Gå til innhold
Hundesonen.no

West Highland White Terrier (Westie)


tussi

Recommended Posts

WESTIE:

Westien kommer fra det skotske høyland og er berømt over hele verden for at den er den hvite hunden på skotsk whisky flasken den andre hunden er skotsk terrier. Hvit er en "motefarge" på hunder, og det sies at fargen er lykkebringene, og fargen viser at hunden er ren. Følgen av det er at Westien er populær over hele verden.

Westien er ikke så veldig vanlig i Norge. Det blir bare registrert rundt 80 valper vært år. Men i Sverige og Storbritania er den en av de vanligste hundene. Westien har lett for å få allergiske lidelser. Rasen er sporty og hardfør, og den er veldig selvsikker. Pelsen må trimmes regelmessig.

Historie:

En dag var herr Malcolm ute å jaktet med sine beste Cairn Terriere. Ved et uhell kjøt han sin beste Cairn Terrier fordi han trodde den var en rev. Etter det begynte Malcolm familien og avle på de hvite valpene som kom i Cairn terrier kullene. Før var disse valpene blitt avlivet fordi man mente at de var urene og svake. Disse hvite hundene kunne man lett se i terrenget og man forvekslet dem ikke med rever. Disse hundene ble først kalt Poltalloch-terrier, senere ble de kalt Rosenrath terrier og til slutt West Highland White Terrier eller Westie.

Hjemland: Storbritania (det skotske høyland)

Opprinnelig brukt til: Smådyrjak (rev,rotte)

I dag brukt til: Selskapshund

Høyde: ca. 28 cm

Vekt: 7-10 kg

:D Positive sider :D

- barnevennelige

- Lojale

:D Negative sider :D

- Trenger endel pelsstell

Bilder av westier:

westie1.jpg

westie.jpg

westie_feb032.jpg

westie.jpg

Jeg har ikke noen westie men jeg skulle egentlig hatt en. Jeg har 3 westie bøker og man kan trygt si at jeg er veldig interisert i rasen. Grunnen til at jeg ikke har noen westie er at jeg måtte ta over mormoren min sin hund Tussi fordi hun skulle flytte og ikke kunne ta seg av tussi uansett. Men senere skal jeg helt klart få meg en westie :D

PS! jeg er ganske stolt over det jeg har skrevet for jeg kunne alt "utenatt". Har ikke sett verken på internett eller i bøker untatt når jeg har lest bøkene da, men det er jo en stun siden nå. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...