Gå til innhold
Hundesonen.no

To hunder på trening - praktiske løsninger anyone?


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hei til dere med to eller flere hunder! 
Det ser ut som jeg ligger godt an til å få en liten valp i hus ca starten av Desember. Har en hannhund på 3 år fra før av. Lurer derfor på noen rent praktiske ting ift trening:innocent:

Syns dere det er best at begge hundene trenes innenfor samme hundesport (forutsatt at begge hundene liker det osv), eller forskjellig? Hvordan gjør dere det på kurs og hvordan prioritere hvem av hundene som skal på de forskjellige kursene? Når dere trener, har dere den ene i bilen/tøybur? Merker dere noe mer dårlig samvittighet hvis dere f.eks. tar med bare den ene hunden på noe? 

Jeg er forsåvidt fersk i hundesport-gamet, men elsker å trene hund! Min nåværende er blanding og digger trening. Med valpen blir det også trening og forhåpentligvis stevner etterhvert og utstilling. Men føler meg for tiden litt overveldet over alt en skal lære seg og ikke minst hvor man lærer seg ting:icon_confused: Samtidig tenker jeg jo på det praktiske i henhold til trening av hund(er) i hverdagen

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener begge hundene mine innefor samme sport, nå er jo den eldste min pensjonert fra konkurranser, så vi trener bare for gøy og unghunden er den jeg går på kursene med. Jeg bruker bilen mye når vi er på trening. Tispa mi stresser desverre en del når hun ser vi er på trening, og jeg tar unghunden ut uten at hun får være med :P Men jeg tenker at det får hun tåle. Den unghunden derimot har blitt veldig vant til å måtte vente og tar det rolig :) 

Synes det er fint at de må lære seg at det ikke alltid er deres tur til å trene. Når vi trener hjemme så lar jeg alltid den andre se på treningen. Unghunden binder jeg mens jeg trener den eldste og den eldste får trene enkeltdekk mens jeg går med den andre. Har funnet ut at det er mest praktisk å ha litt forskjellige kommandoer på ting feks på fri ved fot. Dette for å ikke forvirre dem helt, og fordi jeg vil at de skal høre når jeg gir en kommando. Så unghunden har "fot" som ord på fvf, mens den eldste har "her", så da kan jeg si "fot" uten at den eldste bryter enkeltdekken og jeg kan gå med han i fred, mens den andre ligger å venter :)

Litt dårlig samvittighet har jeg til tider, men det er egentlig ikke noe stress, for jeg vet jo at begge har det bra hos meg :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det ikke så bra med 2 hunder og trening.

Først var det den eldste hunden som ble trent, mens valpen skulle være med som miljøtrening. Valpen forstyrret meg mye, det ble ikke de beste treningene av dette.

Etter hvert kunne jeg trene begge to, men den som ikke ble trent bråkte masse. Spesielt den eldste som ikke har vært vant med å vente på tur, og elsker å trene. Jeg ble forstyrret, det ble ikke helt kvalitetstreninger. Og så fikk jeg dårlig samvittighet, syns synd på den som ville trene, men måtte vente på tur.

Den eldste er nå gammel og får ikke være med på treninger lenger. Det er den eneste måten jeg får gode treningsøkter på yngstemann uten å bli forstyrret av spetakkelet❤️. Jeg har selvfølgelig også hatt hundene i bilen den tiden de måtte vente, men det gir meg også dårlig samvittighet. 

Puhhh… Har ikke vært lett dette for meg. Andre har greid dette MYE bedre, og det gjør sikkert du også. Jeg skal aldri ha to hunder samtidig igjen (tror jeg ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rufs skrev:

For meg går det ikke så bra med 2 hunder og trening.

Først var det den eldste hunden som ble trent, mens valpen skulle være med som miljøtrening. Valpen forstyrret meg mye, det ble ikke de beste treningene av dette.

Etter hvert kunne jeg trene begge to, men den som ikke ble trent bråkte masse. Spesielt den eldste som ikke har vært vant med å vente på tur, og elsker å trene. Jeg ble forstyrret, det ble ikke helt kvalitetstreninger. Og så fikk jeg dårlig samvittighet, syns synd på den som ville trene, men måtte vente på tur.

Den eldste er nå gammel og får ikke være med på treninger lenger. Det er den eneste måten jeg får gode treningsøkter på yngstemann uten å bli forstyrret av spetakkelet❤️. Jeg har selvfølgelig også hatt hundene i bilen den tiden de måtte vente, men det gir meg også dårlig samvittighet. 

Puhhh… Har ikke vært lett dette for meg. Andre har greid dette MYE bedre, og det gjør sikkert du også. Jeg skal aldri ha to hunder samtidig igjen (tror jeg ?)

Syns det er fint med dette perspektivet og, ikke bare solskinnshistorier alt sammen! Hva ville du eventuelt gjort annerledes om du kunne? Er det noe trening du kunne gjort med den eldste i forkant av at du fikk valpen? 

Jeg er jo som sagt ganske fersk i hundesport og har planer om utstillinger med valpen (eldste er blanding så ingen utstilling der) og etterhvert se om det er en hundesport vi kunne trives i! Det tar vi litt som det kommer, men er absolutt et mål å få startet på noe stevner. Det er forsåvidt mål med eldste også, han er trossalt bare 3 år. Hovedgrunnen til to hunder er jo selskapet dem i mellom - som jeg håper de får nyte og ikke bare blir surr. Jeg kommer nok ikke til å være den personen som starter stevner hver helg, men jeg syns selve treningen er givende! 

Er bare litt redd for dette med å ha konstant dårlig samvittighet for den ene hunden som må vente på tur - men nå er eldste vandt med å ligge i bil og ser ikke for meg at det å ligge 30 minutter i bil for så å bytte hund gjør han noe særlig, sånn egentlig. Ellers trener vi mest hjemme og i hage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg trent med begge hundene så ville jeg hatt den andre i bilen, så den ikke forstyrret treninga. Jeg ser for meg at det kan bli litt stress om du ønsker like mye med begge to i samme hundesport og på de samme treningene. Jeg tror det er mest praktisk og enten ha en hund du trener litt mer seriøst med, og en du trener mer for morro med. Eller at du feks har en dag med agility trening med den ene og en dag med lydighetstrening med den andre. Men det kan jo hende at treningene blir lagt opp sånn at det ikke er noe stress å trene to hunder etter hverandre da. Der jeg trener lydighet feks har vi først fellestrening, og så trening av en og en hund. Så der hadde det blitt litt stress og styr å hatt med to hunder for meg. 

Når man kommer på en trening med to hunder i bilen kan det jo være lurt å gå en liten tur med begge før treninga feks, så de får ut litt energi før den ene skal vente i bilen. :) eller stror jeg ikke det er noe problem i det hele tatt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jma skrev:

Skulle jeg trent med begge hundene så ville jeg hatt den andre i bilen, så den ikke forstyrret treninga. Jeg ser for meg at det kan bli litt stress om du ønsker like mye med begge to i samme hundesport og på de samme treningene. Jeg tror det er mest praktisk og enten ha en hund du trener litt mer seriøst med, og en du trener mer for morro med. Eller at du feks har en dag med agility trening med den ene og en dag med lydighetstrening med den andre. Men det kan jo hende at treningene blir lagt opp sånn at det ikke er noe stress å trene to hunder etter hverandre da. Der jeg trener lydighet feks har vi først fellestrening, og så trening av en og en hund. Så der hadde det blitt litt stress og styr å hatt med to hunder for meg. 

Når man kommer på en trening med to hunder i bilen kan det jo være lurt å gå en liten tur med begge før treninga feks, så de får ut litt energi før den ene skal vente i bilen. :) eller stror jeg ikke det er noe problem i det hele tatt 

Jeg kommer nok til å trene mer «seriøst» og konkurranserettet med valpen, men samtidig er det jo kjekt å kanskje få prøvd seg litt med den eldste også. Vil heller ikke at den eldste skal gå glipp av moroa og at når jeg først reiser ut for å trene at jeg kan ha begge med! Tenker også litt som så at 30 min trening på begge hundene er jo ganske mye mentalt for de og at det ikke blir så lenge for begge å vær i bil eventuelt. Ellers trener vi jo hjemme/hage som kanskje er litt lettere å tilrettelegge! 
 

Eneste (som du også nevner) er hvis det er fellestreninger. Da blir det jo litt prioriteringssak av hvem som skal få trene? Tur før trening er lurt ja! Nå er eldste vandt med å ligge i bil i flere timer og han sover bare. Tror jeg har bedre samvittighet til å putte begge i bilen istedenfor å la den ene være mutters alene hjemme kanskje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎/‎16‎/‎2019 at 8:09 PM, Miloficent skrev:

Syns det er fint med dette perspektivet og, ikke bare solskinnshistorier alt sammen! Hva ville du eventuelt gjort annerledes om du kunne? Er det noe trening du kunne gjort med den eldste i forkant av at du fikk valpen? 

Jeg er jo som sagt ganske fersk i hundesport og har planer om utstillinger med valpen (eldste er blanding så ingen utstilling der) og etterhvert se om det er en hundesport vi kunne trives i! Det tar vi litt som det kommer, men er absolutt et mål å få startet på noe stevner. Det er forsåvidt mål med eldste også, han er trossalt bare 3 år. Hovedgrunnen til to hunder er jo selskapet dem i mellom - som jeg håper de får nyte og ikke bare blir surr. Jeg kommer nok ikke til å være den personen som starter stevner hver helg, men jeg syns selve treningen er givende! 

Er bare litt redd for dette med å ha konstant dårlig samvittighet for den ene hunden som må vente på tur - men nå er eldste vandt med å ligge i bil og ser ikke for meg at det å ligge 30 minutter i bil for så å bytte hund gjør han noe særlig, sånn egentlig. Ellers trener vi mest hjemme og i hage. 

Jeg har hunder som er veldig forskjellig av natur. Den eldste er overhodet ikke en brukshund, så bare det å lære henne å finne roen, vente på turen ville aldri gått med henne. Hun lever i nuet, og vil hun trene (Dvs få godbiter og leker) så maser hun. Mens hund nr 2 er en brukshund, og oppfører seg mer som en borderCollie; Får han beskjed om å vente, så venter han (som han nå har blitt lært til å gjøre)

Det beste hadde jo vært om den eldste greide å lære seg å vente på tur. Siden hun ikke er i stand til det, så trener jeg uten henne. Tar jeg med begge hundene på trening så er det ikke for å trene sånn ordentlig. Det blir mer å leke, f.eks så kan jeg gjemme leker rundt i treningshallen vår, og så kan begge hundene få lete etter dem. Overhodet ingen seriøs trening. (Hund nr 2 er jo pensjonist nå, så om hun får ta en innkalling eller hente apporten, så er det uten krav om at den skal være "perfekt")

Jeg har også delt opp min tid med hundene; Liten miljøtreningstur med valpen. Deretter trene eldstehunden (alene). Etter hvert ble det alene-treninger med yngstemann, mens pensjonisten fikk aleneturer.

Når det gjelder dårlig samvittighet for den hunden som venter, så er det mange som ikke har det. Folk møter opp på treninger med flere hunder i bilen, og kun en får komme ut å trene. De andre ligger i timesvis og venter, og ingenting skjer. Jeg kan ikke holde på sånn. Er i full jobb, har familie, så da har jeg begrenset tid til trening og tur. Tiden med hundene bør være kvalitetstid ?

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rufs skrev:

Jeg har hunder som er veldig forskjellig av natur. Den eldste er overhodet ikke en brukshund, så bare det å lære henne å finne roen, vente på turen ville aldri gått med henne. Hun lever i nuet, og vil hun trene (Dvs få godbiter og leker) så maser hun. Mens hund nr 2 er en brukshund, og oppfører seg mer som en borderCollie; Får han beskjed om å vente, så venter han (som han nå har blitt lært til å gjøre)

Det beste hadde jo vært om den eldste greide å lære seg å vente på tur. Siden hun ikke er i stand til det, så trener jeg uten henne. Tar jeg med begge hundene på trening så er det ikke for å trene sånn ordentlig. Det blir mer å leke, f.eks så kan jeg gjemme leker rundt i treningshallen vår, og så kan begge hundene få lete etter dem. Overhodet ingen seriøs trening. (Hund nr 2 er jo pensjonist nå, så om hun får ta en innkalling eller hente apporten, så er det uten krav om at den skal være "perfekt")

Jeg har også delt opp min tid med hundene; Liten miljøtreningstur med valpen. Deretter trene eldstehunden (alene). Etter hvert ble det alene-treninger med yngstemann, mens pensjonisten fikk aleneturer.

Når det gjelder dårlig samvittighet for den hunden som venter, så er det mange som ikke har det. Folk møter opp på treninger med flere hunder i bilen, og kun en får komme ut å trene. De andre ligger i timesvis og venter, og ingenting skjer. Jeg kan ikke holde på sånn. Er i full jobb, har familie, så da har jeg begrenset tid til trening og tur. Tiden med hundene bør være kvalitetstid ?

Da kan det kanskje være lurt med litt vente-trening når jeg får valpen da. Tenker at det er jo vanskelig å trene på nå før valpen er kommet, men at jeg starter ganske så snart når tiden er inne for å trene begge. Inne har jeg tenkt litt på at ene er i bur/bak kompostgjerder mens ene blir trent, så bytter de. 
 

Jeg er student og starter på bacheloren ca 2 mndr etter jeg får valpen - så jeg har god tid! Jeg skal jo også ut i full jobb etterhvert, men jeg har jo ikke barn og den slags andre forpliktelser utenom hundene, så sett fra ditt perspektiv skjønner jeg det godt? Blir nok alenetid på begge hundene også, sånn at valpen lærer å takle verden selv uten storebror. Så når valp er klar for å være alene hjemme satser jeg også på kvalitetstid med han eldste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 hunder som ofte er med på treninger- de er 12.5, 9, 6 og 2.5 år. 3 av de konkurrerer jeg med. Vi konkurrerer i lydighet, spor og Rally. Eldstemann er med de gangene jeg vet vi er plasser der hun kan være litt løs og kose seg med å tigge godbiter i pausene ❤️
9 åringen trener jeg kun Rally med nå, så hun er med når jeg har overskudd til å trene det (i tillegg til lydighet). De to som alltid er med er yngstemann og 6 åringen. De går nå begge i kl 3 lydighet. 6 åringen er pensjonert bra bruks (spor) konkurranse, men trener felt. Og yngstemann skal opp i B-spor til neste år. Alle har konkurrert Rally, men kun en som konkurrerer det nå.
Jeg har ALLTID med meg to stk på trening. Tar økter på rundt 10 min pr hund- de andre venter i bilen. Fellestreninger er ikke noe problemer- da bytter jeg på- men passer på å avtale f.eks fellesdekk med den som trenger det mest osv osv.
Jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for at de må vente i bilen. De fikk være med på trening- de fikk trene/komme ut og da er de mer fornøyd enn om de måtte være hjemme :D I skogen så får alle f.eks løpe i feltet, om de ikke direkte trener- så er de med som tråkkehund og hjelper å rydde inn igjen.
MEN jeg har som regel en plan pr hund, og prøver å gjennomføre det. Nå er alle sammen på ca samme nivå, så treningen trenger ikke så mye planlegging som da yngstemann var helt fersk ;)

Lager de leven i bilen, så lukker jeg enten ørene, eller trener på at de skal være stille- kommer ann på hvilken hund det er snakk om, og hvorfor de lager leven.

Hadde aldri klart meg med bare en hund ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Beklager at jeg drar opp et gammelt tema, men dette er jo høyaktuelt! Denne vinteren har vært perfekt her for å ha med to hunder i bilen på trening. Tempen vaker rundt 0, og bilen blir hverken for varm eller for kald. Jeg har dermed funnet et system som passer veldig bra for mine to. Den som ikke trener, venter i buret i bilen, også bytter jeg på. Hvis en får en times fellestrening alene, får den andre en god tur enten i forkant eller etterpå. 

Bekymringen som nå har meldt seg er at det blir varmere i været snart... hvordan gjør dere dette når det nærmer seg sommer? 

Er det noe jeg bør begynne å trene på nå for å være klar til plussgradene kommer? Eks. være stille mens bakluken er åpen (jøss for et leven det er nå!), bundet i tilhengerfestet (aldri prøvd, ser for meg et vanvittig sirkus)? 

Kort oppsummert: Hvordan fikser dere å ha med mer enn en hund på trening i sommerhalvåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nille78 skrev:

Kort oppsummert: Hvordan fikser dere å ha med mer enn en hund på trening i sommerhalvåret?

Dette har jeg begynt å tenkt litt på også. Valpen er stille i bilen med bakluken igjen, men ikke åpen. Da hyler han som om han blir torturert? Eldste piper litt med åpen bakluke hvis han ser jeg gjør kule ting med valpen, men ikke noe jeg legger meg oppi siden det er så lavt. 

Så jeg har begynt å lære inn å ligge stille i buret og/eller sengen mens jeg trener den andre. Jeg har et luftig tøybur som feks kan plasseres i skyggen eller noe sånn når det blir varmere ute. Ellers tar vi med sengen også. Så håper jeg dette sitter litt hos begge til det blir varmere i været?

Endret av Miloficent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Miloficent skrev:

Dette har jeg begynt å tenkt litt på også. Valpen er stille i bilen med bakluken igjen, men ikke åpen. Da hyler han som om han blir torturert? Eldste piper litt med åpen bakluke hvis han ser jeg gjør kule ting med valpen, men ikke noe jeg legger meg oppi siden det er så lavt. 

Så jeg har begynt å lære inn å ligge stille i buret og/eller sengen mens jeg trener den andre. Jeg har et luftig tøybur som feks kan plasseres i skyggen eller noe sånn når det blir varmere ute. Ellers tar vi med sengen også. Så håper jeg dette sitter litt hos begge til det blir varmere i været?

Ligge stille på en seng mens du trener den andre? Bøyer meg i støvet ?

Ser på det som den ultimate generalisering av dekk og bli, den dagen mine kan ligge rolig - og tie stille - mens jeg trener den andre... kjenner jeg blir svett av tanken på vegen dit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to hunder for noen år siden. Den eldste slet litt med at den unge fikk for mye oppmerksomhet. Etter mye om og men, trente jeg inn high five for den eldste hver gang ungdommen fikk til noe. Det ble veldig stas, og førte til mye glede i miniflokken

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nemi1 skrev:

Jeg hadde to hunder for noen år siden. Den eldste slet litt med at den unge fikk for mye oppmerksomhet. Etter mye om og men, trente jeg inn high five for den eldste hver gang ungdommen fikk til noe. Det ble veldig stas, og førte til mye glede i miniflokken

Kult! Kanskje jeg kan prøve på noe sånt :D

Ellers, må skryte litt. Har ikke giddet å prøve dette engang, vært sikker på at det bare ville bli bjeffing og skriking. Men, i kveld kjørte jeg et part korte økter, og den andre ventet på andre siden av barnegrinden (de er stengt på gang/kjøkken med en barnegrind når jeg er på jobb - to er i overkant kreative med tanke på at jeg er glad i sofaputene mine...). De var faktisk stille! Satt bare og fulgte med på den andre - og tjente et par godbiter for å være stille. Hadde jeg aldri trodd. Flinke voffser. Så nå er det slutt på å vente ute, for DA bjeffes det og skrapes på ytterdøra :( 

Nå gjelder det å generalisere dette ut i buret i bilen - den oppgaven blir vrien. Ikke skjønner jeg hvorfor de var stille bak grinda heller, de er aldri stengt der mens jeg er på stua, så dette er de ikke vant til. Kanskje det var nybegynnerflaks... ? 

Endret av Nille78
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nille78 skrev:

Ligge stille på en seng mens du trener den andre? Bøyer meg i støvet ?

Ser på det som den ultimate generalisering av dekk og bli, den dagen mine kan ligge rolig - og tie stille - mens jeg trener den andre... kjenner jeg blir svett av tanken på vegen dit ?

Haha? Vi er veldig i startgropen og lønner seg med en GOD bli-kommando. Men herregud så mye surr det blir i hodet mitt mens jeg trener på dette. Og egentlig trener du jo den som ligger i sengen og gjør meget enkle ting med den som skal bli trent i starten. Ellers tipset instruktøren min meg om å lære hundene at den andre hundens navn betyr «bli». Men får det ikke helt til enda??‍♀️ 

Vi har også akkurat fått til at valpen er stille bak grind på kjøkkenet. Var et hylekor uten like i starten, men nå funker det etter mye belønning at han ligger OG er stille. I bil situasjon syns jeg det er vanskeligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Nille78 said:

Kort oppsummert: Hvordan fikser dere å ha med mer enn en hund på trening i sommerhalvåret?

Silvershade som dekker hele bilen, åpne vinduer, åpen sidedør, åpne dører bak i varebilen, lys bil, vann i bilburet, tynt fleeceteppe over baksiden av bilburet så de ikke ser ut, sjekker temperaturen ofte. Det har aldri blitt fryktelig varmt i bilen når jeg har gjort det sånn :) Alt ble mye enklere med svær silvershade! I starten parkerte jeg på laaaang avstand så det var enklere for stakkaren som måtte vente i bilen og ikke trengte å høre at vi trente rett utafor.

 

Når vi trener i hagen, trener jeg den ene mens den andre øver på å ligge på et teppe og se på, og får betalt for det :)

Endret av Thea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thea skrev:

Silvershade som dekker hele bilen, åpne vinduer, åpen sidedør, åpne dører bak i varebilen, lys bil, vann i bilburet, tynt fleeceteppe over baksiden av bilburet så de ikke ser ut, sjekker temperaturen ofte. Det har aldri blitt fryktelig varmt i bilen når jeg har gjort det sånn :) Alt ble mye enklere med svær silvershade! I starten parkerte jeg på laaaang avstand så det var enklere for stakkaren som måtte vente i bilen og ikke trengte å høre at vi trente rett utafor.

 

Når vi trener i hagen, trener jeg den ene mens den andre øver på å ligge på et teppe og se på, og får betalt for det :)

Jeg har nå bare én hund, men har også veldig god erfaring med svær silvershade. Betraktelig kjøligere i bilen med enn uten, og min oppfatter også silvershaden som en slags sperre, så han slapper av mer enn med bare åpen bakluke uten noe dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare litt generelt på tråden. Jeg har nå 4 hunder, i alder 7, 7, 2 og liten skit. Lyn trener lydighet, rally for konkurranse og noe gjeting, Keo trener rally for konkurranse og noe agility (gjetingen har vi lagt opp), Floss mest gjeting med nylige innslag av lydighet og rally, Pil er bare 11 uker, men har begynt litt med både lydighet og gjeting.

På sauejordet står de i bånd i en stolpe og venter sin tur, eventuelt i bilen om det er dårlig vær. Floss er den som kan mene det er litt utettferdig om jeg fløyter på Lyn så hun ser det, da har jeg gode treningskompiser som påminner henne om å forholde seg rolig. Lyn kan ligge løs og vente på å bli kalt opp.

På hundeklubben har vi bur stående i hallen jeg kan ha 1-2 i om gangen, bruker legge teppe over. Resterende ligger i bilen. Pil får nå trene på å være der sammen med en voksen når vi trener alene. Hjemme så ligger de bare ved siden av løs og venter på sin tur. Andre steder i bilen eller bindt fast i et tre.

God silvershade, vanntilgang og kjølematter på sommeren, så bruker vi bilen cirka like mye som på vinteren :) 

Keo har jeg ytterst sjeldent med på sauejordet, mens ellers er de generelt med alle sammen og alle får en liten økt selv om andre får to-tre gode. De gangene jeg lar noen være hjemme bruker de få trene inn kveldsmaten sin, eventuelt få bli prioritert neste gang. Et sjeldent kurs melder jeg på for spesifikk hund, skifter bare om tiltenkte hund blir syk eller skadet.

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Nytt for meg å ha to hunder som jeg skal trene alene, så jeg er som en svamp på gode tips, spesielt med dette med å ha med begge hundene på organiserte treninger, eller også bare når jeg drar ut for å generalisere. Det går mye tid om jeg skal måtte kjøre hjem for å bytte hund ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...