Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke kommando ord bruker du?


Nettan
 Share

Recommended Posts

Så folkens, hvilke kommando ord bruker du for ting du vil at hunden gjør? 

Kjenner jeg sliter litt med å finne de som funker for oss på spesielt en ting. 

Sitt (funker gull) 

Ligg (dekk er ikke naturlig for meg. Har prøvd, og føles sååå feil) 

Her= Kom hit (funker bra) 

Stå= Stå rolig, og vent. (funker bra) 

Gå pent/pent= Pent ved min side/fot (fot faller ikke naturlig for meg)

Rolig= Ta det med ro. Ned/opp trappen f.eks. Så jeg slipper å henge på slep. Eller når han girer seg opp veldig, og må dempe seg noen hakk  (funker bra) 

Stopp= Stopp med det du gjør (funker bra) 

Vær så god= Klar signal for ut døren, maten osv (funker bra, men lurer på om Fri hadde vært enklere) 

Snu= Gå tilbake når han går feil rundt lyktestolpe, søppel kasse, busker osv (bedre jeg har lært hundene mine ever?

Takk= Slipp det du har, gi meg den (funker bra) 

Gå ned/Ned= Gå ned fra sofa/seng, labbene av benken (funker bra) 

Det jeg sliter mest med er rette ordet for er vel Bli. Blir ofte til at jeg sier Vent i stede, og så Bli neste gang. Så klarer ikke å lande der. 

 

 

Endret av Nettan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de vanlige tre sitt, ligg, stå så fokuserte jeg på å ha forskjellig vokal og derfor bruker jeg dekk for at hunden skal lett kunne skille.

"Sitt" med overdreven I-lyd sIIIt

"Dekk" med overdreven e-lyd dEEEk

"Stå" med overdreven Å-lyd stÅÅÅ

Ellers så bruker jeg "vente" som en kommando for at man må stå i ro, men ikke slavisk. "Bli" er derimot den slaviske konkurransekommandoen og da har man ikke lov til å bryte. 

Jeg bruker mye "seher" for å få oppmerksomheten

"(på) Plass" som innsitt 

"Kom" som random oppmerksomhetskommando som ikke virker for den er så vannet ut

"Hit" som den offisielle kommando for innkalling.

Når jeg trente agility så brukte jeg mye "her" for å si ifra at nå endrer vi retning eller for å informere hvilken retning hun måtte ta da hun kom ut av tunnelen. Det tar jeg meg fortsatt i å si når jeg går på tur med venner uten at noen av oss har hund med, det er morsomt at det sitter sånn i.

"Danse" er snurre rundt sin egen akse.

"Slipp" bruker vi mye

 

 

Endret av HeleneFS
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt - da setter hun seg akkurat der hun er

På plass - da kommer hun rundt meg og setter seg på min venstre side

Dekk - dekk rett ned

Gå og legge seg - legg deg litt lenger bort - fungerer bra hvis det ikke er noe som skjer rundt henne, er det gjester og slikt så legger hun seg rett ned

Kom - vanlig kom, fungerer dårlig

Hit - fungerer litt bedre

Bra - betyr godbit, da kommer hun mye oftere men hun må se og høre meg.

Klikk /klikker-  samme som bra, hun vet det er godbit og kommer litt oftere enn bra hvis det ikke skjer noe rundt henne. Klikker jeg på tur når hun er i bånd ser hun på meg og kommer på plass hvis det ikke skjer noe rundt.

Smatting (kontaktlyd) samme som klikk fra klikker.

Søk -  da kommer hun løpende som et skudd for hun vet det er søk etter godbiter på bakken

Bli - fungerer bra så lenge hun kan se meg, bryter ute hvis det skjer noe rundt

Stopp - fungerer veldig bra i trapp og slikt om hun løper i veien eller noe slikt

Ikke rør - ikke ta godbiten enda fungerer bra, fungerer ikke så bra på ting i grøfta hun ikke skal spise

Gi labb - gir labb

Stå - hun stopper hvis hun går og har da en fin stå, men hvis hun sitter eller ligger så fungerer ikke stå i det hele tatt

High five - slenger andre labben opp mot min flate hånd eller på beinet mitt

Kryp - kryper halveis, kommer an på underlaget

To - opp på to bein

Danse - danse en liten runde på to bein - veldig varierende

Hopp - hopp gjennom ring, oppi sofa, oppå meg på fanget, oppå steiner/stubber o.l.

Pang - spill dø - fungerer kun med håndtegn som er formet som en pistol mens hun ligger nede

Rull rundt - så vidt begynt varierer og kommer an på underlaget - fungerer kun videre fra spill dø

Rundt - åttetall mellom beina - fungerer kun hvis hun allerede er i posisjon ved min venstre side.

Mellom - på føttene mine mellom beina mine, også går jeg bortover mens hun har beina på føtta mine - går cirka 3 skritt

Ned eller gå ned - ned fra folk hun hopper på - veldig varierende. Ned fra sofa fungerer bedre.

Gå i dusjen - da går hun i dusjen. Fungerer bra, tar ofte labber etter skogsturer.

Gå pent - gå fint på siden av meg på venstre side - fungerer bra i bånd - må gjenta veldig ofte hvis jeg har henne løs

Gå bak - samme som over

Bak (når hun er i bånd) - da hopper hun bak meg på venstre side og virker som hun skjønner at hun må ta det litt med ro. Bruker den mye sammen med gå pent når det er mye rundt oss, og hun blir gira. Roer henne litt ned. 

Ja, kom igjen - er hun i bånd så betyr det at hun kan dra og snuse så mye hun vil, er hun løs så betyr det at hun kan løpe og herje

Fri - løst opp fra oppgaven. Fungerer veldig dårlig og trenger i grunn noe annet. Forsøkt med den i 4 år, og trenger noe som hun vet betyr at vi er ferdig. Hun elsker å jobbe og følger nesten litt for mye med i blant. 

Takk - slipp leke- fungerer bra. Følger alltid opp med annen leke eller godbit. Fungerer ikke så bra på ting hun tar ute, som epler eller noe menneskemat, så da tyr jeg ofte til søk så vet hun at det heller er godbiter hun kan ta.

Ta han/den da - blitt en sånn greie under lek. Fungerer både på leker og andre hunder. Er som om hun trenger litt støtte på at det er greit å bli ivrig og ville leke. 

Hils pent - fungerer dårlig da hilsing er veldig vanskelig for henne. 

Andre ting hvor jeg ikke sier en kommando det bare er sånn på en måte: 

Når jeg gir henne mat om det så er i skål, i snusematte eller kaster det rundt så ser hun på meg og venter på "cue" om å søk eller værsegod.

Når jeg åpner døra så venter hun automatisk om hun kan bli med ut eller inn.

Venter også i bilen til jeg sier noe. 

Oi, ser nå at det var veldig mange kommandoer. Mye har bare kommet av seg selv etterhvert. Hun er 4 år nå. Er dette for mye?

 

 

Endret av Schnauzernoob
Måtte legge på en setning
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt - sitt

ligg - ligge pent helt rolig

legge seg - ikke så streng ligg 

her - hold deg nærme 

vent - ikke gå for langt foran 

kom - innsitt i front 

plass - utgangsposisjon 

bli -  bli

slipp - streng slipp

takk - ikke så streng slipp 

Det er vel de vanligste ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt og dekk - da sitter han seg ned og legger seg der vi er der og da. Før vegret han seg litt for å ligge på enkelte underlag, men dette sitter stort sett som et skudd nå ?

På plass - da skal han gå rundt meg og sette seg på min venstre side ? Han skal også sitte slikt jeg ser han i sidesynet ? Han er flink på denne kommandoen. 

Kom hit eller jeg bruker navnet hans, når jeg vil at han skal komme til meg. Det fungerer sånn 80-90 %isj... Veldig ofte vil han gjerne gjøre seg ferdig med det han holder på med, så det hender ofte at jeg må frem med strenge-stemmen for å få han til å reagere ? Funker en del bedre når jeg har med meg godbiter. 

Stå! /Stopp! - bli stående der du er. Denne sitter nesten som støpt. Bruker den mest når han er løs og jeg/vi ser en annen hund eller et menneske. 

Jeg bruker også sitt-kommandoen når vi møter andre hunder i bånd. Det er rett og slett for at han ikke skal ha forventninger om å få hilse på alle hunder vi møter. Han kan være ganske utagerende på andre hannhunder og noe impåsliten på en del tisper. Kommandoen sitter sånn 50/50%.... Noen ganger er han skikkelig flink, andre ganger ikke ? 

Vent - vente til jeg sier værsegod. Enten det gjelder å hoppe ut/inn av bilen, vente for å gå ut av døren eller vente på at han kan spise maten sin ?

Fri! - løp og gjør som du vil ? Antageligvis Teo sin favoritt-kommando når han er løs ?

Endret av Mardina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Schnauzernoob skrev:

Sitt - da setter hun seg akkurat der hun er

På plass - da kommer hun rundt meg og setter seg på min venstre side

Denne må vi øve på, har startet litt. Men han tar ikke helt greia enda. 

Dekk - dekk rett ned

Gå og legge seg - legg deg litt lenger bort - fungerer bra hvis det ikke er noe som skjer rundt henne, er det gjester og slikt så legger hun seg rett ned

Bruker også denne, og natta. Når jeg legger meg for kvelden. Da går han å legger seg. 

Kom - vanlig kom, fungerer dårlig

Hit - fungerer litt bedre

Bra - betyr godbit, da kommer hun mye oftere men hun må se og høre meg.

Klikk /klikker-  samme som bra, hun vet det er godbit og kommer litt oftere enn bra hvis det ikke skjer noe rundt henne. Klikker jeg på tur når hun er i bånd ser hun på meg og kommer på plass hvis det ikke skjer noe rundt.

Smatting (kontaktlyd) samme som klikk fra klikker.

 

Søk -  da kommer hun løpende som et skudd for hun vet det er søk etter godbiter på bakken

Bli - fungerer bra så lenge hun kan se meg, bryter ute hvis det skjer noe rundt

Vi har faktisk fått til denne Bli/vent greia når jeg går på kjøkkenet med døren til romme mitt åpent 90% av gangene nå. Så ganske fornøyd her. Vi må øve mer ute derimot. 

Stopp - fungerer veldig bra i trapp og slikt om hun løper i veien eller noe slikt

Ikke rør - ikke ta godbiten enda fungerer bra, fungerer ikke så bra på ting i grøfta hun ikke skal spise

Gi labb - gir labb

Stå - hun stopper hvis hun går og har da en fin stå, men hvis hun sitter eller ligger så fungerer ikke stå i det hele tatt

High five - slenger andre labben opp mot min flate hånd eller på beinet mitt

Kryp - kryper halveis, kommer an på underlaget

To - opp på to bein

Danse - danse en liten runde på to bein - veldig varierende

Hopp - hopp gjennom ring, oppi sofa, oppå meg på fanget, oppå steiner/stubber o.l.

Pang - spill dø - fungerer kun med håndtegn som er formet som en pistol mens hun ligger nede

Rull rundt - så vidt begynt varierer og kommer an på underlaget - fungerer kun videre fra spill dø

Rundt - åttetall mellom beina - fungerer kun hvis hun allerede er i posisjon ved min venstre side.

Mellom - på føttene mine mellom beina mine, også går jeg bortover mens hun har beina på føtta mine - går cirka 3 skritt

Ned eller gå ned - ned fra folk hun hopper på - veldig varierende. Ned fra sofa fungerer bedre.

Gå i dusjen - da går hun i dusjen. Fungerer bra, tar ofte labber etter skogsturer.

Vi har dusjkabinett som er litt glatt, så han er ikke særlig glad i det. Må lure han inn ?

Gå pent - gå fint på siden av meg på venstre side - fungerer bra i bånd - må gjenta veldig ofte hvis jeg har henne løs

Gå bak - samme som over

Denne er gull. Hadde helt glemt den. Brukte den mye på Theo i trapper, og ser folk ble for rett på han. 

Bak (når hun er i bånd) - da hopper hun bak meg på venstre side og virker som hun skjønner at hun må ta det litt med ro. Bruker den mye sammen med gå pent når det er mye rundt oss, og hun blir gira. Roer henne litt ned. 

Ja, kom igjen - er hun i bånd så betyr det at hun kan dra og snuse så mye hun vil, er hun løs så betyr det at hun kan løpe og herje

Fri - løst opp fra oppgaven. Fungerer veldig dårlig og trenger i grunn noe annet. Forsøkt med den i 4 år, og trenger noe som hun vet betyr at vi er ferdig. Hun elsker å jobbe og følger nesten litt for mye med i blant. 

Takk - slipp leke- fungerer bra. Følger alltid opp med annen leke eller godbit. Fungerer ikke så bra på ting hun tar ute, som epler eller noe menneskemat, så da tyr jeg ofte til søk så vet hun at det heller er godbiter hun kan ta.

Ta han/den da - blitt en sånn greie under lek. Fungerer både på leker og andre hunder. Er som om hun trenger litt støtte på at det er greit å bli ivrig og ville leke. 

Hils pent - fungerer dårlig da hilsing er veldig vanskelig for henne. 

Kose pent sier jeg her, for han har en tendens til å bruke munnen en del enda. 

Andre ting hvor jeg ikke sier en kommando det bare er sånn på en måte: 

Når jeg gir henne mat om det så er i skål, i snusematte eller kaster det rundt så ser hun på meg og venter på "cue" om å søk eller værsegod.

Når jeg åpner døra så venter hun automatisk om hun kan bli med ut eller inn.

Denne øver jeg steinhard på, for hverste jeg vet er at de løper rett ut så fort en dør er åpen. 

Venter også i bilen til jeg sier noe. 

Oi, ser nå at det var veldig mange kommandoer. Mye har bare kommet av seg selv etterhvert. Hun er 4 år nå. Er dette for mye?

Nei synes ikke det. Blir jo litt etter hvert. Merker at vi alt har en del, og han har vært hos meg i 2mnd tid 

 

 

Akkurat nå, Mardina skrev:

Sitt og dekk - da sitter han seg ned og legger seg der vi er der og da. Før vegret han seg litt for å ligge på enkelte underlag, men dette sitter stort sett som et skudd nå ?

På plass - da skal han gå rundt meg og sette seg på min venstre side ? Han skal også sitte slikt jeg ser han i sidesynet ? Han er flink på denne kommandoen. 

Kom hit eller jeg bruker navnet hans, når jeg vil at han skal komme til meg. Det fungerer sånn 80-90 %isj... Veldig ofte vil han gjerne gjøre seg ferdig med det han holder på med, så det hender ofte at jeg må frem med strenge-stemmen for å få han til å reagere ? Funker en del bedre når jeg har med meg godbiter. 

Stå! /Stopp! - bli stående der du er. Denne sitter nesten som støpt. Bruker den mest når han er løs og jeg/vi ser en annen hund eller et menneske. 

Bruker også denne da vi ser andre hunder, og så sier jeg vist vi ikke stopper opp. Du er her. Det betyr at han skal være hos meg. 

Jeg bruker også sitt-kommandoen når vi møter andre hunder i bånd. Det er rett og slett for at han ikke skal ha forventninger om å få hilse på alle hunder vi møter. Han kan være ganske utagerende på andre hannhunder og noe impåsliten på en del tisper. Kommandoen sitter sånn 50/50%.... Noen ganger er han skikkelig flink, andre ganger ikke ? 

Vent - vente til jeg sier værsegod. Enten det gjelder å hoppe ut/inn av bilen, vente for å gå ut av døren eller vente på at han kan spise maten sin ?

Når han får spise sier jeg også Vær så god. Den er han faktisk veldig god på alt. 

Fri! - løp og gjør som du vil ? Antageligvis Teo sin favoritt-kommando når han er løs ?

Her jeg ikke vet hva jeg skal bruke. Om det er lettest med Fri eller Vær så god. Må jobbe litt med å finne ut den ja ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent - når hun skal stoppe, stå stille og vente på meg. Fungerer som oftest, hender hun begynner å gå sakte videre og må bli bedt om å vente en gang til.

Være her - når hun skal holde seg litt mer i nærheten av meg. Fungerer sånn nogenlunde. Hvis hun ikke har en sånn turbo-dag. 

Gå rundt - når hun skal gå rundt stolper, trær etc. Fungerer helt supert.

Slipp - ja, når hun nettopp skal gjøre det. Fungerer så lenge det ikke er noe skikkelig godt.

Rolig - når hun skal roe ned bakker e.l. sånn at jeg slipper å henge på slep. Fungerer helt ok.

Sånn - når vi er ferdig med noe, kloklipping, trening eller noe annet, eller når jeg tar av båndet og hun kan gjøre som hun vil. Fungerer fint. 

Skal vi ta på båndet - hun stopper og venter på meg sånn at jeg kan ta på båndet før vi går videre. Fungerer helt fantastisk.

Kom her - kom nærmere meg. Fungerer kjempefint.

Kom - kom raskt helt inn til meg. Fungerer tilnærmet perfekt. 

Vær så god - når hun skal få mat. Fungerer helt fint. 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg bruker mye de samme kommandoene som de andre her. Men i tillegg bruker jeg "Følge med" da skal han følge med på meg og hva jeg gjør, uansett hva det er. Det kan være å se på meg når han er i klar til å utagere på annen hund, eller følge med på hvor vi går,  eller fokusere på meg når omgivelsene blir uoversiktige (da blir han alltid usikker) Han må rett og slett være oppmerksom på meg. Og siden jeg alltid har godbit når han følger med, så syns han det er stas

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fant jeg ut at Bli funker bedre enn Vent. Hadde kjempe morsom trening ute i parken i sta. Fordelen med å være sent oppe er at det er folketomt, så brukte den til å trene innkalling, sitt og bli. 

Har en som gjør alt for en ball, men ikke en dritt for en godis ?? Så han kommer med en gang, siden han vet jeg har ballen. Å holder seg i nærheten, for kan jo hende jeg plutselig kaster den. 

Fikk han i sitt, og bli mens jeg rygget ca. 30 meter ? 

Har også begynt å legge til håndsignaler på alt. Kan komme godt med siden jeg hvert år får halsbetennelse, med følgende manglende stemme i noen uker. 

 

Endret av Nettan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund og jeg er i tillegg relativt elendig på å terpe på ting når jeg anser at det fungerer greit nok. Bare det er funksjonelt liksom. Så det har blitt en del usunn praksis (flere begreper for samme ting, samme begrep betyr forskjellige ting i forskjellige kontekster osv) og varierende presisjon i innlæringen. Har blitt mye kortsiktig pragmatisme (funker det greit i hverdagen her og nå?), funnet på ting selv osv som enkelte ganger har skapt og vil nok skape problemer når neste steg står for tur. Men det fungerer nå greit på et vis, og med manglende miljø rundt meg så ble det nå slik. Vi har nå hatt det gøy uansett. 

  • "Sitt" (lys stemme), "Dekk" (kort, mørkere, med litt rasp i). Fungerer greit i praksis, men ingen høye stilpoeng akkurat. Sitter fint på avstand og det blir et slags stoppsignal også - hun snur seg mot meg. Har ikke terpet på om hun legger eller setter seg skjevt - hun vrir seg gjerne litt mot meg - økende ved flere runder - flytter seg noen cm osv. 
  • "Bliii". Bli er stødig som fjell for alle praktiske formål, men bruker håndsignal i tillegg når det virkelig er alvor.
  • "Slipp". Her er hun veldig, veldig flink. Det eneste problemet er at hun blander det litt med "Sitt" - ordene er for like. Så om hun kommer mot med noe i munnen og jeg sier "Sitt" kan det hende hun slipper heller. Eller hun setter seg OG slipper - helgarderer altså. Eller motsatt. Burde brukt et annet ord her "slæpp" eller "dropp" kanskje. Ikke noe problem om jeg har hendene på objektet - feks en leke - da tar hun aldri feil. 
  • "På plass" - kom hit og sett deg ved min venstre fot. Hun kan bare ene veien (rundt meg) så dersom hun setter seg skjevt - noe hun gjør i en del situasjoner - og jeg sier det på nytt så blir det en ny runde rundt meg. Ser snodig ut. Har ikke terpet mye på dette og kunne med fordel startet på nytt, men det fungerer greit nok. 
  • *to klaps på mitt venstre lår når hun sitter på plass* - gå ved min fot, fokus framover. Ikke kommet helt i mål. Fungerer bra under jakttrening, men bedre løs enn med bånd av en eller annen grunn.
  • "Ut" - apport (dummy, vilt). Bruker det på både markeringer og skjulte objekter (da med å vise retning med hånd samtidig), noe som vel er omdiskutert og kan komme tilbake å bite meg bak. Vi får se. Mye rart jeg har gjort i jakttreningen. 
  • "Høyyy" og "Vennn" - høyre og venstre i dirigering.
  • "Søk" - søk og apporter dummy og vilt. Bruker det også mer uformelt til å søke godbiter (neppe bra, men det har nå blitt slik)
  • "Nei" - betyr avbryt/ikke gjør det. Her er hun veldig, veldig flink på tross av at jeg dessverre har rotet litt med begrepet. Utgangspunktet var innlæring positivt, men det er et slikt ord som er så lett å ta til når man er irritert også så det har blitt noen glipper.
  • "Fri" - når hun får løpe løs. 
  • "Værsågod" - betyr jada gjør nå det du venter på. Feks mat, eller ut av dør. Her er det nok en sammenblanding både med "Ja", "Fri", "okei" og "søk" (etter godbit) men for mat innendørs og ut av dør og bil fungerer det 100%. Kontekstavhengig altså. Skal gjøre det lettere for både meg selv og en evt neste hund! Det hadde vel vært nok med en eneste kommando for de fleste av disse. 
  • "Gå i senga di" - jada, akkurat som det høres ut som. 
  • "Nu masa du" - betyr at nå vil jeg være i fred. Denne skjønner hun merkelig nok og tar hintet med en gang (og jeg får litt dårlig samvittighet hver gang når hun slipper leken hun forventningsfullt har holdt i munnen samtidig som hun har stirret på meg i 10 minutter, og lusker til plassen sin) - mulig tonen i stemmen sier mer enn ordene.
  • Innkalling:"Hiiiiit" Høyt, skingrende og relativt lyst. Fikk råd fra instruktør på valpekurs om å lære det inn som jeg kanskje ville skreket det i full panikk. Skjønner poenget, men jeg høres jo ut som en idiot når det er kontrollerte omstendigheter :D). Det er et "hellig" innkallingsord. Brukes bare når jeg vet hun kommer eller når hun MÅ inn (type oj, der står det jo en elg). Forsøker å belønne masse hver eneste gang. Hun er veldig flink. Ellers en masse innkallings"kommandoer" som sikkert med fordel kunne vært ryddet opp i som: Sansa, kom kom! (litt syngende), kom her (litt irritert), kommer du? (vennlig), kom nu, kom nu igjen, ska du kom (betyr like gjerne nå går vi videre). Det er et slags hierarki i det. Men det funker nå greit og hun virker ikke å være i tvil om hva jeg mener selv om hun ved disse kan finne på å måtte gjøre seg ferdig eller i verste fall overse meg dersom noe er interessant nok. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...