Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp blir dritsur når han ikke får vite oss


netpuppy
 Share

Recommended Posts

Så vi har fått valp igjen! Skjønn liten krabat på bare 10 uker. Han er tøff, livlig, trygg, selvsikker og megasøt!

Spørsmålet mitt handler om at han blir så sur når han ikke får lov å bite oss og hva som er best å gjøre da. Jeg tror det er fordi han får litt overtenning og blir litt for giret eller stresset så det beste er vel å prøve å unngå situasjonen i det hele tatt. Men hva gjør vi når vi først er der? Typisk så prøver han å bite oss eller barna i klær/ankler/hender og når vi stopper han klikker han helt. Knurrer skikkelig og viser tenner, sånn skikkelig sinna. Hva gjør vi da? Det nytter ikke å prøve å bytte i noe han har lov å bite på og slipper vi han springer han rett tilbake i "angrep". Så vi har holdt han unna med hendene, da ender det gjerne med at vi holder han på rygg, ikke med vilje men fordi han detter over på valpevis, eller holdt han i armene vår til han har roet seg, men er usikker på om vi gjør rett. Gode tips til temperamentsfull valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvordan er han forkant? Jeg tror jeg hadde fokusert mye på rolige aktiviteter. Lært han søk og gjort masse av det. Kong og tyggebein. Han klør sikkert helt grusomt i munnen, og både isbiter og en fryst klut kan være godt å tygge på og mildne litt i munnen. Og alle bør være rolige rundt han, ikke la barne løpe rundt med han og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du mener med "når vi stopper"? Å begynne å holde den unna med henda og slikt vil i alle fall bare kunne gire valpen opp enda mer eller i alle fall at den ser på det som lek og/eller oppmerksomhet. Mission accomplished tenker vel valpen da. 

Dere bør fjerne dere eller valpen fra hele situasjonen om dere ikke vil den skal bite. Med biting holdt det for min del at jeg bare sluttet leken umiddelbart, satte meg i godstolen og leste i noe. Om valpen hadde bitt meg "hardt" la jeg på et lite klynk i det jeg avbrøt (noen valper blir bare mer gira av det, prøv dere fram). Ved ved bjeffing gikk jeg brått på et annet rom, lukket døra og ble der et minutt. Om valpen skulle fortsette bjeffe, ikke kom tilbake før den er stille. Om enn bare et par sekunder. Timeout i grind eller noe er også mulig. Hvilket "nivå" dere trenger å bruke enten det gjelder biting eller bjeffing må dere bare prøve dere fram til. Hjelper jo ikke å sette seg i godstolen om valpen henge i fingrene dine. 

Men velg deres kamper. Det er ikke sikkert man skal sette himmel og jord i bevegelse om valpen biter litt i buksebena når dere er ute og går, feks. Det går over og snart vil dere nesten savne slik tullete valpeoppførsel :) Men det er i alle fall greit å lære valpen at hard biting på mennesker under lek ikke er ok. 

Det er mulig man kan komme i mål med 100% positive metoder, men personlig mener jeg slik negativ straff er uvurderlig i slike sammenhenger.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...