Gå til innhold
Hundesonen.no

Kerry blue terrier


Petter B
 Share

Recommended Posts

58 minutes ago, Petter B said:

Hei. Flere i familien har atslag på allergi på hund. Vi har vurdert en blue terrier. Er denne noe å bruke på fugl jakt? 

Jeg kan overhodet ikke se for meg at en terrier skulle fungere i særlig grad i jakt på fugl. Nå er det jo mye rart man kan trene veldig mange hunder til om man får rett individ og er en god nok hundetrener, men det blir en litt annen sak. En terrier blir ikke en setter, uansett. Hvilken type fuglejakt var det du så for deg og hva tenker du hunden skal bidra med? 

Jeg tolker det slik at dere ønsker en "allergivennlig" hund, og at dere har lest en plass at blue terrier er allergivennlig. Forskningen er rimelig klar på at det ikke finnes allergivennlige hunder. For det første finner man ikke forskjeller i allergenproduksjon mellom raser. Bare mellom individer. Dernest har man også forsket på hvor mye allergener det er i hjemmene til mennesker med hhv såkalte allergivennlige raser og andre raser. Det ble ikke funnet noen forskjeller der heller.

Så dere må vurdere om allergiproblemene er så store at det gjør anskaffelse av hund umulig, eller om det kan holdes i sjakk med medisinering, hundefrie soner i hus, renhold og evt vask av hund (som ikke må overdrives slik at hunden får hudproblemer - det øker allergenproduksjon). Det er også en kjensgjerning at noen mennesker er mer allergiske mot noen hunder enn mot andre hunder - det kan dreie seg om rase eller individ - uten at noen helt vet hvorfor. Så å møte slekta til en mulig valp og teste ut først kan gi en pekepinn.

Om man tenker røytefri hund og fuglejakt så er det nærmeste jeg kommer puddel og vannhundene. Jeg vet ikke hvor mye jaktlige egenskaper det er igjen i dem, men det kan jo tenkes det fremdeles er noen linjer som avles med tanke på slik bruk. Noen andre kan sikkert si noe om det. De ble vel primært brukt som apportører så vidt jeg husker, så det er ikke snakk om at de tar stand eller noe slikt. Men det burde vel være mulig å trene dem til støtende hunder, det er i alle fall mulig med retrievere som også primært er apportører. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...