Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig adferd hos hunden


02sahe
 Share

Recommended Posts

Hei, har en schæfergutt på 10 måneder, som snart er 11 måneder. Jeg har hørt at dem kommer til en ''trasseperiode'' der han hverken kommer på innkalling eller er ivrig på å trene. Å det er han nå :-).

Hvor lenge varer denne perioden? Og hva kan jeg best gjøre for at han skal komme vellykket igjennom denne tiden.

Har også et siste spørsmål: Når folk sier at han glømmer ofte det han har lært, er det da slik at jeg må lære alt på nytt? (runder, hit, plass osv)?

Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat at dem glemmer alt dem har lært, men mer at det kan virke sånn fordi dem er litt fjerne. :ahappy: I denne perioden er det jo hormonene i kroppen som kan tulle litt med hodet dems, og dermed ødelegge litt for konsentrasjon osv. Andre ting er mer spennende. Jeg ville droppa nyinnlæring og vanskelige øvelser i en periode, og fokusert på de tingene du vet at han kan godt. Gjør det enkelt for han så han lykkes, og det fremdeles er morro å trene. Kanskje det kan være en fordel å kutte ned lengden på øktene, så han ikke kjeder seg. Men hvis du vet at han kan en kommando, og han lukker ørene fullstendig, så ikke la han slippe unna. Ikke gi deg, krev at han hører selv om han har mer lyst til andre ting. Prøv å avslutt økta når han er på topp og gjør det bra. Ikke avslutt med en dårlig gjennomført øvelse. Avslutt når dere begge er happy. Sørg for at du finner den belønningsmetoden han liker aller best, og bruk det for å bedre kunne fange hans oppmerksomhet. Det er nok individuelt hvor lenge denne perioden varer, men tipper det blir bedre og bedre etter noen måneder. Kommer mest sannsynlig til å gå litt opp og ned en periode. Og har han dager hvor han virkelig er helt fjern, så ville jeg droppa lydighetstrening. :) Har selv ei tispe som er 8 måneder, og vi er i samme båt. :P Er bare å smøre seg med tålmodighet. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...