Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie - where to start..?


Pajko
 Share

Recommended Posts

Hej,

Eg har mistet kooikeren min i siste uke til meget aggressiv lymfekræft. Det gør selvfølgeligt kjempevondt, men kan ikke lade være med at tænke at det også åpner opp for muligheten for en ny hund i løbet af 2020. Pajko var en utpreget enehund og ville ikke ha likte at dele oppmerksomheten med endnu en hund i familien, så selvom det har været min drøm siden han var 2-3 år, ble det aldri til noe. 

Pajko ble 10 år, og boede hos mine forældre i Danmark de sidste mange år (mit liv har været fyldt med mange flytninger pga. jobb, og han trengte en stabil hverdag = best at bo i Danmark), men nu har eg fundet mer ro i livet mit og ser ikke før mig at eg skal reise like mye som før. Derfor vil eg så småt begynde at se etter en ny valp, men eg vet ikke hvor eg skal starte lengere. Eg har ikke aktivt trent hund på flere år, og er ikke inne i noe hundemiljø lengere, men vil gjerne tilbake. Savner veldig mye at trene mot noe og sammen med noen. Pajko og eg trente rally og agility, men aldri på høyt nivå, men nu har eg lyst til trene mer målrettet. Det var altid planen at hund nummer 2, skulle brukes til mer trening end Pajko ble. Han var en meget sensitiv hund, og vi brukte lang tid på at arbeide med det.

Eg bor i en liten bygd på Vestlandet, jobbar i barnehage og har masse tid at tilbyde en kommende hund. Eg har lyst på border collie, på at trene ettersøk, noe lydighet og gjerne på gjeterhundkurs, men hvor skal eg begynne at se etter hund? Hvilke kenneler/linjer skal man kigge etter? 

Vil jo gjerne vite litt om forældrene, se dem før valpene er født, og ha en god dialog med opdrætter omkring mine ønsker. Finnes der gode opdrættere, som vil selge border collie til førstegangs-border eier? Vil ikke gjøre et impuls kjøp på finn og står med noe, som ikke er velovervejet og gjennomtenkt. 

Håper dette giver nogenlunde mening og at dere har noen gode råd. Tak!

/Ida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken ende å starte i, kan være vanskelig å vite, og vil variere fra hvilke preferanser og fokus man har i valg av hund. Border collie-oppdrettere er ikke nødvendigvis de som er flinkest til å annonsere kull, vise til statistikk for tidligere kull eller generelt ha informasjon tilgjengelig på nett - av den enkle grunnen at de fleste er bønder eller konkurransemennsker med travel timeplan eller uten interesse for sosiale media ol. :lol: 

Jeg kan bare snakke for min egen del og erfaring, som oppdretter, raseentusiast og valpekjøper. Mange oppdrettere annonserer at de bare selger til gjeterhundhjem hvor alle skal konkurrere i Norgesserien i tillegg til å være arbeidshunder på gård. Realiteten er at de fleste selger til også sportshundhjem, sålenge man fremstår seriøs og har en god plan til å bruke kommende valp. Men, som oftest prioriteres gjeterhundhjem.

Det finnes dessverre endel råtne epler og kjøkkenoppdrettere som avler tilsynelatende 'bare fordi', på foreldredyr uten helsetester, meritter og gjerne med fine farger og generelt lite annet. Jeg anbefaler at man starter i enden å velge oppdrettere som er opptatt av å ivareta rasens egenskaper som gjeterhund, da det er disse som har formet og skapt den flotte rasen vi har i dag. At hundene er av arbeidslinjer, har godkjent gjeterhundprøve, samt gjerne arbeidserfaring, burde være et minimum, samt generelt følger raseklubbens avlskrav. Deretter er det forskjellige preferanser hva som er viktig for oppdrettere og kjøpere, typen gjeterhund, meritter, mentalitet, noen bryr seg ikke med HD-resultater, øyelysing osv., noen har fokus på å unngå rasetypiske sykdommer som OCD, spondylose og epilepsi. Det kan være store forskjell på linjer, kombinasjoner og hunder, noe liker man bedre enn annet, og selv en enkelt oppdretter kan ha stor variasjon på hva de produserer.

Det kan være vanskelig å manøvrere i starten, men tips er å titte innom på rasesidene på Facebook (brukssidene) for å bli litt mer kjent med hva som finnes. Noen sider er feks. Border Collie, brukshund, Formidling av gjeterhund, NSG Gjeterhund (norsk raseklubb), Vallhundsgruppen, Vallhundsgruppen - Köp & Sälj, Svenska Vallhundsgruppen (svensk raseklubb). Vanligvis ville jeg anbefalt folk å dra på gjeterhundprøver eller ta kontakt med lokale gjeterhundlag for å bli kjent med hunder og folk, men vinteren kan være litt laber sesong for iallefall prøver. 

Av annet så syntes jeg det er verdt å nevne at selv om vi er flere oppdrettere her i Norge som er opptatt av helse i tillegg til bruksegenskaper, og ønsker være ærlige om problematikk, så er Norge generelt dårligere på helsetesting enn feks. Sverige pga. manglende avlskrav og interesse. Det kan derfor være enklere å finne kombinasjoner i Sverige, iom. at de har krav om gjeterhundprøver, HD-resultater og øyelysning for registrering, samt DNA-tester de fleste for iallefall CEA/CH. De har riktignok noen linjer vi ikke har så mye av med høy frekvens av epilepsi og OCD, men har samtidig offentlig innregistrering av tilfeller, hvorpå vi bare har privat innmelding og endel oppdrettere som ikke ønsker opplyse om tilfeller. SVaK's database for OCD, database for epilepsi.

Har vell 1500 andre ting jeg skulle ha nevnt og diskutert, men håper det er en liten hjelp i gang iallefall.
Alltid spennende å bli kjent med en ny rase, ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind takk for svar @maysofie Det var presist sånn input eg har bruk for. Eg har nettop kontaktet den lokale hundeklubb for at komme tilbake inn i et hundemiljø. Når man lærer folk at kende, er det letter at finne frem til den rigtige opdrætter, tænker eg. 

Det er en jungle at finne ut av når man har været lenge vekk. For 5-6 siden hadde eg en fornemmelse af forskellige linjer og sånt, men det er helt borte nu. Så mange takk for langt og godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...