Gå til innhold
Hundesonen.no

Manglende respekt og dårlig "drive"


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

Hei, håpe noen her kanskje har noen lure innspill å komme med på dette området.

Som noen sikkert vet allerede så har jeg en whippet hannhund på nå snart 3 år (?). Vi flyttet nylig inn i nytt kollektiv med noen kjempetrivelige jenter og en schæfer. Nå legger jeg altså så utrolig godt merke til hvor uforskammet hunden min faktisk er; han mangler totalt respekt for et "NEI" sammenlignet med andre hunder. Det har blitt så mye mer tydelig nå bare, siden jentene som bor her har vært vante med en hund som har respekt for et "nei", og som lar ting være i fred det meste av tiden. Nå er jo min whippet, så en helt annen type hund, men jeg tror likevel han er uforskammet i forhold til hva han har potensiale til mtp oppførsel.

Han stjeler rett foran ansiktet på oss, står på hodet i søpla selv om han vet GODT at det ikke er greit, hopper opp på diverse benker/bord med forbeina, snapper med seg alt spiselig som er i passelig høyde for han, går inn på rommene til de andre jeg bor med og forsyner seg dersom han ser muligheten... Det har ikke vært et problem før siden vi som bodde med han hadde kjent han siden han var liten valp, og var flinke til å sette ting ute av rekkevidde av vane. Selv om han vet at det ikke er lov så gidder han ikke å slutte før vi fysisk kommer nær han, for han har null respekt for streng stemme. Jeg har en sterk mistanke om at det ikke er fordi han ikke forstår, det er fordi han ikke bryr seg. Litt samme oppførsel som en katt, på mange måter. Er det noe man får gjort med sånt?? Jeg vet at det ligger i whippetens natur og ha en litt katteaktig adferd, men jeg nekter å tro at alle whippeter er så forbanna frekke som denne her ?

I tillegg så har han nå funnet sin Gud i schæfer-eieren (og schæferen selv, for den saks skyld). Alt hun tar i blir til gull, og alt godis hun tilbyr spises opp med den største entusiasme. Han gjør hva som helst for ballen hun holder, og han er blitt "bror" til, og tydelig inspirert av, hennes schæfer. Fokuset og arbeidsviljen er helt fantastisk, og han får til masse nytt hele veien med henne. Problemet er at han absolutt ikke har samme drive for meg som han har for henne. Det er som om han blir halvt schæfer selv når han er rundt henne, mens meg gidder han bare å trene med når det passer han.

For meg så føles det litt som om disse to tingene henger sammen på en måte.. Han mangler respekt for meg som "leder" og han mangler driv for å jobbe skikkelig for meg på noe vis. Jeg ser jo at han kan med hun jeg bor med, så her er det hvertfall ikke rasen som er problemet. Hvordan kan jeg få jobbet opp samme motivasjon for samarbeid med meg som han har med henne? Hun gjør garantert masse riktig som jeg bare ikke er klar over, men jeg trenger noen konkrete tips for det ligger visst ikke helt naturlig for meg å motivere hunden på samme måte.

Har noen gode råd eller forslag til noe vi kan prøve for å få endret på ting så tar vi imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg ville først pakket vekk "respekt" og "leder" og sett på dette med nye øyne. 

Ja, han bryr seg ikke om du sier nei, fordi vinningen er større enn "straffen". Dessverre kan det være veldig vanskelig å få hunder til å slutte å stjele, fordi det har vist seg at det funker. Så enten må du fjerne det som stjeles kan, eller fjerne hunden. 

Og angående arbeidslysten med deg, ja, det er ofte nytt og gøy og spennende med nye mennesker, til og med det kjedelige tørrforet blir gøy å jobbe for. Derfor ville jeg tatt og bygget opp samarbeidet igjen, med å trene på enkle ting, med nye godbiter og variere mye. Korte gøye økter. Slik at du blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, yoloomg said:

Altså, jeg ville først pakket vekk "respekt" og "leder" og sett på dette med nye øyne. 

Ja, han bryr seg ikke om du sier nei, fordi vinningen er større enn "straffen". Dessverre kan det være veldig vanskelig å få hunder til å slutte å stjele, fordi det har vist seg at det funker. Så enten må du fjerne det som stjeles kan, eller fjerne hunden. 

Og angående arbeidslysten med deg, ja, det er ofte nytt og gøy og spennende med nye mennesker, til og med det kjedelige tørrforet blir gøy å jobbe for. Derfor ville jeg tatt og bygget opp samarbeidet igjen, med å trene på enkle ting, med nye godbiter og variere mye. Korte gøye økter. Slik at du blir gøy!

Jeg vet at mange ikke liker ordet "respekt" når det er snakk om hund siden det har ligget mye negative ladninger i det, men her mener jeg jo at det er nettopp det han mangler? Han respekterer absolutt ikke det å få beskjed om at noe ikke er lov, noe som jo til og med kan være farlig dersom det han får tak i er giftig for han. Og som sagt, jeg er rimelig sikker på at han skjønner meningen, han bare gir f i det. Men ja, jeg lurer på om det er noen som har noen konkrete forslag til hvordan man kan håndheve grenser på en måte som gjør at hunden faktisk forholder seg til de. 

Som sagt så har vi alltid hatt det ryddig tidligere sånn at han ikke har fått stjelt, så det at han har lært det pga at det funker har jeg ikke helt troen på. Han har jo begynt med det av seg selv, mens schæferen vi bor med aldri har gjort noe sånt, så det ligger jo bare i personligheten hans. Men det bør jo være mulig å få han til å skjønne at det faktisk ikke er greit uansett? Hvertfall når han er frekk nok til å stjele mat rett foran øynene på folk. Når han er alene så er han på rommet mitt, så han har ikke muligheten til å forsterke denne stjelinga når jeg ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lerkefuglen skrev:

Jeg vet at mange ikke liker ordet "respekt" når det er snakk om hund siden det har ligget mye negative ladninger i det, men her mener jeg jo at det er nettopp det han mangler? Han respekterer absolutt ikke det å få beskjed om at noe ikke er lov, noe som jo til og med kan være farlig dersom det han får tak i er giftig for han. Og som sagt, jeg er rimelig sikker på at han skjønner meningen, han bare gir f i det. Men ja, jeg lurer på om det er noen som har noen konkrete forslag til hvordan man kan håndheve grenser på en måte som gjør at hunden faktisk forholder seg til de. 

Som sagt så har vi alltid hatt det ryddig tidligere sånn at han ikke har fått stjelt, så det at han har lært det pga at det funker har jeg ikke helt troen på. Han har jo begynt med det av seg selv, mens schæferen vi bor med aldri har gjort noe sånt, så det ligger jo bare i personligheten hans. Men det bør jo være mulig å få han til å skjønne at det faktisk ikke er greit uansett? Hvertfall når han er frekk nok til å stjele mat rett foran øynene på folk. Når han er alene så er han på rommet mitt, så han har ikke muligheten til å forsterke denne stjelinga når jeg ikke er hjemme.

Angående "respekt"; det er jo en grunn til at hunden ikke "respekterer" deg.  Husk på at atferd endrer seg pga konsekvensene.  Og her det åpenbart at du ønsker å endre hundens atferden ikke sant.  Da har du to alternativer, hunden utfører atferder enten for å oppnå noe, eller for å unngå noe. Er konsekvensene positive for hunden, vil det øke sannsynligheten for at hunden gjentar atferden, og motsatt, hvis konsekvensene er negative for hunden, minsker det sjansene for at hunden gjentar atferden.  Så tilbake til deg og hundens manglende "respekt".  Når hunden gjør noe du ikke liker, gir du den noen negative konsekvenser for uønsket atferd?  Hunden må også lære at det finnes negative konsekvenser fra eier når den gjør noe du ikke vil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en whippet på 12 år, han har vært frekk som fa.. siden jeg fikk han. Lysten på mat er såpass sterk at jeg ikke har fått fjernet det med straff, så jeg måtte pent lære meg å rydde..

Ang treningen; hva om du ber noen filme deg og hunden under ei treningsøkt og deretter kan du sammenligne din stemme, kroppspråk og væremåte med denne personen han samarbeider så godt med? Nøyaktig hva er det han responderer så godt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Jeg vet at mange ikke liker ordet "respekt" når det er snakk om hund siden det har ligget mye negative ladninger i det, men her mener jeg jo at det er nettopp det han mangler? Han respekterer absolutt ikke det å få beskjed om at noe ikke er lov, noe som jo til og med kan være farlig dersom det han får tak i er giftig for han. Og som sagt, jeg er rimelig sikker på at han skjønner meningen, han bare gir f i det. Men ja, jeg lurer på om det er noen som har noen konkrete forslag til hvordan man kan håndheve grenser på en måte som gjør at hunden faktisk forholder seg til de. 

Som sagt så har vi alltid hatt det ryddig tidligere sånn at han ikke har fått stjelt, så det at han har lært det pga at det funker har jeg ikke helt troen på. Han har jo begynt med det av seg selv, mens schæferen vi bor med aldri har gjort noe sånt, så det ligger jo bare i personligheten hans. Men det bør jo være mulig å få han til å skjønne at det faktisk ikke er greit uansett? Hvertfall når han er frekk nok til å stjele mat rett foran øynene på folk. Når han er alene så er han på rommet mitt, så han har ikke muligheten til å forsterke denne stjelinga når jeg ikke er hjemme.

Nei han mangler ikke respekt, hunder vet ikke hva respekt er. De ser stort sett bare på konsekvensene av det de gjør og personene forbundet med det. Belønningen for å stjele er så mye større og gøyere og bedre enn at du sier "NEI", derfor bryr hunden seg ikke. Så det som kan virke er også det som jeg ikke vil anbefale, la straffen være "verre" enn belønningen. Altså, du kan ta hunden din skikkelig hardt i det den stjeler og se om den vil stjele igjen. Problemet med dette er 1) du ødelegger forholdet dere i mellom, du blir enda kjipere for iblant straffer du 2) det kan virke når du ser på og følger med men meg en gang du snur deg så stjeler den. 

Ja, han kan jo ha funnet ut selv at det lukter mat og mat er godt så da spiser vi det. Og HVER gang han får stjelt så forsterkes det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yoloomg said:

Problemet med dette er 1) du ødelegger forholdet dere i mellom, du blir enda kjipere for iblant straffer du 2) det kan virke når du ser på og følger med men meg en gang du snur deg så stjeler den.

Og 3) Ofte viser det seg at hunder over tid habitueres på straff, så du risikerer å gradvis måtte øke intensiteten på straffen for å få ønsket effekt. Noe som selvsagt ikke er greit, eller lovlig for den saks skyld.

Endret av Wilhelmina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Og 3) Ofte viser det seg at hunder over tid habitueres på straff, så du risikerer å gradvis måtte øke intensiteten på straffen for å få ønsket effekt. Noe som selvsagt ikke er greit, eller lovlig for den saks skyld.

Takk, dette kom jeg ikke på i farta, men det er jo egentlig det som er noe av det viktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, spot said:

Angående "respekt"; det er jo en grunn til at hunden ikke "respekterer" deg.  Husk på at atferd endrer seg pga konsekvensene.  Og her det åpenbart at du ønsker å endre hundens atferden ikke sant.  Da har du to alternativer, hunden utfører atferder enten for å oppnå noe, eller for å unngå noe. Er konsekvensene positive for hunden, vil det øke sannsynligheten for at hunden gjentar atferden, og motsatt, hvis konsekvensene er negative for hunden, minsker det sjansene for at hunden gjentar atferden.  Så tilbake til deg og hundens manglende "respekt".  Når hunden gjør noe du ikke liker, gir du den noen negative konsekvenser for uønsket atferd?  Hunden må også lære at det finnes negative konsekvenser fra eier når den gjør noe du ikke vil.  

Han får jo negative konsekvenser som i kjeft og beskjed om at det ikke er greit, men han tar ikke det så tungt kan man si. Så da lurer jeg på hva man gir som konsekvens til en hund som egentlig ikke bryr seg noe særlig om at han får kjeft. Det eneste jeg egentlig kan tenke meg da som ville gitt mer inntrykk er jo å bli fysisk med han, men jeg vet ikke helt hvor innafor det er for som noen sier her så ser jeg for meg at det egentlig ikke kommer til å gjøre inntrykk det heller, annet enn at han begynner å synes at jeg er skikkelig kjip. 

Ny tanke idag, men er det noen som har noen ideer til å rett å slett lære inn en ny "nei"-kommando på en god måte? Altså en klar og tydelig måte som gjør at han kobler at om han lar det være så kommer det noe bedre, sånn at den kommandoen kan brukes i mange situasjoner. Han er litt kjip på det der med at når vi trener/lærer noe og han er i humør til det så kan han ALT, men i en hverdagssituasjon når man faktisk skal bruke sånne kommandoer så gidder han ikke skru på hodet... Så føler at jeg må bli klarere i forventningene jeg har og konsekvensene han får, men jeg synes det er skikkelig vanskelig.

Ang. treninga ellers så var vi akkurat en tur i parken og han hadde tidenes beste fokus på meg, så det var veldig kjekt ? Så det kan jo selvfølgelig være at jeg bare må unngå "konkurranse" om fokuset hans med hun vi bor med en stund og la egoet mitt få en sjanse til å komme seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dette ikke handler så mye om respekt og lederskap, som hva hunden har lært og ikke. Som flere her sier, hva han har lært lønner seg. Omvendtlokking, sladretrening, kontakt er fine verktøy her. Det går helt fint an å lære hunden å oppføre seg ved hjelp av negativ straff heller enn positiv/ubehag. Men det er ekstremt mye lettere å gjøre det fra valpe- og unghundstadiet med en førerorientert hund, enn en voksen selvstendig hund i et etablert hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en liten tyv hjemme og rydder bort alt som kan stjeles. Men om hun skulle få tak i noe så har hun lært at det er lurt å bytte tilbake mot noe bedre (godbiter) og slipper raskt, men det hadde nok ikke fungert på mat for ingenting er bedre enn mat :sleep:.

Jeg kan også enkelt få henne til å la vær å stjele noe i forkant, men dette fungerer jo bare når man er der og følger med så syns ikke det er noen god løsning i hverdagen.

Tror jeg heller ville trent opp kollektivet i rydding ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Milius said:

Jeg har også en liten tyv hjemme og rydder bort alt som kan stjeles. Men om hun skulle få tak i noe så har hun lært at det er lurt å bytte tilbake mot noe bedre (godbiter) og slipper raskt, men det hadde nok ikke fungert på mat for ingenting er bedre enn mat :sleep:.

Samme her. Og den kampen gidder jeg faktisk ikke å ta, så her er det rydding som gjelder ;) Men min er jo så liten, så det meste kan veldig lett settes utenfor rekkevidde :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo iaf trene masse på impulskontroll. Feks å holde en godbit i hånda. Når hunden prøver å ta den lukker du igjen handa. Om han ser på deg og klarer å holde seg unna godbiten når du har handa fremme kan du gi godbiten. Og da ville jeg brukt nei eller et annet ord når han prøver å ta godbiten. 
Hvis du lager en høy ekkel lyd i det han stjeler da, tror du det kan funke? Trener dere noe lydighet eller lignende? Vet at det ikke akkurat er super lett med mynder, men det er jo en veldig fin måte å få bedre samarbeid med hunden og mer kontroll. Man trenger jo ikke å gjøre det så komplisert. Og om dere gjør det så sørg for at du bruker en belønning med høy verdi for hunden. Test ut om det er ball, drakamp eller mat som er mest motiverende, og husk at hunden skal leke med deg og ikke alene. ? 
 

Endret av jma
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Han får jo negative konsekvenser som i kjeft og beskjed om at det ikke er greit, men han tar ikke det så tungt kan man si. Så da lurer jeg på hva man gir som konsekvens til en hund som egentlig ikke bryr seg noe særlig om at han får kjeft. Det eneste jeg egentlig kan tenke meg da som ville gitt mer inntrykk er jo å bli fysisk med han, men jeg vet ikke helt hvor innafor det er for som noen sier her så ser jeg for meg at det egentlig ikke kommer til å gjøre inntrykk det heller, annet enn at han begynner å synes at jeg er skikkelig kjip. 

Ny tanke idag, men er det noen som har noen ideer til å rett å slett lære inn en ny "nei"-kommando på en god måte? Altså en klar og tydelig måte som gjør at han kobler at om han lar det være så kommer det noe bedre, sånn at den kommandoen kan brukes i mange situasjoner. Han er litt kjip på det der med at når vi trener/lærer noe og han er i humør til det så kan han ALT, men i en hverdagssituasjon når man faktisk skal bruke sånne kommandoer så gidder han ikke skru på hodet... Så føler at jeg må bli klarere i forventningene jeg har og konsekvensene han får, men jeg synes det er skikkelig vanskelig.

Ang. treninga ellers så var vi akkurat en tur i parken og han hadde tidenes beste fokus på meg, så det var veldig kjekt ? Så det kan jo selvfølgelig være at jeg bare må unngå "konkurranse" om fokuset hans med hun vi bor med en stund og la egoet mitt få en sjanse til å komme seg ?

Når det gjelder hva som virker, enten det er belønning eller straff, så er det jo hver enkelt hund som bestemmer det.  Ikke vi.  Det vi kan gjøre er å observere, og analysere i ettertid om vi har fått mer eller mindre atferd, og dermed evt justere våre tiltak hvis vi ikke har oppnådd det vi ønsker.  Og alt handler om læring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...