Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gjøre turene morsommere?


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

Frøkna mi hater vinter. Virkelig, intenst og inderlig. Jeg må bokstavelig talt tvinge henne med ut på tur nå, og det er som å slepe rundt på et grinete lite anker som bare vil snu hele tiden. Slettes ikke trivelig for noen av oss, og vi er dritsure begge to før vi er halvveis i turen. Så nå lurer jeg på om det finnes noen smarte tips for hvordan jeg kan gjøre turene litt morsommere for henne? Det er rett og slett deprimerende dette her, hun er jo en hund som storkoser seg på tur hele sommeren, og nå går hun bare rundt og hater livet :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker mye triks og sånt på tur (snurre ved fot, håndtarget, hoppe opp på alle mulige steiner, benker osv.), men det gjør du kanskje allerede?

Hvorfor hater hun vinter? Greier du å finne klær hun synes er ok å ha på?

Kan du gjøre som oss, mer aktivisering og trening inne, og mindre tur om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, simira said:

Vi bruker mye triks og sånt på tur (snurre ved fot, håndtarget, hoppe opp på alle mulige steiner, benker osv.), men det gjør du kanskje allerede?

Vi driver mye (ufrivillig) passeringstrening, og jeg ser at hun blir litt mer på nett når det f.eks. kommer en skiløper, for da vet hun at det vanker belønning. Men jeg skal helt klart prøve å slenge inn litt triks og sånt også, og se om hun er mottakelig for det :) Hun liker jo å jobbe. Det eneste jeg har sett som virkelig funker er å ha en annen hund foran i løypa, da blir hun supergira og skal ta den igjen for alt det er verdt. Jeg har blitt veldig glad i settere på skitur, for de kan hun løpe etter i en time uten å ta de igjen :teehe:

19 minutes ago, simira said:

Hvorfor hater hun vinter? Greier du å finne klær hun synes er ok å ha på?

Det er nok flere ting, vil jeg tro. Det er kaldt, kjedelig, alle spennende lukter ligger under en meter snø og hun må ha på klær. Dress og dekken tror jeg hun synes er greit nok, men sokker er dødskjipt. Nå har vi nesten -10 her og da tar det ikke mange sekund uten sokker før hun får krampe i labbene, så det er ikke et alternativ å gå uten :no:

19 minutes ago, simira said:

Kan du gjøre som oss, mer aktivisering og trening inne, og mindre tur om vinteren?

Vi har trappet ned turene en del allerede, trener litt av hvert både fysisk og mentalt inne, og hun svømmer 1 gang uka (noe hun forsåvidt også hater :rolleyes:). Men ettersom hun har HD må hun vedlikeholde musklene i bakparten, så jeg synes ikke vi kan gå noe mindre enn halvannen time de dagene hun ikke svømmer. Vi har vært igjennom en lang rehabiliteringsperiode på grunn av hoftene,  og hun har endelig fått bygget opp en solid muskelmasse og er nå symptomfri. Så jeg er rett og slett redd for at hun skal miste muskler og bli veldig plaget igjen hvis hun får noe mindre aktivitet enn dette. Vurderer å svømme henne mer, men det er så dyrt... Og jeg har jo lyst til å gå tur selv.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Billigere å kjøpe badekar? Hun er jo liten nok til å svømme der :P

Har du prøvd å jobbe mer med triks og morsomme ting med potesokker på, både ute og inne? Høykvalitets belønning, såklart?

Hihi, har prøvd å svømme i badekar faktisk, hun er akkurat litt for lang i beina :lol: Men skal helt klart jobbe litt mer med belønning, har nok ikke vært så flink der. 

Just now, jma said:

Vi har alltid med en leke på tur, ball eller frisbee. ?

Leke er hun ikke så gira på, men skal ta med rypevingen hennes neste gang vi skal på tur . Den er stas!

Endret av Wilhelmina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer om vinteren er noe helt annet enn turer resten av året ? Jeg tror det er mer jeg enn hundene som syns det er pyton med turer i mørket, og turer på saltede veier. Men det er helt klart at turer med andre hunder, gjerne hvor de er løse er utrolig populært. Vi varierer også hvor turene går. Forandring fryder!
Og så må de jo kles etter været. Våte og/eller kalde hunder har det ikke trivelig på tur (men du kler jo på din hund ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til og kjøre til nye plasser, la henne gå hvor hun vil selv? De turene hos oss blir ikke nødvendigvis de lengste, men hundene er strålende fornøyd her i hus hvertfall. Da går de og snuser, koser seg og vips er vi tilbake til bilen og de virker ferdige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rufs said:

Turer om vinteren er noe helt annet enn turer resten av året ? Jeg tror det er mer jeg enn hundene som syns det er pyton med turer i mørket, og turer på saltede veier. Men det er helt klart at turer med andre hunder, gjerne hvor de er løse er utrolig populært. Vi varierer også hvor turene går. Forandring fryder!
Og så må de jo kles etter været. Våte og/eller kalde hunder har det ikke trivelig på tur (men du kler jo på din hund ?)

 

Just now, LinsorCollie said:

Har du mulighet til og kjøre til nye plasser, la henne gå hvor hun vil selv? De turene hos oss blir ikke nødvendigvis de lengste, men hundene er strålende fornøyd her i hus hvertfall. Da går de og snuser, koser seg og vips er vi tilbake til bilen og de virker ferdige ?

Ja, litt av problemet her er nok også mangel på variasjon. Det er så mye snø her at vi må gå i opptråkkede løyper, og da er det ikke så mye å velge mellom... Men jeg pleier å variere hvor vi parkerer, og da skjønner hun ikke nødvendigvis at det er samme turen :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert truger? Med gode truger kan man gå nesten hvor som helst, også på steder hvor hunden kan være løs om hun kan og/eller liker det. Litt avhengig av hvordan hun er i løssnø og hvor mye det er så begrenses antall dager noe, men etterhvert blir det stort sett såpass hardt at hunden greit går oppå eller bare trår litt gjennom (noe som burde være kjempetrening). 

Både jeg og hunden min liker nok også barmark best, men jeg må si at noen av de aller mest fantastiske turene har jeg hatt i marka i vintermørket, stjerneklart, vindstille og noen magiske ganger med en fullmåne som gjør hodelykt unødvendig. Med truger eller bare kraftige turbrodder om det har blitt skikkelig skaresnø. Hunden liker det også, og om det er en del snø er hun totalt utpeist etterpå.

Ellers så finnes det jo tredemøller for hunder. Hvor lett det er å gjøre det morsomt aner jeg ikke, men kan jo være noe å spe på med istedenfor at dere begge surrer halvsure rundt i mørket halve tiden ?

Blansepute/ball har dere kanskje allerede? Meget god trening for stabilitet rundt hoftene.

Ellers merker jeg at min er relativt fornøyd med turer "gatelangs" dersom det har vært litt aktivitet der fra før. Hundespor, kattespor og evt andre dyrespor. Ikke så spennende med menneskespor. Strandsoner når det ikke er flo er også en plass hun liker å gå - helt snøfritt. Skal vel godt gjøres å få halvannen time ut av det, dog, men jeg legger gjerne inn noe trening samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 11/10/2019 at 1:43 AM, tillien said:

Ellers så finnes det jo tredemøller for hunder. Hvor lett det er å gjøre det morsomt aner jeg ikke, men kan jo være noe å spe på med istedenfor at dere begge surrer halvsure rundt i mørket halve tiden ?

Tredemølle har hun faktisk prøvd, og synes det er ganske gøy ;) Men prisen er såpass drøy at da tar vi heller en ekstra svømmetime...

Ellers hadde vi en veldig fin tur i går, hun var like glad og fornøyd som om det skulle vært midt på sommeren, så jeg prøver å analysere litt for meg selv:

  • Fin temperatur (-5). Akkurat "the sweet spot" der hun slipper å gå med sokker, ikke så kaldt at hun får krampe og ikke så mildt at hun får snøklumper mellom tærne
  • Vi lekte inn starten av turen med rypevinge sånn at hun fikk opp intensitet og forventninger
  • "Nytt" sted. Egentlig et område vi går mye sommerstid, men vi har ikke vært der etter at snøen kom
  • Min mor var med på turen, så det ble kanskje en litt annen dynamikk enn når bare jeg og bikkja går rundt og er like sure begge to :lol: 
  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Wilhelmina said:

Tredemølle har hun faktisk prøvd, og synes det er ganske gøy ;) Men prisen er såpass drøy at da tar vi heller en ekstra svømmetime...

Ellers hadde vi en veldig fin tur i går, hun var like glad og fornøyd som om det skulle vært midt på sommeren, så jeg prøver å analysere litt for meg selv:

  • Fin temperatur (-5). Akkurat "the sweet spot" der hun slipper å gå med sokker, ikke så kaldt at hun får krampe og ikke så mildt at hun får snøklumper mellom tærne
  • Vi lekte inn starten av turen med rypevinge sånn at hun fikk opp intensitet og forventninger
  • "Nytt" sted. Egentlig et område vi går mye sommerstid, men vi har ikke vært der etter at snøen kom
  • Min mor var med på turen, så det ble kanskje en litt annen dynamikk enn når bare jeg og bikkja går rundt og er like sure begge to :lol: 

Så skjønn hun var :) Morsomt å se.

En profesjonell tredemølle er veldig dyrt, ja, men har sett noen til hunder som ikke koster SÅ mange svømmetimer. Feks:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=45945881

Aner ikke kvaliteten på disse, dog. Og så skal man jo ha plass til den også...

Uansett, fint å høre at dere fant noen grep som ser ut til å gjøre det morsommere. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 11/20/2019 at 12:48 AM, Kristiin said:

Jeg tar ganske mye bilder av mine på tur, så ene hunden min hopper opp på alt av stubber, knauser, store steiner og trær - full av forventning. Så kanskje prøv noe lavalek/bakken brenner? 

Problemet er bare at her ser det sånn ut:

dalen2019.jpg

Utenfor tråkket løype når snøen meg til knærne, så der er det ikke mulig å gå for en liten hund... Men nå begynner vi å få litt rutine på at tur går vi, ferdig snakka og ingenting å diskutere, selv om ingen av oss har særlig lyst :lol: Og det har faktisk gått veldig greit i det siste, selv med kjipe sokker på :teehe:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du til fots eller på ski? Kanskje hun synes det er morsommere på ski, i flexi? Litt mer fart og spenning, da. 

Synes ellers at jeg får variert turene godt på vinteren. Er det er nysnø er løypene best, når det har vært opphold ei sund, er stier og stier etter truger gode å gå på. Samt at det rundt Prestvannet ofte er gangbart (og mer å lukte på).

Godbitre er poppis her. Bruker å finne ett eller to tre i løpet av turen hvor jeg gjemmer godbiter langs stammen og greinene også snuser han seg fram til dem der. Fint, alternativt godbitsøk! 

Liker hun apportering? Smale stier er fine å trene rette søk ut på. 

Ei jeg kjenner bruker å sende hunden sin opp på snyhauger og diverse og skryte av henne på toppen. «Du er verdens fineste», «Hvem er den beste hunden? Det er deg, det, også navnet på hunden». Hun fortalte at det virkelig  nådde inn på hunden og hun ble så stolt og kry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren ER jo bare blææ ;)
Er det alltid mye hunder der du går? Mine synes det er veldig gøy når vi går rund løype og jeg har "mistet" godbiter på første runden- da er runde nr to superkult. Dette fungerer jo selvsagt kun om dere er alene på turen, så ikke bitene allerede er spist opp. Fungerer jo selvsagt også om man går fram og tilbake, men hundene lærer seg jo fort greia- og da blir de gjerne veldig gira på å snu og gå hjem igjen, fordi de vet de finner godis på hjemveien
Ellers er truger favoritten min, og nå som vi har 2 pensjonister og en som ikke skal gå for mye i løssnøen, så tråkker jeg ofte en fast løype hele vinteren. Fastheten i løypa vil jo variere etter hvor mye nedbør som kommer, men sålen på løypa blir jo fast og fin etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Poter said:

Går du til fots eller på ski? Kanskje hun synes det er morsommere på ski, i flexi? Litt mer fart og spenning, da. 

Synes ellers at jeg får variert turene godt på vinteren. Er det er nysnø er løypene best, når det har vært opphold ei sund, er stier og stier etter truger gode å gå på. Samt at det rundt Prestvannet ofte er gangbart (og mer å lukte på).

Godbitre er poppis her. Bruker å finne ett eller to tre i løpet av turen hvor jeg gjemmer godbiter langs stammen og greinene også snuser han seg fram til dem der. Fint, alternativt godbitsøk! 

Liker hun apportering? Smale stier er fine å trene rette søk ut på. 

Ei jeg kjenner bruker å sende hunden sin opp på snyhauger og diverse og skryte av henne på toppen. «Du er verdens fineste», «Hvem er den beste hunden? Det er deg, det, også navnet på hunden». Hun fortalte at det virkelig  nådde inn på hunden og hun ble så stolt og kry. 

Jeg går til fots, ski har jeg dessverre ikke. Vi gikk endel fra Tromsøhallen til  Charlottenlund og Prestvannet og tilbake tidligere i vinter, men der er det så mange grinete skiløpere som verken liker hund eller fotgjenger så det var ikke noe trivelig. Nå går vi mest innover Tromsdalen til Dalheim,  egentlig en veldig fin tur (så lenge man ikke er redd for elgen :fear:), og det trakkes flere ulike løyper så man kan variere litt hvor man går.

Apportering ja... Hun liker i alle fall å jakte på ting jeg kaster, men det er jo ikke snakk om å levere det tilbake :teehe:Aller helst vil hun gå og bære på en gjenstand hele tiden, noe hun også får lov til deler an turen, men da går hun rett i arbeidsmodus og tar oppgaven veldig alvorlig. Hun går liksom inn i sin egen lille verden når hun bærer på noe, og glemmer alt om både tissing, snusing og sånne ting som er litt av poenget med å gå tur.

18 hours ago, AussieAllTheWay said:

Vinteren ER jo bare blææ ;)
Er det alltid mye hunder der du går? Mine synes det er veldig gøy når vi går rund løype og jeg har "mistet" godbiter på første runden- da er runde nr to superkult. Dette fungerer jo selvsagt kun om dere er alene på turen, så ikke bitene allerede er spist opp. Fungerer jo selvsagt også om man går fram og tilbake, men hundene lærer seg jo fort greia- og da blir de gjerne veldig gira på å snu og gå hjem igjen, fordi de vet de finner godis på hjemveien
Ellers er truger favoritten min, og nå som vi har 2 pensjonister og en som ikke skal gå for mye i løssnøen, så tråkker jeg ofte en fast løype hele vinteren. Fastheten i løypa vil jo variere etter hvor mye nedbør som kommer, men sålen på løypa blir jo fast og fin etterhvert

Det er en god del hunder der ja. Men det er jo ikke noe i veien for å lage noen små godbitsøk underveis, så kanskje hun får en forventning til at  det plutselig kan skje noe morsomt :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg går til fots, ski har jeg dessverre ikke. Vi gikk endel fra Tromsøhallen til  Charlottenlund og Prestvannet og tilbake tidligere i vinter, men der er det så mange grinete skiløpere som verken liker hund eller fotgjenger så det var ikke noe trivelig. Nå går vi mest innover Tromsdalen til Dalheim,  egentlig en veldig fin tur (så lenge man ikke er redd for elgen :fear:), og det trakkes flere ulike løyper så man kan variere litt hvor man går.

Apportering ja... Hun liker i alle fall å jakte på ting jeg kaster, men det er jo ikke snakk om å levere det tilbake :teehe:Aller helst vil hun gå og bære på en gjenstand hele tiden, noe hun også får lov til deler an turen, men da går hun rett i arbeidsmodus og tar oppgaven veldig alvorlig. Hun går liksom inn i sin egen lille verden når hun bærer på noe, og glemmer alt om både tissing, snusing og sånne ting som er litt av poenget med å gå tur.

Det er en god del hunder der ja. Men det er jo ikke noe i veien for å lage noen små godbitsøk underveis, så kanskje hun får en forventning til at  det plutselig kan skje noe morsomt :) 

Ja, det området er jo rimelig tett med skiløpere. Jeg går der den del selv og møter ikke noen sure miner, heldigvis, men jeg går på ski, så det kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Mitt inntrykk er at man oftere får sure miner når man går til fots, MEN det er kjørt opp et felt på ene siden av løypa som skal være til gående (til og fra UNN(UiT), så der skal man kunne gå uten at noen har rett til å komme med sure miner! 

Har du prøvd å gå på stiene som er utenom? Det er ofte opptråkket sti mellom Workinnmarka og bortover mot Tromsøhallen, altså på nedsiden av skiløypene. Det er også noen løyper etter guider som går med turister på truger, nedenfor Charlottenlund og området der. De er gode å gå til fots på. Jeg kan godt vise deg en dag, om du vil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/13/2019 at 3:39 PM, Poter said:

Har du prøvd å gå på stiene som er utenom? Det er ofte opptråkket sti mellom Workinnmarka og bortover mot Tromsøhallen, altså på nedsiden av skiløypene. Det er også noen løyper etter guider som går med turister på truger, nedenfor Charlottenlund og området der. De er gode å gå til fots på. Jeg kan godt vise deg en dag, om du vil? 

Gjerne det :) Der har vi aldri vært, men det hørtes jo ut som et godt alternativ til å surre rundt i skiløypa :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Wilhelmina skrev:

Gjerne det :) Der har vi aldri vært, men det hørtes jo ut som et godt alternativ til å surre rundt i skiløypa :teehe: 

Gikk der i kveld, det var supre forhold! Hadde stien helt for meg selv :) Vi kan jo se over jul om vi finner tid :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/13/2019 at 3:39 PM, Poter skrev:

Ja, det området er jo rimelig tett med skiløpere. Jeg går der den del selv og møter ikke noen sure miner, heldigvis, men jeg går på ski, så det kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Mitt inntrykk er at man oftere får sure miner når man går til fots, MEN det er kjørt opp et felt på ene siden av løypa som skal være til gående (til og fra UNN(UiT), så der skal man kunne gå uten at noen har rett til å komme med sure miner! 

Har du prøvd å gå på stiene som er utenom? Det er ofte opptråkket sti mellom Workinnmarka og bortover mot Tromsøhallen, altså på nedsiden av skiløypene. Det er også noen løyper etter guider som går med turister på truger, nedenfor Charlottenlund og området der. De er gode å gå til fots på. Jeg kan godt vise deg en dag, om du vil? 

Hei! Har en am.cocker tispe på snart 5 mnd, og bor i Tromsø. Kunne vi kanskje blitt med en runde og se hvor man kan gå hvis hundene deres godtar og er snill med valper? ? Er litt blank på hvor det egentlig er fint å gå nå på vinteren, så går mest rundt og sturer i mitt eget eller mine foreldres nabolag, eller rundt i skiløypa på Kvaløya... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Juliehei skrev:

Hei! Har en am.cocker tispe på snart 5 mnd, og bor i Tromsø. Kunne vi kanskje blitt med en runde og se hvor man kan gå hvis hundene deres godtar og er snill med valper? ? Er litt blank på hvor det egentlig er fint å gå nå på vinteren, så går mest rundt og sturer i mitt eget eller mine foreldres nabolag, eller rundt i skiløypa på Kvaløya... 

Ja, det hadde vært koselig? Eine er snill med valper, men kan være grisete med tisper. Da har jeg ham bare i bånd, så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...