Gå til innhold
Hundesonen.no

Cavalier king Charles spaniel?


Bali
 Share

Recommended Posts

Er innom cavalieren også i jakten på en liten, trivelig familiehund uten samkjønnsaggresjon og med liten radius. Hadde en cavalier i oppveksten og dette var en fantastisk snill liten sak. 

Vet jo at mye har skjedd med rasen siden den gang og helsen gjør at jeg i utgangspunktet er veldig skeptisk. 

Syringomyelia - hvordan kan jeg finne ut informasjon om dette på evt aktuelle linjer? Kan ikke finne noe om dette i dogweb. Finnes det noe register eller må en stole på oppdretteren kommer med av informasjon? Har forstått at evt arvelighet og mønster for dette ikke er kartlagt, men jeg vil ikke ha hund av slike linjer. 

Radius - hvordan er egentlig radiusen på en cavalier? Kan den være med familien løs? Den vi hadde i oppveksten kunne det, men det var jo et individ for veldig lenge siden. 

Oppdrettere - er det noe som har tips til seriøse oppdrettere som det kan være aktuelt å se nærmere på? Listen på cavalier klubben sin side er lang, og det er ikke mange som har informative og oppdaterte nettsider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til noen cavalierer, alle har dessverre SM i større eller mindre grad. Oppdretterne har ikke hatt lyst til å høre om det, og i alle fall to av de har søsken som har blitt avlet på. Den ene av de to ble avlivet i ung alder, den andre lever i dag, men er under oppfølging. En tredje jeg kjenner til har helseproblemer som allergi og patellaluksasjon. Cavalieren sliter dessverre med mye når det kommer til helse, jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe en, spesielt ettersom mange oppdrettere ikke vil innrømme at den har problemer i det hele tatt. Det var favorittrasen min da jeg var liten, men ikke noe jeg kunne tenkt meg i dag. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Quack skrev:

Jeg kjenner til noen cavalierer, alle har dessverre SM i større eller mindre grad. Oppdretterne har ikke hatt lyst til å høre om det, og i alle fall to av de har søsken som har blitt avlet på. Den ene av de to ble avlivet i ung alder, den andre lever i dag, men er under oppfølging. En tredje jeg kjenner til har helseproblemer som allergi og patellaluksasjon. Cavalieren sliter dessverre med mye når det kommer til helse, jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe en, spesielt ettersom mange oppdrettere ikke vil innrømme at den har problemer i det hele tatt. Det var favorittrasen min da jeg var liten, men ikke noe jeg kunne tenkt meg i dag. 

Takk for svar. Helsen til cavalier virker ganske uoversiktlig, og det er vel kanskje dumt å ta sjansen. Selvom cavalieren som jeg hadde i barndommen både hadde fantastisk gemytt og god helse. 

Send meg gjerne en pm om linjer/oppdrettere som jeg i alle fall bør styre unna. 

Alle forsøk på å finne den rette rasen leder meg stadig tilbake til puddel, kanskje de bør få en sjanse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bali said:

Send meg gjerne en pm om linjer/oppdrettere som jeg i alle fall bør styre unna. 

Jeg kan telle på to fingre de oppdretterne jeg ville handlet hos her i landet, så da er det lettere å sende en pm om hvem (jeg anser det for) å være minst risiko å handle hos ;) Når det er sagt så kan det være et godt alternativ å ta en titt på danske oppdrettere, de er mye flinkere til å scanne for SM og resultatene ligger åpent på nett. Ellers er det jo mange andre sykdommer som har lignende symptomer som SM, så jeg tenker man skal være litt forsiktig med å spekulere i hvilke hunder som har dette med mindre de faktisk er scannet og har fått en grad. Ellers kommer det nye retningslinjer for hjerteundersøkelser ved årsskiftet, så da vil du finne hjertestatus på cavalier i dogweb. Jeg har forøvrig ikke inntrykk av at verken allergi eller PL er er stort problem hos rasen, HD derimot hører jeg om stadig vekk (min har det), og det tror jeg ikke du finner noen som tester for. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg kan telle på to fingre de oppdretterne jeg ville handlet hos her i landet, så da er det lettere å sende en pm om hvem (jeg anser det for) å være minst risiko å handle hos ;) Når det er sagt så kan det være et godt alternativ å ta en titt på danske oppdrettere, de er mye flinkere til å scanne for SM og resultatene ligger åpent på nett. Ellers er det jo mange andre sykdommer som har lignende symptomer som SM, så jeg tenker man skal være litt forsiktig med å spekulere i hvilke hunder som har dette med mindre de faktisk er scannet og har fått en grad. Ellers kommer det nye retningslinjer for hjerteundersøkelser ved årsskiftet, så da vil du finne hjertestatus på cavalier i dogweb. Jeg har forøvrig ikke inntrykk av at verken allergi eller PL er er stort problem hos rasen, HD derimot hører jeg om stadig vekk (min har det), og det tror jeg ikke du finner noen som tester for. Dessverre.

Send meg gjerne en pm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Blir cocker spaniel for stor? De har også sine greier, men mitt inntrykk er at de har blitt bedre både på helse og gemytt, og at det er enklere (mindre vanskelig?) å finne seriøse oppdrettere.

Jeg synes cocker spaniel blir for stor, mannen derimot synes den er perfekt i størrelse.

Mitt ankepunkt mot cocker er gemytt (og mengder med mykt pels). Vi har barn som en vant til hunder, men det kommer til å være barn inn og ut av huset på besøk de neste 10 årene som sikkert ikke er vant til hunder. En litt stor og i verste fall litt nervøs hund er ikke veien til lykke da tror jeg. 

Vi skal innom rasestanden på dogs4all og kikke på cocker også, men jeg er ikke helt overbevist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt en knapp på engelsk springer spaniel jeg da, hvis dere nå først skal inn i spaniel-land ;) En veldig trivelig rase med gjennomgående godt gemytt og god helse, og personlig synes jeg det greit å gå litt opp i størrelse når barn er involvert. En liten cavalier blir fort overkjørt av entusiastiske barn, og rasen er så snill og myk at de sier ikke ifra når det blir for mye heller. Med min frøken må jeg virkelig være oppmerksom når vi møter barn som vil hilse, for signalene hennes for når det blir litt mye er så subtile at de nesten er usynlige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg holder fortsatt en knapp på engelsk springer spaniel jeg da, hvis dere nå først skal inn i spaniel-land ;) En veldig trivelig rase med gjennomgående godt gemytt og god helse, og personlig synes jeg det greit å gå litt opp i størrelse når barn er involvert. En liten cavalier blir fort overkjørt av entusiastiske barn, og rasen er så snill og myk at de sier ikke ifra når det blir for mye heller. Med min frøken må jeg virkelig være oppmerksom når vi møter barn som vil hilse, for signalene hennes for når det blir litt mye er så subtile at de nesten er usynlige.

Springer spaniel blir nok altfor stor for oss, har en hundebestmor som skal passe hunden på dagtid og hun er ikke klar for stor hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...