Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå oktober


Mardina
 Share

Recommended Posts

21 minutter siden, Mrs.Fisken skrev:

Var på røntgen i går. Til og med jeg som ikke har sett røntgenbilder "live" før så at her var det noe spinnkakkende gale. Foten ser mishandlet ut. Jeg fikk helt sjokk. Veterinæren som hadde 8-ukers kontrollen på han sa at foten kunne trenes opp (dette var før jeg hentet han), og tok derfor ingen røntgen. Jeg er så i sjokk og så irritert. Og nå sitter jeg egentlig bare og venter på telefon fra veterinæren slik at vi kan finne ut hva vi skal gjøre... HELDIGVIS (!!!) plages han ikke. Han viser ingenting tegn på at han har vondt. Men han kan ikke gå rundt på den foten i evigheter heller?

Er det medfødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Var på røntgen i går. Til og med jeg som ikke har sett røntgenbilder "live" før så at her var det noe spinnkakkende gale. Foten ser mishandlet ut. Jeg fikk helt sjokk. Veterinæren som hadde 8-ukers ko

Jeg er SÅ glad! Yara er hjemme alene en hel arbeidsdag uten problemer. Vi har trent en god del på det før jeg dro på ferie så var nervøs for hvordan det skulle gå da jeg kom hjem fra Korea. Hu sover h

I dag ringte veterinæren. Hvis det blir operasjon er det snakk om 35-40.000kr som jeg ikke har, grunnet forsikringsselskapet ikke dekker en medfødt skade (som dette da er). Oppdretter sier hun har med

Posted Images

4 timer siden, trill skrev:

Vi har mye av det samme - når han får ros for å gå fint så føler han ofte at han da er ferdig med oppgaven og traver videre. Men hvis han ikke får ros så mister han fokus. Prøver nå å belønne all kontakt ute på tur og alle ganger han på eget initiativ søker til en av sidene mine så han skal oppmuntres til å komme tilbake til meg. Roser fortsatt når han går fint, og de gangene han da løper frem igjen prøver jeg å "invitere" han tilbake til meg enten med verbal kommando, lokking eller kroppsspråk / signal FØR båndet rekker å bli stramt. Rekker det ikke alltid, men det blir oftere og oftere etterhvert som han begynner å tilby mer og mer av seg selv. Vil helst bort fra kommando og signal på dette, for jeg ønsker at det bare skal være naturlig å gå pent, men enn så lenge sliter jeg uten. 

Så hvis noen har forslag / ideer tar jeg også veldig gjerne imot! 

Jeg kan også legge på kommando som «fot» og slikt, men da er han i «treningsmodus» og med en gang han da får ros/godbit er det tilbake til virringen igjen? Han søker kontakt på tur til tider, men da får han ros/godbit igjen og så er det på an med å dra.

 

3 timer siden, Mardina skrev:

Når jeg holdt på med båndtrening med min hund., så bare stoppet jeg opp og stod i ro. Sa ingenting og når han slakke båndet, så gikk vi videre. 

Men det skal sies at båndtrening tar tid, jeg tror jeg holdt på i nærmere 2 år, fordi jeg ikke var konsekvent nok på treningen. Den hender min fortsatt "glemmer seg" nå i en alder av snart 10 år... ? Men han kommer nok aldri til å gå perfekt i bånd uansett ?

Ja er den metoden jeg også prøver. Da virrer han seg rundt og får likevel tisset på busken eller finner noe annet interessant? Så har han en tendens til å kaste seg utfor slik at det blir hardt for han i nakke/hals  å stoppe slik - men likevel må du jo stoppe med en eneste gang de drar??‍♀️ Skulle helst sett enorm forbedring til Desember, da vi henter valp? Har trent en stund på dette altså, men kanskje ikke vært konsekvent nok. Det er det slutt på nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mardina said:

Når jeg holdt på med båndtrening med min hund., så bare stoppet jeg opp og stod i ro. Sa ingenting og når han slakke båndet, så gikk vi videre. 

Men det skal sies at båndtrening tar tid, jeg tror jeg holdt på i nærmere 2 år, fordi jeg ikke var konsekvent nok på treningen. Den hender min fortsatt "glemmer seg" nå i en alder av snart 10 år... ? Men han kommer nok aldri til å gå perfekt i bånd uansett ?

Tilsvarende her. Stoppet og stod i ro, eller gikk i motsatt retning. Sa aldri noe. Og det tok lang tid. Dessverre fungerte det litt for godt etterhvert, og frøkna begynte konsekvent å gå fot på tur. I tillegg generaliserte hun dette til når vi gikk spor også, så hver gang det ble drag i lina stoppet hun. Så her brukte jeg to år på innlæring, og to år på avlæring :lol: 

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Tilsvarende her. Stoppet og stod i ro, eller gikk i motsatt retning. Sa aldri noe. Og det tok lang tid. Dessverre fungerte det litt for godt etterhvert, og frøkna begynte konsekvent å gå fot på tur. I tillegg generaliserte hun dette til når vi gikk spor også, så hver gang det ble drag i lina stoppet hun. Så her brukte jeg to år på innlæring, og to år på avlæring :lol: 

Haha, samme skjedde meg med forrige hund, det ødela jo sporgåinga vår når hun stoppa og prøvde å snu hver gang det ble drag i lina :lol: Min nåværende brukte vi laaaang tid på å få båndtreninga til å funke. Brukte mye å la henne få gå dit hun ville som belønning, lot henne aldri stå med stramt bånd men brukte da kontaktlyd for å få henne til å slakke båndet. Brukte aldri godbit for det var bare distraherende og som flere andre var hun jo da ferdig å være flink :P Vi brukte samtidig tid på å lære å roe ned på tur, hun ble lett stressa og da fungerte det naturlig nok dårlig å huske på å gå fint. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Miloficent skrev:

Jeg kan også legge på kommando som «fot» og slikt, men da er han i «treningsmodus» og med en gang han da får ros/godbit er det tilbake til virringen igjen? Han søker kontakt på tur til tider, men da får han ros/godbit igjen og så er det på an med å dra.

Høres veldig likt ut. Kanskje vi bare må begynne med stopping igjen, vi også, bare 100% konsekvent denne gangen.. 

Vår skiller mellom kommando for fot og kommando for "vær her hos meg sånn cirka", men når jeg belønner for "vær her"-ish så forsvinner han igjen. Må ha et signal av noe slag siden han får lov til å trekke f.eks. i skogen, på joggetur etc. Mange som anbefaler å bytte mellom halsbånd og sele, men har mest lyst til å ha han i sele hele tiden. 

Kanskje om vi slutter å belønne "her" og heller bare stopper hvis han da sklir ut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@trill Bruk to forskjellige seler? En til å gå pent i og en han kan dra i. Jeg synes det er vanskelig å være konsekvent dersom jeg ikke kan ta pause fra treningen når jeg har dårlig tid eller ikke orker en periode. Greit å bare kunne la gå-pent-selen ligge og ingen skade skjer med båndtreningen. :)

Sånn ellers, det at de er "ferdige" etter at de har fått belønning er jo gjerne fordi de ikke er vant med å måtte fortsette å jobbe sammenhengende. Man sier bra, gir godbit og hunden flytter seg ut av posisjon, som er en slags avslutning på jobben. Ros og belønning blir dermed et frisignal for hunden. Jeg bruker et eget rosord når jeg vil at hunden skal fortsette med det den gjør, og så bruker jeg et annet rosord når jobben er ferdig og de kan forlate posisjonen. Gir godbiter i begge settinger.

Endret av Tyttebæra
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tyttebæra said:

@trill Bruk to forskjellige seler? En til å gå pent i og en han kan dra i.

Vi gjør det sånn. På tur går min konsekvent i trekksele, og da er det bare versågod å trekke alt hun måtte ønske. Hun skjønner veldig godt forskjell på denne sammenlignet med "tissetur"-selen, som vi stort sett bare bruker på morgen- og kveldsrunden rundt kvartalet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tyttebæra skrev:

@trill Bruk to forskjellige seler? En til å gå pent i og en han kan dra i. Jeg synes det er vanskelig å være konsekvent dersom jeg ikke kan ta pause fra treningen når jeg har dårlig tid eller ikke orker en periode. Greit å bare kunne la gå-pent-selen ligge og ingen skade skjer med båndtreningen. :)

Sånn ellers, det at de er "ferdige" etter at de har fått belønning er jo gjerne fordi de ikke er vant med å måtte fortsette å jobbe sammenhengende. Man sier bra, gir godbit og hunden flytter seg ut av posisjon, som er en slags avslutning på jobben. Ros og belønning blir dermed et frisignal for hunden. Jeg bruker et eget rosord når jeg vil at hunden skal fortsette med det den gjør, og så bruker jeg et annet rosord når jobben er ferdig og de kan forlate posisjonen. Gir godbiter i begge settinger.

Takk for gode tips! Så enig i det som er uthevet over her - føles helt umulig å være 100% konsekvent uten å kunne ta pause. Det er dager når jeg merker på egen form og humør at jeg sliter med å holde meg blid og rettferdig, og da er det bedre å kreve mindre og ha det hyggelig sammen på tur, tenker jeg. 

To seler er sikkert den beste løsningen for oss, ja, så vi får bare komme oss ut og handle. Selv om jeg egentlig syns det er kjekt å kunne bytte på i løpet av tur uten å bytte sele - f.eks. fra leiligheten og bort til skogen er det mye barn og bilvei, mens når vi kommer til skogen er det lov å trekke (spesielt om vi er på løpetur). Men da går det jo også an å bare holde han inntil i en sele han får lov til å trekke i de ti minuttene bort til skogen :)

 

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Vi gjør det sånn. På tur går min konsekvent i trekksele, og da er det bare versågod å trekke alt hun måtte ønske. Hun skjønner veldig godt forskjell på denne sammenlignet med "tissetur"-selen, som vi stort sett bare bruker på morgen- og kveldsrunden rundt kvartalet.

Takk for innspill! Det blir nok en lignende løsning for oss også fremover. Så får vi jobbe med retningen på trekkinga etterhvert, foreløpig er det litt mye sikksakk:frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Sånn ellers, det at de er "ferdige" etter at de har fått belønning er jo gjerne fordi de ikke er vant med å måtte fortsette å jobbe sammenhengende. Man sier bra, gir godbit og hunden flytter seg ut av posisjon, som er en slags avslutning på jobben. Ros og belønning blir dermed et frisignal for hunden. Jeg bruker et eget rosord når jeg vil at hunden skal fortsette med det den gjør, og så bruker jeg et annet rosord når jobben er ferdig og de kan forlate posisjonen. Gir godbiter i begge settinger.

Vet du hva, her sier du noe vannvittig lurt som ikke bare hjelper meg på båndtrening - men også i en utfordring vi har i rallyen! Vi har måtte brukt dobbelkommando i treningen til tider for at han skal bli værende hos meg etter en øvelse/eller jeg har gitt godbit. Typisk «på plass», jeg gir godbit, så må jeg si «vær her» for at han ikke skal ta en seiersrunde på egenhånd???‍♀️
 

Kanskje hvis jeg overfører to roskommandoer til lydigheten først (det syns han er kjempegøy nemlig), så kan det jo vær han plukker det opp i båndtrening (som er det kjedeligste i verden). Han pleier å lukke ørene når han er i snusemodus, så foreløpig blir det stopp-gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

Han pleier å lukke ørene når han er i snusemodus, så foreløpig blir det stopp-gå.

Det gikk jo en post om nettopp dette på facebook nå nylig, der det ble forklart at hunder i snusemodus bokstavelig talt ikke hører.

Edit her : 

 

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det gikk jo en artikkel, om nettopp dette på facebook nå nylig, der det ble forklart at hunder i "snusemodus" bokstavelig talt ikke hører.

Edit her : 

 

Ja, jeg så den! Veldig interessant, og ikke minst logisk hvis du ser på eksemplet ved at vi skrur ned radioen for å se bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ringte veterinæren. Hvis det blir operasjon er det snakk om 35-40.000kr som jeg ikke har, grunnet forsikringsselskapet ikke dekker en medfødt skade (som dette da er). Oppdretter sier hun har medfødtskade-forsikringen på ham, slik at vi får bare krysse fingrene for at det går gjennom. Blir det operasjon må jeg til Bergen også, noe jeg egentlig ikke har tid til (for å sette det på spissen). Ikke bare-bare når jeg skal kjøpe hund si?

  • Sad 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mrs.Fisken skrev:

I dag ringte veterinæren. Hvis det blir operasjon er det snakk om 35-40.000kr som jeg ikke har, grunnet forsikringsselskapet ikke dekker en medfødt skade (som dette da er). Oppdretter sier hun har medfødtskade-forsikringen på ham, slik at vi får bare krysse fingrene for at det går gjennom. Blir det operasjon må jeg til Bergen også, noe jeg egentlig ikke har tid til (for å sette det på spissen). Ikke bare-bare når jeg skal kjøpe hund si?

Uff dette var ikke noe hyggelig å lese ? vil han bli helt frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Mrs.Fisken skrev:

Han blir aldri en brukshund, som var meningen, men veterinæren sa han ville fungere i hverdagen iallefall. 

Kan h*n virkelig si det med sikkerthet når det er snakk om så ung hund. 

Jeg syns oppdretteren har vært litt "slem" her. H*n vet at du vil ha en brukshund, og selger deg en hund (sikkert for full pris) som ikke er frisk. Oppdretteren må i hvert fall ha visst om dette problemer. De omgås jo med valpene hele tiden. Virkelig dårlig gjort og sette deg i denne situasjonene

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rufs skrev:

Kan h*n virkelig si det med sikkerthet når det er snakk om så ung hund. 

Jeg syns oppdretteren har vært litt "slem" her. H*n vet at du vil ha en brukshund, og selger deg en hund (sikkert for full pris) som ikke er frisk. Oppdretteren må i hvert fall ha visst om dette problemer. De omgås jo med valpene hele tiden. Virkelig dårlig gjort og sette deg i denne situasjonene

Godt spørsmål, jeg aner ikke. Jeg håper bare på det beste. 

Valpen var hos en fôrvert. og de ga meg beskjed en uke før henting at det var noe galt med foten. De sa de skulle  sjekke det opp på 8-ukers kontrollen. Jeg ankommer kvelden etter kontrollen, og de sier at veterinæren sa det kunne trenes bort. Det var ingenting galt. Da valgte jeg og kjæresten å stole på dette, da helseattesten bekreftet dette. Når vi hentet han gikk han veldig "voblete" på begge forbena. Men etter som ukene har gått, har den ene foten rettet seg opp mens den andre har blitt verre. Slik at på 12-ukers kontrollen nå på mandag ba jeg veterinæren sjekke litt mer opp i det, og vi tok røntgen dagen etterpå. 

Men ja, er litt dårlig når de kunne tatt røntgen på 8-ukers kontrollen. 

Endret av Mrs.Fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mrs.Fisken skrev:

I dag ringte veterinæren. Hvis det blir operasjon er det snakk om 35-40.000kr som jeg ikke har, grunnet forsikringsselskapet ikke dekker en medfødt skade (som dette da er). Oppdretter sier hun har medfødtskade-forsikringen på ham, slik at vi får bare krysse fingrene for at det går gjennom. Blir det operasjon må jeg til Bergen også, noe jeg egentlig ikke har tid til (for å sette det på spissen). Ikke bare-bare når jeg skal kjøpe hund si?

Huff.. synes det er veldig rart at dere ikke fikk vite det da dere kjøpte den. Og hvorfor var valpen hos en forvert? Eller var det hele valpekullet som var hos forvert til valpemor? Veldig rart at ikke oppdretter informerte om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mrs.Fisken said:

Godt spørsmål, jeg aner ikke. Jeg håper bare på det beste. 

Valpen var hos en fôrvert. og de ga meg beskjed en uke før henting at det var noe galt med foten. De sa de skulle  sjekke det opp på 8-ukers kontrollen. Jeg ankommer kvelden etter kontrollen, og de sier at veterinæren sa det kunne trenes bort. Det var ingenting galt. Da valgte jeg og kjæresten å stole på dette, da helseattesten bekreftet dette. Når vi hentet han gikk han veldig "voblete" på begge forbena. Men etter som ukene har gått, har den ene foten rettet seg opp mens den andre har blitt verre. Slik at på 12-ukers kontrollen nå på mandag ba jeg veterinæren sjekke litt mer opp i det, og vi tok røntgen dagen etterpå. 

Men ja, er litt dårlig når de kunne tatt røntgen på 8-ukers kontrollen. 

Nå har ikke jeg fått med meg hele historien her, vet feks ikke hva som er skrevet i kontrakten, men i utgangspunktet bør det være rom for både kompensasjon (både på kjøpspris og i forbindelse med veterinærutgifter) og/eller evt tilbakelevering/heving av kjøpet. Feilen var kjent ved salgstidspunkt og du ble fortalt at det kom til å løse seg - noe det ikke gjorde. Dersom du i tillegg hadde kommunisert at hunden skulle brukes aktivt så blir det enda klarere at selger har ansvar. 

Heving av kjøpet hørtes ut som en god idé helt til jeg gikk inn og så bilder av sjarmøren. Han var utrolig nydelig, men først og fremst fikk jeg en påminnelse om at det jo ikke er en "ting" man handler når man handler valp selv om det i følge loven er definert som det. Så om jeg tenker tilbake på da min var valp og noe lignende hadde skjedd så hadde ikke jeg klart det eller i det hele tatt ønsket det. Men poenget mitt er at det kan være en reell mulighet, og jeg ville ikke holdt det mot noen om de gjorde det selv om jeg ikke hadde klart det (det går jo også på behov og hva man så for seg å gjøre med hunden). 

Men oppdretter må ta ansvar når det gjelder kostnader her, om ikke du har frasagt deg noen rettigheter i kontrakten da.

Krysser uansett fingrene og håper det løser seg for både deg og ikke minst valpen på en god måte. 

Endret av tillien
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

22 hours ago, trill said:

Takk for gode tips! Så enig i det som er uthevet over her - føles helt umulig å være 100% konsekvent uten å kunne ta pause. Det er dager når jeg merker på egen form og humør at jeg sliter med å holde meg blid og rettferdig, og da er det bedre å kreve mindre og ha det hyggelig sammen på tur, tenker jeg. 

To seler er sikkert den beste løsningen for oss, ja, så vi får bare komme oss ut og handle. Selv om jeg egentlig syns det er kjekt å kunne bytte på i løpet av tur uten å bytte sele - f.eks. fra leiligheten og bort til skogen er det mye barn og bilvei, mens når vi kommer til skogen er det lov å trekke (spesielt om vi er på løpetur). Men da går det jo også an å bare holde han inntil i en sele han får lov til å trekke i de ti minuttene bort til skogen :)

Med første hund brukte jeg ikke noe for å skille på dette, og det ble mye frustrasjon for både meg og hunden til tider. Tror begge har godt av å kunne koble av i blant og bare gå tur uten trening og mas. :)

Det er noe knot å bytte sele ute på tur, ja. :P Men man må finne ut hva som fungerer for en selv og sin hund. På korte strekker kan det kanskje være en mulighet at hunden går fot under kommando, evt. trene inn å komme inn i fot ved forbipasseringer. Jeg liker å gå med hundene i langt bånd og da er det kjekt å kunne kalle dem inn ved forbipasseringer, de lyder jo dette også når de går i selen de får trekke i.

21 hours ago, Miloficent said:

Vet du hva, her sier du noe vannvittig lurt som ikke bare hjelper meg på båndtrening - men også i en utfordring vi har i rallyen! Vi har måtte brukt dobbelkommando i treningen til tider for at han skal bli værende hos meg etter en øvelse/eller jeg har gitt godbit. Typisk «på plass», jeg gir godbit, så må jeg si «vær her» for at han ikke skal ta en seiersrunde på egenhånd???‍♀️
 

Kanskje hvis jeg overfører to roskommandoer til lydigheten først (det syns han er kjempegøy nemlig), så kan det jo vær han plukker det opp i båndtrening (som er det kjedeligste i verden). Han pleier å lukke ørene når han er i snusemodus, så foreløpig blir det stopp-gå.

Hehe, det høres kjent ut. :lol: Oppdaget selv dette med at hundene lett endret stilling eller falt ut ved godbit, og da måtte jeg jo begynne å spekulere i hvorfor det skjedde. Jeg ser også at jeg har stort utbytte av å bruke et signal til å markere når økta starter og et til når økta er helt ferdig. Det gir hunden en beskjed om at "nå trener vi og da skal du fokusere her".

@Mrs.Fisken Trist utvikling. :( Her høres det ut som veterinæren på 8-ukerskontrollen burde gjort noen flere undersøkelser før hen konstaterte at dette ville ordne seg. Dessverre er dette det skumle med å ta en valp som har en synlig defekt.

Har du fått noe mer konkret informasjon om hva som er galt med foten? Har de stilt noen diagnose på det eller hva tenker de må gjøres under operasjonen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tyttebæra skrev:

 

@Mrs.Fisken Trist utvikling. :( Her høres det ut som veterinæren på 8-ukerskontrollen burde gjort noen flere undersøkelser før hen konstaterte at dette ville ordne seg. Dessverre er dette det skumle med å ta en valp som har en synlig defekt.

Har du fått noe mer konkret informasjon om hva som er galt med foten? Har de stilt noen diagnose på det eller hva tenker de må gjøres under operasjonen?

Han har en medfødt skade som er veldig vanlig hos dvergraser. Diagnosen han har fått heter lateral luksasjon av radius hode. Er snakk om å flytte på det ene benet (mange vanskelige ord som jeg ikke alltid får med meg, slik at kan være jeg sier feil). Jeg bor i Sandnes, og må evt dra til Bergen for operasjon. Og selve operasjonen er dyr + post ops. Slik at jeg håper forsikringsselskapet får fikset dette snarest. Veterinæren snakket om avlivning, mens oppdretter snakker om å heve kjøpet. Dette er min første hund, og jeg kjenner at det var ikke akkurat dette som var planen (det er det aldri med noen). Jeg blir sliten med tanken på hva hvis ikke forsikringen dekker det? Er snakk om en del penger... Og jeg har jo blitt glad i ham også på disse fem ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mrs.Fisken skrev:

Han har en medfødt skade som er veldig vanlig hos dvergraser. Diagnosen han har fått heter lateral luksasjon av radius hode. Er snakk om å flytte på det ene benet (mange vanskelige ord som jeg ikke alltid får med meg, slik at kan være jeg sier feil). Jeg bor i Sandnes, og må evt dra til Bergen for operasjon. Og selve operasjonen er dyr + post ops. Slik at jeg håper forsikringsselskapet får fikset dette snarest. Veterinæren snakket om avlivning, mens oppdretter snakker om å heve kjøpet. Dette er min første hund, og jeg kjenner at det var ikke akkurat dette som var planen (det er det aldri med noen). Jeg blir sliten med tanken på hva hvis ikke forsikringen dekker det? Er snakk om en del penger... Og jeg har jo blitt glad i ham også på disse fem ukene. 

Utrolig trist og vanskelig situasjon! Håper det ordner seg for dere :console:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...