Gå til innhold
Hundesonen.no

Tervueren - HG/BC?


Rødrev
 Share

Recommended Posts

Jeg har for øyeblikket en Hvit Gjeterhund på over året, og har begynt å muligens tenke litt på hund nr. 2 en gang i fremtiden. Jeg er veldig fornøyd med HG som rase og det er nok en rase jeg alltid kommer til å ha. Jeg har også hatt øynene åpne for Tervueren de siste åra, og hadde en blanding av Tervueren og Collie i oppveksten. Rom kameraten min har en Border Collie på 6 år som jeg passer en del på og det er veldig enkelt og se forskjellen mellom min HG og hans BC. Min er mer bedagelig, kjapp, men ikke like brå og vaktsom som Border Collien inne som ute. Min er også mer av den selvstendige typen og trenger ikke min oppmerksomhet til enhver tid på samme måte som den andre hunden i huset. Missforstå meg rett, hun elsker kos og skal være i nærheten, men klarer fint å slappe av når det er bevegelser i huset og trenger ikke sitte oppå meg hele tiden. Får hun beskjed om å legge seg om hun blir for mye, så legger hun seg. Border Collien vil helst være klint inntil kroppen på både meg og besøk og blir kjapt veldig masete.

Jeg er også mye ute og går en del toppturer, både på ski og til beins og der stoler jeg mye mer på HG'en enn BC'en. HG'en er mer opptatt av å holde seg i nærheten og jeg er ofte avhengig av at hun kan gå løs, spesielt nedover. BC'en kan jeg ikke ha løs da det er mye annet som fanger hans oppmerksomhet som ikke er meg. Jeg er veldig glad i Border Collien altså, men det er den Hvite Gjeterhunden som virkelig har truffet meg og som passer meg, min personlighet og livsstil.

Skjønner at dette har mye med oppdragelse, trening, individuelle individ osv, men noe er vel rasebetinget?
Det jeg lurer på er hvor heller Tervuerenen mot? Skjønner at det er snakk om 3 vidt forskjellige raser, men for å gi meg en lite pekepinn? Har lest meg frem på forumene her inne om Tervueren, men om noen har erfaringer å gi, som kanskje også har erfaring med HG og BC tar jeg det gledelig i mot. Jeg prøver å finne ut om Tervuerenen kan være en rase for meg med tanke på dens væremåte, er den ikke det, blir det en til HG etterhvert.
 
Jeg bor ikke på fastlandet og har dessverre ikke mulighet til å møte oppdrettere eller eiere av rasen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger heller nok mer mot BC i væremåte enn mot HG. Det er hunder som liket å få meg seg alt som skjer, og som gjerne vil prøve å kontrollere verden litt. De stikker nesa i absolutt alt du gjør (dersom de får lov), og blir fort diltere. Men mye kan kontrolleres med oppdragelse. Mine to (riktignok groen, men... ) ligger i ro selv om eg gjør ting. Men., blir eg borte lenge, så kan de fint komme og sjekke hva eg holder på med. Kunne jo være eg hadde klart å snike meg ut av huset uten de :P Ellers ligger de stort sett henslengt og sover/slapper av, så lenge de har fått en god tur eller trening. Mine blir fort litt masete dersom de har fått litt lite aktivitet. 

Det sagt, det er enkelt å lære en belger å være løs, og å holde seg i nærheten, men det må læres inn fra de er valper. Masse belønning for kontakt. Og det er enklere å ha en belger løs alene enn å ha flere sammen. De slår fort over i flokkfølelse, og kan da glemme fører litt. Og det er en type hund der fokus mot fører må jobbes en del med, de blir veldig lett distrahert av ting som skjer rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...