Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter av blanding på Lørenskog, noen som har søsken? Rottis/am.bulldog/SDG


Haust
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny her og glad jeg fant dette flotte forumet, har lest masse gamle innlegg og kost meg? Mannen min og jeg kjøpte nylig en omplasseringsvalp på 8mnd, og da vi tok den med til dyrebutikken for å prøve sele, sa innehaveren at hunden lignet såpass på en amstaff evt pit bull at det var viktig at vi hadde papirer på den. Vi tok kontakt direkte med oppdretteren, og han sa at valpen er blanding av far som er rottweiler, og mor som er 50/50 amerikansk bulldog og svensk dansk gårdshund. Jeg ser at det kan stemme med ansiktet og måten han er bygd, på sin Facebook hadde oppdretteren bilder av mor og far også, så jeg regner med at det stemmer. Papirer hadde han derimot ikke, og han fortalte også at en av de andre valpene han hadde solgt hadde blitt tatt av politiet pga mistanke om ulovlig rase. Eieren hadde fått hunden tilbake da politiet tok kontakt med oppdretter som oppklarte. Det virker som oppdretter har hatt minst to kull på disse hundene. Er det noen som har hørt om denne oppdretteren eller evt har valper fra ham? Jeg har navn men det er vel ikke ok å skrive det her. Jeg mistenker ikke noe ulovlig, jeg ville egentlig bare få litt mer kjøtt på beinet, og det hadde vært morsomt å ha kontakt med noen som har en søster eller bror, kanskje jeg kunne fått innsikt i eventuelle helseproblemer, forventet størrelse som voksen, og slikt. Valpen er nå 10mnd og har et flott gemytt, han er snill, rolig, og veldig lærenem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekk og gru. Jeg hadde ikke ville beholdt en sånn hund, egentlig. Nå har dere jo ikke direkte støttet den type etter min mening ganske sprø blandingsavl, men som du sier finnes det ingen bevis på at det ikke er en ulovlig rase. Hvis dere noen gang tenker å ta hunden ut av landet på ferie kan det lett bli ytterligere problemer.

Hunden blir sannsynigvis ikke mye større enn den er nå, men legger seg kanskje ut litt når den blir fullvoksen. To av rasene er jo ganske store, men med dansk/svensk gårdshund inne i bildet trenger den ikke bli veldig stor. Kommer litt an på foreldre og gener.

Når det gjelder helseproblemer så er det vel allergi på bulldogen, og HD og AD (hofte og albueledd) bør sjekkes på hunden når den er ferdigvokst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, simira skrev:

Skrekk og gru. Jeg hadde ikke ville beholdt en sånn hund, egentlig. Nå har dere jo ikke direkte støttet den type etter min mening ganske sprø blandingsavl, men som du sier finnes det ingen bevis på at det ikke er en ulovlig rase. Hvis dere noen gang tenker å ta hunden ut av landet på ferie kan det lett bli ytterligere problemer.

Hunden blir sannsynigvis ikke mye større enn den er nå, men legger seg kanskje ut litt når den blir fullvoksen. To av rasene er jo ganske store, men med dansk/svensk gårdshund inne i bildet trenger den ikke bli veldig stor. Kommer litt an på foreldre og gener.

Når det gjelder helseproblemer så er det vel allergi på bulldogen, og HD og AD (hofte og albueledd) bør sjekkes på hunden når den er ferdigvokst.

 

Nei, vi har jo ikke det siden vi kjøpte omplasseringshund. Jeg skjønner at mange, og sikkert særlig dem som driver med rene raser selv, har problemer med blandingsraser, men vi fant ingen rene raser vi hadde lyst på, vi har hatt rene raser med store helseproblemer og ønsket å unngå det. Derimot fant vi han her på Finn, og falt pladask. Det skal også sies at vi hadde lyst på en hund med pit bull/amstaffutseende så da fikk vi jo det vi ønsket oss.

Som oppdretter sa, så hadde en annen av hans kjøpere allerede opplevd å bli stoppet av politiet, men fått tilbake hunden etter at de tok kontakt med oppdretter. Det kommer tydelig fram i innlegget mitt. Selvfølgelig er det ikke sikkert det skjer neste gang, man kan være maks uheldig og treffe på noen som hater bikkjer, men vi har helseattest på ham hvor mor, far, og oppdretter står I tillegg til nr til oppdretter så han kan kontaktes, så jeg regner med at det vil ordne seg. Å kvitte seg med hunden nå i tilfelle det skulle skje noe i fremtiden, synes jeg høres absurd ut.

Å ta hunden ut av landet har jeg i mine 20 år som hundeeier hverken hatt lyst til eller behov for, så akkurat det vil nok ikke bli et problem. 
 

Takk for innspill på eventuelle sykdommer, men jeg var egentlig ute etter å komme i kontakt med folk med liknende hunder for å utveksle erfaringer, rottweiler, amerikansk bulldog og SDGs ulike helseproblemer kan jeg Google selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Synes det høres litt tvilsomt ut at det skulle være så enkelt :huh: 

På valpebildene av dem før de ble levert, ser man min tydelig sammen med kullet fordi han har noen spesielle markeringer. Noen i kullet har rottweilermarkeringer, mens et par har veldig mye SDG. Og oppdretter har jo foreldrene, så dem er det jo bare for politiet å dra og ta en titt på - men det ser jeg ikke for meg at de gidder. Når jeg har navn og tlf til oppdretter samt bevis på at hunden kommer fra ham jmf valpebilder på hans Facebook, så kan vel ikke politiet bare ta hunden min. 
Altså jeg har ikke erfaring med dette fra før, men vi bor vel ikke i Sovjet, de kan ikke bare stanse meg på gata og ta bikkja og avlive den uten bevis for at den er det ene eller det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Synes det høres litt tvilsomt ut at det skulle være så enkelt :huh: 

Hvordan tenker du at de skal gjennomføre en bakgrunnssjekk på papirløse blandingshunden da? Jeg prøvde å få oppdretter til å sende papirer på hundene sine (eller særlig mor da) men det hadde han ikke, så den eneste løsningen HVIS vi blir stoppet av politi, er å be dem kontakte ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, jeg kommer til å beholde hunden da jeg anser risikoen for svært liten, og så får jeg eventuelt ta en situasjon når den kommer. Dette er ikke det jeg spurte om, jeg skrev at jeg ikke mistenker noe ulovlig og jeg har sett bilder av mor og far samt hatt kontakt med oppdretter, og jeg anser snakk om å kvitte seg med hunden som OT. 

Vil dere diskutere hvorvidt man bør kjøpe en blandingshund, eller hva man bør gjøre i en situasjon hvor man er redd for at én av foreldrene er en ulovlig rase (her er det KUN snakk om utseende, rasene er lovlige) så kan dere lage en egen tråd til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om blandingshunder,  men hva man blander. Når man bevisst blander raser for å få de til å ligne på ulovlige raser så er det ganske urettferdig mot hunden. Og da bør man ihvertfall ha papirer som beviser at hunden faktisk er lovlig.

Hvem som helst kan oppgi et telefonnummer og få noen til å si "jeg er oppdretter til hunden, faren er labrador og moren boxer". Det er nok ikke så enkelt nei. Og så lenge oppdretter bor på samme sted og har begge foreldrene er det kanskje lettere, men det er ingen garanti for at det vil være tilfelle heller.

Når det gjelder genetisk disposisjon for helseproblemer så vil vel foreldrene kunne fortelle deg like mye om det. Er de røntget eller sjekket/har de noen helseproblemer?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Haust said:

Altså jeg har ikke erfaring med dette fra før, men vi bor vel ikke i Sovjet, de kan ikke bare stanse meg på gata og ta bikkja og avlive den uten bevis for at den er det ene eller det andre?

Så lenge du ikke kan bevise (ved f.eks. DNA-test) at blandingen ikke er ulovlig. så kan de faktisk det.

https://www.rb.no/lokale-nyheter/skal-avlives-fordi-de-ser-ulovlige-ut/s/1-95-5308815

"Så lenge politiet mistenker – ut fra hundenes utseende – at den er ulovlig er det opp til hundeeier å bevise at den er lovlig."

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Dette handler ikke om blandingshunder,  men hva man blander. Når man bevisst blander raser for å få de til å ligne på ulovlige raser så er det ganske urettferdig mot hunden. Og da bør man ihvertfall ha papirer som beviser at hunden faktisk er lovlig.

Hvem som helst kan oppgi et telefonnummer og få noen til å si "jeg er oppdretter til hunden, faren er labrador og moren boxer". Det er nok ikke så enkelt nei. Og så lenge oppdretter bor på samme sted og har begge foreldrene er det kanskje lettere, men det er ingen garanti for at det vil være tilfelle heller.

Når det gjelder genetisk disposisjon for helseproblemer så vil vel foreldrene kunne fortelle deg like mye om det. Er de røntget eller sjekket/har de noen helseproblemer?

Ja, det er jo det som er problemet med arvelige sykdommer hos blandingshunder som er omplassert, det vet jeg ikke. Men vi har jo planer om å røntge ham uansett. Vi har vært på helsekontroll med hunden etter at vi fikk ham, og de fant ingenting der.

Ang å designe raser for å få dem til å se sånn eller slik ut, så vet jo ikke jeg om det er noe denne mannen har gjort, men my guess er at han bare gjør det for å tjene penger, som de fleste andre. Det er BARE min hund i kullet som har den fargen han har, han er nemlig rød. De andre er svarte og ser ut som en slags smalere rottweilere, eller de er flerfarget og minner om en slags harehund. Disse vil neppe få noen problemer, men siden min er rød, så er vel vi dem som er mest utsatt. 
Samtidig så fortalte han jo om at en annen av hans valper hadde blitt stoppa, så det kan jo hende han også hadde en valp med litt «uheldig» farge, eller traff på en veldig grinete politibetjent den dagen. 
 

Uansett får jeg ikke gjort noe med dette nå, hunden er her, han har ansiktet til sin mor hvor GSD’en kommer godt frem men siden hun også er amerikansk bulldog så minner det om ulovlig rase. Jeg har ikke papirer på ham og kan heller ikke få tak i, så da håper jeg bare at vi ikke blir stoppet eller evt at politiet hører på oppdretter.

Vi bor landlig til og er sjelden rundt noe særlig med folk, i tillegg er ikke hunden aggressiv på en flekk, noe jeg tenker også taler til vår fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Så lenge du ikke kan bevise (ved f.eks. DNA-test) at blandingen ikke er ulovlig. så kan de faktisk det.

https://www.rb.no/lokale-nyheter/skal-avlives-fordi-de-ser-ulovlige-ut/s/1-95-5308815

"Så lenge politiet mistenker – ut fra hundenes utseende – at den er ulovlig er det opp til hundeeier å bevise at den er lovlig."

Ja, men det mener jeg jo at jeg kan. Eller oppdretter mener at han kan, han har jo gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/15/2019 at 8:43 AM, Haust skrev:

Nei, vi har jo ikke det siden vi kjøpte omplasseringshund. Jeg skjønner at mange, og sikkert særlig dem som driver med rene raser selv, har problemer med blandingsraser, men vi fant ingen rene raser vi hadde lyst på, vi har hatt rene raser med store helseproblemer og ønsket å unngå det. Derimot fant vi han her på Finn, og falt pladask. Det skal også sies at vi hadde lyst på en hund med pit bull/amstaffutseende så da fikk vi jo det vi ønsket oss.

Som oppdretter sa, så hadde en annen av hans kjøpere allerede opplevd å bli stoppet av politiet, men fått tilbake hunden etter at de tok kontakt med oppdretter. Det kommer tydelig fram i innlegget mitt. Selvfølgelig er det ikke sikkert det skjer neste gang, man kan være maks uheldig og treffe på noen som hater bikkjer, men vi har helseattest på ham hvor mor, far, og oppdretter står I tillegg til nr til oppdretter så han kan kontaktes, så jeg regner med at det vil ordne seg. Å kvitte seg med hunden nå i tilfelle det skulle skje noe i fremtiden, synes jeg høres absurd ut.

Å ta hunden ut av landet har jeg i mine 20 år som hundeeier hverken hatt lyst til eller behov for, så akkurat det vil nok ikke bli et problem. 
 

Takk for innspill på eventuelle sykdommer, men jeg var egentlig ute etter å komme i kontakt med folk med liknende hunder for å utveksle erfaringer, rottweiler, amerikansk bulldog og SDGs ulike helseproblemer kan jeg Google selv??

Den oppdretteren er ekstremt useriøs og burde slutte avle disse, noen burde si fra til han. Spesielt siden han VET at han avler hunder med et utseende som vekker mistanke... Forferdelig å selge valper til intetanende kjøpere. 

På 10/15/2019 at 12:47 PM, Haust skrev:

På valpebildene av dem før de ble levert, ser man min tydelig sammen med kullet fordi han har noen spesielle markeringer. Noen i kullet har rottweilermarkeringer, mens et par har veldig mye SDG. Og oppdretter har jo foreldrene, så dem er det jo bare for politiet å dra og ta en titt på - men det ser jeg ikke for meg at de gidder. Når jeg har navn og tlf til oppdretter samt bevis på at hunden kommer fra ham jmf valpebilder på hans Facebook, så kan vel ikke politiet bare ta hunden min. 
Altså jeg har ikke erfaring med dette fra før, men vi bor vel ikke i Sovjet, de kan ikke bare stanse meg på gata og ta bikkja og avlive den uten bevis for at den er det ene eller det andre?

Jo, de kan det, og det har blitt gjort mange ganger før dessverre. Det skal ikke noe mer til enn et uheldig utseende til. Absurd og idiotisk men sant. For å bevise opphavet må du ha DNA-test fra foreldrene som beviser at foreldrene  er lovlige raser. 

På 10/15/2019 at 12:55 PM, Haust skrev:

Hvordan tenker du at de skal gjennomføre en bakgrunnssjekk på papirløse blandingshunden da? Jeg prøvde å få oppdretter til å sende papirer på hundene sine (eller særlig mor da) men det hadde han ikke, så den eneste løsningen HVIS vi blir stoppet av politi, er å be dem kontakte ham. 

Jeg vet ikke om de gjør bakgrunnssjekk en gang. Det er opp til deg som eier å bevise din uskyld. Hunder har blitt tatt og avlivet for kun utseendet. Jeg skjønner at dere ikke vil kvitte dere med hunden nå. Hadde jeg vært dere hadde jeg vært forsiktig. Vær ekstreemt nøye på at hunden aldri noensinne kommer ut for å gjøre noe uheldig mot fremmede mennesker eller hunder. Så lite som et hopp kan være nok til å provosere folk dessverre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jma skrev:

Er det ikke "bare" å ta en DNA test da? Det ville jeg i så fall gjort. Så har du papirene liggende klare om det noen gang skulle være behov for det. :) 

Hvordan utfører man en DNA-test? Ser at NKK skriver om tester på sine sider men får man bekreftet raser utifra det? Eller må man ha DNA fra foreldre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har funnet, så vil en DNA-test kun bekrefte/avkrefte foreldreskap og siden foreldrene heller ikke har stamtavler så er jeg da like langt. 

Jeg synes dette er veldig ubehagelig, særlig etter de reaksjonene jeg fikk her inne, men siden det nå ikke er noe å gjøre fra eller til med denne hunden og utseendet hans, så velger jeg å fortelle folk hvilke raser jeg vet han stammer fra og ellers ligge lavt i terrenget. 
Skulle det bli en situasjon hvor politiet blir innblandet, så får vi bare ta det da. Jeg håper virkelig det ikke skjer?

Oppdretter har forøvrig slutter å produsere valper nå, kullet min var i ble det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra de ikke avler mer. Det er jo ikke din skyld eller ansvar noe av dette, jeg blir bare fryktelig irritert over folk som bevisst avler hunder som risikerer avliving for hvordan de ser ut. Og faktum er jo dessverre at de tidvis blir tatt (men ikke veldig ofte som jeg har hørt om, man skal nok være litt uheldig).

Jeg ville kanskje nøyd meg med å si at hunden var blanding av litt forskjellig, evt. en rottweilerblanding, hvis folk spør. Treffer du på feil person som mener at "slike kamphunder" ikke har livets rett så kan de fort finne på å ta en telefon til politiet om at denne hunden er fullstendig uberegnelig, og da sliter du. Mentaltester og evaluering av eksperter har vært gjort i lignende tilfeller i hundens favør, uten at det har hjulpet.

Håper det går bra uansett!

(det heter forresten dansk/svensk gårdshund, evt dsg ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Bra de ikke avler mer. Det er jo ikke din skyld eller ansvar noe av dette, jeg blir bare fryktelig irritert over folk som bevisst avler hunder som risikerer avliving for hvordan de ser ut. Og faktum er jo dessverre at de tidvis blir tatt (men ikke veldig ofte som jeg har hørt om, man skal nok være litt uheldig).

Jeg ville kanskje nøyd meg med å si at hunden var blanding av litt forskjellig, evt. en rottweilerblanding, hvis folk spør. Treffer du på feil person som mener at "slike kamphunder" ikke har livets rett så kan de fort finne på å ta en telefon til politiet om at denne hunden er fullstendig uberegnelig, og da sliter du. Mentaltester og evaluering av eksperter har vært gjort i lignende tilfeller i hundens favør, uten at det har hjulpet.

Håper det går bra uansett!

(det heter forresten dansk/svensk gårdshund, evt dsg ;) )

Takk for det. Føles som man er helt overlatt til skjebnen. Vi kjøpte et rosa refleksdekken til ham i dag for å gjøre ham mindre truende? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Haust skrev:

Hvordan utfører man en DNA-test? Ser at NKK skriver om tester på sine sider men får man bekreftet raser utifra det? Eller må man ha DNA fra foreldre også?

Mener det går an å ta tester som beviser hva slags raser som ligger bak hunden din. I såfall så trenger du bare DNA test av din egen hund. Men du må nok sende det ut av Norge. 

Etter et kjapt google søk fant jeg denne siden; https://dnamydog.com 

Prøv å google det på engelsk så finner du sikkert ut av det. 

Jeg har forøvrig hatt presaer i forskjellige størrelser og fasonger i 13 år. Har aldri blitt stoppa av politiet. Men tror det kommer veldig an på hvor du bor. Si det er dansk/svensk gårdshund/mastiff blanding feks. :ahappy: 

En ting du må være obs på er at på raser som amerikansk bulldog så kan det poppe opp andre raser på DNA testen, fordi rasen ikke er så gammel, eller har vært "ren" så lenge som feks rottisen. 

Det er heller ikke sikkert at hunden din faktisk ligner veldig på en av disse rasene bare fordi noen sa det, mange har ikke peil på hvordan disse rasene faktisk ser ut. :sleep: 

 

Endret av jma
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jma skrev:

Mener det går an å ta tester som beviser hva slags raser som ligger bak hunden din. I såfall så trenger du bare DNA test av din egen hund. Men du må nok sende det ut av Norge. 

Etter et kjapt google søk fant jeg denne siden; https://dnamydog.com 

Prøv å google det på engelsk så finner du sikkert ut av det. 

Jeg har forøvrig hatt presaer i forskjellige størrelser og fasonger i 13 år. Har aldri blitt stoppa av politiet. Men tror det kommer veldig an på hvor du bor. Si det er dansk/svensk gårdshund/mastiff blanding feks. :ahappy: 

En ting du må være obs på er at på raser som amerikansk bulldog så kan det poppe opp andre raser på DNA testen, fordi rasen ikke er så gammel, eller har vært "ren" så lenge som feks rottisen. 

Det er heller ikke sikkert at hunden din faktisk ligner veldig på en av disse rasene bare fordi noen sa det, mange har ikke peil på hvordan disse rasene faktisk ser ut. :sleep: 

 

Takk for tips! Tror du dette funker hos politiet? Verdt å prøve uansett sikkert, alle monner drar vel? 

Jeg tenker også at man bare må si at «jo han er blanding av sånn og sånn» punktum. Er bare hun på den dyrebutikken som har sagt noe så langt, andre har spurt om hvilke raser han er men ingen har sagt noe om ulovlige raser. Så fort man nevner engelsk staff (som han også er blanding av, det fikk jeg vite av oppdretter i går, dette holder på å bli helt latterlig?) så ser jo folk det fort, for nå som det har kommet fram at han også er staff så faller bitene veldig på plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Haust skrev:

Takk for tips! Tror du dette funker hos politiet? Verdt å prøve uansett sikkert, alle monner drar vel? 

Jeg tenker også at man bare må si at «jo han er blanding av sånn og sånn» punktum. Er bare hun på den dyrebutikken som har sagt noe så langt, andre har spurt om hvilke raser han er men ingen har sagt noe om ulovlige raser. Så fort man nevner engelsk staff (som han også er blanding av, det fikk jeg vite av oppdretter i går, dette holder på å bli helt latterlig?) så ser jo folk det fort, for nå som det har kommet fram at han også er staff så faller bitene veldig på plass.

 

 

Om det funker hos politiet eller ikke tror jeg kommer helt an på hvilken person du møter desverre.. Spørs om de tar denne DNA testen seriøst eller ikke. Men det er jo mye bedre enn ingenting! :)  Jeg ville gjort det om du er engstelig for å bli stoppa. Om du blir det så risikerer du jo at de tar fra deg hunden :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, jma skrev:

 

Om det funker hos politiet eller ikke tror jeg kommer helt an på hvilken person du møter desverre.. Spørs om de tar denne DNA testen seriøst eller ikke. Men det er jo mye bedre enn ingenting! :)  Jeg ville gjort det om du er engstelig for å bli stoppa. Om du blir det så risikerer du jo at de tar fra deg hunden :( 

Ja, jeg bekymrer meg en del for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke en slik DNA-test er mye verdt om noen slår seg vrange. Hvem som helst kan jo ta DNA fra hvilken som helst hund, få resultatene og gi det til hvilken som helst hundeeier. Spørsmålet må vel heller være om slike tester godtas rent juridisk under gitte forutsetninger slik at det evt kan være verdt/mulig å kreve om det skulle bli en sak. Men så vidt jeg husker så er det vanskelig å "frifinne" hunder basert på slike tester. Har vel noe med slektskapet mellom ulovlige raser og de lovlige rasene som kan forveksles å gjøre, kombinert med at det er nok å mistenke innblanding av en ulovlig rase. Det nytter altså lite om man kan vise at "se, her er noe DSG!" hvis man ikke kan se hva resten er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Sånne tester er visst bare tull

 

Kommer vel kanskje an på hvilken type man bruker? Vet om en seriøs oppdretter av presa i USA som bruker denne https://embarkvet.com/?_ga=2.25858484.829380237.1571395785-766963852.1557297979 

Den på videoen ser jo ut som om hun gjør alt selv hjemme? Det skjønner jeg er useriøst og umulig kan bli riktig.  På de mer seriøse sidene må man vel sende testen inn til klinikken.. 

Endret av jma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2019 at 1:31 PM, jma said:

Kommer vel kanskje an på hvilken type man bruker? Vet om en seriøs oppdretter av presa i USA som bruker denne https://embarkvet.com/?_ga=2.25858484.829380237.1571395785-766963852.1557297979 

Den på videoen ser jo ut som om hun gjør alt selv hjemme? Det skjønner jeg er useriøst og umulig kan bli riktig.  På de mer seriøse sidene må man vel sende testen inn til klinikken.. 

Nei, hun henter DNA fra innsiden av kinn, sender inn og får resultat på e-post. Det er ikke noe galt med det. Problemet er om det er mulig å skille ulike raser fra hverandre gjennom DNA-profil. Det er det ikke - i alle fall ikke konsekvent. Da blir en staff (eller hva det nå var) til en border collie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...