Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ til dvergschnauzer?


Bali
 Share

Recommended Posts

Har nå dvergschnauzer, begge fra samme oppdretter og linjer, men likevel svært forskjellige hunder. Understreker positive og negative egenskaper for p illustrere forskjellene:

Hund 1:

- Veldig trivelig og glad hund, som kort oppsummert alltid er happy go lucky i sin egen boble, men som har ganske lite interesse og forståelse for det som foregår utenfor boblen. 

- Skjønner ikke hva som er ok og ikke. Vi må rydde unna fristelser da gjerne kan finne på å f.eks herpe et garnnøste rett foran nesen på oss. Kan vandre rundt i huset på leting etter underholdning selv når vi er hjemme. 

 - Ganske egenrådig, ser ikke helt poenget med mental trening som lydighet og spor. Er egentlig helt rå på spor, men mister raskt interessen. 

-Ikke så flink til å lese folk og andre dyr. Er alltid blid ovenfor mennesker, men merker det ikke hvis noen er usikker eller har fått nok. Typisk terrier reaksjonsmønster ovenfor andre dyr, kjefter først og tenker etter på. 

Hund 2:

-Kort oppsummert en mer avbalansert/litt seriøs og svært lettlært hund som er veldig oppmerksom på menneskene rundt seg. 

-Har en innebygd forståelse for hva som er ok og ikke. Aldri behøvd å si nei til ham, et lite kremt en gang er nok. Ville aldri ha herpet et garnnøste hverken alene hjemme eller foran nesen på oss. 

-Passe selvstendig. Elsker kos og på være med, men kan fint gå å legge seg i en annen etasje når han er fornøyd. 

-Leser folk godt. Trekker seg unna når barn blir usikre og kommer med snuten for å trøste om noen er lei seg. 

Begge hundene er snille tvers gjennom mot alle mennesker. Og de kan uten problem løpe løse rundt på gården sammen med oss. De vokter en del og varsler straks ukjente nærmer seg, men kommer det noen de kjenner sier de ikke et pip. Alt dette liker vi ved de. 

Begge kjefter på andre hunder når de går i bånd, noe vi gjerne skulle vært foruten. Møkkete barter og beinhår er heller ikke så stas. 

 

Gemyttet til hund nr 2 passer oss nok kanskje best, og vi er på jakt etter en annen rase med et lignende gemytt. Rasen må egne seg som familiehund som kan være med over alt, kunne være løs på gården, relativt liten av str (25-40 cm), ikke ha pels som samler skitt og lort, og ikke være av en rase som er utsatt for samkjønnsaggressivitet eller seprasjonsangst. 

 

Har dere noen forslag til raser som kan være aktuelle? 

 

Raser vi kikker nærmere på er:

Border terrier - for mye jaktinnstinkt og samkjønnsaggressivitet? Lite utbredt rase. 

Welsh terrier - lite utbredt rase. Samkjønnsaggressivitet på hannhunder? 

Dansk-svensk gårdshund - røyter, jaktinnstinkt? Store forskjeller på individer, usikker på hvordan vi skal sikre oss en som passer oss. For aktive/voldsomme  som unghund? 

Mellom eller dvergpuddel - vel myke? Vel livlig/masete? Seprasjonsangst? 

Jack Russell - egentlig utelukket da det blir for mye terrier? 

 

Er det noe n dom kjenner disse eller andre raser som vil gi oss litt input? 

Endret av Bali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Bali said:

Har dere noen forslag til raser som kan være aktuelle? 

 

Raser vi kikker nærmere på er:

Border terrier - for mye jaktinnstinkt og samkjønnsaggressivitet? Lite utbredt rase. 

Welsh terrier - lite utbredt rase. Samkjønnsaggressivitet på hannhunder? 

Dansk-svensk gårdshund - røyter, jaktinnstinkt? Store forskjeller på individer, usikker på hvordan vi skal sikre oss en som passer oss. For aktive/voldsomme  som unghund? 

Mellom eller dvergpuddel - vel myke? Vel livlig/masete? Seprasjonsangst? 

Jack Russell - egentlig utelukket da det blir for mye terrier? 

 

Er det noe n dom kjenner disse eller andre raser som vil gi oss litt input? 

Jeg tenker puddel, eller kanskje dsg kan passe. Borderen har MYE jaktinstinkt og kan være en håndfull å jobbe med. Jeg har ikke inntrykk av at de er noe mykere enn schnauzerene, og det er hunder som bør brukes aktivt tenker jeg, om ikke nødvendigvis til jakt.

Jacken, som du skriver, er ganske mye hund, og har mye dårlig mentalitet.

Dsg kan røyte en del, korte hår som setter seg overalt. Jaktlysten varierer. Det er jo en hund som i utgangspunktet skal holde seg på/nær gården, og jeg opplever at de fleste gjør det. Men det finnes unntak som ville forsvunnet i skogen i timesvis om de fikk anledning. De er også ganske aktive som unghund, men ikke noe verre enn de andre alternativene du nevner, tenker jeg.

Puddel er lettlærte og trivelige hunder som jeg har fått veldig sansen for de siste årene. Den største ulempen der er nok pelsen, som både krever stell, og kan dra med seg en del skitt og søle.

Jeg tenkte faktisk litt på cocker spaniel, men pelsen der vil jo også dra med seg en del. Eller corgi. Men det kommer litt an på smak, og jeg har inntrykk av at du/dere liker terriertypen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, simira skrev:

Jeg tenker puddel, eller kanskje dsg kan passe. Borderen har MYE jaktinstinkt og kan være en håndfull å jobbe med. Jeg har ikke inntrykk av at de er noe mykere enn schnauzerene, og det er hunder som bør brukes aktivt tenker jeg, om ikke nødvendigvis til jakt.

Jacken, som du skriver, er ganske mye hund, og har mye dårlig mentalitet.

Dsg kan røyte en del, korte hår som setter seg overalt. Jaktlysten varierer. Det er jo en hund som i utgangspunktet skal holde seg på/nær gården, og jeg opplever at de fleste gjør det. Men det finnes unntak som ville forsvunnet i skogen i timesvis om de fikk anledning. De er også ganske aktive som unghund, men ikke noe verre enn de andre alternativene du nevner, tenker jeg.

Puddel er lettlærte og trivelige hunder som jeg har fått veldig sansen for de siste årene. Den største ulempen der er nok pelsen, som både krever stell, og kan dra med seg en del skitt og søle.

Jeg tenkte faktisk litt på cocker spaniel, men pelsen der vil jo også dra med seg en del. Eller corgi. Men det kommer litt an på smak, og jeg har inntrykk av at du/dere liker terriertypen?

 

Tusen takk for svar.

Må nok legge Border terrier vekk også denne gangen. Ble kjent med 2 fantastiske eksemplarer som bodde i storby (ikke i Norge) for 15 år siden , og har hatt lyst på en selv siden. Endte opp med dvergschnauzer sist fordi Border terrier hadde for mye jakt, og slik er det nok fortsatt. 

Liker nok best terriertypen, men ser at det nok kanskje ikke er det beste alternativet de neste 10 årene hvor oppfølging av barn vil ta mye tid. Så sitter nok igjen med puddel, dsg og kanskje Welsh terrier som alternativ av de jeg har kikket på så langt? Alt jeg finner om Welsh terrier er at det er en myk selskapsterrier? 

Corgiene kjenner jeg ikke så godt til, men ønsker i utgangspunktet en litt lettere rase som kan være med på en times løpetur om morgenen. Corgi er kanskje mer atletiske enn de ser ut? 

Har så vidt sveipet innom amerikansk og engelsk cocker spaniel, men raseklubben trekker frem at det har vært problemer med dårlig gemytt på begge variantene. Er dette fortsatt et problem?  Noen som kjenner rasene og vil fortelle meg litt mer? 

Puddel er nok et alternativ, men er veldig usikker på pelsen. Klipping er ikke noen favoritt syssel men skal nok gå. Er derimot mer bekymret for om pelsen drar med seg mye skitt, og må den faktisk fønes etter vask? Høres veldig avansert ut. Og hvordan er gemyttet på puddel? Er de masete og lett stresset? Eller tilpasser de seg familien sitt aktivitetsnivå inne? Ser for meg at det kan bli slitsomt med en stresset hund inne når vi har besøk av andre? Dvergschnauzerne våre hilser også legger de seg hvis vi har besøk. 

Tar gjerne i mot andre tips om raser også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bali skrev:

Har så vidt sveipet innom amerikansk og engelsk cocker spaniel, men raseklubben trekker frem at det har vært problemer med dårlig gemytt på begge variantene. Er dette fortsatt et problem?  Noen som kjenner rasene og vil fortelle meg litt mer? 

Jeg kjenner kun ett eksemplar av rasen, men hun er en veldig fin familiehund. Rolig og fin innendørs, lett å motivere med godbiter og fin turkompis. Holder seg stort sett i nærheten av eier av seg selv, og jeg ser for meg at hun fint kunne gått løs på gård. Det fester seg litt greier i pelsen om hun løper i kratt og lyng, og på vinteren bruker hun sokker og i blant dress for å unngå snøklumper i pelsen. Klippes med jevne mellomrom. Hun har ingen problemer med å gå tur i samme tempo/lengde som vår ridgeback, men har selvsagt kortere bein og litt lavere maksfart. 

Dette er jo kun ett eksemplar da, og jeg vet ikke hvordan det står til med mentaliteten på rasen som helhet, dessverre. Innbiller meg at om man bruker litt tid og ressurser på å finne en god oppdretter så kan man få en veldig fin familiehund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Bali said:

Har så vidt sveipet innom amerikansk og engelsk cocker spaniel, men raseklubben trekker frem at det har vært problemer med dårlig gemytt på begge variantene. Er dette fortsatt et problem?  Noen som kjenner rasene og vil fortelle meg litt mer? 

Hvis du først ser på spaniel ville jeg heller gått for engelsk springer (selv om den stryker på størrelse), har inntrykk av at det er mindre "rusk" mentalt der. Men ut i fra det du skriver synes jeg ikke det høres ut som du ønsker deg en spaniel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Wilhelmina og @trill. Er nok ikke helt overbevist om at det er cocker spaniel jeg vil ha, men skal kikke litt nærmere på de.

Fort gjort å legge på for mange kriterier når en skal finne seg ny rase, og da kan vi jo gå glipp av raser som egentlig kan passe oss godt ?

Blir ikke valp for 2021, så vi har fortsatt god tid til å finne både rase og oppdretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bali skrev:

Tusen takk for svar @Wilhelmina og @trill. Er nok ikke helt overbevist om at det er cocker spaniel jeg vil ha, men skal kikke litt nærmere på de.

Fort gjort å legge på for mange kriterier når en skal finne seg ny rase, og da kan vi jo gå glipp av raser som egentlig kan passe oss godt ?

Blir ikke valp for 2021, så vi har fortsatt god tid til å finne både rase og oppdretter. 

Det var eneste rasen av de du nevnte jeg hadde noe erfaring med, men ser jo at den er langt unna en scnauzer og border terrier i væremåte, og sånn sett ikke helt det dere ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trill skrev:

Det var eneste rasen av de du nevnte jeg hadde noe erfaring med, men ser jo at den er langt unna en scnauzer og border terrier i væremåte, og sånn sett ikke helt det dere ser etter.

Skal se nærmere på de, kan jo hende at de egentlig er noe for oss. For den av dvergschnauzerene som vi liker best er ikke den mest rasetypiske. 

Blir veldig glad for alle tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent til ganske mange cockere, flest am. cocker, og ingen av dem har hatt dårlig mentalitet. Det jeg tenker er karakteren til spanielene er at de er sosiale og omgjengelige med både folk, hunder og dyr, møter alle som kommer med vennlighet, kan ofte gå løs uten å forsvinne langt avgårde på jakt, myk og lydhør, spreke turkompiser, jevnt over trenbare og førerorienterte. Minuset er pelsstellet da, og jeg ser ikke for meg at alle kommer til å varsle om besøkende som kommer til gards.

Hovedproblemet med terrierne ut fra det du ønsker, er vel helst at det er mye større sjanse for at de stikker av en liten tur når de får vilt i nesa. :P Sammenlignet med pinscher og schnauzer som gjerne holder seg rundt eier i mye større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsling er det ikke så farlig med, heller for lite lyd en som går berserk. Spiller uansett ikke så stor rolle for oss, men vår mest pålitelige hundepasser bor i leilighet og det er jo lettere å få pass om hunden ikke bråker for mye. 

Hvis vi ser bort fra pels så er nok en cocker spaniel et alternativ det er verdt å se nærmere på. Men det går kanskje å klippe ned faner under magen og bein hår? Røyter er cocker mye? 

Hvordan er av-knappen i utgangspunktet? Finner de lett roen, eller er de svært energiske og stresset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Bali skrev:

Varsling er det ikke så farlig med, heller for lite lyd en som går berserk. Spiller uansett ikke så stor rolle for oss, men vår mest pålitelige hundepasser bor i leilighet og det er jo lettere å få pass om hunden ikke bråker for mye. 

Hvis vi ser bort fra pels så er nok en cocker spaniel et alternativ det er verdt å se nærmere på. Men det går kanskje å klippe ned faner under magen og bein hår? Røyter er cocker mye? 

Hvordan er av-knappen i utgangspunktet? Finner de lett roen, eller er de svært energiske og stresset? 

Jeg skulle absolutt IKKE ha en hund som krever pelsstell, men det gjorde også at jeg gikk glipp av mange hunderaser som hadde det meste av hva jeg så etter i en hund. En kan klippe ned faner, beheng og hår på bein - og det skal en jo også ellers ser de litt merkelige ut. Spørs også om du skal på utstilling osv med de. Jeg endte forøvrig opp med Engelsk springer spaniel da jeg ville ha litt størrelse og venter nå valp i starten av Desember! 

Nå har jeg ikke noe erfaring sånn sett, men inntrykket jeg har fått av spaniels er at de har mye energi og er aktive - trenger å få brukt hodet sitt, men at de ikke skal være stresset i den grad. Så lenge den får det den trenger så virker de ganske chill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende jeg er på viddene her, men av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på spisshund gruppen når jeg leste denne tråden, mer spesifikt japansk spisshund, finsk lapphund, mittelspitz(evt klein), noe i den duren der?
Greie familiehunder, lite jakt, passer godt på en gård, ikke ekstremt krevende, men passelig lettlærte. Må være obs på bjeffing da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/20/2019 at 5:26 PM, Luma skrev:

Nå kan det hende jeg er på viddene her, men av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på spisshund gruppen når jeg leste denne tråden, mer spesifikt japansk spisshund, finsk lapphund, mittelspitz(evt klein), noe i den duren der?
Greie familiehunder, lite jakt, passer godt på en gård, ikke ekstremt krevende, men passelig lettlærte. Må være obs på bjeffing da.

Takk for tips, skal kikke nærmere på de også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/16/2019 at 6:34 PM, Bali said:

Varsling er det ikke så farlig med, heller for lite lyd en som går berserk. Spiller uansett ikke så stor rolle for oss, men vår mest pålitelige hundepasser bor i leilighet og det er jo lettere å få pass om hunden ikke bråker for mye. 

Hvis vi ser bort fra pels så er nok en cocker spaniel et alternativ det er verdt å se nærmere på. Men det går kanskje å klippe ned faner under magen og bein hår? Røyter er cocker mye? 

Hvordan er av-knappen i utgangspunktet? Finner de lett roen, eller er de svært energiske og stresset? 

Faner og annet kan selvsagt klippes, men det vil fortsatt kunne sette seg litt skitt, kvist og snøklumper med mindre den er helt nedbarbert. De har gjerne mye hår rundt brystet, armhuler og lysken, så viktig å følge med dette for å holde det flokefritt.

Jeg opplever ikke selv at cockerne røyter spesielt mye og har heller ikke hørt noen eiere klage over røyting, men dersom dette er et viktig punkt bør du nok forhøre deg mer rundt det.

Dette med av-knapp er nok litt forskjellig mellom individer. Med nok aktivitet har alle jeg kjente vært enkle og rolige innomhus. De kan være litt diltete og vil gjerne være der folket er om de får bestemme selv, men opplever dem ikke som masete eller klengete.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...