Gå til innhold
Hundesonen.no

"Lille Fluff" aka Tiffy (Löwchen)


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Trollet, Bolla, Gullet, Frøken Frekk... kjært «barn» har mange navn, men egentlig heter hun Tiffy.

En høyt ønsket liten valp som kom litt plutselig inn i livet mitt. I 6 år har jeg ventet på denne dagen. I 2016 var jeg på besøk hos oppdrettere, men livet var ikke helt det det skulle være.

Våren 2019 klaffet det og da begynte jakten på drømmevalpen, men det skulle være en tispe. Flere kull ble født, alle hannhunder. Jeg kjente på skuffelsen. Jeg tok kontakt med alle i Norge og Sverige, uten resultat.

Så ble det født 3 tisper i Sverige den 28.07. Diamondgirls ble de kalt av oppdretter. Jeg sendte melding, men ingen var ledig for meg. Da de var 9 uker gammel kom kontrabeskjeden, hvilken ville jeg helst ha?!

77429642_2438684096347385_48232909825627

(Bilde lånt av oppdretter)

Da jeg så bilde av Bolla var jeg solgt, kunne jeg få henne?

77256670_968340320211960_357078120368019

(Bilde lånt av oppdretter)

78180600_3083169285242012_91816067311914

(Bilde lånt av oppdretter)

Det gikk litt tid, men så kom beskjeden at joda - henne kunne jeg få.

Og da steg pulsen, uken etterpå var jeg avgårde for å hente henne! Det gikk så fort at jeg ikke hadde mulighet til å ta fri fra jobb eller forberede meg noe særlig. Jeg skulle allerede til Sverige på jobbkonferanse, så jeg fikk endret flybillett hjem og fikk kjøpt meg en flybag. Heldigvis hadde jeg valpeutstyr fra min forrige hund og belaget meg heller til å dra på shopping med henne når vi var tilbake.

Dagen konferansen var over hev jeg meg i en leiebil til oppdretter. Så fikk hun bli med på hotellet en natt før vi dro hjem. Hun var så flink til både å kjøre bil, buss og ta fly. Da hun sovnet i bagen under setet på det lille propellflyet fra Gøteborg så sovnet jeg også, det hadde vært et langt og merkelig døgn for oss begge. Men det var så rett. Vi var allerede bestevenner. 

❤️❤️ mer kommer

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kom hjem med henne var hun litt over 10 uker gammel. Hun var veldig knyttet til meg og nektet å hilse på mine foreldre eller kjæresten min. Da vi lå i sengen første natten lå hun kun med hodet mitt, helst så langt unna kjæresten som mulig. Det gikk 2-3 dager der vi var alene og jeg jobbet med å få henne trygg før jeg introduserte flere folk. 73145645_904535243280641_269516165119947

Så måtte jeg reise til Trondheim på kurs, med Tiffy i baggen selvfølgelig. Da var hun blitt 11 uker og fikk møte flere nye folk den uken, det taklet hun fantastisk godt og er i dag skikkelig glad i alle mennesker hun møter. 

Andre hunder var det verre med, hun var en nervøs liten frøken. Jeg la ned en innsats i å treffe flest mulig hunder og like rundt 14 ukers alderen var hun over absolutt all frykt. Da var også svære svarte hunder OK. Nå er hun veldig tøff og leker godt med de fleste, unntatt veldig store hunder som klasker potene på henne. Vi (les: JEG!) holder oss unna slike.

74463242_2993263044231211_51115944934176

Hun er en trivelig liten frøken som er veldig enkel å ha med å gjøre.

Hun er glad i mat, leke, mennesker, dyr (også katter) og hun elsker å trene med meg. 

Rundt 15 uker begynte hun å gå til døren når hun måtte på do og har gjort det siden. Det har jo hjulpet meg mye at Bergen har hatt en unormalt tørr høst, tror ikke jeg hadde vært så mye ute med henne hvis ikke.

73322869_527894427776539_297893588711243

Til nå har vi trent inn sitt, dekk, stå, utgangsposisjon, sitte på to ben  og snurre rundt egen akse.

Jeg har vært i full jobb hele tiden så det har vært slitsomt for oss begge. Hun har sklidd rett inn på kontoret der og smeltet mange hjerter, men det gjorde i begynnelsen at hun også var rimelig sliten når vi kom hjem.

Jeg fokuserer på mye ro og søvn med henne slik at hun blir en behagelig hund å være rundt (det gjorde jeg ikke med min forrige og det fikk jeg svi for senere) og det er hun absolutt også. 

Og så kan jeg nevne at pelsstell og håndtering også har vært høyt oppe på prioriteringslisten, så nå er hun godt vant til å bli barbert, badet, fønt og klippet klørne på. Vi har en økt hver uke. 

Denne frøknen skal brukes både i utstilling og andre hundesporter som agility og rally. Jeg kommer nok til å prøve litt forskjellig så får vi se hvor vi skal satse etterhvert. Å trene hund er uansett morro!

❤️

Endret av HeleneFS
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MollyC skrev:

Så koselig å se at du er fornøyd med rasen og ønsker deg lykke til videre.

Min svarte tispe reiste til Sverige.

Tusen takk!! Jeg er kjempefornøyd med henne og rasen, så dette blir nok veldig bra :) . Så morro at din dro til Sverige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MegaMarie skrev:

Endelig en tråd om henne ? Gleder meg til å treffe henne i juleferien! Hun ser skikkelig søt og herlig ut. Gratulerer med drømmehunden!

Tusen takk ❤️

Jeg trenger en plass å skrive om henne, selv om hun har egen instagram så får jeg ikke dekket behovet! Haha!

Tiffy har blitt 4 mnd gammel og jeg har meldt henne på sitt første valpeshow, vi skal på romjulsutstillingen i Letohallen. Det er jo bare superteit å dra så langt for valpeshow, men det er totalt tørke her på vestlandet i vinter siden jeg klarte å bestille ferie den eneste helgen det er utstilling i nærheten. Neste show etter desember blir NKK Bergen i midten av april og da er hun et par dager unna å stille i junior. Veldig trist for jeg elsker valpeshow!!! 

Vi øver på å stå fint med utstilingsbåndet på og Tiffy syntes det var skikkelig ekkelt. Video om man trykker på pil til høyre. 

Edit: Jeg liker forresten utviklingen hennes veldig godt. Nå er pelsen litt lengre og lettere å få unna øyne og jeg synes bare hun blir penere og penere! 

Endret av HeleneFS
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MollyC skrev:

Så flink du er med henne. Jeg har også tenkt meg til Letohallen og jeg gleder meg til å se henne.

Tusen takk ❤️

Da ser jeg frem til å treffe deg der, vi stiller kanskje i samme klasse, valp tispe 4-6mnd?

Endret av HeleneFS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Første valpeshow med BIR! Fikk ikke tatt noe skikkelig bilde, så dere må klare dere med dette ?!

Jeg måtte rekke toget til Bergen, så jeg fikk ikke deltatt i gruppen. 
 

Er fornøyd med hvor flink hun var til å gå i ringen. God kontakt og lite hopp og sprett. Hun vegret seg for å vise tenner så at fremmede skal se i munnen hennes er noe vi må jobbe med. Det var jo disse erfaringene jeg var ute etter å få, så ble sløyfene en fin bonus ❤️

44BC1996-5AE3-4870-B4D8-5A92A145D290.jpeg

5F8314C5-B77E-4324-8DEA-BAFF22F68042.jpeg

Endret av HeleneFS
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/31/2019 at 12:47 AM, MollyC skrev:

Gratulerer  igjen. Koselig å treffe deg og Tiffy, hun ser veldig bra ut og flink var hun ?

Tusen takk! Hyggelig å treffe deg også ?!
 

 

På 12/31/2019 at 1:00 PM, MegaMarie skrev:

Gratulerer med BIR :D 

Takk!!

 

Jeg kom på etterpå at jeg gikk jo litt feil i ringen, skulle stilt meg foran dommerbordet da vi hadde gått en runde mens han skrev kritikken, men jeg gjemte meg på sidelinjen og trodde vi var ferdige ?. Haha, godt jeg også får trent meg litt, så slipper vi å gjøre feil på det neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miloficent skrev:

Åå gratulerer med BIR? Jeg skal også på valpeshow når han bikker fire måneder. Spent på dette med tenner, får ikke trent så mye på det pga han er så enormt piraja? Har dere vært på noe utstillingstrening i forkant eller er du rutinert på utstilling fra før?

Valpeshow er så gøy!

Jeg har stilt ut før, men kun pittelitt i 2011-2012 ?. Så jeg hadde glemt det meste og er absolutt ikke rutinert. Vi har øvd hjemme på å stille opp og stå på bord pga pelsstell-fokus. Ellers har jeg ikke øvd noe særlig på forhånd, fikk en mini økt med @MegaMarie, da øvde vi på å gå i utstillingsline to dager før vi reiste ?. Maks 10min. Jeg lette etter utstillingstrening, men det klaffet ikke. Så derfor var jeg ekstra fornøyd med at hun gjorde det så bra i ringen. Siden nesten null trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, HeleneFS skrev:

Valpeshow er så gøy!

Jeg har stilt ut før, men kun pittelitt i 2011-2012 ?. Så jeg hadde glemt det meste og er absolutt ikke rutinert. Vi har øvd hjemme på å stille opp og stå på bord pga pelsstell-fokus. Ellers har jeg ikke øvd noe særlig på forhånd, fikk en mini økt med @MegaMarie, da øvde vi på å gå i utstillingsline to dager før vi reiste ?. Maks 10min. Jeg lette etter utstillingstrening, men det klaffet ikke. Så derfor var jeg ekstra fornøyd med at hun gjorde det så bra i ringen. Siden nesten null trening!

Åå wow! Da har det jo gått kjempebra? Får du noe forklaring på hvordan en skal gå og sånn? Eller når en skal gjøre de ulike tingene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

Åå wow! Da har det jo gått kjempebra? Får du noe forklaring på hvordan en skal gå og sånn? Eller når en skal gjøre de ulike tingene??

Dommeren forventer ofte at man vet hva man skal gjøre og gir veldig korte tegn på hva man skal gjøre. Men om du ikke forstår det så forteller de deg det nok mer tydelig. Vanligvis vil dommeren at man skal gjøre dette:

- Kom inn i ringen og still opp hunden din
- Etter at dommeren raskt har sett på hunden din vil de ofte at du løper en runde med en gang
- Deretter skal hunden som står først i ringen på bordet/stilles opp foran dommeren mens dommeren går over hunden, sjekker tenner osv. 
- Etter bordet/dommersjekken ønsker ofte dommeren at man går frem og tilbake, eventuelt en trekant, kanskje begge deler
- Så stiller man opp foran dommeren mens hen skriver kritikken
- Er det flere i klassen så stiller man opp hunden bakerst i rekken av de andre hundene igjen og står slik til dommeren sier noe annet
- Er det flere i klassen ønsker ofte dommeren å endre litt på rekkefølgen før hen ber alle om å løpe en siste runde

Sånn ca det jeg skrev over er standard på utstilling. Går man på en god ringtrening så vil de gjerne fortelle deg dette og kanskje vise hvilke tegn dommeren vil gi. Dommeren gir som oftes bare veldig korte håndtegn på at man skal løpe rundt, eller frem og tilbake. 

Nå følte jeg at jeg kuppet tråden til Tiffy her veldig. Vi kan godt lage en ny tråd og flytte dette over :)

Endret av MegaMarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Miloficent skrev:

Åå wow! Da har det jo gått kjempebra? Får du noe forklaring på hvordan en skal gå og sånn? Eller når en skal gjøre de ulike tingene??

Dommeren gjorde håndtegn også dobbeltsjekket jeg med han at jeg forstod han rett. Det irriterte meg at jeg gjorde feil på slutten, så jeg burde ha fortalt han at jeg var relativt fersk i ringen for da hadde han kanskje sagt at jeg skulle stå der jeg burde stå.

for min del var det:

- kom inn i ringen for å stille henne opp ved starten, dommer pekte rett på bordet. Så da gikk vil dit. Her tok han på henne og sjekket tenner.

- så sa dommer «back and forth» som betydde at vi skulle gå frem og tilbake.

- når vi kom tilbake gjorde dommer en håndbevegelse som betydde at vi skulle gå sirkel

- etter dette skulle jeg ha stilt meg opp foran dommerbordet og stått der til han kom frem og ga oss premiegraden, men jeg stilte meg på siden av dommerbordet der man «startet» fordi jeg hadde glemt hele denne biten. Haha!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her kommer en del tekst, men synes det er gøy å skrive dette ned for min egen del så jeg kan se tilbake på denne tråden og kose meg med det senere. 

Tiffy er nå 6,5mnd gammel! De første ukene og 2 månedene gikk veldig sakte, men nå flyr jo tiden!!

86293458_816677542182790_735668403917815

Jeg har akkurat kommet tilbake etter en Asia-ferie med kjæresten, så hun har vært med hundepasseren i 16 dager! Der hadde hun blitt skjemt bort til de grader, så jeg er nok den kjipeste personen i hennes øyne nå, haha. Det første jeg måtte gjøre var å gi henne et bad og børste henne. Hun hadde en del floker og passeren sa hun hadde slitt med å børste de ut. Det er nok bra jeg er litt "jålete" og børster henne hver eneste dag, for hun har ikke floker når hun er hos meg. 

Jeg merker at hun blir eldre. Hun sover mer inne og rett og slett slapper mer av. Jeg trenger ikke lufte henne med en gang jeg står opp eller siste minutt før jeg legger meg. Hun er effektiv når vi er ute og holder seg lenge inne. Det er i hovedsak jeg som initierer til lufting  og hun maser minimalt på døren. Jeg har lengtet etter å komme dit vi er nå og det er deilig å være ferdig med det valpestyret! Håper det er minst 10 år til neste gang. 

 

Tiffy har én melke-hjørnetann oppe igjen og jeg har fått blandede tilbakemelding hva jeg skal gjøre da det nå ligger dobbelt. Hun ene mener at jeg skal vente å se fordi bittet er helt fint og tannen vil falle ut til slutt, men hun andre mener at den bør trekkes fordi det kan være den aldri faller ut og det var noe med infeksjon eller nerver eller noe sånt. Jeg får totalt motstridende råd. Hvordan skal man klare å ta et valg da?! Jeg har bestemt meg for å gi det 1-2 uker til.

Det er så dårlig vær så det er lite turer for tiden. Jeg gleder meg til våren, lyse ettermiddager og hundetrening ute. Jeg prøver å hive meg rundt med en gang det er litt fint vær. Her er et bilde tatt fra en liten fjelltur før ferien.

 

 

Det neste som skjer er blodsporkurs! Det blir gøy!

Jeg koser meg sååå mye med denne frøkenen, det eneste jeg savner er at jeg kunne nok ønske hun var mer kosete. Jeg vil jo klemme og nusse hele tiden, men det vil ikke hun. Hun sover helst på gulvet...

Endret av HeleneFS
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har Tiffy blitt 7,5 mnd

IMG_2300.thumb.JPG.e84a29b9ffbec4430c73210c8a6fb06e.JPG

Jeg synes hun bare blir herligere og herlige. Hun har blitt mer kosete og kjekk å ha i hus. 

Hjemme-alene treningen går også strålende for tiden så det er deilig å kjenne at det ikke er noe problem å forlate henne lengre. Hun har enda ikke vært alene en hel arbeidsdag da jeg føler personlig at det er litt lenge. 

ohuVwq0b6Ix6gbmkIwxXj5ONLgTYf0USOyBJ46on

Det skjer ikke så mye nytt i store trekk. Vi trener en del hverdagslydighet, øver på passeringer, treffer andre valper for å leke. Vi er også med på ringtrening om tirsdager så lenge det er OK vær. 

cQdYLjkQxwgM4RKvYcrUzIQmi_6HxsmUmO4wE92w

Pelsen er i skikkelig floke-alder så vi bruker ikke så mye sele lengre. Det har tvunget meg til å være flink på gå-fint-trening og det har også gått veldig greit.

ggyf2SZCKTerdeqdNjBHNp4t-WVnvllSzaKfH96U

 

Et lite oppstillingsbilde til slutt :) beklager dårlig kvalitet. 

ASDysgB2ZqFEhkBBiSCURah8Lq9ODIDCPl8n0I-P

Det viste seg at NKK Bergen ikke har valpeshow og siden frøkna er 10 dager for liten så blir neste utstilling i juni og da debuterer hun som junior :). DET blir gøy! 

Endret av HeleneFS
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...