Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden hyler i glede når jeg kommer hjem


Lovi
 Share

Recommended Posts

Første posten min her på forumet.? Jeg har en dvergpinscher på snart 2 år. Hun har siden hun var liten valp slitt med angst, inkludert mild seperasjonsangst, men dette har vi jobbet mye med og hun har over lang tid nå taklet veldig fint å være alene hjemme. 

Men nå de siste ukene har hun begynt å hyle i glede hver gang jeg kommer hjem fra jobb/skole, i tillegg til å bjeffe på meg for å få kos og oppmerksomhet fra meg, men det er altså gledeshylingen jeg trenger mest hjelp med.

Det begynte litt forsiktig, bare et kort gledeshyl eller to, men har bare blitt mer og mer høylytt og langvarig for hver dag som går, uavhengig av hvor lenge jeg har vært borte. Det kan være 8 minutter eller 8 timer, og hun blir like glad og hysterisk hver gang jeg kommer hjem uansett.

Hun er den første hunden jeg har hatt selv, så er ganske fersk hundeeier, så det jeg lurer på er om noen av dere har noen tips for hvordan å roe henne fort ned når hun blir så glad. Jeg prøver å ikke gjøre noe stort nummer ut av at jeg kommer hjem, sier bare «Hei», snakker rolig med henne mens jeg tar på båndet, og så rett ut på luftetur uten masse mas. Dette fungerte til å begynne med, men nå holder hun på med å hoppe og logre og hyle selv etter at vi har gått ut, noe som har ført til noen blikk fra naboene, så begynner å bli litt flaut ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ignorert henne 100% helt til hun var rolig. Ville ikke sagt hei, ingenting. Hopper hun opp på deg ville jeg are snudd ryggen til Og når hun er rolig, så kan du ta på båndet og gå ut :) Begynner hun igjen, så ignorer igjen. Kan hende at lufteturen øker forventingen/gleden/stresset, og gjør det litt verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, jma skrev:

Jeg hadde ignorert henne 100% helt til hun var rolig. Ville ikke sagt hei, ingenting. Hopper hun opp på deg ville jeg are snudd ryggen til Og når hun er rolig, så kan du ta på båndet og gå ut :) Begynner hun igjen, så ignorer igjen. Kan hende at lufteturen øker forventingen/gleden/stresset, og gjør det litt verre. 

Takk for svar! Det skal jeg prøve ut! ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 12/12/2019 at 5:30 PM, jma skrev:

Jeg hadde ignorert henne 100% helt til hun var rolig. Ville ikke sagt hei, ingenting. Hopper hun opp på deg ville jeg are snudd ryggen til Og når hun er rolig, så kan du ta på båndet og gå ut :) Begynner hun igjen, så ignorer igjen. Kan hende at lufteturen øker forventingen/gleden/stresset, og gjør det litt verre. 

Bare husk at det kan bli litt værre før hun skjønner at det å la det være er tingen. Så hold ut om adferden øker den første tiden. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/20/2019 at 8:22 AM, Lovi skrev:

Går bedre og bedre? Hun bruker fortsatt lang tid på å roe seg, men hun hyler hvertfall ikke ute på tur mer! Så ingen flere dømmende blikk fra naboene ??

Så bra! ? Dette er sikkert noe du må jobbe konsekvent med lenge. Får satse på at det går raskere etter hvert ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere hund var også en som bjeffet mye av glede når vi kom hjem, vi løste det med å tilby han en bamse han var veldig glad i med det samme, så bar han denne i munnen som altså hindret han i å bjeffe, samt vi tok han alltid rett ut for å få tankene over på noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 12/22/2019 at 7:35 PM, Stjerneskinn skrev:

Min tidligere hund var også en som bjeffet mye av glede når vi kom hjem, vi løste det med å tilby han en bamse han var veldig glad i med det samme, så bar han denne i munnen som altså hindret han i å bjeffe, samt vi tok han alltid rett ut for å få tankene over på noe annet.

Det hørtes lurt ut! Har en tyggebamse fra Kong hun er veldig glad i og som jeg har klart å stoppe henne fra å tygge i stykker (enn så lenge, hun har sterk kjeve til å veie 5 kg ?), jeg skal prøve å gi henne den neste gang jeg kommer hjem ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...