Gå til innhold
Hundesonen.no

Acana


Schnauzernoob
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Schnauzernoob skrev:

Noen som har erfaring med Acana? Ser bare så bra og "naturlig" ut, hva enn det vil si. Går jeg rett på reklamen her, eller er det et bra for?

Er til sterilisert schnauzer på 4 år som er veldig aktiv. 

Jeg har vært fornøyd de gangene jeg har brukt Acana (på flere hunder). 
Har brukt det på bl.a. en allergihund, en kronisk småfeit kastrert tispe (Light&Fit hjalp faktisk på problematikken der), valp/junior.
Det eneste store minuset er prisen. 
Det finnes mange tilsvarende fôr på markedet, og jeg vurderer også prisen når jeg velger tørrfôr.
Bruker det kun som tillegg på vinterhalvåret, fordi jeg råfôrer, men vil altså ha både i pose og sekk ;) (pris og kvalitet).
Noen fungerer sabla godt på merket, andre ikke. 
Ville absolutt tenkt det var verdt å teste :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shokata said:

Jeg har vært fornøyd de gangene jeg har brukt Acana (på flere hunder). 
Har brukt det på bl.a. en allergihund, en kronisk småfeit kastrert tispe (Light&Fit hjalp faktisk på problematikken der), valp/junior.
Det eneste store minuset er prisen. 
Det finnes mange tilsvarende fôr på markedet, og jeg vurderer også prisen når jeg velger tørrfôr.
Bruker det kun som tillegg på vinterhalvåret, fordi jeg råfôrer, men vil altså ha både i pose og sekk ;) (pris og kvalitet).
Noen fungerer sabla godt på merket, andre ikke. 
Ville absolutt tenkt det var verdt å teste :) 

Tusen takk! Vi ser på Light&Fit ja, siden hun er kastert. Hun er ikke overvektig nå, men legger på seg veldig fort. Hun er jo en schnauzer, så spiser ikke veldig mye, så da synes jeg det forsvarer litt dyrere for i grunn, men satser på å finne noen gode tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schnauzernoob skrev:

Tusen takk! Vi ser på Light&Fit ja, siden hun er kastert. Hun er ikke overvektig nå, men legger på seg veldig fort. Hun er jo en schnauzer, så spiser ikke veldig mye, så da synes jeg det forsvarer litt dyrere for i grunn, men satser på å finne noen gode tilbud.

Var absolutt billigere å fôre dvergpinschere med det enn huskyer ja :D 
Skulle jeg ikke råfôra ville nok Acana stått svært mye høyere på lista mi enn nå, som tillegg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min startet med Eukanuba, så RC deretter Orijen. De to første (og lignende fôr som har vært prøvd innimellom) gjør henne om til et vandrende gasskraftverk. Orijen elsket hun, men det ble litt hardt til magen hennes. Acana Classic-serien er en ok mellomting med 50% kjøtt, og hun liker det stort sett godt, men går litt lei siden jeg kjøper 17kgs-poser (det får ned kilosprisen radikalt). Light and fit har jeg ikke prøvd, men ser den blir relativt dyr og har 65% kjøttinnhold (som i utgangspunktet er fint om hunden trives på det). 

Orijen og Acana (samme firma) forsøker jo å selge seg som det du beskriver. Hvor mye bedre eller verre de er enn andre fôrprodusenter, det vet jeg ikke. Orijen er vel hakket "bedre" (og dyrere) en Acana igjen med enda mer kjøtt og mer uprosessert kjøtt. Det viktigste er uansett at hunden fungerer på fôret og liker det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Min startet med Eukanuba, så RC deretter Orijen. De to første (og lignende fôr som har vært prøvd innimellom) gjør henne om til et vandrende gasskraftverk. Orijen elsket hun, men det ble litt hardt til magen hennes. Acana Classic-serien er en ok mellomting med 50% kjøtt, og hun liker det stort sett godt, men går litt lei siden jeg kjøper 17kgs-poser (det får ned kilosprisen radikalt). Light and fit har jeg ikke prøvd, men ser den blir relativt dyr og har 65% kjøttinnhold (som i utgangspunktet er fint om hunden trives på det). 

Orijen og Acana (samme firma) forsøker jo å selge seg som det du beskriver. Hvor mye bedre eller verre de er enn andre fôrprodusenter, det vet jeg ikke. Orijen er vel hakket "bedre" (og dyrere) en Acana igjen med enda mer kjøtt og mer uprosessert kjøtt. Det viktigste er uansett at hunden fungerer på fôret og liker det. 

Tusen takk for erfaringene dine. Vår går på rasespesifikt for fra Royal Canin nå, og har fungert bra på det. Men ser hun legger på seg fort etter kasteringen og er derfor på utkikk. Sett på RC sitt sterilized også, men kom over Acana og ble nysgjerrig. Hun fikk Eukanuba fra oppdretter men var gasskraftverk hun og på den. Prøvde Labb som valp da jeg fikk det anbefalt, men den klødde hun fælt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Ingidano said:

Mine groenendaeler ble misfarget i pelsen av acana. Wheaten terrieren til mine foreldre fikk pels som var mye vanskeligere å børste gjennom. Så her ble det kjapt byttet ut igjen. Misfargingen forsvant ved neste røyting. 

Hva slags type misfarging var det? Hørt om de som blir brunere i pelsen av Labb for eksempel. Schnauzeren er jo strihåret, så ønsker jo ikke å forverre pelsen hennes. Den har allerede blitt litt mer ullete etter steriliseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Schnauzernoob said:

Hva slags type misfarging var det? Hørt om de som blir brunere i pelsen av Labb for eksempel. Schnauzeren er jo strihåret, så ønsker jo ikke å forverre pelsen hennes. Den har allerede blitt litt mer ullete etter steriliseringen.

De fikk ett veldig rødskjær i pelsen. Rett nok har eldste dårlig farge i enkelte partier, men hele hunden ble rødsvart på sport & agility. Wheatenen har amerikansk pels, så han er en ulldott fra før av, og floker lett. Ble verre på acana adult, og bedre igjen når de gikk tilbake til den gamle maten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ingidano said:

De fikk ett veldig rødskjær i pelsen. Rett nok har eldste dårlig farge i enkelte partier, men hele hunden ble rødsvart på sport & agility. Wheatenen har amerikansk pels, så han er en ulldott fra før av, og floker lett. Ble verre på acana adult, og bedre igjen når de gikk tilbake til den gamle maten.

Tusen takk for erfaringen din. Er mye research ved forbytte, og veldig fint å kunne spørre her på hundesonen om alle mulige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Acana m/lam og Acana puppy/junior, ikke merket noe negativt på pels, hold eller avføring. Liker Acana mye bedre enn Orijen. Har ikke sett noe til misfarging, hundene har sort pigment men er ikke helsorte da. Kan jo også legge til at jeg aldri har gitt kun Acana over en lengre periode heller, jeg blander som regel med andre merker og rått.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tyttebæra said:

Jeg har brukt Acana m/lam og Acana puppy/junior, ikke merket noe negativt på pels, hold eller avføring. Liker Acana mye bedre enn Orijen. Har ikke sett noe til misfarging, hundene har sort pigment men er ikke helsorte da. Kan jo også legge til at jeg aldri har gitt kun Acana over en lengre periode heller, jeg blander som regel med andre merker og rått.

Takk for det! Jeg får lyst til å prøve, og heller følge med på pels. Hvilke andre merker bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde før jul i fjor. Har brukt RC 4800 på de av mine som spiser tørrfôr, og gikk over til høyenergiversjonen til Acana. Jeg ble ikke imponert. Hundene så like fine ut, men jeg måtte fôre minst 50 % mer for å opprettholde vekta sammenliknet med RC 4800, og når det i tillegg ble dyrer for meg var det ikke noe å lure på. Har ei venninne som er oppdretter, og hun hadde samme erfaring som meg på sine hunder. Jeg gikk tilbake til 4800.

 

I tillegg fikk den ene min store problemer med urinsteiner noen måneder etter jeg byttet til Acana. Jeg vet ikke om det henger sammen, men det er den eneste endringen som ble gjort i perioden før og etter byttet, og da det skjedde kom jeg på at jeg hadde sett påstander om dette på nettet da jeg gjorde litt undersøkelser før fôrbyttet. Jeg ignorerte det og tenkte det bare var hysteriske hundeeiere som trengte noen å skylde på.  Urinsteiner er komplisert, så det er mange andre faktorerer i bildet også, men prøv å undersøk litt rundt det i hvertfall før du bytter. Det kan ha vært maks uflaks i vårt tilfelle (og han kunne ha fått det uavhengig av fôrbytte for begge typene var høyenergifôr med mye proteiner), for her gikk det aller meste galt og var et sjeldent komplisert tilfelle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Acana som godbiter en periode, og var egentlig godt fornøyd. Så skulle vi på bilferie en uke og jeg fant ut at jeg skulle fullfore tørt ettersom det er så mye styr å drasse med seg råfor. Vel, det gikk ikke så bra... Bikkja dreit vanvittige mengder, og det vare bare gjørme som kom ut. I tillegg drakk hun i hvert fall ti ganger så mye som vanlig, og måtte pisse utrolig mye også, så hun måtte jo ut hele tiden... Mulig det er normalt for hunder som fores på tørrfor, ikke vet jeg, men sånn gidder ikke jeg å holde på :P Det endre meg at jeg spora opp første og beste dagligvarebutikk i finske gokk for å kjøpe biff til dyret, så ble hun fora på det resten av ferien  :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Acana på noen av mine hunder (de som ikke trenger høyenergi - da bruker jeg stort sett RC 4800) og er veldig fornøyd! Men nå er ikke noen av mine hunder spesielt ømfintlige, så de spiser det de får av mat uten trøbbel. Har brukt Acana Puppy på de siste valpene mine, og det har jeg vært veldig fornøyd med. I tillegg til tørrfôr får mine hunder Provit, rester fra slakteri, elgkjøtt, fisk mm, så her kjører vi variert kost. Alle mine har fin pels, gode poter, fine tenner, gode mager og er i finfin form (har 5 hunder - fra 6 mnd til 8 år og begge kjønn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/13/2019 at 2:51 PM, Schnauzernoob said:

Takk for det! Jeg får lyst til å prøve, og heller følge med på pels. Hvilke andre merker bruker du?

Bruker stort sett Royal Canin og Proplan. Er også fornøyd med Hill’s og Acana. Mange av de litt mer eksklusive merkene med høyt kjøttinnhold har jeg ikke vært fornøyd med til mine hunder. I tillegg til tørt, får de 50% rått. Har lenge brukt Vom og Hundemat, men får se hvor dyrt det blir når produsenten slutter å selge 20kg blokker.

2 hours ago, Wilhelmina said:

Brukte Acana som godbiter en periode, og var egentlig godt fornøyd. Så skulle vi på bilferie en uke og jeg fant ut at jeg skulle fullfore tørt ettersom det er så mye styr å drasse med seg råfor. Vel, det gikk ikke så bra... Bikkja dreit vanvittige mengder, og det vare bare gjørme som kom ut. I tillegg drakk hun i hvert fall ti ganger så mye som vanlig, og måtte pisse utrolig mye også, så hun måtte jo ut hele tiden... Mulig det er normalt for hunder som fores på tørrfor, ikke vet jeg, men sånn gidder ikke jeg å holde på :P Det endre meg at jeg spora opp første og beste dagligvarebutikk i finske gokk for å kjøpe biff til dyret, så ble hun fora på det resten av ferien  :lol:

Og dette er en av grunnene til at jeg fôrer 50/50, ellers går det rett vest om jeg plutselig brått må fullfôre med bare en av delene. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte inn Acana Pacifica for litt siden, og blander det inn i det gamle fôret nå:) Planen er å fullfôre Acana når det er tomt. Hun liker det ihvertfall godt, og hun har foreløpig ikke hatt noen reaksjoner selv om hun har litt sensitiv mage. Pacifica ble bevisst valgt på grunn av pelsen hennes som trenger en del stell, og så langt ser det ihvertfall lovende ut!

Jeg vet dog ikke hvordan det ville vært for veldig aktive hunder, sånn i forhold til mengden mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 10/12/2019 at 10:14 PM, Schnauzernoob skrev:

Noen som har erfaring med Acana? Ser bare så bra og "naturlig" ut, hva enn det vil si. Går jeg rett på reklamen her, eller er det et bra for?

Er til sterilisert schnauzer på 4 år som er veldig aktiv. 

Bruker Acana light & fit til min kastrerte schnauzertispe. ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Schnauzernoob skrev:

Åh så kjekt å høre! Og hun liker det?

Ja det gjør hun, men hun er ikke en pålitelig kilde angående smak da hun spiser alt av skit og bæsj hun finner ute ?

Hun får light & fit fordi hun legger lett på seg. Har tidligere brukt grassfed lamb (rosa sekk) og har vært fornøyd med det fôret også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CJA said:

Ja det gjør hun, men hun er ikke en pålitelig kilde angående smak da hun spiser alt av skit og bæsj hun finner ute ?

Hun får light & fit fordi hun legger lett på seg. Har tidligere brukt grassfed lamb (rosa sekk) og har vært fornøyd med det fôret også. 

Haha. Åh tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...