Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsbånd til border collie?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke utstillingsmenneske og har ikke utstillingshund, men da jeg stilte bctispa mi på Dogs4All i fjor brukte hun et helt tynt sølvfarget kjettinghalsbånd (festet kobbelet i begge ringene slik at det ikke strupet) og et tynt sort kobbel. 

9F58E27E-2650-40FA-8730-5349AF7BD310.thumb.jpeg.289503cf647789df9c8a36acf1c9bf34.jpeg

ECBF8B7A-AFB6-412A-B42A-7273C90A5F8E.thumb.jpeg.9fcbc3921d8e2c4be01da4dc7f478679.jpeg

https://www.musti.no/show-dog-halskjede-krom-2-mm?42058

https://www.musti.no/show-dog-show-lead-med-silverfargat-las-svart?60399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Litt off-topic, men siden vi snakker om BC og utstilling (og det andre innlegget jeg fant om dette var fra 08 og arkivert ?)

Er det sånn at BC må ha gjeterhundprøve for å gå (evt kun høyere klasser) på utstilling? Ser ut som raseklubben "Norsk Sau og Geit" (herregud ?) jobber for det i hvert fall?

Har en BC valp på 6 mnd og har lyst til å ta et kurs, ta han med på valpeshow, og så forhåpentligvis ordentlig utstilling etter hvert. Jeg er helt fersk men tror det kan være en morsom aktivitet for oss. Og så har jeg visst en "utstillings-bc" hvor ingen i slekta hans er brukt på sau ?

 

Edit: jeg søkte litt for å se bilder av BCer på utstilling, og det er jo såvidt man ser kobbelet med all den pelsen, haha. Tror man kan gå for ganske vanlig utstillingsbånd, som er litt diskret/passer til hundens farger?

Endret av Opie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såvidt jeg vet ingen formelle føringer på bånd, men det anbefales å bruke et diskret bånd som vises minst mulig og ikke tar oppmerksomhet bort fra utseendet til hunden. Grunnen til at det ofte brukes tynne helstrup er at de synes ganske lite. Nå ville jeg ikke brukt helstrup, men det finnes mange fine og gode såkale halti-bånd eller halvstrup.

Fra utstillingsreglementet til NKK (et av de første treffene på border collie utstilling på google):

" Det kreves at hunden minst 2 forskjellige år har oppnåddminst 90 poeng pågjeterhundprøve før den kan meldes på. "

Utstilling er i utgangspunktet et avlsverktøy, en godkjenning/bedømmelse før hunden skal brukes i avl. Dermed er det kanskje ikke så rart at man stiller krav til bruksraser, samtidig er det vel kun BC som har et krav for å stille. Noen flere raser har krav for å få championat tror jeg. På godt og vondt er utstilling i mye større grad blitt en slags sport/hobby ganske urelatert til avlsarbeid, og jeg tipper det er et tidsspørsmål før kravet til bc forsvinner.

Men valpeshow kan du vel uansett delta på, det er uoffisielt. Og jeg kan vanskelig se for meg at de vil kreve godkjent gjeterprøve fra en valp...

 

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste også det, og at et annet sted at det også kun er et krav for BC for å få championat. Og på raseklubben står det bare at de jobber for at det skal bli et krav ?

Men jeg spurte oppdretter som svarte:

De kan kun stilles på NKK internasjonale. Ikke NKK nordiske! Og ikke nasjonale.
Er kun Sverige i hele verden som har krav om gjeterprøve før avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/7/2020 at 12:44 PM, Opie skrev:

Ja, jeg leste også det, og at et annet sted at det også kun er et krav for BC for å få championat. Og på raseklubben står det bare at de jobber for at det skal bli et krav ?

Men jeg spurte oppdretter som svarte:

De kan kun stilles på NKK internasjonale. Ikke NKK nordiske! Og ikke nasjonale.
Er kun Sverige i hele verden som har krav om gjeterprøve før avl.

Det er kun NKK sine internasjonale utstillinger man kan stille bc på uten gjeterhundprøve x2 ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...