Jump to content
Hundesonen.no
  • ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Takk for svar! Ja, engelsk springer er absolutt aktuelt, vi hadde egentlig sett mest på welshen fordi vi synes den var finere utseendemessig, men de er jo relativt like, og den engelske er enklere å få tak i. Vi synes jaktvarianten av ess er finere å se på + har mindre pels, men det er kanskje en dårlig idè å gå for den når man ikke skal drive med jakt eller sporing, eller? 
      Veldig godt poeng at vi også må ta hensyn til væremåte. Det vi leser om spaniels passer oss fint i allefall - vi har ikke noe i mot en hund som kan være litt reservert ovenfor andre. Jeg som har vokst opp med papillon liker forsåvidt personligheten dens. Og vi liker begge væremåten til golden også, den er vennlig og glad mot andre. 
    • Du sier noe der angående skuffelse ut til ruta. På eldste kaster jeg ball til han når han står i ruta, men da kommer jo uansett belønningen fra meg og forventning mot meg. Hadde en periode han begynte å rygge halvveis mot ruta, det løste seg med å kaste ball før han snudde og begynte rygge.  Når du sier leke - da mener du bare at jeg kaster/legger ut en leke, så slippe han ut mot leken? Også lurer jeg på om du har et ord for «target» eller løpe ut? Eller holder du bare i halsbånd og slipper? Det skal jo til slutt bli «rute» som kommandoord, men tenker om det kanskje kan hjelpe han å vite oppgaven? 
    • Enig i å ikke legge på stå på targeten om han ikke har det inne enda, men jeg ville prøvd å bryte den "det morsomme er å løpe tilbake for belønning" ved å kaste den enten til ham eller videre ut. Det morsomme må bli å ha stor fart ut 😊 Her mener folk forskjellige ting, men jeg er forsiktig med å legge ut belønninger i selve ruta, for jeg vil ikke ha en hund som på stevne tenker "hurra, ruta, der ligger det noe gøy!“ og så får han en kjempeskuffelse det blir vanskelig å hente seg inn fra til neste øvelse i programmet. Derfor trener jeg separat: - fokus på leke og løp ut til leke, for å starte å trene på fokus ut og fart ut. - fokus på target og løp ut til target. Start et skritt unna og gi kjempegod belønning. - først når det er KJEMPEGØY å løpe minst ti meter ut til target introduserer jeg ruta og en target i ruta 😊
    • Linus er 12 veker, og han er rimeleg lettlært når det kjem til kommandoar og ‘triks’. Me har ikkje trent mykje, men han har veldig raskt lært seg dei grunnleggande (sitt, gi labb, ligg...). Han får godbitar når me trenar på dette - og det gjer me jo støtt og stadig, i små korte økter. 

Så er han også av og til ivrig på å bite/rive i buksebein/jakke/genser. Då hender det at me brukar ein kommando for å avlede - og så føl me gjerne opp med nokre fleire kommandoar, for å halde oppmerksomheten på ‘noko fornuftig’. Han får då godbitar for desse. MEN me mistenker VELDIG at han rett og slett hoppar/riv i kleda fordi han veit at det då kan vanke godbitar... 🙃

Me skjønar jo her at me må passe oss veldig med ein sånn hund, så me ikkje belønnar uønskt åtferd! Men kva er lurt, her? 

- droppe å avlede med ‘treningskommandoar’? (Synd om me må det, for det fungerer ofte veldig godt) - droppe å gi godbit kort tid etter ‘pøbling’? (Går nok veldig ut over motivasjonen, i alle fall der og då... kanskje også på sikt, sidan han er såpass ‘smart’ - at han skjønar at kommando slike gonger ikkje gir ‘uttelling’...?) - ...noko anna lurt? 🐶😊 Eg ser jo godt at me ideelt sett ‘kjem han i forkjøpet’ og heller gir han ei lita treningsøkt FØR han ‘girar seg opp’ og tøysar, men det er ikkje veldig forutsigbart når det vil skje, altså... 

Lurer også på om de har tankar rundt det å vere SÅ godbit-motivert - korleis kan me best mulig benytte oss av det, og kva må me passe på? 
    • Her er vår Stella❤️
  • Nylig opprettede emner