Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasehunder påvirker helsa, ikke blandinger


Poter
 Share

Recommended Posts

Synes denne var interessant! Det er ikke det å ha hund som påvirker helsa eller overlevelse, men hvilken rase. Blandingshunder utgjør visst ingen forskjell!

https://www.psychologytoday.com/us/blog/animals-and-us/201910/do-purebreds-not-mutts-reduce-dog-owner-death-rates

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men ikke overraskende. Jeg tror mange som skaffer seg en renraset hund (minus selsakpsraser, som også ekskluderes i artikkelen) har ambisjoner med hundeholdet innen en eller flere hunderelaterte aktiviteter. Jeg vil si dette er en ganske annen type menneske enn de som skaffer seg en vilkårlig blandingshund  og dermed ikke er så opptatt av f.eks. egenskaper. Og at disse forskjellige mennesketypene gjenspeiles i flere aspekter ved livsstilen, som igjen kan påvirke helsa synes ikke jeg er så rart, egentlig.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest clickbait, tror jeg. For det første så man heller ingen helseeffekt hos eiere av miniatyrraser/selskapshunder, det var ingen oversikt over størrelse/aktivitetsnivå hos blandingshundene (det kan hende at hvis man hadde delt blandingshundene i grupper etter aktivitetsnivå eller størrelse, så hadde man sett samme mønster som hos de renrasede), og, kanskje vel så viktig, en renraset hund er ofte dyrere enn en vilkårlig blandingshund (som ikke markedsføres som designhund), altså kan det også ha sammenheng med sosioøkonomisk bakgrunn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...