Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser "ukontrollert"


Recommended Posts

Kopierer inn tekst fra facebook. Noen som har forslag? Jeg klarer ikke helt å se for meg at vi skal fortsette med dette i 12-13 år liksom... 

 

Jeg har en eurasier, han blir 1 år nå i desember. Han har hatt problemer med å begrense drikkinga si, men det har han klart å roe ned og drikker nå normalt. Han har jo da også hatt problemer med tissing inne. Så før, for å kunne kontrollere ble det i samråd med veterinær da bestemt at jeg skulle dele ut vann utover dagen og dermed fikk god kontroll over tissinga.

Det resulterte i at han endelig forstod hvordan man sier ifra at han skal ut, og det har han blitt flink på.

MEN. Han er ute å tisser en gang i timen, ca. Ber om det. Og allikevel kan han plutselig begynne å tisse inne. Og da bare renner det. Det virker som om han overhodet ikke klarer å knipe igjen. Han går da rundt og tisser, og om du får tak i han så tømmer han seg der man står. Han sover hele natta, og har sjeldent uhell når man står opp. Men om jeg f eks må tisse i løpet av natta, da må han ut og...

Er det noen som har noe tips til hva det kan være som gjør det? Han er sjekka for diabetes insipidus, nyrer, blærer og flere blodprøver uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 12/17/2019 at 10:51 PM, Kristin_nord said:

 

Er han en stresset /urolig type(sover lite, mye aktivitet på dagen)? Tisser han mye hver gang eller varierer det på mengde? Aktivitet holder jo kroppen i gang så man må på do oftere, samtidig så er man jo litt mer opptatt da og kan lettere glemme å kjenne etter I verste fall. Eller si ifra ofte. Fordi man må tisse eller.rett og slett bare fordi man vil ut en tur. Våkner han etter en time og maser om å få ut om ham er sliten etter en lang tur/trening feks og sover godt? Har du prøvd eller vurdert å prøve belly band? Selv om han sikkert ikke gjør det med vilje så kan det hende at han er i stand til å holde seg om han rett og slett føler at det ikke passer å tisse nå. Noen ganger handler det kanskje vell så mye om å bryte vaner som at det er noe galt. Men du kjenner hunden og situasjonen, det gjør ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Er han en stresset /urolig type(sover lite, mye aktivitet på dagen)? Tisser han mye hver gang eller varierer det på mengde? Aktivitet holder jo kroppen i gang så man må på do oftere, samtidig så er man jo litt mer opptatt da og kan lettere glemme å kjenne etter I verste fall. Eller si ifra ofte. Fordi man må tisse eller.rett og slett bare fordi man vil ut en tur. Våkner han etter en time og maser om å få ut om ham er sliten etter en lang tur/trening feks og sover godt? Har du prøvd eller vurdert å prøve belly band? Selv om han sikkert ikke gjør det med vilje så kan det hende at han er i stand til å holde seg om han rett og slett føler at det ikke passer å tisse nå. Noen ganger handler det kanskje vell så mye om å bryte vaner som at det er noe galt. Men du kjenner hunden og situasjonen, det gjør ikke jeg. 

Han stresser ikke, han er jo ung så det er klart at han har jo omtrentlig 3 runder i løpet av en dag som er litt bananas ? men når han sover så sover han. Han har ikke gjort det siden dem begynte å sette han ut litt på dagtid hos pappa, så jeg har fortsatt med det etter at han kunne flytte hjem og. 

Bellyband er innkjøpt, men jeg har kvia meg litt for å bruke det. Litt fordi jeg vil ikke at han skal bli avhengig av å gå med det for å ikke tisse. Pluss at han er jo en pelshund, så pelsen liker jo best å være uten sånne forstyrrelser :)

 

Nå etter at han kom hjem har han foreløpig tissa en gang, men det var helt og holdent min feil. (blir litt tilvenning å skulle gjøre alt og holde styr på krykker osv) 

 

Så, da lurer jeg jo litt på om han har masa og tulla for å komme ut...? Han elsker å grave i snøen, kaste snøballer og kose seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten, nå sovna jeg med caizer oppå meg i sofaen. Når jeg våknet så ligger han å rister, så jeg setter meg opp og han gjør det samme. Da tisser han først litt i sofaen før han løper i buret og "tømmer" seg der, tok kanskje 1 minutt med rein tissing, så fulgte jeg han ut og da tisser han igjen.

Vi har da sovet i 30 min, han har stått frivillig ute i 3 timer i dag og vært ute flere turer etterpå. 

Tisser han rett og slett ikke nok ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

@Malamuten, nå sovna jeg med caizer oppå meg i sofaen. Når jeg våknet så ligger han å rister, så jeg setter meg opp og han gjør det samme. Da tisser han først litt i sofaen før han løper i buret og "tømmer" seg der, tok kanskje 1 minutt med rein tissing, så fulgte jeg han ut og da tisser han igjen.

Vi har da sovet i 30 min, han har stått frivillig ute i 3 timer i dag og vært ute flere turer etterpå. 

Tisser han rett og slett ikke nok ute? 

Har han drukket/badet mye ute idag på tur? Min tisser nemlig enormt hvis han bader/vasser fordi han drikker så sykt mye underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Miloficent skrev:

Har han drukket/badet mye ute idag på tur? Min tisser nemlig enormt hvis han bader/vasser fordi han drikker så sykt mye underveis.

Disse 3 timene ute kan jeg ikke dokumentere, men han drikker lite inne om dagen så regner med han slurper i seg litt ute. 

Men det her skjer sånn en gang i blant at denne tømminga kommer. Jeg er redd for at det er noe som gjør at han ikke tisser ferdig ute jeg da ?‍♀️ broren hans har rast ned i vekt i høst/vinter, og han hadde ekstremt mye sæd i urinen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

Disse 3 timene ute kan jeg ikke dokumentere, men han drikker lite inne om dagen så regner med han slurper i seg litt ute. 

Men det her skjer sånn en gang i blant at denne tømminga kommer. Jeg er redd for at det er noe som gjør at han ikke tisser ferdig ute jeg da ?‍♀️ broren hans har rast ned i vekt i høst/vinter, og han hadde ekstremt mye sæd i urinen ?

Åh... nei da vet jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, roxie88 skrev:

Spiser han mye snø? Ene hunden min spiste masse snø på tur i jula og da gikk det ikke lange tida etter vi kom hjem før han plutselig hadde tissa en enorm dam inne. Og han pleier å gi beskjed hvis han må ut ?

Han spiser nok en del snø, men har dermed ikke drukket så mye inne. Han gjorde dette i sommer og, men da hadde han ikke noe kontroll på drikkinga si. Så blir spennende å se utviklingen utover våren. 

Akkurat nå får jeg jo ikke gått så lange turer heller da, for det er ikke så enkelt når kneet er olga 105 år, krykke og møkk og drit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kristin_nord skrev:

Han spiser nok en del snø, men har dermed ikke drukket så mye inne. Han gjorde dette i sommer og, men da hadde han ikke noe kontroll på drikkinga si. Så blir spennende å se utviklingen utover våren. 

Akkurat nå får jeg jo ikke gått så lange turer heller da, for det er ikke så enkelt når kneet er olga 105 år, krykke og møkk og drit ?

Hvis han ikke har kontrollert drikkingen sin, og du har iverksatt tiltak som jeg har forstått er tilfellet, så er det jo stor mulighet for at han har supplert dette med å spise mye snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anooni skrev:

Hvis han ikke har kontrollert drikkingen sin, og du har iverksatt tiltak som jeg har forstått er tilfellet, så er det jo stor mulighet for at han har supplert dette med å spise mye snø.

Han kontrollerer drikkingen sin nå, så nå når han står ute og sikkert spiser snø så drikker han ikke så mye inne. Men nå som alt ble til is ute så drikker han normalt inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/31/2019 at 9:27 AM, Anooni skrev:

Hvis han ikke har kontrollert drikkingen sin, og du har iverksatt tiltak som jeg har forstått er tilfellet, så er det jo stor mulighet for at han har supplert dette med å spise mye snø.

I dag har han stått ute igjen, og jeg heiser det hvite flagget. Jeg vet han har spist masse snø i dag, for jeg ser han innefra. Og i dag gikk det gæli for å si det sånn.. 

Så da satser jeg på at det blir bedre når snøen blir borte og sommeren kommer med kontrollert drikking ? ?️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

I dag har han stått ute igjen, og jeg heiser det hvite flagget. Jeg vet han har spist masse snø i dag, for jeg ser han innefra. Og i dag gikk det gæli for å si det sånn.. 

Så da satser jeg på at det blir bedre når snøen blir borte og sommeren kommer med kontrollert drikking ? ?️

Håper koden er knekt og det blir bedre! Er ikke moro når man sitter med ett mysterium man ikke får løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anooni skrev:

Håper koden er knekt og det blir bedre! Er ikke moro når man sitter med ett mysterium man ikke får løst :)

Krysser fingrene for det, det er utrolig slitsomt å være redd for tissing hele tiden i tillegg ? men han har ikke hatt uhell i mellom, når han ikke har stått ute.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...