Gå til innhold
Hundesonen.no

Medfødt skade på valp


Lapras
 Share

Recommended Posts

Hei, sonen. Nå trenger jeg virkelig hjelp. Har nevnt en plass her at hunden min har en medfødt skade. Jeg har snakket med tre kirurger, der to er spesialister på orto, der alle mener han trenger operasjon. Spesialistene har hatt ulike meninger om hvordan de vil gjøre selve operasjonen, men begge er enige om at han aldri vil bli hundre prosent bra. De vet ikke om operasjonen blir vellykket. Grunnet skaden er medfødt, dekkes det ikke av forsikring. Operasjonen og post op (spørs hvilken kirurg) kan fort koste 60-70.000, som jeg da ikke har. Oppdretter oppi dette er ikke til hjelp, da hun mener jeg kan heve kjøpet og få halve prisen tilbake. Men jeg syns å huske at dyr blir sett på som ting, og en defekt ting skal man få refundert full pris (for å si det rett ut). Eller tar jeg helt feil? Oppdretter mener jeg burde prøve svømming, fordi det hjelper nok, mente hun. 

Ikke kan jeg operere og kirurgen mente det ikke var bra å amputere forlabben til en snart 18 uker gammel valp. Jeg har time til konsultasjon angående svømming.

Valpen i dag begynner å vise mer og mer halting (som han har gjort siden han var 7 uker), han sover nesten døgnet rundt nå og er ikke helt giret for tur. Han spiser og drikker. Dette har vart i tre dager (har vært på valpekurs oppi alt dette). 

Slik at jeg spør dere, har dere noen anbefalinger eller råd? Noen erfaringer eller som kan lovverket bedre enn meg?

B7BB9011-C1FF-48A1-8F52-BD7DA3F82098.jpeg

29A11BF8-8EB2-49A6-9195-D1065458635F.jpeg

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du betalt full pris for valpen? Hvis du har fått avslag på prisen på grunn av skaden ses det som at du allerede har fått kompensasjon for "skadet" vare. Men en seriøs oppdretter ville nok ha betalt tilbake hele prisen, selv om du nok helst ikke burde kjøpt valpen i utgangspunktet (men så ville kanskje ikke en seriøs oppdretter solgt den i utgangspunktet).

For å være ærlig er jeg ikke sikker på om jeg ville kostet på operasjon på en valp på denne alderen på en skade den vil slite med hele livet. Selv om du får en annen, frisk hund som kan delta på de aktivitetene du ønsker vil denne bli en begrensning, og potensielt koste mye tid og penger i oppfølging og behandling. Hva sier spesialistene om prognoser og livskvalitet for hunden?

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Har du betalt full pris for valpen? Hvis du har fått avslag på prisen på grunn av skaden ses det som at du allerede har fått kompensasjon for "skadet" vare. Men en seriøs oppdretter ville nok ha betalt tilbake hele prisen, selv om du nok helst ikke burde kjøpt valpen i utgangspunktet (men så ville kanskje ikke en seriøs oppdretter solgt den i utgangspunktet).

For å være ærlig er jeg ikke sikker på om jeg ville kostet på operasjon på en valp på denne alderen på en skade den vil slite med hele livet. Selv om du får en annen, frisk hund som kan delta på de aktivitetene du ønsker vil denne bli en begrensning, og potensielt koste mye tid og penger i oppfølging og behandling. Hva sier spesialistene om prognoser og livskvalitet for hunden?

Betalte fullt ja da veterinæren som utførte 8-ukers kontrollen mente valpen ville vokse fra seg haltingen. Og oppdretter nekter å betale fullt. 

Og jeg er enig, en operasjon på en så ung valp er kritisk. 

Valpen skulle bli brukt til brukshund, og de sa han ville aldri bli det. De ville ikke si noe om prognosen. Men det vil bli slitasje, mente de. Samt følgeskader, nevnte en veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener med å ikke operere, som i å avlive valpen. Men dersom oppdretter har solgt valpen med veterinærattest som sier at han vil vokse av seg haltingen så har de ingen grunn til å ikke betale tilbake hele beløpet nei. Forbrukertilsynet kan hjelpe deg med å svare mer på dette mtp lovverk. Kjøp og salg av hunder er litt spesielt fordi det ikke går under næringsvirksomhet, men du skal likevel ha det du har betalt for, eller kunne returnere "varen".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, simira skrev:

Jeg mener med å ikke operere, som i å avlive valpen. Men dersom oppdretter har solgt valpen med veterinærattest som sier at han vil vokse av seg haltingen så har de ingen grunn til å ikke betale tilbake hele beløpet nei. Forbrukertilsynet kan hjelpe deg med å svare mer på dette mtp lovverk. Kjøp og salg av hunder er litt spesielt fordi det ikke går under næringsvirksomhet, men du skal likevel ha det du har betalt for, eller kunne returnere "varen".

Ja, jeg skjønte dette. Sitter dessverre å vurderer det. Prøvde å kontakte forbrukertilsynet, men fikk aldri svar. 

Men tusen takk for svar. Hjelper å spør de som vet litt mer. 

19 minutter siden, Bali skrev:

Jeg hadde krevet å få hevet kjøpet og fått full pris tilbake. Er ingen ortoped, men det rtg.bilder viser alvorlig avvik. 

Akkurat det det gjør. 

Dessverre er jeg ikke en krass person og den ene gangen jeg prøvde si hva jeg mente til oppdretter ble hun sur og var rett før hun ikke ville møte meg. 

Endret av Mrs.Fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med dette i forbindelse med bilkjøp, ikke hund, men forbrukerrådet har klageskjema man kan sende til selger. Da må selger svare innen en frist, og hvis du ikke får svar eller dere ikke blir enige kan man gå videre til mekling hos forbrukerrådet. Skjema og info her.

Sånne klager tas gjerne mer på alvor og vil ofte løse seg uten mekling. Og skulle det være nødvendig så kan man fortsette oppover i systemet via forbrukerrådet. 

Utrolig trist sak, føler med deg ?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en forferdelig situasjon å være i. Hvis man ser helt kynisk på det (for lovverket er jo sånn), så har du jo kjøpt en vare som er defekt, den vil aldri fungere sånn som den var ment. Jeg mener det er helt klart at du bør ha krav på full refusjon og kunne heve kjøpet, du ble jo også lovet fra 8-ukerskontrollen at det var noe han vil vokse av seg og du kjøpte valpen i god tro på at han kunne bli en brukshund. Selv om jeg ikke er en veterinær ser man jo tydelig at det er en alvorlig feil på røntgenbildene. Oppdretter høres jo ut som h*n fraskriver seg alt ansvar og ikke vil/tør innse alvoret i vekstfeilen. 

En valp skal jo ikke ha det sånn som han har det nå, stakkars lille venn. Jeg som sitter her uten å være knyttet til han tenker at det kanskje er lurt å prøve å få hevet kjøpet, å la han fortsette å leve uten operasjon høres ikke ut som en vei å gå :( Svømming høres ut som å sette plaster på for å bli bedre av lungebetennelse, det løser ingenting (høres det ut som for meg, jeg er ingen ekspert). 

Fant dette her ihvertfall: https://osloadvokatene.no/eiendom/husdyr/hevet-kjop-valper/

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Piglet skrev:

Uff, for en forferdelig situasjon å være i. Hvis man ser helt kynisk på det (for lovverket er jo sånn), så har du jo kjøpt en vare som er defekt, den vil aldri fungere sånn som den var ment. Jeg mener det er helt klart at du bør ha krav på full refusjon og kunne heve kjøpet, du ble jo også lovet fra 8-ukerskontrollen at det var noe han vil vokse av seg og du kjøpte valpen i god tro på at han kunne bli en brukshund. Selv om jeg ikke er en veterinær ser man jo tydelig at det er en alvorlig feil på røntgenbildene. Oppdretter høres jo ut som h*n fraskriver seg alt ansvar og ikke vil/tør innse alvoret i vekstfeilen. 

En valp skal jo ikke ha det sånn som han har det nå, stakkars lille venn. Jeg som sitter her uten å være knyttet til han tenker at det kanskje er lurt å prøve å få hevet kjøpet, å la han fortsette å leve uten operasjon høres ikke ut som en vei å gå :( Svømming høres ut som å sette plaster på for å bli bedre av lungebetennelse, det løser ingenting (høres det ut som for meg, jeg er ingen ekspert). 

Fant dette her ihvertfall: https://osloadvokatene.no/eiendom/husdyr/hevet-kjop-valper/

Enig i det du skriver. Har allerede prøvd å kontakte osloadvokatene, men de ville ikke bruke ressurser til den saken☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mrs.Fisken skrev:

Enig i det du skriver. Har allerede prøvd å kontakte osloadvokatene, men de ville ikke bruke ressurser til den saken☹️

Er det ikke mulig å få råd fra en advokat engang over hvilken vei som er lur å gå? Ellers hørtes rådet til Milius lurt ut, kanskje det kan få fart på ting å sende klage gjennom forbrukerrådet og evt ta det videre der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig leit at det skulle bli slik, sender deg og lille en klem. :heart:

Jeg tenker ditt beste trekk er forbrukerrådet. Send oppdretter forbrukerrådet sitt klageskjema. Dersom oppdretter sier nei, eller 1-2 dager etterpå uten svar, melder du inn saken til forbrukerrådet. De har flere ukers ventetid, så viktig at du gjør dette raskt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tenkt at avliving var det beste for en valp med alvorlig defekt og dårlige prognoser ? Og selvsagt at oppdretter burde betalt ut hele valpen i denne situasjonen. Jeg hadde kontaktet forbrukerrådet og evt juridisk bistand fra nkk. All kommunikasjon med oppdretter bør være skriftlig. Kopi av veterinærattester bør sendes oppdretter samt attest fra veterinæren på hva DE anbefaler mtp feks operasjon vs avliving og prognosene ved evt operasjon! De bør også skrive funksjonsnivået til hunden og evt fremtiden mtp belaste, smerter osv. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mrs.Fisken skrev:

Dumt de har åpent i den tiden jeg er på kurs? Må få typen min på saken ser jeg. Tusen takk!

Hva med disse da: https://student.uis.no/kalender/2019/jussbuss-gratis-studentdrevet-rettshjelptiltak-article132352-23288.html

Studenter som yter rettshjelp, riktignok jusstudenter. Det er helt gratis og hvis du trykker på linken samt blar litt ned finner du tidspunkter de kan nås osv☺️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Miloficent skrev:

Hva med disse da: https://student.uis.no/kalender/2019/jussbuss-gratis-studentdrevet-rettshjelptiltak-article132352-23288.html

Studenter som yter rettshjelp, riktignok jusstudenter. Det er helt gratis og hvis du trykker på linken samt blar litt ned finner du tidspunkter de kan nås osv☺️

Skal til veterinæren på mandag med han for konsultasjon om en eventuell avliving. Men jeg kan se om jeg får mulighet til å ringe. Tusen takk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grusomt kjip situasjon!

Det er rimelig klart at du skal ha full refusjon, du var klar overfor oppdretter på at du skulle ha en brukshund. Valpen vil aldri kunne ha et normalt liv, ikke engang som kosehund, med en så alvorlig skade. Selv med operasjon og god rehabilitering er det store sjanser for at hunden vil måtte leve med begrensninger og livsvarig smertebehandling... det vil kreve mye av deg både økonomisk og i form av tilrettelegging om du velger å beholde hunden. 

Jeg mener også forbrukerrådet er en god vei å gå. Vær nøye på å få dokumentert alt fra vet og spesialister, gjerne også uttalelser om hvilken livskvalitet de mener er sannsynlig for hunden fremover om du ikke velger avliving. Vær nøye på å få skriftlig bekreftelse fra vet om hvorfor det faktisk er det beste alternativet om du velger avliving i tilfelle oppdretter setter seg på bakbeina. Om du har noe skriftlig fra kommunikasjon med oppdretter er det supert, ta med alt du har. Forbrukerrådet er en stor organisasjon som har en viss "tyngde", det gjør at oppdretter nok tar dem alvorlig.

Og stor klem til deg og tassen i en vanskelig situasjon❤️

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...