kom hit, så belønne det. Om hun begynner å bli var noe men ikke har begynt å lage lyd enda så kan det være nok å si bra og belønne når fokuset hennes skifter til deg. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...